Träning och hälsa del 13

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Dags för benpass igen.
Rowing (Machine): 1km 5:12
Squat: 5 x 0, 8 x 20, 6 x 40, 6 x 40, 6 x 40, 6 x 40, 6 x 40
Romanian Deadlift: 8 x 30, 8 x 30, 8 x 30, 8 x 30
Deadlift: 8 x 30, 8 x 40 (PR!), 8 x 40
Superset:
Hip Adduction Machine: 8 x 36, 8 x 41, 8 x 41, 12 x 36 (PR!)
Hip Abduction Machine: 8 x 36, 8 x 41, 8 x 41, 12 x 36 (PR!)

Kändes bra😊

Fredagsfys och ett liiitet PB i bänk (37,5kg). Filmade för feedback från sambon. Lite konstig vinkel blev det men han tycker att jag ska ned djupare, så det blir väl fokus på det framöver och inte någon PB-hets. Kändes ändå lite skojigare idag med bänk.
VideoCapture_20250704-185806.webp

Fredagsfys och ett liiitet PB i bänk (37,5kg). Filmade för feedback från sambon. Lite konstig vinkel blev det men han tycker att jag ska ned djupare, så det blir väl fokus på det framöver och inte någon PB-hets. Kändes ändå lite skojigare idag med bänk.
Heja! Starkt!

Vad menar han med djupare? Är du i ditt bottenläge på bilden, eller går du ner till bröstet och nuddar?

Det är mer eller mindre lätt att komma ner beroende på sin rörlighet och hur brett man håller, så bara att laborera om det är ditt du vill komma. Utifrån dina vinklar ser det ut som att du får träff i rätt muskler, så träning får du oavsett!

(på just denna bild håller du lite ojämnt, är det inte medvetet för att balansera ut något i kroppen så rekommenderar jag att vara noga med det, så du inte snedbelastas - axlar kan vara så kinkiga jävlar :p)

Edit: älskar förresten belysningen!

Heja! Starkt!

Vad menar han med djupare? Är du i ditt bottenläge på bilden, eller går du ner till bröstet och nuddar?

Det är mer eller mindre lätt att komma ner beroende på sin rörlighet och hur brett man håller, så bara att laborera om det är ditt du vill komma. Utifrån dina vinklar ser det ut som att du får träff i rätt muskler, så träning får du oavsett!

(på just denna bild håller du lite ojämnt, är det inte medvetet för att balansera ut något i kroppen så rekommenderar jag att vara noga med det, så du inte snedbelastas - axlar kan vara så kinkiga jävlar :p)

Edit: älskar förresten belysningen!
Å, tack för input, uppskattas :love: . Han menade att jag skulle gå ned till bröstet helt (bottenläge på bilden).

Ja, det är lite ojämt och jag vet inte om det är för att jag är ovan eller för att jag kompenserar för min skadade ac-led på vänster axel (änden på nyckelbenet står typ rakt upp där :crazy:). Ska faktiskt ta en funderare på det till nästa gång.

Hehe, belysningen är det mannen som ska ha cred för :laugh:

Å, tack för input, uppskattas :love: . Han menade att jag skulle gå ned till bröstet helt (bottenläge på bilden).

Ja, det är lite ojämt och jag vet inte om det är för att jag är ovan eller för att jag kompenserar för min skadade ac-led på vänster axel (änden på nyckelbenet står typ rakt upp där :crazy:). Ska faktiskt ta en funderare på det till nästa gång.

Hehe, belysningen är det mannen som ska ha cred för :laugh:
Bara för att förtydliga så menade jag avståndet i greppet, att du håller olika långt ifrån markeringarna :)

Oavsett så tycker jag det ser så bra ut det kan göra på stillbild i den vinkeln, stabilt och med fötterna stadigt i golvet - bara köra på! Mer bänk åt folket :love:

Blev en reperition av överkroppspasset jag körde för en vecka sedan.
Cross Trainer (Elliptical): 15min
Superset:
Incline Dumbbell Press: 8 x 5, 8 x 12.5, 8 x 12.5, 8 x 12.5
Dumbbell Lateral Raise: 8 x 3, 8 x 4, 8 x 4, 8 x 4
Superset:
Reverse Machine Fly: 8 x 32 (PR!), 8 x 32, 8 x 32, 3 x 39 (PR!)
Machine Chest Fly: 8 x 32 (PR!), 8 x 32, 8 x 32, 3 x 39 (PR!)
Superset:
One-Arm Lat Pulldown: 8 x 18 (PR!), 8 x 18, 8 x 18, 2 x 25
One-Arm Cable Row: 8 x 18 (PR!), 8 x 18, 8 x 18, 2 x 25
Superset:
Oblique Crunch: 3x8xBW
Lying Leg Raise: 3x8xBW

Ökat reps på några övningar, kände mig stark idag💪😊

Denna veckan har inte varit en särskilt bra träningsvecka för mig. Eller alltså, jag har tränat som planerat, men jag har känt mig ganska svag och omotiverad.
Torsdag kväll var jag ute och joggade lite men det blev mest promenad för kände mig tung och trött. Inte alls samma känsla som för någon vecka sedan.
Idag jobbar jag kvällen så var på gymet och körde ett pass men det var varmt och mycket folk och jag var inte så pepp. Ett litet pb i hantelrodd iaf haha.

IMG_2934.webp

Skulle sprungit en längre tur igår kväll men jag kände mig så himla låg och trött och less så jag ville inte (och grät en skvätt på sambons axel). Klipp till några timmar senare, jo men det var ju såklart mens 😂
Löpningen blev med andra ord uppskjuten till idag, så vi sprang 18 km med paus på en mysig kaffestuga på mitten 😍
PXL_20250705_123035599.webp

Är sjukt nöjd med ett snittempo på 7,00 och framförallt en genomsnittspuls på 151, den har en tendens att sticka iväg för högt ofta så det blir tungt. Nu drog den upp i backarna men sjönk sen igen.

Mobilitetsövningar
tror jag har hittat en som kommer göra underverk på min dumma ankel.

Hack squat 0/20/30/40/50kg 8/8/8/8/8
Hantelpress 12/14/14kg 10/10/10
Sittande biceps curl 9/9/8kg 10/8/10
Liggande tricepextension 10/10/10kg 12/12/12 (ny favoritövning!)
Omvända hantelflyes 3kg 20/20

Hittade en justering på hack squat maskinen så jag inte behöver säkra den genom att stå på tå så vågade testa mer vikt idag. Det kommer nog ta några gånger innan jag känner mig helt bekväm dock.
Eftersom det är maskin med fria vikter man lägger på, räknas ingen vikt på som 0 eller hur räknar man? Liggande benpress börjar tex 45kg.
Det står inget på stången.

När ni skriver tex hantelpress skriver ni 14kg eller lägger ni ihop vikten och skriver 28? /noob
Man har ju oandra sidan en vikt per hand, men om jag tex gör tricep extension så har jag en hantel. Kan hända att jag övertänker det. 🤔

Mobilitetsövningar

Hittade en justering på hack squat maskinen så jag inte behöver säkra den genom att stå på tå så vågade testa mer vikt idag. Det kommer nog ta några gånger innan jag känner mig helt bekväm dock.
Eftersom det är maskin med fria vikter man lägger på, räknas ingen vikt på som 0 eller hur räknar man? Liggande benpress börjar tex 45kg.

När ni skriver tex hantelpress skriver ni 14kg eller lägger ni ihop vikten och skriver 28? /noob
Man har ju oandra sidan en vikt per hand, men om jag tex gör tricep extension så har jag en hantel. Kan hända att jag övertänker det. 🤔

Kör jag hantelpress så har jag ju ex 10 kg i vardera hand, slår inte ihop dom utan räknar som 10 om det är så du menade?
Brukar inte lägga till maskinvikten heller, utan bara de plattor jag lägger på ☺️

Nej 😂 det är bara nåt som känns off. Så himla konstigt.
Ska sätta mig och jämföra lite videos nån dag och se om jag ändrat nåt utan att tänka på det 🤔
Ta det eller förkasta det, men jag ser två saker som skulle kunna påverka hur saker känns. Dels i toppläget, där du gör en bakåtrörelse, dels på nedvägen, där stången tar vägen ut om knäna. Båda dessa saker förflyttar stångens tyngdpunkt.

Vad du kan testa och se om det gör skillnad i den diffusa känslan, är att på uppvägen stanna när du är i upprätt läge. Tanketips kan vara att du har en vägg så du inte kommer längre. Och på nedvägen, skjut bak rumpan/knäna lite till så att stången faller rakt ner.

Gör som @pepp och skriver in samt "styckvikten" så länge armar/ben jobbar självständigt med vikten. Skulle jag göra bulgarians blir det totalvikten av det jag har i varje hand, eftersom benen jobbar med den sammanlagda vikten. Maskiner kör jag så sällan, men rätt säker på att jag gör som pepp även där :laugh:

Mobilitetsövningar

Jag matar in i strengthlog så följer det som står på övningen. De flesta övningar jag kört hittills ska matas in per sida (= 1 hantelvikt).

På benpressmaskinen stod det att släden väger 54 (lappen fanns inte när jag började, utan dök upp senare, så jag tror att någon/några frågat om det), så det har jag lagt på när jag kör den. Men visste jag inte det så hade jag nog räknat utan släd-vikten.

Ta det eller förkasta det, men jag ser två saker som skulle kunna påverka hur saker känns. Dels i toppläget, där du gör en bakåtrörelse, dels på nedvägen, där stången tar vägen ut om knäna. Båda dessa saker förflyttar stångens tyngdpunkt.

Vad du kan testa och se om det gör skillnad i den diffusa känslan, är att på uppvägen stanna när du är i upprätt läge. Tanketips kan vara att du har en vägg så du inte kommer längre. Och på nedvägen, skjut bak rumpan/knäna lite till så att stången faller rakt ner.

Bakåtrörelsen är jag medveten om, och försöker alltid tänka på den (den har varit ännu värre tidigare :o )
Jättebra tips på nedvägen, ska testa det nästa gång, nu när jag tänker efter så känns det nog som att knäna faktiskt är ivägen på nervägen!

Gör som @pepp och skriver in samt "styckvikten" så länge armar/ben jobbar självständigt med vikten. Skulle jag göra bulgarians blir det totalvikten av det jag har i varje hand, eftersom benen jobbar med den sammanlagda vikten. Maskiner kör jag så sällan, men rätt säker på att jag gör som pepp även där :laugh:
Ja precis så gör jag, men sen tänkte jag att när jag kört militärpress så har vi fasta stänger med vikter så då säger vi 30kg, men med hantlar så låter det fjuttigt med 14kg eftersom de plötsligt är i varsin hand. 🤷‍♀️

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka