Träning och hälsa del 13

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Klarar ni resa er från en stol med bara ett ben? Jag försökte och klarade det inte, cyklade drygt 2000 mil förra året men tydligen ger det inga starka benmuskler :(
Ja det kan jag, men har tränat mkt knäböj och även enbensböj/pistol squat i perioder.
Men du tror inte det mer handlar om teknik/aktivering av rätt muskler för dig?
Så mkt som du cyklar bör ju egentligen inte styrkan i sig vara ett problem tänker jag.

Mina lår hatar mig idag och träningsvärken är.. kännbar. 😅
Dagens träning har därför bestått av promenad, en dryg timmes snöskottning och en halvtimme yoga nu på kvällen, med fokus på ryggsmärta.

Inte yogat på år och dagar och blev faktiskt ändå imponerad över att jag fortfarande är hyfsat vig! Men kände också att det blev en skön stretch i kroppen av det, så ska verkligen försöka gå in ett par yogapass i veckan framöver! 😁

Ja det kan jag, men har tränat mkt knäböj och även enbensböj/pistol squat i perioder.
Men du tror inte det mer handlar om teknik/aktivering av rätt muskler för dig?
Så mkt som du cyklar bör ju egentligen inte styrkan i sig vara ett problem tänker jag.
Jag får testa tekniken imorgon :)

Men som jag cyklar använder jag avsiktligt så minimal kraft som möjligt när knäleden är böjd, i princip ingen alls utan knäet är nästan helt rakt när det belastas, skulle slita alldeles för mycket och fort ge knäproblem annars. Sen är det nog också att jag går in för att använda minsta möjliga ansträngning för att kunna cykla längre distans.

Klarar ni resa er från en stol med bara ett ben? Jag försökte och klarade det inte, cyklade drygt 2000 mil förra året men tydligen ger det inga starka benmuskler :(
Jag kan det väldigt lätt, men funderar på om du är lång? Det påverkar ju vinkeln i knäleden. Cyklingen ger nog mest uthålliga ben. Jag hade åkt väldigt mycket längd och toppturat flera gånger i veckan när jag började styrketräna. Min PT påpekade att det inte gav så mycket styrka 😅. Insåg att mina "starka" ben snarare var uthålliga.

Jag kan det väldigt lätt, men funderar på om du är lång? Det påverkar ju vinkeln i knäleden. Cyklingen ger nog mest uthålliga ben. Jag hade åkt väldigt mycket längd och toppturat flera gånger i veckan när jag började styrketräna. Min PT påpekade att det inte gav så mycket styrka 😅. Insåg att mina "starka" ben snarare var uthålliga.
Ganska lång, 1,90, och låg stol. Men det är absolut så att det jag tränar vid cykling är uthålligheten i benmusklerna, inte styrkan.

Kollade på pistolsquats och det klarar jag definitivt inte, jag får köra på splitsquats istället, de är mer för mig känner jag ;)

Var inte alls peppad i morse kan jag säga 😂
1000152307.webp

Jag tror jag får köra eget yogapass i morgon i stället för det inbokade. Det har snöat och ska snöa mer. Och shalan ligger inne i stan så jag tror det kommer vara svårt att hitta parkering med kombinationen att snöröjningen inte hinner med och att folk har en tendens att ta upp mer än en parkeringsplats när markeringarna inte syns.
Idag blir det hundpromenad och ev lite yinyoga. Hade beredskap i natt och har sovit dåligt, så har lite lätt huvudvärk och är trött.

Årets första styrkepass avklarat!😊
Det blev övningarna från månadsutmaningen på strengthlog, bara för att jag inte orkade fundera på vad jag skulle göra.

Cross Trainer (Elliptical): 10min
Squat: 10 x 0,
10 x 20, 8 x 30, 6 x 40, 6 x 40, 7 x 40
Dumbbell Shoulder Press: 10 x 2,
10 x 5, 10 x 5, 10 x 5, 10 x 5, 10 x 5

Kändes skönt att komma igång. Blev aldrig nån riktig förkylning, så jag hoppas att jag klarade mig från det.

Blev träningssugen, men orkade inte sätta ihop ett eget pass 😁! Så det fick bli ett YouTube-pass, 30 min full body kettlebell. Och hon skojade inte med att det var full body märkte jag när jag (så gott det gick) la in övningarna i StrengthLog 😅

IMG_6415.webp

Tänkte ta en vilodag idag pga fryser, trött, seg och allmänt anti.

Tog mig i kragen och tog ett pass med hantlar iaf. Plötsligt är jag varken kall, trött, seg eller anti längre. 😁 Stod och fuldansade i setvilorna på slutet pga endorfiner och peppig musik som gjorde hjärnan glad. 😆🥳

Träningstid: 00h 56m
Planka: KV 00:00:30, KV 00:00:30, KV 00:01:00
Kobra-armhävningar: 10 x KV, 10 x KV, 10 x KV
DB pullover: 10 x 4, 10 x 4, 15 x 4
Hantelflyes: 10 x 4, 10 x 4, 15 x 4
Liggande hantelpress: 10 x 8, 10 x 8, 15 x 8
Höftlyft golv: 10 x KV +8, 10 x KV +8, 15 x KV +8
Hantelcurl: 10 x 8, 10 x 8, 10 x 8
Hammarcurl: 10 x 8, 10 x 8, 10 x 8
Shrug med hantlar: 15 x 8, 15 x 8, 15 x 8
Stående tricepsextension med hantel: 10 x 8, 15 x 8, 15 x 8
Hantelrodd för baksida axlar: 10 x 8, 10 x 8, 10 x 8
Axelpress med hantlar: 10 x 8, 10 x 8, 10 x 8
Omvända hantelflyes: 10 x 4, 10 x 4, 10 x 4
Set: 39
Reps: 408

Kanonväder för vintercykling idag, så kul att cykla på rena isgator där det knappt går att gå men dubben på cykeldäcket biter så cykla är inga problem, bara en kort runda, 5 mil men det är ganska lagom som avkoppling och att få komma ut i friska luften :)

Testade igen och om stolen inte är alltför låg kan även jag ganska lätt resa mig upp med bara ett ben, vet faktisk inte varför det inte gick då på kvällen, nog alla (stark)öl jag druckit innan ;)

Men läste nu om olika styrketräningsövningar och det verkar ganska kul när man lär sig lite mer om vilka övningar som tränar vilka muskler, kommer börja testa med Romanian deadlift här hemma till att börja med.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka