Träning och hälsa del 13

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ett pass på gräsmattan blev det idag, svettigt i värmen! Ett Vibes-pass med hantlar, 25 minuter långt.

3 övningspar där varje övning upprepades 4x 20 sekunder och så varvade man mellan övning 1 och 2.

Knäböj + bicepscurls
Utfall + press
Hantelrodd + rumänska marklyft

Sen en finisher, 5 minuter av så många reps som möjligt:
10 utfall bakåt med knälyft
10 planka med kliv framåt
3 burpees

Lagom träningspass i värmen med flåsigt avslut! Lekte i vattenspridaren med barnen efteråt för att svalka mig :D

Okej. Har nu satt mig in i ett minimalistiskt träningsprogram från Styrkelabbet. Känns som ett väldigt okomplicerat upplägg och som några så klokt sa, det är ju inte hela världen om något pass missas. Bara att fortsätta. Så jag hoppar på direkt, i övermorgon (om jag kan träna då). Gick nog lite hårt fram imorse (sitter med linex + värmekudde på en arg ländrygg just nu). Och så var det det där med chins. En av dagarna i programmet ingår viktade chins. Jag kan redan nu säga att den tunga delen av den övningen kommer att vara, en chin, och den lite lättare chins med gummiband. Är faktiskt osäker på om jag ens klarat att göra chins någonsin.

Okej. Har nu satt mig in i ett minimalistiskt träningsprogram från Styrkelabbet. Känns som ett väldigt okomplicerat upplägg och som några så klokt sa, det är ju inte hela världen om något pass missas. Bara att fortsätta. Så jag hoppar på direkt, i övermorgon (om jag kan träna då). Gick nog lite hårt fram imorse (sitter med linex + värmekudde på en arg ländrygg just nu). Och så var det det där med chins. En av dagarna i programmet ingår viktade chins. Jag kan redan nu säga att den tunga delen av den övningen kommer att vara, en chin, och den lite lättare chins med gummiband. Är faktiskt osäker på om jag ens klarat att göra chins någonsin.
Jag har gjort två chins (eller var det en? 🤭) när jag tränade massor och vägde mindre så jag skulle absolut köra gummiband istället för viktade 😅

Det blev ett kort och intensivt pass.

Mobilitetsövningar
Latsdrag 50/50/45kg 8/8/8
Sittande lår curl 66/66/59 10/10/10
Hantelflyes 9/9/9kg 12/12/12
Abduction 82kg 12/12/12
Adduction 46kg 15/15/15/15

Adduction kändes mycket bättre idag, sist kändes det som om jag upptäckte nya muskler. 😄

Jag kan fortfarande inte göra mer än 2,5 chins :D men när jag inte kunde göra en enda så gjorde jag dels med gummiband och dels inverterade, så jag antingen hade något att kliva på eller hoppade upp till högsta läget, och så så sakta som möjligt sänkte mig neråt. Kändes som att det la en bra grund för att så småningom få till riktiga chins.

Tror jag börjar komma igång lite igen och kan träna efter olyckan :)

Igår var vi ute en mil på fjället, lugnt takt då det var både människa och små hundar på släp. Och idag joggade jag spåret hemma, 2.5 km, och det kändes ändå mestadels okej. Muskler och kondition har jag, däremot tycker inte min kropp att andning är någon viktig grej så det är lite av ett problem. Men är ändå nöjd med rundan, hunden var tröttare än mig efteråt :laugh:

Hoppas på att kunna jogga den här några gånger i veckan ett tag och sedan utöka till längre vändor. Har både olyckan nyligen (ganska rejäl hjärnskakning och lite annat), mycket historik av artrit och därför leder i dåligt skick, till stor del pga överrörlighet, att ta hänsyn till. Så tar det hellre lugnt än stressar igång, vet att det inte skulle accepteras.

Tror att jag fick ryggskott efter gårdagens träning (hip thrust är tyvärr den huvudmisstänkta övningen). Så jäkla deppigt. Idag har jag ändå, efter viss uppvärmning lyckats ta mig 5 km på mtb med sonen framför mig på shot gun sadel. Blev nog faktiskt lite bättre i ryggen då. Imorgon är tanken bänkpress och skivstångsrodd, (det gick tydligen inte att vila sig frisk från ryggskott). Men huvudet har lovat att det ska lyssna på kroppen några dagar nu.

Lite kort löpning med barn till lekplats, och därefter ett fyspass medan barnen lekte. Fick hoppa in och leka kurragömma mitt i passet också :D sen fick jag tyvärr byta ut ett par av mina tänkta övningar eftersom barnen prompt ville hem 🤷
image (18).webp

IMG_2982.webp

Satsar på morgonträning nu under semestern! Igår ett litet styrkepass hemma och idag enligt ovan. Löpningen körde jag första km pw/lugn jogg och sen två km intervaller 400 + 300 + 200 + 100 m. 30 sek stillastående paus mellan intervallerna och 1 min paus mellan kilometrarna.

Mycket bättre i ryggen idag men fortfarande stel och har svårt med hastiga rörelser. Får tänka om gällande träningen resten av veckan. Cykling på sin höjd och däremellan typ övningar med enbart kroppen som vikt. Tänkte fokusera på inre magmuskler. Så fort jag aktiverar dem gör det nämligen mindre ont i ryggen.

Benpass I förmiddags:
Rowing (Machine): 1km 05:15
Squat: 8 x 0, 8 x 20, 8 x 40, 8 x 40, 8 x 40, 8 x 40, 8 x 40
Romanian Deadlift: 8 x 15, 8 x 35, 8 x 35, 8 x 35, 8 x 35
Deadlift: 8 x 50, 8 x 50, 8 x 50
Seated Calf Raise: 8 x 40, 8 x 40, 8 x 40, 8 x 40
Superset:
Hip Adduction Machine: 8 x 41, 8 x 41, 8 x 41
Hip Abduction Machine: 8 x 41, 8 x 41, 8 x 41
Superset:
Bicycle Crunch: 3x8xBW
Lying Leg Raise: 3x8xBW

🥵🥵🥵
Varmt var det. Men det kändes bra. 😊

Veckans tredje pass idag, på gräsmattan i värmen ☀️🥵

Helkropp, huvudövningar utfall och enarms hantelrodd. Ganska jobbigt, det lönar sig verkligen att fokusera på utförande och bana in det på lättare vikter för det känns som att jag får ut mer av träningen nu trots att jag inte har ökat så värst mycket i kg.

Överkropp idag:)

Cross Trainer (Elliptical): 0.4 x 94.1 x 00:10:00
Circuit:
Incline Dumbbell Press: 1. 8 x 9, 2. 8 x 12.5, 3. 8 x 12.5, 4. 8 x 12.5, 5. 8 x 12.5
Dumbbell Lateral Raise: 1. 8 x 3, 2. 8 x 3, 3. 8 x 3, 4. 8 x 3, 5. 8 x 3
Dumbbell Front Raise: 1. 8 x 3 (PR!), 2. 8 x 3, 3. 8 x 3, 4. 8 x 3, 5. 8 x 3
Superset:
Reverse Machine Fly: 8 x 32, 8 x 25, 8 x 25, 8 x 25
Machine Chest Fly: 8 x 32, 8 x 25, 8 x 25, 8 x 25
Superset:
Back Extension: 4x6xBW
Lying Leg Raise: 4x6xBW
Superset:
Dumbbell Preacher Curl: 8 x 5 (PR!), 8 x 5, 8 x 5
Dumbbell Standing Triceps Extension: 8 x 5 (PR!), 8 x 5, 8 x 5

Jag bytte från maskinövningar till hantlar för biceps och triceps. Och oj vad ojämnt stark jag är i mina biceps 🙈🙈 vänster var astungt, och höger kunde jag ha ökat vikten på.
Så nu ska jag fortsätta med detta ett tag och försöka jämna ut mig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat