Träning och hälsa del 13

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag befinner mig på landet där det har kommit mycket snö! Jättekul så bestämde mig för att springa en runda. Det var superhalt växlande med moddigt. :nailbiting:

5 km på 35,46min och det kändes så kul! Eftersom väglaget var som det var så känner jag mig inte dålig som sprang så långsamt, det fanns ju inget val.

Jag börjar ju om på typ noll så det är ju inte konstigt att det går långsamt, är korta rundor eller att jag inte tar någon vidare vikt på pass. Men mitt huvud tycker det är jättejobbigt att jag är så otränad. :/

Jag befinner mig på landet där det har kommit mycket snö! Jättekul så bestämde mig för att springa en runda. Det var superhalt växlande med moddigt. :nailbiting:

5 km på 35,46min och det kändes så kul! Eftersom väglaget var som det var så känner jag mig inte dålig som sprang så långsamt, det fanns ju inget val.

Jag börjar ju om på typ noll så det är ju inte konstigt att det går långsamt, är korta rundor eller att jag inte tar någon vidare vikt på pass. Men mitt huvud tycker det är jättejobbigt att jag är så otränad. :/

Fast det där är ju inte en långsam tid överhuvudtaget :)

Igår körde jag ett överkroppspass + 30 min helkropsflexibilitet, testade bl.a av bänkpress och klarade 2x60. Den vikten har varit borta ett tag, så kul att jag orkade ta den igen :). Hade varit kul att kunna öka på bänkstyrkan under 2026, men tror jag behöver dels träna det oftare och ev gå någon teknikworkshop om jag ska se några framsteg…

IMG_6271.webp

Idag har det bara blivit skogspromenad med hästen och så ett yogapass 🧘‍♀️

För att ge dig lite perspektiv tog det mig månader av långsam upptrappning innan jag ens sprang/joggade 5 km! Har joggat 1-2 ggr i veckan i ett halvår och mitt ”prattempo” är typ 7:30 min/km.

Så jag tycker inte du låter så otränad 😂

Igår körde jag ett överkroppspass + 30 min helkropsflexibilitet, testade bl.a av bänkpress och klarade 2x60. Den vikten har varit borta ett tag, så kul att jag orkade ta den igen :). Hade varit kul att kunna öka på bänkstyrkan under 2026, men tror jag behöver dels träna det oftare och ev gå någon teknikworkshop om jag ska se några framsteg…

Visa bifogad fil 179430

Idag har det bara blivit skogspromenad med hästen och så ett yogapass 🧘‍♀️
60 kg bänkpress är TUNGT!! 👏

Jag slirar in med ett gott nytt år såhär några dagar för sent och inkommer samtidigt med min årliga träningssammanfattning som jag tycker är så kul att ha och titta tillbaka på allteftersom åren går (jag klistrar in dem i en Word-fil och har en för varje år sedan 2020).

Överlag har det här nog varit det bästa träningsåret på länge, eller kanske till och med nånsin. Det är det första hela året med mitt "nya" gym och alltså det har gett mig så otroligt mycket att jag blir lite blödig vid blotta tanken 🥹 Inte bara i form av fysiska resultat, det är snarare allt det andra runt omkring som känns viktigast. Nya vänskaper, rolig träningsprogrammering, den mest stöttande och peppande miljö jag någonsin befunnit mig i, otaliga goda skratt och tonvis med inspiration och motivation. Jag är för evigt tacksam till de två PT:s som startade stället för två år sedan, jösses vilken grej de har lyckats med! Vi medlemmar är verkligen så tacksamma för vad de skapat och alla är väldigt öppna och ärliga med det också vilket känns fint :heart Jag vet att det låter lite fånigt och klyschigt men det ÄR verkligen en fantastisk plats!

Jag ser också på 2025 som det år då jag varit bäst kompis med min kropp. Det kan tyckas lite motsägelsefullt eftersom det också är det år då jag varit som mest skadad (axelskada x1 och knäskada x2), men här tänker jag helt och hållet på det mentala. Jag har som vissa kanske minns länge kämpat mycket med kroppsångest, självhat och en komplicerad relation till mat men i år har jag känt mig friare från sådana tankar än på väldigt länge. Mycket är tack vare att jag började gå i terapi för drygt två år sedan, det har verkligen gett resultat och gjort att den här sortens tankar helt enkelt inte får lov att uppta lika mycket plats i huvudet längre.

Nu till den lite mer strukturerade sammanfattningen:

Totalt antal träningspass: 157 (+20 jämfört med förra året och +17 jämfört med mitt mål för året)
Genomsnittligt antal intensiva minuter enligt Garmin: 430 per vecka
Genomsnittligt antal steg enligt Garmin: 9 876 per dag (målet var 7 500 så det här är jag jättenöjd med)
Vanligaste träningsformen: Styrketräning (46%)
Andra träningsformer: Löpning (16%), Hyrox/HIIT (15%), ridning (9%), yoga (3%), övrigt t.ex. vandring eller skidåkning (11%).
Bästa månaden sett till antal pass: Januari
Bästa månaden sett till känsla: Oktober
Bästa träningsminnet: Tror faktiskt att det här får bli passet för ca 3 veckor sedan, då jag testade och satte nytt PB i både knäböj och chins. Men egentligen handlar det inte alls om det, utan mer känslan under passet - det var första passet efter en jobbig förkylning, jag hade massor av tid på mig, gymmet var fullt av härliga peppande människor och det slutade med att jag blev kvar i typ en timme längre än planerat bara för att snacka strunt.
Sämsta träningsminnet: Hehe, vilken av alla löprundor ska jag välja? :D Nä, skämt åsido så har jag ju faktiskt haft riktigt bra löprundor också. Men sämsta passet blir ändå en löprunda i somras då jag var alldeles uppstressad, sprang för fort, spände mig och hatade både livet och mig själv.
Årets bästa nya: Här får jag nog ändå säga löpning, även om den varit ett långt ifrån positivt inslag alltid. Känns dock som att jag lyckats lägga till den som en relativt stabil del av min rutinmässiga träning vilket känns bra - frågan är liksom oftare när jag ska springa än om jag ska springa.
Årets bästa gamla: Styrketräning och då framförallt olympiska lyft.
Årets bubblare: Säger nog löpning här också. Jag har lärt mig att springa på ett sätt jag aldrig trodde att jag skulle göra och det har lett till både ett och två personliga rekord under de senaste månaderna. Har känt mig lite missnöjd med just löpningen de senaste veckorna eftersom jag inte lyckats motivera mig att få den gjord, men när jag tittar på årssammanfattningen blev det trots allt i genomsnitt ett löppass i veckan sedan jag började i slutet av juni och det var faktiskt precis det som var mitt mål! Bra grej att påminna sig om när man får lite tunnelseende ibland.
Det bästa du gjorde för din hälsa under 2025: Oj, svårt att välja... Först och främst är det nog att jag plockade upp terapin igen när det började kännas svajigt i slutet av sommaren. Jag har även fokuserat mycket på att vårda mina relationer och vara öppen för att skapa nya, vilket har lett till två jättefina vänskaper varav den ena kom genom gymmet.
Tre ord som sammanfattar träningsåret 2025: Starkt, motiverat och roligt.

🥳

Senast ändrad:
Fast det där är ju inte en långsam tid överhuvudtaget :)

För att ge dig lite perspektiv tog det mig månader av långsam upptrappning innan jag ens sprang/joggade 5 km! Har joggat 1-2 ggr i veckan i ett halvår och mitt ”prattempo” är typ 7:30 min/km.

Så jag tycker inte du låter så otränad 😂

Vad jag också tänkte @Emtherlia , det är typ mitt vanliga tempo med bra underlag 😅 (eller var, nu springer jag inte alls)
mvh 🐢
Tänkte precis skriva något liknande, jag hade också varit nöjd med den tiden!

Jag inledde träningsåret 2026 i eftermiddags genom att damma av löparskorna. Hade otroligt låga förväntningar eftersom förutsättningarna var ganska usla och jag var rödgråten p.g.a ångestattack (delvis kopplad till löpningen) 10 minuter innan jag gav mig av men det gick faktiskt riktigt bra! Det var nästan en månad sedan jag sprang senast så jag nöjde mig med drygt 20 minuter vilket kändes väldigt lagom. Testade också att inte ha pulsklockan på mig och att inte kolla på tiden medan jag sprang, utan jag valde en runda i förväg och sedan sprang jag den i det tempo som det kändes bra helt enkelt. Det var jätteskönt och definitivt något jag ska testa lite mer framöver! Det kan absolut vara jättehjälpsamt och motiverande att ha klockan som stöd, men idag var det inte läge för det helt enkelt.

Jag planerar överlag att bli mindre beroende av min pulsklocka det här året och bara ha den på mig när jag verkligen vill eller när den fyller en faktiskt funktion. Jag har märkt att jag knappt använder alla fina armband jag har längre eftersom att jag vill ha klockan på mig för att registrera vartenda steg, alltså även om jag bara ska gå på restaurang eller liknande, och det i kombination med att jag ibland blir lite manisk gällande framförallt stegräkning gör att det känns som att jag har en lite osund relation till den. Jag vet ju liksom redan att jag har en livsstil som är tillräckligt aktiv, jag vet att jag får tillräckligt av både vardagsmotion och träning de flesta veckor, och det är liksom inte som att det kommer att förändras bara för att jag inte har en klocka som registrerar det. Så nu ligger den bland mina smycken och lär bara komma fram när jag faktiskt ska träna eller har något annat gott skäl att ha den på mig (typ som när jag reser och det faktiskt är användbart att ha något på armen som talar om vad klockan är :D). Blir intressant att se hur det påverkar saker och ting!

Jag loggade 119 träningspass 2025 (plus massa ridpass som jag inte räknar med) vilket jag ändå är nöjd med. Hade ju någon förhoppning om 40 kg i bänkpress men hade en del krångel med ena axeln vilket jag tror var just bänkpressen. Så tappade lite sugen och tog aldrig några 40 kg men det grämer jag mig faktiskt inte över.

Målet för 2026 är 125 tränade pass. Förhoppningen är en allmänt pigg och skadefri kropp 🙈 Utöver det så ska jag jobba på rörligheten. Dels för att det vore kul att kunna gå ner i spagat och dels för att det nog skulle underlätta med knäböjen. Ett mål är att faktiskt få en okej form i knäböjen, det måste inte vara med tung vikt. Sen skulle jag vilja sätta ett mål med press med men har ingen aning om vad som vore rimligt. Gör reps om 6 på 25kg idag. Är 1 rep på 35 kg innan året är slut rimligt? Tar gärna lite input från er som har bättre koll än mig 🤗

Jag loggade 119 träningspass 2025 (plus massa ridpass som jag inte räknar med) vilket jag ändå är nöjd med. Hade ju någon förhoppning om 40 kg i bänkpress men hade en del krångel med ena axeln vilket jag tror var just bänkpressen. Så tappade lite sugen och tog aldrig några 40 kg men det grämer jag mig faktiskt inte över.

Målet för 2026 är 125 tränade pass. Förhoppningen är en allmänt pigg och skadefri kropp 🙈 Utöver det så ska jag jobba på rörligheten. Dels för att det vore kul att kunna gå ner i spagat och dels för att det nog skulle underlätta med knäböjen. Ett mål är att faktiskt få en okej form i knäböjen, det måste inte vara med tung vikt. Sen skulle jag vilja sätta ett mål med press med men har ingen aning om vad som vore rimligt. Gör reps om 6 på 25kg idag. Är 1 rep på 35 kg innan året är slut rimligt? Tar gärna lite input från er som har bättre koll än mig 🤗
Tror absolut rimligt med 35 kg! Ditt beräknade 1 RM just nu är 30 kg (enligt denna uträkningen) så 35 kg tror jag du har en bra bit innan detta året är slut.

Min sammanfattning för 2025 då!

Totalt antal loggade pass i StrentghLog 119 pass. Men det är lite stökigt här för ibland har jag loggat löpning men inte alltid. Så egentligen gjort fler pass totalt men färre rena styrkepass än 119. Oh well 😂 Har bestämt mig för att 2026 bara logga styrketräning i strenthlog och följa löpningen via min klocka, så blir det ordning på torpet.
Tog några stora PB 2025, tex marklyft 100 kg och knäböj 90 kg.

Löpning kom jag igång med i maj i år och har joggat totalt 198 km i år.

2025 var också året då jag började med riktigt tidig morgonträning vilket känns som ett otroligt hack i ett just nu ganska hektiskt liv med relativt små barn och jobb och partner och hus och och och...

Steg-snitt/dag blev 8405 vilket jag är nöjd med. Har inte haft något mål där men tycker det låter som en rimlig nivå.

---------------------------------

Målet för 2026 är att fortsätta med den rutin jag byggt upp under hösten med fyra ganska korta träningspass/vecka. Det funkar i livet och jag har fått bra resultat under hösten/vintern. Jag har ju kört två styrketräningspass/vecka (helkroppspass) + 2 löppass/vecka (ett intervall + ett distans). Men är lite sugen nu på att köra tre styrketräningspass och sen behålla ett lugnt distanspass jogg på helgen. Tre styrketräningspass blir isf fortsatt marklyftsfokus/underkropp 2 dagar + ett överkroppspass mellan.
Ska planera lite pass i strengthlog och se var det landar.

Sen är den lite mer långsiktiga planen att övergå till mer löpning igen under våren, känns som det hade kunnat vara en trevlig omväxling men vi får se!

Klarar ni resa er från en stol med bara ett ben? Jag försökte och klarade det inte, cyklade drygt 2000 mil förra året men tydligen ger det inga starka benmuskler :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka