Träning och hälsa del 13

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det var ny release på pilatesen igår, och jäklar vilken träningsvärk jag har i mage och sidoglutes idag 😁! Riktigt bra pass!

Har planerat julveckans gruppass, så i morgon blir det intervall (styrka/kondition), juldagen pilates, annandag jul yoga flow och söndag ska jag och maken gå på prova-på Hyrox tillsammans.

Och så kanske det blir något pass med ren styrketräning i hemmagymmet också!

100 fking kilo marklyft!!!! 💥 💥 💥

Är så glad!! 🤩 :bump:
Har haft mens och vilat sen i torsdags så idag blev det maxningsdag efter jobbet. Hade varit besviken om jag inte haft 95 kg, vilket i sig var ett pb, men det gick ändå upp ganska ”lätt” med bibehållen teknik. Så 100 kg därefter och det kändes att det var ett maxlyft, rundade lite i övre delen av ryggen jämfört med annars men ingen extrem grind utan den gick upp utan större problem!!

Är så stolt och nöjd! Väger 62,5 kg så 100 kg är 1,6 ggr kroppsvikten vilket känns coolt!! Och jag har också lyckats utvecklas trots att jag inte har tid för mer styrketräning än 45-50 min x 2 ggr/vecka vilket i mitt huvud är väldigt ”lite”.

Nu blir det glädjas åt detta och lite julledigt från gymet! Sen nya tag nästa år 😍
Grattis 🥳 vilket härligt avslut inför julledighet!

Jag har testat mina remmar! Trodde det skulle vara trassligt att få dem på plats men det gick hur smidigt som helst och tyckte jag lyckades dra åt dem hyfsat (motorcykelgasning var en bra beskrivning @Miao 😄). Får se hur det känns på högre vikter, jag har haft ont i foten en vecka (gissar plantar fasciit) och det var första dagen jag testade att belasta foten så väldigt låga vikter där remmarna egentligen inte behövs.

Men jag är hoppfull när det gäller remmarna och foten verkat klara belastningen bra. Är det så här det är att närma sig 40? Alltid anpassning efter nånstans man har ont 😅 men, kroppen mår iaf bättre än innan jag började styrketräna.

Har haft mens och vilat sen i torsdags så idag blev det maxningsdag efter jobbet. Hade varit besviken om jag inte haft 95 kg, vilket i sig var ett pb, men det gick ändå upp ganska ”lätt” med bibehållen teknik. Så 100 kg därefter och det kändes att det var ett maxlyft, rundade lite i övre delen av ryggen jämfört med annars men ingen extrem grind utan den gick upp utan större problem!!

Är så stolt och nöjd! Väger 62,5 kg så 100 kg är 1,6 ggr kroppsvikten vilket känns coolt!! Och jag har också lyckats utvecklas trots att jag inte har tid för mer styrketräning än 45-50 min x 2 ggr/vecka vilket i mitt huvud är väldigt ”lite”.

Nu blir det glädjas åt detta och lite julledigt från gymet! Sen nya tag nästa år 😍
Grattis!🥳🏆🥳

Blev ett lite längre pass idag, dagens lucka var max rep på bar dip.
442.webp

Cross Trainer (Elliptical): 2x10min
Bar Dip:
"One max rep. Dont forget to warm up with a few lighter sets."
5 x BW -91 (PR!), 5 x BW -91, 5 x BW -91,
5 x BW -84 (PR!),
12 x BW -91 (PR!)
Bench Press: 5 x 20, 5 x 20, 5 x 25
Feet-Up Bench Press: 5 x 25, 5 x 25, 5 x 25
Dumbbell Lateral Raise: 5 x 4, 5 x 4, 5 x 4
Prone Neck Bridge on Bench: 1 x BW
Supine Neck Bridge on Bench: 1 x BW
Lying Neck Curl: 4 x 1.3, 4 x 1.3
Lying Neck Extension: 4 x 1.3, 4 x 1.3

Kör ju assisted dips i vanliga fall, så jag räknar det som dagens lucka. Hade jag kört kroppsvikt så hade resultatet blivit 0 reps.🙈
Tyckte uppvärmningen kändes lätt så testade att öka vikten, men det blev för tungt för att testa max-reps på så sänkte igen. Fick i alla fall 2 PR. 😊

La till lite bänkpress och lateral raises efter, och när jag såg att nacken var ensam som oarvwtad muskel på muskelkartan så lekte jag lite med att testa några nackövningar med.

Så ett pass som hamnade på kvällen och egentligen bara hade som krav att värma upp och köra bar dips blev 1h långt. Men det var kul. 😊

Wow vad grym du är! Stort grattis!! 🌟🎉

Wow! Stort grattis!

God Jul på er 🎄! Hoppas ni får en perfekt tränings - och/eller vilo-julafton!

Jag tog en milslång promenad med hundarna i morses, med träningsvärken i ben, rumpa och axlar från gårdagens intervallpass så passade det perfekt att skippa styrketräning idag 😁👌!

Nu strax iväg och fira julafton med resten av familjen

RDL med remmar är fantastiskt 🤩 känns som jag missat en hel värld! Inte jättetunga pga foten men ändå en vikt där jag normalt sett får kämpa med greppet för att klara 8 reps och nu ökade jag till 10 och hade kunnat göra fler. Tyckte det tjatades om remmar här men hade tydligen behövts mer tjat för att det inte skulle dröja så länge innan jag köpte.

RDL känns jättebra just nu men vanliga mark och pausmark är sega. När jag är klar med nuvarande program ska jag nog ta paus från mark, iaf inte ha nåt program utan göra vad jag känner för.

Tyckte ju att det gick smidigt med remmarna men filmade ett set och ser på filmen att jag står och grejar i en minut innan jag kommer till skott/lyft 😅 vill att de ska sitta perfekt. Jaja, blir väl snabbare så småningom.

Fick en jäkla dunderförkylning med tillhörande mens-huvudvärk i julklapp (tackar tackaaaar). Känns som att huvudet ska gå sönder varje gång jag hostar. Hade tänkt träna massor pga väldigt ledig över jul och nyår men nope. Hoppas på att kunna köra minst ett pass marklyft till I år trots detta. Sker inget under så får jag flytta mitt mål på 100 och hoppas att jag ska kunna dra det innan jag fyller 40 i oktober.

Planerar just nu träning 2026 och hoppas kunna cykla väldigt mycket mer än vad jag gjort i år. Både downhill/enduro och med hunden. Nytillskott blir löpning men pga ansträngt förhållande till den motionsformen så blir det max 5 km per tur och aldrig utan hund i dragutrustning. Gymmandet får fortgå med de basövningar jag redan kör och såklart fokus på övningarnas övning: marklyft.

Sammanfattar året med det jag fixat som max:
Marklyft: 95 kg
Bänkpress: 42,5 kg
Knäböj: 75 kg
Militärpress: 30 kg
Rodd: 40 kg

Blir nog inte så mycket skrivet i denna tråden fram till nyår med tanke på den (ursäkta uttrycket) mansförkylning jag har nu. Så: Gott nytt år på er och tusen tack för pepp, stöttning och tips! Vilket gäng ni är :love:

Borde ha gett fan. Hade bestämt mig för att vila ryggen i form.
Sen fick jag för mig att kalenderutmaningen tar slut idag. 🙈
Drog därför av tre utmaningar för att kunna pricka av den:
Dips, planka (med lite extra stöd i sidoplankorna) och 21:an.

Katching!
IMG_7987.webp

(Insåg sen att man har typ en vecka till på sig. 😅🙈 Men men)

Och när jag ändå var igång så gjorde jag några lätta, liggande arm-axel-bröst-övningar också.

DB pullover: 10 x 4, 10 x 4, 10 x 4, 10 x 4
Hantelflyes: 10 x 4, 10 x 4, 10 x 4, 10 x 4
Liggande hantelpress: 10 x 4, 10 x 4, 10 x 4, 10 x 4
Set: 12
Reps: 120
Volym: 800 kg
#strengthlogapp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser