Träning och hälsa del 14

Dagens pass blev mitt vanliga med kettlebell, minus gobletsquats och swings eftersom jag gjorde sjukt många sådana igår.

Träningstid: 01h 02m
Kettlebellpress: 10 x 12, 10 x 12, 10 x 12, 10 x 12
Sidoböj med hantel: 10 x 12, 10 x 12, 10 x 12, 10 x 12
Ground to overhead med viktplatta: 10 x 12, 10 x 12, 10 x 12, 10 x 12
Tåhävningar: 15 x KV +12, 15 x KV +12, 15 x KV +12, 15 x KV +12
Kettlebell raka lyft framåt: 10 x 8, 10 x 8, 10 x 8, 10 x 8
Stående tricepsextension med hantel: 10 x 12, 10 x 12, 10 x 8, 10 x 8
Kettlebellpress: 10 x 8 "Höger", 10 x 8 "Vänster", 10 x 8 "Höger", 10 x 8 "Vänster", 10 x 8 "Höger", 10 x 8 "Vänster", 10 x 8 "Höger", 10 x 8 "Vänster"
Set: 32
Reps: 340

Blev således ett ganska lätt pass. Men mår allmänt halvkymigt idag så det fick duga.
+ promenad och stegmål ✅

Blir lite trött för nu har äldsta dottern smittat mig med sin förkylning 😅 Det räckte inte att jag skulle vara halvt död i någon konstig magsjukevariant typ hela förra veckan utan jag ska bli förkyld efter att jag känt mig helt bra i två dagar.. Jaja bara att stå ut. Blev gym ändå i morse då jag ändå känner mig pigg men det blev ett rätt lugnt pass för att inte ge kroppen onödig stress. Blir en promenad idag också och kanske en ridtur, inte bestämt mig än :p

Det tar sig. Även om det blev ett helt orimligt bakslag efter besök hos fysio+ortoped nyligen så har jag kunnat öka farten på mina rehabpromenader rejält. Förut kunde det ta 30 min att bara ta mig hem från affären, nu går jag både dit och hem på totalt 15 min.
Och mängden smärtlindring är rejält minskad, trots det högre promenadtempot.
Har inte varit på gymmet under bakslaget, för det har inte varit genomförbart, men nu ska jag nog kunna smyga igång det igen också. Börjar äntligen se ljuset i tunneln efter den här evighetslånga skadeperioden nu 🤩

Hej alla! Jag är smygläsare här i tråden sedan pinsamt lång tid och tycker ni alla är så inspirerande. :) Jag tränar främst löpning (ca 4 pass i veckan) och startar med ojämna mellanrum i lite lopp på distanser mellan 10k och halvmaror.

Men jag har länge tänkt att jag ska ta tag i min styrketräning också. Att ta mig till gym är tyvärr tvärkört i mitt liv som det ser ut nu (lämnar hemmet kl 7 och landar hemma tidigast kl 21 efter jobb, stall, löpning och hundträning) så jag har tänkt att jag borde satsa på någon typ av hemmaträning. Men jag är inte heller någon som någonsin gör något halvdant så nu behöver jag lite tips och råd.

Vilken utrustning ska jag köpa för att ha hemma? Tips på träningsprogram att följa? Bra appar och liknande för att tracka utvecklingen?

Tyvärr har jag ledgångsreumatism som gör att jag måste ta det lite varligt med upptrappning av belastning. Det är också därför jag inte riktigt "vågat" träna styrka förut. Jag testade ett gruppass med kettlebells för några år sedan men det slutade med två kortisonsprutor i foten. Så tålig är jag :cool: men jag tänker att jag säkert också mår bättre av att bli starkare än jag är nu så någon typ av effektiv styrketräning borde gå att få till?

Det blev gym!

Nacken är som den är och ryggen är trött MEN vad hände i knäböjen?
Langar ut 2 x 80kg som sista grej? Har inte knäböjt 80 sen eeeeehhh våren 2024??
SÅ GLAD :D

Efter knäböjen som tydligen inte ens kändes jobbig (det var faktiskt en 20kg stång jag lovar 😅 ) försökte jag mig på lite rodd och hade tydligen absolut noll energi kvar. Men men.
Den säger PR på decline press, men det är nog för att jag ändrat så att den ska räkna hela vikten och inte "per sida".

IMG_4901.webp

Torsdag betyder mage. Har gnällt hela dagen över detta, men tog tag i saken till slut. Bytte ut en övning och la till en extra mot tidigare pass.
Att avsluta passet med 1min 30s planka är brutalt (för mig. Säkert piece of cake för andra.) 😅

Träningstid: 00h 55m
Knästående sidoplanka: KV 00:00:20 "Höger", KV 00:00:20 "Vänster", KV 00:00:20 "Höger", KV 00:00:20 "Vänster", KV 00:00:20 "Höger", KV 00:00:20 "Vänster"
Planka med axelklapp: 10 x KV (PB!), 10 x KV, 10 x KV
Crunch: 15 x KV, 15 x KV, 15 x KV
Dead bug med hantel: 10 x KV +4, 10 x KV +4, 10 x KV +4
Core twist: 10 x KV +4 (PB!), 10 x KV +4, 10 x KV +4
Flutter kicks: KV 00:00:20, KV 00:00:20, KV 00:00:30
Cykelcrunch: 10 x KV, 10 x KV, 10 x KV
Liggande benlyft: 10 x KV, 10 x KV, 10 x KV
Planka: KV 00:00:30, KV 00:00:30, KV 00:01:30

Set: 30
Reps: 207

+ promenad och stegmål ✅

Hej alla! Jag är smygläsare här i tråden sedan pinsamt lång tid och tycker ni alla är så inspirerande. :) Jag tränar främst löpning (ca 4 pass i veckan) och startar med ojämna mellanrum i lite lopp på distanser mellan 10k och halvmaror.

Men jag har länge tänkt att jag ska ta tag i min styrketräning också. Att ta mig till gym är tyvärr tvärkört i mitt liv som det ser ut nu (lämnar hemmet kl 7 och landar hemma tidigast kl 21 efter jobb, stall, löpning och hundträning) så jag har tänkt att jag borde satsa på någon typ av hemmaträning. Men jag är inte heller någon som någonsin gör något halvdant så nu behöver jag lite tips och råd.

Vilken utrustning ska jag köpa för att ha hemma? Tips på träningsprogram att följa? Bra appar och liknande för att tracka utvecklingen?

Tyvärr har jag ledgångsreumatism som gör att jag måste ta det lite varligt med upptrappning av belastning. Det är också därför jag inte riktigt "vågat" träna styrka förut. Jag testade ett gruppass med kettlebells för några år sedan men det slutade med två kortisonsprutor i foten. Så tålig är jag :cool: men jag tänker att jag säkert också mår bättre av att bli starkare än jag är nu så någon typ av effektiv styrketräning borde gå att få till?
Välkommen till tråden! Jag är ingen löpare så jag har inte jättemycket att komma med, men jag har för mig att @Saigon pysslar med en del styrketräning på hemmaplan just för löpningens skull. Och har du Instagram så har Joanna Swica lagt upp en del om detta på senaste, som kanske kan hjälpa med lite inspiration :)

Vad gäller utrustning så tycker jag att man kommer rätt långt på ett par gummiband och en kettlebell som man kan ändra vikten på, om det "bara" är just lite lättare underhållningsträning som är målet.

Dagen bjöd på ännu ett "herregud nu dör jag"-pass, denna gång konditionspass med fokus på ergs.

Screenshot_20260205_221437_Zone One.webp

Bland det tuffaste jag gjort på länge, men tisdagens pass var ändå snäppet värre! Är dock nöjd med att ha hållit mig inom det övre spannet av kcal-målen under första och andra delen, kände mig stark framförallt i rodden, löpningen och cyklingen medan stakmaskinen och airbike/echo var betydligt tuffare och gav mig lite för mycket flashbacks till tisdagens pass :wtf: Fascinerande hur många gånger under loppet av 40 min som man kan övertyga kroppen om att försöka lite till, även när den klart och tydligt skriker SLUTA, ORKAR INTE! :D

Tror faktiskt att jag sätter P för träningsveckan här, det har som sagt blivit två rejält slitiga pass, jag känner mig lite less på träning just nu och har mycket att hantera på andra plan i livet. Har dessutom en låsning i bröstryggen/nacken som gör att morgondagens planerade överkroppspass förmodligen inte är en bra idé. Det är rätt ovanligt för mig att känna sig lite likgiltig inför träningen såhär, men eftersom jag vet att det är just ovanligt så känner jag mig rätt lugn med att ta ett steg tillbaka och vänta på att motivationen infinner sig på riktigt igen. Känner jag mig själv rätt lär detta inträffa på typ måndag :p

Jag höll vila igår och idag är det snöstorm så ville inte ge mig iväg 05.30 i morse när jag nu inte var tvungen 🫣
Förkylningen känns bättre iaf, inget halsont alls kvar bara täppt så det ska väl inte stoppa mig.

Jag vill ha ett hemmagym!! Har tyvärr inte plats som det är just nu men jag och mannen drömmer om hur vi skulle kunna lösa det längre fram..

Hej och välkommen fram ur skuggorna 😉🤗

Angående app för att logga träning tror jag de flesta av oss använder StrengthLog, den är bra även i gratisversionen 👍

Meeeen är det klockan 21 på kvällen du ska hemmaträna eller tänkte du byta något löppass mot styrketräning? Imponerad över hur mkt du hinner med!

Det redskap som jag använt mest för hemmaträning är absolut kettlebells!

Du kommer lång med kroppsvikt, en matta och gummiband och/eller några hantlar :up:.
Hade i din situation valt ut några få övningar för olika delar av kroppen, gjort några reps på lågt motstånd och sen testat att trappa upp därifrån. Så det inte blir ett helt stort träningspass från start, och kroppen får en bra chans att hänga med i den nya belastningen.

Hade skrivit upp mig på gymmet för lunchpass idag, men en blick ut på det pissiga och stormiga snöovädret gjorde att jag sa NOPE och avbokade.

Istället blev det en timme i hemmagymmet med tre youtubepass, först mobilitet, sen överkropp, och sist helkroppsstretch. Satt fint som fredagsträning 😁

IMG_7330.webp

Dagens pass:
Cross Trainer (Elliptical): 10min
Superset:
Machine Crunch: 10 x 36, 10 x 41, 10 x 45, 10 x 50, 10 x 45, 10 x 45
Machine Back Extension: 10 x 36, 10 x 41, 10 x 45, 10 x 50, 10 x 45, 10 x 45
Feet-Up Bench Press: 10 x 20, 10 x 20, 10 x 20, 10 x 20, 10 x 20, 10 x 20, 10 x 20, 10 x 20
Seated Calf Raise: 10 x 30, 10 x 30, 10 x 30, 10 x 30, 10 x 30, 10 x 30
Standing Hip Flexor Raise: 10 x 4, 10 x 4, 10 x 4, 10 x 4

Hade tänkt köra antingen core eller överkropp, men pga folk som körde det jag ville i kombination med att jag inte ville vänta så blev det en blandning av allt möjligt.

Dagens pass!

Knäböj, 3x6 reps, 40-42,5 kg
Hip thrust i smithmaskin, 3x10 reps, fick jättebra känsla i rätt muskler :up:
Sittande lårcurl, 3x10 reps

3 x 3 min AMRAP:
10 kettlebellsving
10 utfallshopp
10 thrusters
10 knäböjshopp

Rejält flåsigt och mjölksyra på slutet 😅

Välkommen till tråden! Jag är ingen löpare så jag har inte jättemycket att komma med, men jag har för mig att @Saigon pysslar med en del styrketräning på hemmaplan just för löpningens skull. Och har du Instagram så har Joanna Swica lagt upp en del om detta på senaste, som kanske kan hjälpa med lite inspiration :)

Vad gäller utrustning så tycker jag att man kommer rätt långt på ett par gummiband och en kettlebell som man kan ändra vikten på, om det "bara" är just lite lättare underhållningsträning som är målet.

Tack för tips! Det är nog egentligen inte så mycket för löpningen som för att jag vill bli allmänt stark och bara måste börja någonstans. :) Mitt största problem är att jag liksom måste gå in för något ordentligt för att det ska bli av, och ha ett mål eller följa ett program. Så länge det är någon annan som säger åt mig vad jag ska göra så har jag nog rätt bra disciplin. Så min utmaning här blir nog att hitta något rimligt mål och ett sätt att mäta progression utan att gå för fort fram.

Gummiband har jag hemma, men ska kolla in dina andra tips. Tack snälla. :)

Hej och välkommen fram ur skuggorna 😉🤗

Angående app för att logga träning tror jag de flesta av oss använder StrengthLog, den är bra även i gratisversionen 👍

Meeeen är det klockan 21 på kvällen du ska hemmaträna eller tänkte du byta något löppass mot styrketräning? Imponerad över hur mkt du hinner med!

Det redskap som jag använt mest för hemmaträning är absolut kettlebells!
Haha, tackar! Jag testade Strengthlog för ett tag sedan men kom aldrig in i det, kanske mest för att jag inte hade rätt utrustning hemma. Ska ge det en chans till!

Nej, efter 21 är det soffhäng 😄 jag tänker mig att jag kanske får gå ner till 3 pass löpning och när jag inte springer får det bli styrka eller vila.

Ska sätta mig och inventera internet efter kettlebells när jag är hemma ikväll! Tack för tips. :)

Fredagspasset avklarat. Vågade lägga på lite mer vikt på stången idag, börjar känna mig säkrare i formen vid lyften så då kändes det okej. 😁 (Har skitkass rygg och är svinrädd att paja något i den igen, hoppade på kryckor senast i december pga ryggen så.. 😅)

Ska investera i ett par viktplattor till, samt en bänk, framöver.

IMG_8435.webp

Samt längre promenad och stegmål ✅.

Inget pass planerat i helgen, får se om andan faller på. 😁

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Klädregler
  • Chatgpt
  • Överreagerar jag

Barn

Hund