Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vilket program kör du nu?Sammanfattning för juni blev 6 pass på gymet och 7 pass pw/jogg. Känner mig ganska nöjd. Saknas ett par styrketräningspass men vet att det inte gick ihop alls någon vecka och då är det såUnder juni bytte jag också från marklyftsprogram till ett mer allmänt helkroppsprogram. Och löpningen har känts som den verkligen tagit ett steg framåt.
Denna veckan + helgen kvar att jobba sen SEMESTER och träningsplanen fortästter egentligen vara samma under semestern med 2 pass gym + 2 pass löpning/vecka.![]()
Jag tycker det är jätteintressant med styrka vs kroppsvikt så blir intressant att följa! Vissa lyft blir säkert mer utmanande med en lägre kroppsvikt (tex mark, stor skillnad på 118 och 142% av kroppsvikt!) men andra kommer ju bli mycket lättare, tex pull-ups/-chinsJag har gymmat regelbundet sedan 2020 men av olika anledningar har jag tränat mycket sporadiskt det senaste halvåret och det känns, framförallt i ryggen som börjat säga ifrån. I söndags gjorde jag ett mycket enkelt pass på gymmet med lite helkroppsövningar och betydligt lägre vikter än jag är van vid. Det kändes okej och framförallt efteråt kändes det riktigt bra att vara igång, men nu ett par dagar senare så har jag brutal träningsvärk trots de låga vikterna. Såklart väntat men intressant att det alltid blir så när man haft ett uppehåll.
Jag har under mitt gym-uppehåll gått ner ganska mycket i vikt (ca 17% av min ursprungliga vikt) så det ska bli intressant att se hur detta kommer att påverka mina maxlyft. Vet att tråden inte ska handla om viktnedgång så jag hoppas att det inte är triggande för någon, jag är mest intresserad av hur kroppsvikt och max-prestation på gymmet korrelerar. Jag gissar att jag kommer att få kämpa mer för att nå samma max som tidigare, mitt PB i marklyft tex är nu 142% av kroppsvikt jämfört med 118% tidigare. Bara det faktum att jag inte tränat under viktnedgången och därmed sannolikt tappat en hel del muskelmassa jobbar ju helt klart till min nackdel.
Jättekul att veta vad folk kör för programOm någon är intresserad så kör jag Strenghlogs program bodybuilding för hardgainers med vissa modifikationer. Har verkligen fått sånt resultat, framförallt över axlarna. Har alltid varit väldigt späd över axlarna men inte nu längre. Så det ser ut såhär:
1.
Marklyft
Latsdrag
Höftabduktion i maskin
Hantelrodd
Shrugs
2.
Bänkpress
Liggande hantelpress
Liggande tricepsextension
Facepulls
3.
Frontböj
Good morbings
Benspark
Sittande lårcurl
Kickback i kabel
4.
Press
Stående drag till hakan
Sittande axelpress med hantlar
Hammarcurl
Skivstångscurl
Framåtlyft med hantel
Tricepspress i maskin
Det ser kul och lagom ut!@zassoo
Utgår från Styrkelabbets ”Grundläggande träningsprogram för löpare” men har ändrat lite efter egen preferens så ungefär:
Pass 1
Knäböj
RDL
Bänkpress
Hantelrodd
Maghjul på knä
Planka
Pass 2
Marklyft
Press
Utfallsgång med hantlar
Latsdrag
Hip thrust i maskin
Hängande knälyft
Vad kör du?![]()
Ganska lika program!Det ser kul och lagom ut!Jag kör med en coach sedan januari och har just nu ett upplägg med två helkroppspass per vecka enligt följande:
Pass 1
Knäböj
Rumänska marklyft
Bänkpress med hantlar
Hantelrodd
Band pull aparts (rehab)
Tricep kickbacks
Viktade crunches
Pass 2
Hip abduction med gummiband
Utfall med hantlar
Enarms hantelrodd
Omvända flyes
Sidolyft med hantlar
Bicepcurls
Liggande benlyft
Japp online! Så jag tränar själv men diskuterar kontinuerligt med coachen, gör ändringar vid behov osv.Ganska lika program!kul att köra med coach dock, var det någon online-coach eller minns jag fel?