Jag slirar in med ett gott nytt år såhär några dagar för sent och inkommer samtidigt med min årliga träningssammanfattning som jag tycker är så kul att ha och titta tillbaka på allteftersom åren går (jag klistrar in dem i en Word-fil och har en för varje år sedan 2020).
Överlag har det här nog varit det bästa träningsåret på länge, eller kanske till och med nånsin. Det är det första hela året med mitt "nya" gym och alltså det har gett mig så otroligt mycket att jag blir lite blödig vid blotta tanken

Inte bara i form av fysiska resultat, det är snarare allt det andra runt omkring som känns viktigast. Nya vänskaper, rolig träningsprogrammering, den mest stöttande och peppande miljö jag någonsin befunnit mig i, otaliga goda skratt och tonvis med inspiration och motivation. Jag är för evigt tacksam till de två PT:s som startade stället för två år sedan, jösses vilken grej de har lyckats med! Vi medlemmar är verkligen så tacksamma för vad de skapat och alla är väldigt öppna och ärliga med det också vilket känns fint

Jag vet att det låter lite fånigt och klyschigt men det ÄR verkligen en fantastisk plats!
Jag ser också på 2025 som det år då jag varit bäst kompis med min kropp. Det kan tyckas lite motsägelsefullt eftersom det också är det år då jag varit som mest skadad (axelskada x1 och knäskada x2), men här tänker jag helt och hållet på det mentala. Jag har som vissa kanske minns länge kämpat mycket med kroppsångest, självhat och en komplicerad relation till mat men i år har jag känt mig friare från sådana tankar än på väldigt länge. Mycket är tack vare att jag började gå i terapi för drygt två år sedan, det har verkligen gett resultat och gjort att den här sortens tankar helt enkelt inte får lov att uppta lika mycket plats i huvudet längre.
Nu till den lite mer strukturerade sammanfattningen:
Totalt antal träningspass: 157 (+20 jämfört med förra året och +17 jämfört med mitt mål för året)
Genomsnittligt antal intensiva minuter enligt Garmin: 430 per vecka
Genomsnittligt antal steg enligt Garmin: 9 876 per dag (målet var 7 500 så det här är jag jättenöjd med)
Vanligaste träningsformen: Styrketräning (46%)
Andra träningsformer: Löpning (16%), Hyrox/HIIT (15%), ridning (9%), yoga (3%), övrigt t.ex. vandring eller skidåkning (11%).
Bästa månaden sett till antal pass: Januari
Bästa månaden sett till känsla: Oktober
Bästa träningsminnet: Tror faktiskt att det här får bli passet för ca 3 veckor sedan, då jag testade och satte nytt PB i både knäböj och chins. Men egentligen handlar det inte alls om det, utan mer känslan under passet - det var första passet efter en jobbig förkylning, jag hade massor av tid på mig, gymmet var fullt av härliga peppande människor och det slutade med att jag blev kvar i typ en timme längre än planerat bara för att snacka strunt.
Sämsta träningsminnet: Hehe, vilken av alla löprundor ska jag välja?

Nä, skämt åsido så har jag ju faktiskt haft riktigt bra löprundor också. Men sämsta passet blir ändå en löprunda i somras då jag var alldeles uppstressad, sprang för fort, spände mig och hatade både livet och mig själv.
Årets bästa nya: Här får jag nog ändå säga löpning, även om den varit ett långt ifrån positivt inslag alltid. Känns dock som att jag lyckats lägga till den som en relativt stabil del av min rutinmässiga träning vilket känns bra - frågan är liksom oftare
när jag ska springa än
om jag ska springa.
Årets bästa gamla: Styrketräning och då framförallt olympiska lyft.
Årets bubblare: Säger nog löpning här också. Jag har lärt mig att springa på ett sätt jag aldrig trodde att jag skulle göra och det har lett till både ett och två personliga rekord under de senaste månaderna. Har känt mig lite missnöjd med just löpningen de senaste veckorna eftersom jag inte lyckats motivera mig att få den gjord, men när jag tittar på årssammanfattningen blev det trots allt i genomsnitt ett löppass i veckan sedan jag började i slutet av juni och det var faktiskt precis det som var mitt mål! Bra grej att påminna sig om när man får lite tunnelseende ibland.
Det bästa du gjorde för din hälsa under 2025: Oj, svårt att välja... Först och främst är det nog att jag plockade upp terapin igen när det började kännas svajigt i slutet av sommaren. Jag har även fokuserat mycket på att vårda mina relationer och vara öppen för att skapa nya, vilket har lett till två jättefina vänskaper varav den ena kom genom gymmet.
Tre ord som sammanfattar träningsåret 2025: Starkt, motiverat och roligt.