Träning och hälsa del 14

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är så vintertrött nu. Bara fått till ett ordentligt pass i veckan. Dessutom gör snö och halka att både promenader och ridning blir mindre än vanligt.
Ska bara stå ut i två veckor till, sedan ska jag till värmen. Och hoppas sedan på barmark när jag kommer hem igen så jag kan återuppta joggingen.
Jag är ungefär i samma stadie som dig när det gäller joggandet. Jag vill ha barmark! (Om jag nu tvunget ska ut och springa :cautious: .)

Det blev ett pass i eftermiddags, trots att jag jobbat och var rätt trött.
Cross Trainer (Elliptical): 10min
Superset:
Lat Pulldown: 10 x 18, 10 x 25, 10 x 32, 10 x 39, 10 x 39, 10 x 32, 10 x 25
Cable Close Grip Seated Row: 10 x 18, 10 x 25, 10 x 32, 10 x 39, 10 x 39, 10 x 32, 10 x 25
Superset:
Reverse Machine Fly: 10 x 11, 10 x 18, 10 x 18, 10 x 18, 10 x 18, 10 x 25, 10 x 25
Machine Chest Fly: 10 x 11, 10 x 18, 10 x 18, 10 x 18, 10 x 18, 10 x 25, 10 x 25

Och med det har jag nått månadens utmaning i strengthlog. Så olika det kan vara, förra månaden gick det inte alls.🙈
Få övningar, men jag kom upp i 1h och kände att det fick räcka för idag. Hade bra kontakt med musklerna idag så det kändes lite extra kul. :)

Jag är mest förvånad att jag längtar efter det. Började i april och tar mig max två kilometer i promenadfart. Så barmark och helst också plusgrader ska det vara.
Haha samma här! Är förvånad över att jag längtar efter det (för jag hatar det egentligen :crazy:). Men tror nog att det kan vara för att jag numera har hunden framför mig när jag är ute och springer. Det blir roligare då (men INTE på snö/is).

Haha samma här! Är förvånad över att jag längtar efter det (för jag hatar det egentligen :crazy:). Men tror nog att det kan vara för att jag numera har hunden framför mig när jag är ute och springer. Det blir roligare då (men INTE på snö/is).
Har hundarna i dragsele nu med, men blir mer träning i att bromsa än att springa 😄

Har hundarna i dragsele nu med, men blir mer träning i att bromsa än att springa 😄
Min hund tycker det går för sakta, det är ju bara promenadfart, så hon vill ju som vanligt stanna och nosa överallt. Det går bättre om jag springer snabbare så hon kan trava, men då orkar jag bara ca 500 m.

Så hunden får sällan följa med. Hon är nio, så ändå lite gammal för att börja springa

Jag är fortfarande förkyld. Inte jättepåverkad orkesmässigt utan det är snorandet som är värst, blir lite galen på det. Givk ändå ner till gymmet i morse och körde mina rehabövningar, det är inte så ansträngande som när jag kör hela pass så kändes okej. Känner jag mig fortsatt okej med det i morgon så kör jag samma då tänkte jag.

Har gått promenader och ridit under helgen.

Jahopp, ingen träning idag troligtvis. Stod på gymmet och värmde upp för att träna ett pass på lunchen när förskolan ringde, ett av barnen hade kräkts… :( Så det var bara att avbryta såklart och åka och hämta.

Möjligtvis ett hemmapass ikväll då men annars får det väl bli vila. Just nu bara ta hand om lillskrutten ❤️

Kom iväg. Kände mig trött och seg men ganska stark.
Knäböjen går framåt!
Bra pump efter alla små överkroppsövningar också.
Skönt att träna. Sedan bara argare och argare medan jag gick hem :rofl:
En milky way och lite godis itryckt direkt jag kom innanför dörren.

Bett sambon köpa choklad också. Har ju inte mens tack vare ppiller, men jag säger PMS ändå :angel:

IMG_4937.webp

Det är fortsatt ovanligt tungt att ta sig iväg efter jobbet men dagens pass kändes i alla fall riktigt bra och det kändes kul att träna för första gången på några veckor trots att jag haft en dålig dag, så det räknar jag som framsteg!

Screenshot 2026-02-09 at 20.23.31.webp

Gillar verkligen den här knäböjsprogrammeringen, varannan vecka är det som idag med 2 sekunders paus i bottenläget av varje rep och varannan vecka ska man istället ta 4 sekunder på sig på väg ner i varje rep. I båda fallen hinner man verkligen tänka på sin teknik och på att aktivera rätt muskler (och på hur jobbigt det är, men det är en annan femma :p). Vi började på 12-12-10-10 reps i början av året och är som synes nu framme på 8-8-6-6 där tanken är att man ska ha ökat vikten nästan varje vecka. Jag kunde till och med öka två gånger under dagens pass vilket kändes kul :)

15 reps hip thrust varje minut i fem minuter ska vi dock inte ens prata om hur överjävligt det var, herrrrregud vad det brände och sved :nailbiting:

Imorgon lajvar jag morgontränare igen och kör ett bänkpress-pass kl 7, det blir "nog" roligt...

Har fått rehabövningar av fysio, för att få till ökad rörlighet i bäckenlederna. De hjälper säkert för det gör mer ont när jag gjort dem... antar att jag gör för mycket, det vore ju inte första gången det händer 🙈

Som tur är funkar dragpromenaderna på ojämnt, isigt snöunderlag ändå, så 3 sköna kilometer i kväll 😊

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad ska min son betala?
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • SHL 26/27

Barn

Hund

Katt, Andra Djur