Träning och hälsa del 13

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså… har mer träningsvärk efter att ha klippt min lilla häck än efter mitt modesta reps-pb i marken häromdagen.

Även om häcksaxen var tung, så var den definitivt bra mycket lättare än stången. Och jag brukar iofs inte vifta med stången över huvudet, särskilt inte på ett sånt vis. Det är minst sagt ödmjukande (säger man så på svenska?) att använda andra muskler och vinklar :D

Efter några dagars vila pga festival och sen bröllop så var jag ute i morse på en liten jogg-runda. Drygt 3 km sen 100 kettlebellsvingar med 16 kg (25 rep x 4).
Min man och jag har en utmaning att göra 100 svingar om dagen under våra tre veckor semester ihop, ska försöka lyckas med detta 😁

Alltså det här med att hinna klämma in träning på semestern verkar så enkelt i teorin, mindre så i praktiken. Förra veckan försvann helt med sommarland, bröllop och tältande, allt med tillhörande barn. Men igår, när dammet lagt sig, hann jag få till ett kort pass innan middagen!
image (17).webp

Ca halv sex imorse blev det träning, då måsjäklarna hindfade mig från att somna om. Bra val, för nu på dagen har det varit bastuvärme ute...🥵🥵🥵🥵🥵

Cross Trainer (Elliptical): 10min
Superset:
One-Legged Seated Leg Curl: 8 x 18, 8 x 25, 8 x 25, 8 x 25
One-Legged Leg Extension: 8 x 18, 8 x 25, 8 x 25, 8 x 25
One-Legged Leg Press: 5 x 54, 5 x 54, 5 x 54
Superset:
Standing Hip Flexor Raise: 8 x 10, 8 x 10, 8 x 10
Dumbbell Lateral Raise: 8 x 3, 8 x 3, 8 x 3
Superset:
Cable Machine Hip Adduction: 8 x 25, 8 x 25, 8 x 25
Cable Machine Hip Abduction: 8 x 25, 8 x 25, 8 x 25
Superset:
Side Lunges (Bodyweight): 4 x BW
Lunge (Bodyweight): 4 x BW
Superset:
Bicycle Crunch: 3x8xBW
Lying Leg Raise: 3x8xBW

Så mina sidelunges och lunges gav jag upp efter 1 set, trots hjälp av trxband. Idag var inte rätt dag.
Resten av passet kändes bra. :)

Mobilitetsövningar
Rodd 50/50/50kg 8/8/8
S Leg extension 39/39/32kg 8/8/10 (ökat vikten!)
French press hantel 7/6/5kg 4/6/8
Half kneeling Wood chopper 8kg 12x2
KB swing 16kg 25x2

Kort (eller kanske intensivt) pass, jag har ont om tid denna veckan så det lilla jag hinner är jag nöjd över.

Efter några dagars vila pga festival och sen bröllop så var jag ute i morse på en liten jogg-runda. Drygt 3 km sen 100 kettlebellsvingar med 16 kg (25 rep x 4).
Min man och jag har en utmaning att göra 100 svingar om dagen under våra tre veckor semester ihop, ska försöka lyckas med detta 😁
Jag gjorde 25x2 och har svårt att tänka mig att jag hade orkat mer. De sista fem är mest pannben, så grymt gjort av dig! 💪

IMG_8186.webp

Morgonens pass! Ska försöka ge mig på knäböj en gång i veckan nu tänkte jag. Was a humbling experience säger jag bara men skam den som ger sig. Igår fick jag feeling och simmade 750 meter trots att det egentligen inte var planen. Just nu är jag så tacksam att kroppen är med mig och samarbetar

Hoppar in i tråden och ger ett livstecken! Det har varit tungt att börja om från början, kroppen och orken är inte densamma efter barnen. Jag har kämpat med att få ner löpningen till 6.0 tempo men just nu ligger jag på 6.25 på 5-7 km. I ärlighetens namn är jag nöjd med att kunna träna alls, och att det går långsamt framåt, så jag har inte bråttom. Jag har tränat lite sporadiskt något år men har enbart haft regelbundenhet 1-4 dagar i veckan i ca 3-4 månader.

I augusti springer jag Midnattsloppet men har inget riktigt mål kring tiden. Startar i 6.0-gruppen men lär väl landa på tempot jag har nu, och det funkar fint! När jag tänker på att jag började i gåstol så är det lätt att bli ödmjuk. Tacksam över att kroppen är hel, och även om det tar längre tid denna gång så tyder allt på att det inte finns några hinder att bli precis så stark och snabb som jag vill och orkar. (Lite sugen på ett till maraton nästa år..)

Hmm. Har kommit till någon slags punkt i träningen där det känns som att jag haft nytta av att följa något enklare program med basövningar för att komma framåt. Har hittat flertalet på det fantastiska nätet men så fort jag börjar läsa blir jag: 1. Otålig pga orkar inte sätta mig in i allt. 2. Lite avtänd på idén eftersom jag liksom aldrig fullt kan garantera att jag får minst tre pass i gymmet per vecka.

Just nu är all träning styrd av tid och lust (vad jag är sugen på för dagen). Har inga egentliga mål (förutom det där i marklyft) och inga ambitioner att tävla varken när det gäller lyftande eller cyklandet. Så, egentligen kanske jag inte behöver något upplägg, så länge jag liksom drivs av det jag nämnt ovan. (Men ibland kan även jag behöva lite struktur...)

Här är dagens. Mycket svettigt trots att jag tränar i ouppvärmt traktorgarage med tjocka stenväggar. Kände att jag kroknade rätt så rejält i slutet av både marklyft och knäböj men valde ändå att göra en liten slutkläm med hip thrust pga hittade en såndär mysig kudde att ha runt stången I gymmet.
20250716_110634.webp

Hmm. Har kommit till någon slags punkt i träningen där det känns som att jag haft nytta av att följa något enklare program med basövningar för att komma framåt. Har hittat flertalet på det fantastiska nätet men så fort jag börjar läsa blir jag: 1. Otålig pga orkar inte sätta mig in i allt. 2. Lite avtänd på idén eftersom jag liksom aldrig fullt kan garantera att jag får minst tre pass i gymmet per vecka.

Just nu är all träning styrd av tid och lust (vad jag är sugen på för dagen). Har inga egentliga mål (förutom det där i marklyft) och inga ambitioner att tävla varken när det gäller lyftande eller cyklandet. Så, egentligen kanske jag inte behöver något upplägg, så länge jag liksom drivs av det jag nämnt ovan. (Men ibland kan även jag behöva lite struktur...)

Här är dagens. Mycket svettigt trots att jag tränar i ouppvärmt traktorgarage med tjocka stenväggar. Kände att jag kroknade rätt så rejält i slutet av både marklyft och knäböj men valde ändå att göra en liten slutkläm med hip thrust pga hittade en såndär mysig kudde att ha runt stången I gymmet. Visa bifogad fil 171073
Skulle det inte vara ett alternativ att leta upp något slags enklare program och sedan gå in med inställningen att du följer det så mycket som möjligt men att det inte nödvändigtvis blir så många pass i veckan som det är skrivet för? Det enda som händer då lär ju vara att du kanske inte kan gå lika fort framåt eller ser resultat lika snabbt, men eftersom du som du skriver ändå inte har några specifika mål kanske det kan vara okej? :)

Onsdag betyder frivändningar för min del, helt klart mitt favoritpass på hela veckan! Har känt mig riktigt stark i det lyftet på senaste, idag svingade jag upp 2 x 42,5 kg i en block clean (alltså där man börjar med stången på en upphöjd plattform och därmed får mindre fart från marken = det blir tyngre och lite mer tekniskt svårt) utan problem och fick dessutom ett helt nytt tekniktips som gjorde stor skillnad. Älskar att vara inte och nöta teknik på en sådan detaljnivå att även en pytteliten förändring som knappt ens syns kan förändra känslan!

Utöver detta gjorde vi Bulgarian split squats med skivstång på ryggen (:yuck:), goblet squats, hanging knee raises, single leg deadlifts, och sedan en 12 minuters AMRAP med löpning, frontböj, fällkniven och box jumps. Svettigt!

Nu blir det ett uppehåll på drygt tre veckor från mitt älskade gym eftersom jag imorgon bitti styr kosan mot Sverige för årets sommarsemester. Helgen + nästa vecka lär bjuda på massor av vandring eftersom jag ska hälsa på en kompis på Kebnekaise fjällstation, sedan blir det två veckor hos mina föräldrar där jag tänker mig ett par löprundor och kanske även ett besök eller två på byns gym :)

Skulle det inte vara ett alternativ att leta upp något slags enklare program och sedan gå in med inställningen att du följer det så mycket som möjligt men att det inte nödvändigtvis blir så många pass i veckan som det är skrivet för? Det enda som händer då lär ju vara att du kanske inte kan gå lika fort framåt eller ser resultat lika snabbt, men eftersom du som du skriver ändå inte har några specifika mål kanske det kan vara okej? :)
@Nordthor jag tänker lite samma. Jag skulle nog ha letat upp ett helkroppsprogram på 2 eller 3 dagar som går att bara rulla vidare på, dvs du kör bara nästa pass när det passar. Vill du byta ut ett pass mot ett spontant marklyftspass tex så gör du det och sen kör vidare på nästa pass i programmet.

Onsdag betyder frivändningar för min del, helt klart mitt favoritpass på hela veckan! Har känt mig riktigt stark i det lyftet på senaste, idag svingade jag upp 2 x 42,5 kg i en block clean (alltså där man börjar med stången på en upphöjd plattform och därmed får mindre fart från marken = det blir tyngre och lite mer tekniskt svårt) utan problem och fick dessutom ett helt nytt tekniktips som gjorde stor skillnad. Älskar att vara inte och nöta teknik på en sådan detaljnivå att även en pytteliten förändring som knappt ens syns kan förändra känslan!

Utöver detta gjorde vi Bulgarian split squats med skivstång på ryggen (:yuck:), goblet squats, hanging knee raises, single leg deadlifts, och sedan en 12 minuters AMRAP med löpning, frontböj, fällkniven och box jumps. Svettigt!

Nu blir det ett uppehåll på drygt tre veckor från mitt älskade gym eftersom jag imorgon bitti styr kosan mot Sverige för årets sommarsemester. Helgen + nästa vecka lär bjuda på massor av vandring eftersom jag ska hälsa på en kompis på Kebnekaise fjällstation, sedan blir det två veckor hos mina föräldrar där jag tänker mig ett par löprundor och kanske även ett besök eller två på byns gym :)
Fick video av PT:n nu på mitt 40 kg-lyft, är faktiskt riktigt nöjd med hur det ser ut! Detta var innan jag fick tekniktipset att böja på benen lite mindre och gå lite mindre djupt innan jag börjar eftersom det innebär att stången behöver ta en onödigt lång väg ut från knäna och sedan in igen för att hamna på axlarna. Jag har ingen aning om hur han kunde se det när allt går så fort, men jag antar att det är det jag betalar för :D Och det gjorde som sagt stor skillnad för känslan när jag försökte ha lite rakare ben i början av lyftet.

Haft värdelösa träningsmånader april, maj, juni.. men har äntligen fått in tre pass den senaste veckan! Och blir ett pass till i helgen åtminstone 😊 har fått ett träningsprogram av en coach. Tyvärr var maten i programmet inte alls vad jag hoppats på, men det var ett väldigt billigt program, så får kanske inte klaga. Kan EGENTLIGEN äta vettigt men det är enklare är följa ett schema 😅

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka