Träning och hälsa del 13

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Va ett tag sen men nu blev de ett pass igen 💪🏼
IMG_4254.webp

Mobilitetsövningar
Hopp 15 sek x3
Quads S Leg extension 25/25k/25kg 12/12/12
Abduction 86kg 15x3
Adduction 46kg 15x3
Liggande tricep extension 10kg 12/12/12
Reverse Nordics 10x2
Jägarställning 15sek x2

Mår rätt kasst i kroppen, jag vet inte om det är allergi, förkylning på g eller om kroppen skriker efter semester (nedräkningen har börjat...).
Sänkt vikterna på typ allt för jag kände mentalt att det var för tufft. Hoppade crosstrainern idag av samma anledning, känt mig febrig förra veckan efter passen och ska jobba senare idag så behöver må bra.

Firade (lite oväntat) mitt 160:e pass för i år såhär... Tur att jag tog mig upp på berget idag. Får erkänna att jag haft en dipp när det gäller cyklingen. Men så insåg jag hur många år jag har kvar att bli bättre och kunna utvecklas på. Och då kändes det plötsligt inte så himla dramatiskt att jag just nu bara kommer ut någon gång per månad. Allt finns kvar när jag hinner träna oftare igen.
VideoCapture_20250820-110113.webp

Idag av jag mig på Egymmet igen. 2 varv som vanligt.
Rowing (Machine): 1km, 05:25
Circuit:
Cable Wide Grip Seated Row: 1. 10 x 49.3 (PR!), 2. 0 x 0
Cable Close Grip Seated Row: 1. 0 x 0, 2. 10 x 49.6 (PR!)
Machine Chest Press: 1. 10 x 43.3, 2. 10 x 43.4
Lat Pulldown: 1. 10 x 51, 2. 10 x 51.3
Machine Shoulder Press: 1. 10 x 34.5, 2. 10 x 34.5
Machine Crunch: 1. 10 x 42.2, 2. 10 x 42.2
Machine Back Extension: 1. 10 x 66.2 (PR!), 2. 10 x 66.4 (PR!)
Seated Leg Curl: 1. 10 x 43.2 (PR!), 2. 10 x 43.3 (PR!)
Leg Extension: 1. 10 x 60.2, 2. 10 x 60.4 (PR!)
Seated Calf Raise: 10 x 40, 10 x 40, 10 x 40, 10 x 40
Superset:
Machine Overhead Triceps Extension: 10 x 11, 8 x 18, 10 x 11
Machine Bicep Curl: 10 x 11, 8 x 18, 10 x 11
Superset:
Hip Adduction Machine: 12 x 32, 12 x 32, 15 x 32
Hip Abduction Machine: 12 x 32, 12 x 32, 15 x 32

Fick öka vikt i några övningar vilket gav några PR. La sen till några övningar i vanliga gymmet och prickade in nästan hela kroppen detta passet. 😊

Vilodag igår, var så trött. Gick och la mig vid 20.00 😴
Dagens:
1000127636.webp

Imorgon kan jag inte träna direkt efter jobbet och jag vägrar ju fara iväg "rusningstrafik" så ska gå till utegymmet vid mig och köra där med en kompis :) får se hur mycket jag kan köra, dom brukar vara rätt tunga...

Tydligen så är jag inte bara en förespråkare för att lyssna på kroppen när det känns motigt. Uppenbarligen så lyssnar jag även när den känns pigg. Så jag gjorde nyss mitt andra pass för dagen (denna gymfria vecka :o). Blev start på vecka 5 och pass 1 och så får jag se när nästa pass verkar lämpligt att köra. Kan vara i övermorgon, kan vara nästa vecka.

Tydligen så är jag inte bara en förespråkare för att lyssna på kroppen när det känns motigt. Uppenbarligen så lyssnar jag även när den känns pigg. Så jag gjorde nyss mitt andra pass för dagen (denna gymfria vecka :o). Blev start på vecka 5 och pass 1 och så får jag se när nästa pass verkar lämpligt att köra. Kan vara i övermorgon, kan vara nästa vecka.

Påväg ut på dagens andra pass jag också som blir löpning med hundarna och dottern till häst 😅

Morgonens pass!
Väldigt effektiv tid på detta gymet som är mycket mindre till ytan än det gamla. Och allt på samma våning jämfört med fördelat på tre våningar.

IMG_3369.webp

Supersettar böj/press, rdl/latsdrag och sidolyft/maghjul så tycker jag får mycket gjort på 48 minuter.

Planen är ett pass till denna veckan och det är en lite ”längre” joggtur på lördag förmiddag. Längre för mig är kanske 5-6 km 😁

@Flixon, du har ju en annan nivå om man säger så!! Så starkt jobbat med dina 9+ mil 👏 👏 Ofattbart långt enligt mig 😂
Hur går det för dig med återhämtningen?

2025-08-21 07:17 - 08:20
Träningstid: 01h 03m
Knäböj: 8 x 20, 8 x 30, 8 x 35, 8 x 35, 8 x 35, 5 x 40 (ÅB!)
Rumänska marklyft: 8 x 37,5, 10 x 37,5, 9 x 37,5
Liggande hantelpress: 12 x 6, 8 x 7 (ÅB!), 8 x 7
Hantelrodd: 9 x 12,5 (PB!), 10 x 12,5 (PB!), 10 x 12,5
Liggande utåtrotation av axel med hantel: 8 x 1, 8 x 1
Triceps kickback: 8 x 4, 8 x 4, 8 x 4
Crunch: 10 x Kv + 4, 12 x Kv+ 4, 12 x Kv + 4
Set: 21
Reps: 187
Medelvikt: 25 kg
Volym: 4 673,4 kg
#strengthlogapp

Torsdagsmorgonens pass! Knäböjen kändes väldigt stabil, så jag tog ett extra set där jag gick upp på 40 kg och gjorde en femma. Inga problem, hade nån tanke på att testa ännu tyngre men behövde tänka lite på tiden.

Hantelrodden kändes jättebra, det här passet kör jag stående framåtfälld rodd så bägge armarna samtidigt. Andra passet kör jag enarms rodd med knä och hand på bänk. 12,5 kg per arm, som jag körde idag, totalt 25 kg, känns som att det är jättetungt :D

Kände mig stark idag :up: Men det blir bra med vilodag åtminstone imorgon. Nån form av träning i helgen men jag får vara lite flexibel.

Senast ändrad:
@Flixon, du har ju en annan nivå om man säger så!! Så starkt jobbat med dina 9+ mil 👏 👏 Ofattbart långt enligt mig 😂
Hur går det för dig med återhämtningen?
Tack! Haha ja, ofattbart långt enligt mig med 😂
Jo men återhämtningen går sakta men säkert framåt. Vristerna är lite stela fortfarande, men det är nog mycket för att jag gått så illa i veckan 😅 höftböjaren blir lite lite bättre för varje dag, ordinerade mig själv en iprenkur med start igår. Kan fortfarande inte lyfta den i trappstegshöjd än, men jag närmar mig! Fick tid hos fysio på VC på måndag men fortsätter det bli bättre så avbokar jag den.

Jo men återhämtningen går sakta men säkert framåt. Vristerna är lite stela fortfarande, men det är nog mycket för att jag gått så illa i veckan 😅 höftböjaren blir lite lite bättre för varje dag, ordinerade mig själv en iprenkur med start igår. Kan fortfarande inte lyfta den i trappstegshöjd än, men jag närmar mig! Fick tid hos fysio på VC på måndag men fortsätter det bli bättre så avbokar jag den.

Efter den galna prestationen så får kroppen vara lite ledsen kan jag tycka 😅 Jag har sprungit två halvmaror i mitt liv, det är det längsta jag sprungit och tyckte det var nog galet långt så det du gjort är både galet och sjukt imponerande!

Efter den galna prestationen så får kroppen vara lite ledsen kan jag tycka 😅 Jag har sprungit två halvmaror i mitt liv, det är det längsta jag sprungit och tyckte det var nog galet långt så det du gjort är både galet och sjukt imponerande!
Haha, jag håller med och är förvånad att jag inte är ännu mer trasig 😂 men så ser jag min sambo som "funderade på att ta ett kort träningspass på jobbet idag", trots att han sprang vasan med mig OCH ett liknande lopp på 93 km + 3000 höjdmeter (!) veckan innan :cautious: han har å andra sidan lite bättre grundfysik och löpvana så. Jag väljer att vara glad att någon kan sköta markservicen här hemma istället 🤷

Herregud, jag hade heeelt missat denna prestation, måste ha skippat en sida i tråden av misstag. Men jag gick tillbaka och läste nu och alltså WOW! Vilken grej! Var det Ultravasan du sprang? Jag blev trött i benen bara av att läsa om det 😅

Trött i benen blev jag även av dagens Hyroxpass, fy för tusan! Det finns en särskild plats i helvetet för den som uppfann burpee shuttle runs :wtf: Hoppas låren hinner återhämta sig inför min kombinerade löp & middagsdejt med min Hyroxpartner imorgon eftermiddag 🤞

Har inte joggat på kanske en vecka? Då jag inte behövt ha skor av annan orsak och det är tydligen tillräckligt för att avstå, behöva ta på strumpor och skor... iaf, nu är det blött så det blev en ursäkt. 2.5 km på 17 minuter, inklusive en paus pga hunden. Lite svårt att andas (glömde återigen att testa medicinen) men överlag bra, svalt och trevligt ute. Och ingen led/sena/vad det nu finns för vävnader hade några protester så jag ska nog kunna ta en längre vända imorgon eller övermorgon :)

Herregud, jag hade heeelt missat denna prestation, måste ha skippat en sida i tråden av misstag. Men jag gick tillbaka och läste nu och alltså WOW! Vilken grej! Var det Ultravasan du sprang? Jag blev trött i benen bara av att läsa om det 😅
Haha, lätt hänt! Ja precis, Ultravasan 90. Men alltså jag tycker nästan det vore värre att genomföra Hyrox med den konstant höga pulsen, det tycker jag är vidrigt 😂 sen kanske det är trevligare såhär några dagar efteråt i och för sig... 😅

Har för övrigt upptäckt en brutal blåsa UNDER min stortånagel! Alltså verkligen hela nageln är helt upptryckt av blåsan, och så sticker det fram lite framför. Kul med ultra 🙈

Haha, lätt hänt! Ja precis, Ultravasan 90. Men alltså jag tycker nästan det vore värre att genomföra Hyrox med den konstant höga pulsen, det tycker jag är vidrigt 😂 sen kanske det är trevligare såhär några dagar efteråt i och för sig... 😅

Har för övrigt upptäckt en brutal blåsa UNDER min stortånagel! Alltså verkligen hela nageln är helt upptryckt av blåsan, och så sticker det fram lite framför. Kul med ultra 🙈
Hu! Hoppas du inte tappar den. Jag fick så efter jag hade sprungit maraton och nästan alla mina tånaglar trillade av efter några veckor…

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka