Träning och hälsa del 13

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Avslutade månaden med marklyft, bänkpress och min nya kompis militärpress. Fick ihop strax över 15 timmars träning i juli. (Låter inte mycket när jag skriver ut det men skulle tro att det är något slags årsbästa hittills.) Dagens suddiga tavla:
20250630_190242.webp

Dagens pass! De var varmt idag inne på gymet så sjukt jobbigt. Många som marklyfter här så kan tipsa om att StrengthLog släppt ett nytt poddavsnitt om marklyft.

IMG_2919.webp

Nu är det bara resten av dagen kvar 😅 Hade behövt en tupplur ibland efter morgonens gym innan jag tar tag i arbetsdag och allt annat 😆

Sammanfattning för juni blev 6 pass på gymet och 7 pass pw/jogg. Känner mig ganska nöjd. Saknas ett par styrketräningspass men vet att det inte gick ihop alls någon vecka och då är det så 😊 Under juni bytte jag också från marklyftsprogram till ett mer allmänt helkroppsprogram. Och löpningen har känts som den verkligen tagit ett steg framåt.
Denna veckan + helgen kvar att jobba sen SEMESTER och träningsplanen fortästter egentligen vara samma under semestern med 2 pass gym + 2 pass löpning/vecka. ☀️

Sammanfattning för juni blev 6 pass på gymet och 7 pass pw/jogg. Känner mig ganska nöjd. Saknas ett par styrketräningspass men vet att det inte gick ihop alls någon vecka och då är det så 😊 Under juni bytte jag också från marklyftsprogram till ett mer allmänt helkroppsprogram. Och löpningen har känts som den verkligen tagit ett steg framåt.
Denna veckan + helgen kvar att jobba sen SEMESTER och träningsplanen fortästter egentligen vara samma under semestern med 2 pass gym + 2 pass löpning/vecka. ☀️
Vilket program kör du nu? :)

Juni månad landade på 13 pass för mig, väldigt nöjd med det med tanke på att det varit lite svajigt med både motivation och möjligheter att träna emellanåt. Framförallt är jag nöjd med att ha kickstartat Projekt Löpning och löptränat inte mindre än tre gånger de senaste två veckorna, det har nog aldrig hänt förut :p

Har inte gjort något sedan vi åkte till Cornwall, förutom att samla ihop en massa steg under dagarna, men imorgon tänkte jag spana in ett gym här i närheten och jag har även funderingar på att köpa ett par billiga gympaskor när vi ska till en stormarknad och handla i eftermiddag, så kan jag kanske ta en kort löprunda under veckans gång också. Hade varit skönt att hålla igång "löpning på fredagar"-rutinen och dessutom finns det massor av vackra naturstigar att springa på här :)

Jag har gymmat regelbundet sedan 2020 men av olika anledningar har jag tränat mycket sporadiskt det senaste halvåret och det känns, framförallt i ryggen som börjat säga ifrån. I söndags gjorde jag ett mycket enkelt pass på gymmet med lite helkroppsövningar och betydligt lägre vikter än jag är van vid. Det kändes okej och framförallt efteråt kändes det riktigt bra att vara igång, men nu ett par dagar senare så har jag brutal träningsvärk trots de låga vikterna. Såklart väntat men intressant att det alltid blir så när man haft ett uppehåll.

Jag har under mitt gym-uppehåll gått ner ganska mycket i vikt (ca 17% av min ursprungliga vikt) så det ska bli intressant att se hur detta kommer att påverka mina maxlyft. Vet att tråden inte ska handla om viktnedgång så jag hoppas att det inte är triggande för någon, jag är mest intresserad av hur kroppsvikt och max-prestation på gymmet korrelerar. Jag gissar att jag kommer att få kämpa mer för att nå samma max som tidigare, mitt PB i marklyft tex är nu 142% av kroppsvikt jämfört med 118% tidigare. Bara det faktum att jag inte tränat under viktnedgången och därmed sannolikt tappat en hel del muskelmassa jobbar ju helt klart till min nackdel.

@zassoo
Utgår från Styrkelabbets ”Grundläggande träningsprogram för löpare” men har ändrat lite efter egen preferens så ungefär:

Pass 1
Knäböj
RDL
Bänkpress
Hantelrodd
Maghjul på knä
Planka

Pass 2
Marklyft
Press
Utfallsgång med hantlar
Latsdrag
Hip thrust i maskin
Hängande knälyft

Vad kör du? 😃

Jag har gymmat regelbundet sedan 2020 men av olika anledningar har jag tränat mycket sporadiskt det senaste halvåret och det känns, framförallt i ryggen som börjat säga ifrån. I söndags gjorde jag ett mycket enkelt pass på gymmet med lite helkroppsövningar och betydligt lägre vikter än jag är van vid. Det kändes okej och framförallt efteråt kändes det riktigt bra att vara igång, men nu ett par dagar senare så har jag brutal träningsvärk trots de låga vikterna. Såklart väntat men intressant att det alltid blir så när man haft ett uppehåll.

Jag har under mitt gym-uppehåll gått ner ganska mycket i vikt (ca 17% av min ursprungliga vikt) så det ska bli intressant att se hur detta kommer att påverka mina maxlyft. Vet att tråden inte ska handla om viktnedgång så jag hoppas att det inte är triggande för någon, jag är mest intresserad av hur kroppsvikt och max-prestation på gymmet korrelerar. Jag gissar att jag kommer att få kämpa mer för att nå samma max som tidigare, mitt PB i marklyft tex är nu 142% av kroppsvikt jämfört med 118% tidigare. Bara det faktum att jag inte tränat under viktnedgången och därmed sannolikt tappat en hel del muskelmassa jobbar ju helt klart till min nackdel.
Jag tycker det är jätteintressant med styrka vs kroppsvikt så blir intressant att följa! Vissa lyft blir säkert mer utmanande med en lägre kroppsvikt (tex mark, stor skillnad på 118 och 142% av kroppsvikt!) men andra kommer ju bli mycket lättare, tex pull-ups/-chins 😄

Och ja helt sjukt hur mycket träningsvärk man kan få efter ett uppehåll 🫣😂

Dagens pass:
Rowing (Machine): 1km 5:16
Circuit:
Cable Wide Grip Seated Row: 1. 10 x 47.5
Cable Close Grip Seated Row: 2. 10 x 47.5
Machine Chest Press: 1. 10 x 41.5, 2. 10 x 41.5
Lat Pulldown: 1. 10 x 52.5, 2. 10 x 52.5
Machine Shoulder Press: 1. 10 x 35.5, 2. 10 x 35.5
Machine Crunch: 1. 10 x 37.5, 2. 10 x 37.5
Machine Back Extension: 1. 10 x 62.4, 2. 10 x 62.4
Seated Leg Curl: 1. 10 x 41.4, 2. 10 x 41.4
Leg Extension: 1. 10 x 58.3, 2. 10 x 58.3
Pallof Press: 8 x 50, 8 x 50, 8 x 50
Seated Calf Raise: 8 x 25, 8 x 35, 8 x 35, 8 x 35

Två varv på egymmet och så pallof press och calf raises efteråt.
Haft 2 vilodagar så kände mig fräsch och stark. Förutom i Machine crunch som var asjobbig🥵🥵🥵

Är nöjd med att tre joggingturer på sex dagar! Eller ja, jogging och jogging. mina sällskap (barn alt. make) har varit för klena för att springa hela tiden så vi har varvat med gång. Men det är inte det som är poängen, det är att jag tagit mig ut tre gånger :). Springa hela vägen kan göra när jag springer själv (eller inte, för jag kommer bli så jävla klen när jag inte har någon jag behöver vara bättre än :p).

Blev dock brutalt besviken. 13-åringen (snart 14) vill börja gymma med sin mamma. Och trots att jag hatar och gymma så gör jag det mer än gärna ihop med honom. Vi har ett supertrevligt föreningsdrivet gym bara 100 m bort, men där hade de strikt 15 års gräns. Så då tänkte jag att jag löser kort på kommunens gym året fram till han fyller 15, men då visade det sig att de har sommarstängt i receptionen fram till v. 34 så där kunde man inte börja träna på sommaren :banghead:.

Om någon är intresserad så kör jag Strenghlogs program bodybuilding för hardgainers med vissa modifikationer. Har verkligen fått sånt resultat, framförallt över axlarna. Har alltid varit väldigt späd över axlarna men inte nu längre. Så det ser ut såhär:

1.
Marklyft
Latsdrag
Höftabduktion i maskin
Hantelrodd
Shrugs

2.
Bänkpress
Liggande hantelpress
Liggande tricepsextension
Facepulls

3.
Frontböj
Good morbings
Benspark
Sittande lårcurl
Kickback i kabel

4.
Press
Stående drag till hakan
Sittande axelpress med hantlar
Hammarcurl
Skivstångscurl
Framåtlyft med hantel
Tricepspress i maskin

Om någon är intresserad så kör jag Strenghlogs program bodybuilding för hardgainers med vissa modifikationer. Har verkligen fått sånt resultat, framförallt över axlarna. Har alltid varit väldigt späd över axlarna men inte nu längre. Så det ser ut såhär:

1.
Marklyft
Latsdrag
Höftabduktion i maskin
Hantelrodd
Shrugs

2.
Bänkpress
Liggande hantelpress
Liggande tricepsextension
Facepulls

3.
Frontböj
Good morbings
Benspark
Sittande lårcurl
Kickback i kabel

4.
Press
Stående drag till hakan
Sittande axelpress med hantlar
Hammarcurl
Skivstångscurl
Framåtlyft med hantel
Tricepspress i maskin
Jättekul att veta vad folk kör för program 👏 💪

@zassoo
Utgår från Styrkelabbets ”Grundläggande träningsprogram för löpare” men har ändrat lite efter egen preferens så ungefär:

Pass 1
Knäböj
RDL
Bänkpress
Hantelrodd
Maghjul på knä
Planka

Pass 2
Marklyft
Press
Utfallsgång med hantlar
Latsdrag
Hip thrust i maskin
Hängande knälyft

Vad kör du? 😃
Det ser kul och lagom ut! :) Jag kör med en coach sedan januari och har just nu ett upplägg med två helkroppspass per vecka enligt följande:

Pass 1
Knäböj
Rumänska marklyft
Bänkpress med hantlar
Hantelrodd
Band pull aparts (rehab)
Tricep kickbacks
Viktade crunches

Pass 2
Hip abduction med gummiband
Utfall med hantlar
Enarms hantelrodd
Omvända flyes
Sidolyft med hantlar
Bicepcurls
Liggande benlyft

Det ser kul och lagom ut! :) Jag kör med en coach sedan januari och har just nu ett upplägg med två helkroppspass per vecka enligt följande:

Pass 1
Knäböj
Rumänska marklyft
Bänkpress med hantlar
Hantelrodd
Band pull aparts (rehab)
Tricep kickbacks
Viktade crunches

Pass 2
Hip abduction med gummiband
Utfall med hantlar
Enarms hantelrodd
Omvända flyes
Sidolyft med hantlar
Bicepcurls
Liggande benlyft
Ganska lika program! 👍 kul att köra med coach dock, var det någon online-coach eller minns jag fel?

Gym i morse och jag lyckades ramla klantigt i förrgår och sträckte ena bröstmusklen och framsida axeln så högerarmen funkar dåligt. Även en vrickad fotled och rätt rejäla skrapsår och blåmärken på ena benet :p Sommarben brukar man väl säga om barn, men jag är 36 år :rofl: Men iallafall så fick jag skippa bänkpress och hantelrodd för armen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka