Träning och hälsa del 13

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Augusti börjar fantastiskt; nytt repsPB i marklyft med 2x 130 kg 🤩!

Visa bifogad fil 171958

Tråkigare är dock att jag gjort något med min vänsterarm, känns som överansträngning/inflammation i typ rotatorkuffen (min gissning) så jag har problem både att lyfta armen i sidolyft och att pressa upp eller lägga vikt på armen … så får ta det lite lugnt med sådana övningar. Men känner inget i marklyft och bara lite i latsdrag, så får fokusera på det jag KAN göra ist för det jag inte kan göra :up:.

Fick tips av en kollega om lite rehabövningar att testa, mycket tacksam 👍!
Snyggt jobbat på 130! Ja, de andra vikterna också såklart. Det ligger verkligen lååångt in i framtiden för en annan. (Får man fråga hur länge du lyft/tränat såhär? :o.)

Dagens pass:
Rowing (Machine): 1km, 05:30
Squat: 8 x 0, 8 x 20, 6 x 30, 6 x 30, 6 x 30, 6 x 30, 6 x 30
Romanian Deadlift: 6 x 15, 6 x 35, 6 x 35, 6 x 35, 6 x 35, 6 x 35
Deadlift: 6 x 45, 6 x 45, 6 x 45, 6 x 45, 6 x 45
Seated Calf Raise: 8 x 40, 8 x 40, 8 x 40, 8 x 40

Det blev tiiiiidigt imorse eftersom jag inte kunde sova. Skalade ner lite på vikt och reps men la på några set isgället. Sen hade det plötsligt gått 70min, fast jag brukar hinna fler övningar på den tiden.
Nöjd med att passet blev gjort, även om det inte blev som jag hade önskat (= på förmiddagen, med samma övningar som jag brukar ha med och efter en god natts sömn).

Dagens träning och slutet av vecka 2 på nya programet. Ser lite rörigt ut men målbilden är 5 reps på tyngsta setet och 10 på de fyra lättare. Får mixtra lite och det är inte alltid det går att genomföra max antal reps (särskilt inte i marklyft där jag inte riktigt vill backa utan tänker att jag bara får ha tålamod så kommer repsen med tiden). Nästa vecka blir måndag-fredag troligen annan träning än i gymmet. Blir en hel del pyssel med familjelivet så jag får träna det som går när och om det går helt enkelt.
20250801_160851.webp

Fem dagars träningsvila pga bortrest med familjen, hade tänkt träna idag men jag är så himla himla trött och har huvudvärk som inte ger sig trots Alvedon. Känns inte rätt att pressa kroppen då så det blir vila idag igen och troligen imorgon också. Så kanske ett pass på söndag då 😅

Snyggt jobbat på 130! Ja, de andra vikterna också såklart. Det ligger verkligen lååångt in i framtiden för en annan. (Får man fråga hur länge du lyft/tränat såhär? :o.)
Tack!

Jag kollade min träningsdagbok och min insta, där jag lägger upp de flesta av mina PB för att komma ihåg (jag har inget minne alls om jag inte gör det 😅😂)

Första gången jag någonsin gjorde ett marklyft var i september 2022, då lyfte jag 35 kg 😁!

• 23 februari 2023 var första gången jag lyfte 100 kg
  • 20 mars 2023 lyfte jag 102,5, 105 och 107,5 kg
  • 17 juni 2023 lyfte jag 110,115 och 117,5
  • 26 juni 2023 lyfte jag för första gången 120 kg

Sen kom ett lite större hopp mellan nya 1 RM (däremellan höll jag samma vikter upp till 120 men ökade repsen)

• 22 dec 2024 lyfte jag 122,5 kg
  • 18 feb 2025 lyfte jag 125 kg
  • 27 mars 2025 lyfte jag för första gången 130 kg 💪

(Tilläggas kan att jag i år är 42 och har inte styrketränat något innan 2022)

Tack!

Jag kollade min träningsdagbok och min insta, där jag lägger upp de flesta av mina PB för att komma ihåg (jag har inget minne alls om jag inte gör det 😅😂)

Första gången jag någonsin gjorde ett marklyft var i september 2022, då lyfte jag 35 kg 😁!

• 23 februari 2023 var första gången jag lyfte 100 kg
  • 20 mars 2023 lyfte jag 102,5, 105 och 107,5 kg
  • 17 juni 2023 lyfte jag 110,115 och 117,5
  • 26 juni 2023 lyfte jag för första gången 120 kg

Sen kom ett lite större hopp mellan nya 1 RM (däremellan höll jag samma vikter upp till 120 men ökade repsen)

• 22 dec 2024 lyfte jag 122,5 kg
  • 18 feb 2025 lyfte jag 125 kg
  • 27 mars 2025 lyfte jag för första gången 130 kg 💪

(Tilläggas kan att jag i år är 42 och har inte styrketränat något innan 2022)
Grymt jobbat! Alltså utvecklingen mellan 35 och 100 gick ju ursnabbt! Tack för att du ville dela med dig. Så spännande att se hur någon annan utvecklats!

Fem km jogg ikväll, tog ungefär 45 minuter. Skulle testa en annan väg runt ett fält (finns ingen bra nu när det växer saker där, antingen får man gå via rälsen eller runt där jag gick nu). Det tog kanske tio minuter i gångtakt och involverade ett område som mycket väl hade kunnat vara med på en orienteringstävling... inte riktigt vad jag hade tänkt mig.

Var först väldigt pigg idag av att inte ha sprungit igår, men blev sedan trött innan jag hann jogga. Kändes ändå okej :)

Sällskapet
IMG_20250801_185750782.webp

Sprang inte en enda gång under juli... Nu är jag äntligen längst upp i norr och även om det är varmt är det en mycket behagligare värme än söderut så igår blev första rundan på evigheter. Sprang väldigt lite och gick väldigt mycket och det får vara så ett tag igen, det kommer ju bli bättre ju mer jag kommer igång. Och så skönt att hoppa i älven och simma lite efter rundan ❤️
Idag har jag simmat lite, tänker ta samma runda senare idag men då enbart promenera.

Dagdns pass, överkropp.
Cross Trainer (Elliptical): 10 min
Circuit:
Incline Dumbbell Press: 1. 8 x 9, 2. 8 x 12.5, 3. 8 x 12.5, 4. 8 x 12.5
Dumbbell Lateral Raise: 1. 8 x 3, 2. 8 x 3, 3. 8 x 3, 4. 8 x 3
Dumbbell Front Raise: 1. 8 x 3, 2. 8 x 3, 3. 8 x 3, 4. 8 x 3
Superset:
Dumbbell Preacher Curl: 8 x 5, 8 x 5, 8 x 5
Dumbbell Standing Triceps Extension: 8 x 5, 8 x 5, 8 x 5
Superset:
Reverse Machine Fly: 8 x 25, 8 x 25, 8 x 25, 8 x 25
Machine Chest Fly: 8 x 25, 8 x 25, 8 x 25, 8 x 25
Superset:
Back Extension: 3x6xBW
Lying Leg Raise: 3x6xBW

Kändes inte alls lika ojämnt i biceps som sist, vet inte om jag kanske inbillar mig🙈

Smygstartade vecka 3 på träningsprogramet redan idag. Lika bra när tid finns. Nästa vecka blir ansträngande och det ser inte ut att bli tid för gymmet förrän på fredag och söndag kväll nästa gång. Nu är iaf pass ett av tre avklarat. Kändes bra idag trots en del kväll-/ nattpass i ryggen och pga det troligen ett litet energiunderskott både matmässigt och psykiskt :crazy: .

Tur att jag passade på att träna igår för idag är jag återigen helt slut, den här gången av sömnbrist. Utöver mina två galningar till barn var vi också barnvakt till min 2-åriga systerdotter lördag till söndag och sömnen blev bristfällig… lite lätt i huvudet idag, yr och trött. Så spar träningen tills imorgon… :idea: Men nästa vecka ska jag banne mig få till mina tre pass!

Den här veckan har det blivit två jogging-pass. Det sista var på 7 minuter × 3, så länge har jag inte sprungit på 20 år. Och det var inte jättejobbigt. Tredje passet blev ett kortare hantel-pass med Vibes.
Jag har nu gått på semester och ska passa på att försöka få in vanan med yoga igen.

Blev bara ett pass förra veckan…
Men nu är jag igång igen! Kände mig fräsh o taggad men tog de lugnt.
Bulgarian split squat kändes 4(!) dagar efter jag gjorde de förra måndagen så körde bara 2 set idag + knäböj istället som jag är mer van vid.

IMG_3571.webp

Tillbaka på gymet efter några veckor med bara hemmaträning! Kändes inte som jag tappat så mycket så det kände jag mig nöjd med! Imorgon börjar jag jobba 😭
Planen denna veckan är två styrkepass och två konditionspass men tar det lite lugnt mtp jobbstart.

IMG_3256.webp

Jag har haft semester i fyra veckor och inte tränat speciellt mycket :p Fyra löpturer och två styrkepass blev det. Men jag har ju hållit igång ändå. Jag har ju gård och djur så nog får kroppen jobba även utanför loggade träningspass.

Igår tog jag och maken oss en löptur i skogen med hundarna. Kuperat och jobbigt men kul och skönt! Idag började jag jobba igen och startade dagen med gym.

Yes, tränade idag på förmiddagen, skönt att börja veckan med ett pass! Jag provade att höja upp främre foten på en viktskiva när jag gjorde utfall bakåt med hantlar, blev helt annan känsla i sätesmusklerna :up:
Åh det är en riktigt bra variation! Kanske ska försöka få med i programmet igen längre fram..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat