Träning och hälsa del 13

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Körde ett av mina vanliga kettlebellpass först:

Träningstid: 00h 42m
Kettlebellsving: 10 x 8, 10 x 8, 15 x 8
Kettlebellpress: 10 x 8, 10 x 8, 15 x 8
Sidoböj med kettlebell: 10 x 8, 10 x 8, 15 x 8
Ground to overhead med kettlebell: 10 x 8, 10 x 8, 10 x 8
Tåhävningar: 15 x KV +8, 15 x KV +8, 15 x KV +8
Kettlebell raka lyft framåt: 10 x 8, 10 x 8, 10 x 8
Stående tricepsextension med kettlebell: 10 x 8, 15 x 8, 15 x 8
Goblet squat: 10 x 8, 10 x 8, 10 x 8
Set: 24
Reps: 280
#strengthlogapp

Och drog sedan dagens lucka i julkalendern.

Julkalendern:
Träningstid: 00h 20m
Namnleken:
Kobra-armhävningar: 10 x KV
Knäböj (med kroppsvikt): 20 x KV, 20 x KV
Utfall åt sidan (med kroppsvikt): 30 x KV
Sit-up: 20 x KV
Frog pump: 30 x IV, 40 x KV
Liggande vindrutetorkare: 20 x KV
Liggande benlyft: 20 x KV
Set: 9
Reps: 210
#strengthlogapp

Bytte ut ett par utfallsomgångar (pga krånglande knän) mot två magövningar istället. Tänker att det får vara okej! 🤷🏻‍♀️😁

Fortfarande sjukt dålig på setvila, appen är inställd på 1min, men oftast blir det bara typ 30sekunder för att jag inte orkar vänta. 😆

Åkte till Eng..Skottland!!! 2dec, sedan vidare till London 5dec. Fick ihop tre små pass på hotellens gym - sedan dödad av influensan.
(Rekommenderar icke att flyga sjuk 🫠)

Idag red jag och det var nog ett par dagar för tidigt :bag: Rider på tisdag igen så vilar nog tills dess. Hoppas på.. hm, 3-4pass till innan nyår? Och lite skidåkning!

Jag kapitulerar. Jag behöver remmar. I alla fall till RDL, mark går bättre eftersom jag tar om inför varje repetition. RDL blir mest en kamp att lyckas hålla kvar och jag har svårt att se att jag skulle kunna öka särskilt mycket mer i vikt om jag ska köra 8-10 repetitioner vilket är vad jag gör. Vad ska jag köpa, nån med koll?

Jag kapitulerar. Jag behöver remmar. I alla fall till RDL, mark går bättre eftersom jag tar om inför varje repetition. RDL blir mest en kamp att lyckas hålla kvar och jag har svårt att se att jag skulle kunna öka särskilt mycket mer i vikt om jag ska köra 8-10 repetitioner vilket är vad jag gör. Vad ska jag köpa, nån med koll?
Jag tror att det är mycket en smaksak vilken sorts dragremmar man gillar bäst :)

Jag har de här, det är såna som man låser stången genom att ”rulla” remmen runt stången med ett ”motorcykelgasningsgrepp” (bra förklaring) 😁. Jag gillar dom väldigt mycket.
IMG_5053.webp

Just RDL var där jag kände först med att greppet blev en begränsande faktor. Jag har också såna långa remmar, mina är i läder, typ såna här:
IMG_4247.webp

Tycker de funkar jättebra 👍

Jag försökte ge mig på det där med remmar nyss men tyckte att det var svårt att få till (eller det gick efter lite om och men men tekniken i mark blev lidande).
Köpte Gorillas lifting grips istället. De är också lite meck att få till dem men betydligt lättare än remmar (tycker jag) och säkert ett alternativ. Men fortfarande inte lika najs som utan :angel:

Jag försökte ge mig på det där med remmar nyss men tyckte att det var svårt att få till (eller det gick efter lite om och men men tekniken i mark blev lidande).
Köpte Gorillas lifting grips istället. De är också lite meck att få till dem men betydligt lättare än remmar (tycker jag) och säkert ett alternativ. Men fortfarande inte lika najs som utan :angel:
Vanliga remmar eller 8or? Är rädd att jag också kommer tycka det är drygt att greja med. Funderade på grips men min kompis totalsågade idén med grips till varianter av marklyft 😅

Vanliga remmar eller 8or? Är rädd att jag också kommer tycka det är drygt att greja med. Funderade på grips men min kompis totalsågade idén med grips till varianter av marklyft 😅
Även om jag inte använder ofta har jag prövat flera sorter och tycker alla är bra för olika ändamål. Såhär är mina tycken:
  • Klassiska remmar som visat ovan fungerar för många sorters övningar och ”löser ut lätt”, man sitter aldrig fast i stången.
Vid mark kan jag tipsa om att det många gånger räcker med en rem för att förhindra rotationen (som gör att det blir svårt att hålla kvar) + enklare att hantera.
  • Grip tycker jag är mest käckt utifrån ”bara är där” utan extra jox, men använder det bara vid t.ex. landminerodd där jag håller i en tjockare del av stången och inte vill ödsla energi på greppet.
Tycker grip är rätt värdelösa vid mark för mig, känns som allt hänger i handleden istället.
  • Figure 8 är väldigt lätta att hantera och med rätt storlek så använder du inte händerna typ alls, vilket gör att du verkligen kan ta ut musklerna i övriga delen av kroppen. Du är fäst vid stång etc så kan inte bara släppa taget.
Få användningsområden utanför typ mark och farmers, men onekligen smidigare att lära sig än klassiska. Ofta rätt bekväma från start.

• Klassiska remmar som visat ovan fungerar för många sorters övningar och ”löser ut lätt”, man sitter aldrig fast i stången.
Vid mark kan jag tipsa om att det många gånger räcker med en rem för att förhindra rotationen (som gör att det blir svårt att hålla kvar) + enklare att hantera.
"räcker med en rem" alltså du syftar på det ovan, klassiska remmar?
  • Figure 8 är väldigt lätta att hantera och med rätt storlek så använder du inte händerna typ alls, vilket gör att du verkligen kan ta ut musklerna i övriga delen av kroppen. Du är fäst vid stång etc så kan inte bara släppa taget.
Få användningsområden utanför typ mark och farmers, men onekligen smidigare att lära sig än klassiska. Ofta rätt bekväma från start.
Än så länge har jag inte haft nåt behov förutom vid RDL, så det jag köper nu ska vara optimalt för olika varianter av marklyft bara.

Tack för utförligt svar!

Har testat vanliga remmar och grips (typ som lappar, inte krokar). För mig är det lite pest eller kolera men gillade gripsen lite bättre.

Även om jag inte använder ofta har jag prövat flera sorter och tycker alla är bra för olika ändamål. Såhär är mina tycken:
  • Grip tycker jag är mest käckt utifrån ”bara är där” utan extra jox, men använder det bara vid t.ex. landminerodd där jag håller i en tjockare del av stången och inte vill ödsla energi på greppet.
Tycker grip är rätt värdelösa vid mark för mig, känns som allt hänger i handleden istället.
Jag trodde att alla typer av remmar/grips gick ut på att det skulle hänga i handleden :o. Så har det känns för mig med det jag testat. Såg dock en person som drog massa reps på 140 med åttor, såg himla smidigt ut (satt jäkla tight mot stången).

"räcker med en rem" alltså du syftar på det ovan, klassiska remmar?

Än så länge har jag inte haft nåt behov förutom vid RDL, så det jag köper nu ska vara optimalt för olika varianter av marklyft bara.

Tack för utförligt svar!

Ifall någon annan inte förstod vad jag menade: det räcker ofta att använda en sån klassisk rem (eller annan variant, tycke och smak). Det är lättare att se till att den remmen sitter bra eftersom man har den andra handen fri att hjälpa till, och en rem räcker för att förhindra rotation på stången, fungerar på samma vis som mixat grepp. Så slipper man mecka med båda. Jag sätter då remmen på den hand som är svagast.

Jag trodde att alla typer av remmar/grips gick ut på att det skulle hänga i handleden :o. Så har det känns för mig med det jag testat. Såg dock en person som drog massa reps på 140 med åttor, såg himla smidigt ut (satt jäkla tight mot stången).
Jo, du fördelar såklart över vikt dit men det jag menar med ”hänger i handleden” är att jag med grips inte får det tight nog för tyngre vikt, vilket innebär att det blir lite glapp mellan hand och stång så handleden bär mer vikt än vad jag vill.

Jämför jag med vanliga remmar eller rätt storlek på åttorna så sitter jag mycket tightare mot stången och då fördelas vikten på ett bättre sätt mellan hand/handled :)

Jag hade planerat att träna i helgen men pga diverse grejer fick jag inte till det förrän söndag klockan 20:00… 😅 Men men, bättre sent än aldrig.

Överkropp idag, tyvärr kände jag av min struliga vänsteraxel och fick hoppa över sidolyften. Kände av lite sista setet hantelpress så tror att det triggar lite. Ska backa av mer nästa gång, sänka vikterna och se om det kan funka.

Men annars ett bra pass! La till en lucka från julkalendern också, den med kettlebellsvingar och goblet squats. Tunga böj blev det 😂

Dagens träning blev:

Träningstid: 00h 43m

Planka: 00:00:30, 00:00:30, 00:01:28 (PB!) (Bestämde mig för att köra till fail. Förvånad och nöjd över detta, för en månad sedan var 30sekunder knappt görbart. Nu hade jag kunnat stå lite till egentligen men fick kramp i tårna. 🤣)

Kobra-armhävningar: 10 x KV, 10 x KV, 10 x KV
DB pullover: 10 x 4, 10 x 4, 15 x 4
Hantelflyes: 10 x 4, 10 x 4, 15 x 4
Liggande hantelpress: 10 x 4, 10 x 4, 15 x 4
Höftlyft golv: 10 x KV+8, 10 x KV +8, 15 x KV +8
Hantelcurl: 10 x 4, 10 x 4, 15 x 4
Hammarcurl: 10 x 4, 10 x 4, 15 x 4
Shrug med hantlar: 15 x 4, 15 x 4, 20 x 4
Stående tricepsextension med hantel: 10 x 8, 15 x 8, 15 x 8
Hantelrodd för baksida axlar: 10 x 4, 15 x 4, 15 x 4
Axelpress med hantlar: 10 x 4, 10 x 4, 15 x 4
Omvända hantelflyes: 10 x 4, 10 x 4, 10 x 4
Set: 39
Reps: 438
#strengthlogapp

Plus dagens lucka:
Träningstid: 00h 12m
Superset:
Crunch: 15 x KV, 15 x KV, 15 x KV, 15 x KV, 15 x KV,
Frog pump: 15 x KV, 15 x KV, 15 x KV, 15 x KV, 15 x KV,
Set: 10
Reps: 150

Ska investera i tyngre hantlar och kettlebell framöver!

IMG_9323.webp

Influensan var långdragen denna gången men kom äntligen iväg till gymmet 🥳 Gjorde nyligen om programmet så utfall och kabelrodd är nytt. Kabelrodden kändes bra och kul! Utfallssteg tycker jag (och har alltid tyckt) är tungt men har lovat mig själv att ge det en ärlig chans iallafall

Nu har jag beställt remmar! Tog de svarta better bodies som @Miao la in bild på. De var himla billiga så det känns bra ifall jag skulle hata remmar 😄 och gillar jag inte just dessa så får jag testa vidare. Nu är jag jättepeppad på att testa :bump:

Tack för råd, jag velar i flera veckor när jag ska köpa nåt men nu med tips om dessa som dessutom var billiga så var det bara sluta vela.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka