Träning och hälsa del 14

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså hörrni! Jag har tydligen ÄNTLIGEN lärt mig hjula!?? Sist jag försökte, för typ två år sedan, kunde jag icke. Men idag, plötsligt hände det!

Tog kanske tre taffliga och krokiga försök, men sen överraskade jag mig själv med att lyckas ha alla ben raka 😄

Hur är ni andra på såndär ”hopp och lek”, något ni kan/gör/gillar?

Alltså hörrni! Jag har tydligen ÄNTLIGEN lärt mig hjula!?? Sist jag försökte, för typ två år sedan, kunde jag icke. Men idag, plötsligt hände det!

Tog kanske tre taffliga och krokiga försök, men sen överraskade jag mig själv med att lyckas ha alla ben raka 😄

🥳

Inte så mycket hopp och lek men jag jobbar på att kunna gå ner i split och spagat igen för skojs skull. Spliten väldigt mycket närmare än spagaten men hade lättare för det även när jag var vig.

Snyggt!! 👏

Jag älskar hopp och lek! Gick i truppgymnastik många år som barn och hjula och rondat är saker jag fortfarande gör ibland om jag har möjlighet 😂 var med barnen på trampolinpark på jullovet och vågade göra volter från studsmatta ner i skumgummi gropen, det var jättekul!!

stå på händer är dock något jag aldrig kunnat lära mig ordentligt tyvärr! Försökt många gånger 😅 jag kan sparka upp på händer och gå från handstående över till brygga och tillbaka men att stå och balansera på händerna kan jag bara inte lära mig!

🥳

Inte så mycket hopp och lek men jag jobbar på att kunna gå ner i split och spagat igen för skojs skull. Spliten väldigt mycket närmare än spagaten men hade lättare för det även när jag var vig.
Åh… men det är coolt! Hur lång tid kan det ta att komma tillbaka tror du?

Snyggt!! 👏

Jag älskar hopp och lek! Gick i truppgymnastik många år som barn och hjula och rondat är saker jag fortfarande gör ibland om jag har möjlighet 😂 var med barnen på trampolinpark på jullovet och vågade göra volter från studsmatta ner i skumgummi gropen, det var jättekul!!

stå på händer är dock något jag aldrig kunnat lära mig ordentligt tyvärr! Försökt många gånger 😅 jag kan sparka upp på händer och gå från handstående över till brygga och tillbaka men att stå och balansera på händerna kan jag bara inte lära mig!
Modigt att bara ta vid gamla skills i trampolinparken sådär, blev barnen överraskade? 😄

Som barn var jag aldrig bra på sånt, och var väl inte i en miljö som främjade att våga vara dålig när man lär sig nytt. Men nu är jag vuxen och är bättre på att vara dålig 🥳

Gym i morse och jag bytte bänkpressen mot en till benövning eftersom axeln behöver vila lite. Valde bulgarian spitsquat och lär väl ånga det i morgon då det var 100 år sen jag gjorde den :p Tog med enbart kroppsvikt för att känna att jag gör den rätt. Kanske en övning jag bör lägga in i något av mina scheman, får se.

Annars så blir det långpromenad med hundarna på lunchen och stallpyssel ikväll. Övrig kvällsaktivitet blir rätt lugn. Men jag fick hoppa över min stretch och rörlighet i morse då mitt stora barn missade bussen så jag fick köra henne till skolan 😅 Så det kommer jag göra ikväll istället.

Sista PT-träningen igår (lite sorgligt, vi har gått nästan varje vecka under 1,5 år), nu blir det en paus men kommer säkerligen ta mer PT-timmar nån gång senare :).

Uppvärmning; 2 varv
Roddmaskin
Shoulder swimmers
OH Kettlebell walk
Strikt press (enbart stång)
Push press (enbart stång)

Styrka;
Push press, uppvärmning upp till tung 3: a . 5 set x 3 reps. Tog mig upp till 41 kg

Kondition;
AMRAP 10 min (hann 4 varv)
1. 10 Wall balls
2. 10 alt V-ups
3. 10 push press

1 min vila

AMRAP 5 min (2 varv)
1. 10 KB Swing
2. 10 alt DB snatch
3. 10 sit ups

IMG_6875.webp

Så intressant! Att det skulle vara jobbigare att börja träna med kroppsvikt än med exv lätta hantlar har aldrig slagit mig. Men det är såklart att det är! (Jag måste ha snöat in på den ekonomiska aspekten av det hela :laugh: , dvs. att det är billigare att köra igång med bara kroppen som redskap och lägga ned pengar på utrustning först när träningsvanan är etablerad.) Tack för vidgade vyer @Niyama och @clusia.

Åh… men det är coolt! Hur lång tid kan det ta att komma tillbaka tror du?

Modigt att bara ta vid gamla skills i trampolinparken sådär, blev barnen överraskade? 😄

Som barn var jag aldrig bra på sånt, och var väl inte i en miljö som främjade att våga vara dålig när man lär sig nytt. Men nu är jag vuxen och är bättre på att vara dålig 🥳
Härligt att våga testa lite!! Och kul när man klarar det 👏
Haha de var mindre imponerade än vad jag var 😂
Jag: wow kolla vad jag kan!!! Kolla nu!!
Min 7-åring: wow coolt. Men kolla där borta kan man kasta bollar!!!

Det kan dock vara lättare med vikter om man är otränad. T.ex. om man inte orkar göra armhävningar på knä kan man istället göra hantelpressar liggande på golvet. Träning med bara kroppsvikt framställs ofta som det lättaste men det kan vara tungt för en otränad. Mycket lättare att köra maskiner och ställa in lämplig vikt (vet att du inte skulle träna på gym, men tror hantlar kan vara bra). Jag kom igång mycket bättre med kroppsviktsträning efter att jag blivit lite starkare, det känns ju inte så kul när det är tungt "bara" med kroppsvikt.
Kan bara hålla med! 🫡

Jag tänkte precis svara som @Niyama redan svarat.

Av vilken anledning är inte gym aktuellt? Jag tycker hantlar och maskiner är överlägset om man vill komma igång och inte orkar sin egna kroppsvikt. Mycket lättare att få rätt anpassning.

Dels för att jag inte trivs på gym och dels för att det kostar mer än jag vill betala just nu.

Tror absolut att jag blir raggad på i gymmet... en kille som har skrivit till mig på instagram kom in VINKADE till mig när jag körde curl 😂
Sen kom han lägligt och körde vadpress och surrade bredvid mig när jag körde T-rodd.
9960.webp

Blev ett benpass.
Bra pass, kände mig stark. Men inte så peppig direkt, allt kändes segt som sirap 😅

Uppvärmning, ett set wall slides och 3min i trappmaskinen. Inget springande idag inte. Nöjd att jag pallade benpress som sista övning!

IMG_4775.webp

Tror absolut att jag blir raggad på i gymmet... en kille som har skrivit till mig på instagram kom in VINKADE till mig när jag körde curl 😂
Sen kom han lägligt och körde vadpress och surrade bredvid mig när jag körde T-rodd.

När jag skulle gå så gick han på löpbandet, vinkade och ropade "sköt om dig, vi ses!"
Sen svarade han med 🔥 på min händelse och började följa mig 😂

End of off topic.

Dagens pass:
Cross Trainer (Elliptical): 10min

Superset:
Feet-Up Bench Press: 6 x 20, 6 x 25, 8 x 25, 8 x 25, 8 x 25, 8 x 25, 10 x 25
Seated Calf Raise: 10 x 30, 10 x 30, 10 x 30, 10 x 30, 10 x 30, 10 x 30, 10 x 30

Superset:
Air Squat: 8 x BW, 8 x BW, 8 x BW
Dumbbell Shoulder Press: 8 x 3, 8 x 3, 8 x 3

Romanian Deadlift: 6 x 15, 6 x 15, 6 x 15, 8 x 15

Kändes lite skakigare i bänkpressen idag, men jag är också ganska säker på att jag gjorde långsammare reps. Höll mig på 25kg som planerat.
Övrigt la jag till för att jag hade tod över, och RDL var ett tag sedan nu.

Blir förhoppningsvis ett pass till denna veckan, core/lats-fokus är tanken då.

Haft två dagars träningsuppehåll då jag istället roat mig med att kånka möbler. Men idag fick det bli ett pass.

Träningstid: 01h 18m
Kettlebellsving: 10 x 12, 10 x 12, 10 x 12, 10 x 12
Kettlebellpress: 10 x 12, 10 x 12, 10 x 12, 10 x 12
Sidoböj med hantel: 10 x 12, 10 x 12, 10 x 8, 10 x 8
Ground to overhead med viktplatta: 10 x 12, 10 x 12, 10 x 12, 10 x 12
Tåhävningar: 15 x KV +12, 15 x KV +12, 15 x KV +12, 15 x KV +12
Kettlebell raka lyft framåt: 10 x 8, 10 x 8, 10 x 8, 10 x 8
Stående tricepsextension med hantel: 10 x 12, 10 x 12, 10 x 12, 10 x 12
Goblet squat: 10 x 12, 10 x 12, 10 x 12, 10 x 12
Kettlebellpress: 10 x 8 "Höger", 10 x 8 "Vänster", 10 x 8 "Höger", 10 x 8 "Vänster", 10 x 8 "Höger", 10 x 8 "Vänster", 10 x 8 "Höger", 10 x 8 "Vänster"
Set: 40
Reps: 420

Det var sjukt jobbigt. Oklart varför? Iofs känt mig under isen hela dagen så kanske därför? Allmänt orkeslös och mest bleh. 🤷🏻‍♀️

Haft två dagars träningsuppehåll då jag istället roat mig med att kånka möbler. Men idag fick det bli ett pass.

Träningstid: 01h 18m
Kettlebellsving: 10 x 12, 10 x 12, 10 x 12, 10 x 12
Kettlebellpress: 10 x 12, 10 x 12, 10 x 12, 10 x 12
Sidoböj med hantel: 10 x 12, 10 x 12, 10 x 8, 10 x 8
Ground to overhead med viktplatta: 10 x 12, 10 x 12, 10 x 12, 10 x 12
Tåhävningar: 15 x KV +12, 15 x KV +12, 15 x KV +12, 15 x KV +12
Kettlebell raka lyft framåt: 10 x 8, 10 x 8, 10 x 8, 10 x 8
Stående tricepsextension med hantel: 10 x 12, 10 x 12, 10 x 12, 10 x 12
Goblet squat: 10 x 12, 10 x 12, 10 x 12, 10 x 12
Kettlebellpress: 10 x 8 "Höger", 10 x 8 "Vänster", 10 x 8 "Höger", 10 x 8 "Vänster", 10 x 8 "Höger", 10 x 8 "Vänster", 10 x 8 "Höger", 10 x 8 "Vänster"
Set: 40
Reps: 420

Det var sjukt jobbigt. Oklart varför? Iofs känt mig under isen hela dagen så kanske därför? Allmänt orkeslös och mest bleh. 🤷🏻‍♀️

Vissa dagar är ju bara bleh, utan att man vet varför! Hoppas nästa pass känns bättre ❤️

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka