Träning och hälsa del 14

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag dras fortfarande med min förkylning. Måste också säga att detta är den märkligaste förkylning jag haft på många år. Hela familjen åkte på den, på sju olika sätt, ingen har samma symptom. Jag har nog egentligen kommit lindrigast undan, för jag känner mig helt okej på dagtid men blir riktigt, riktigt kass och febrig på kvällen/natten. Har dessutom också en visdomstand som bråkar, så just nu vet jag inte ens vad som är förkylningen och vad som är tanden, men jag har tagit det säkra före det osäkra och tagit det lugnt. Var lite bättre i helgen men valde att ta en lugn dag på lördagen för att det skulle försvinna (det gjorde det ju uppenbart inte :cautious:) och i söndags var det konfirmation hela dagen och sen tog det ett rejält omtag med förkylningen. Hoppas skiten går över snart, för det börjar kännas riktigt segt.

30932.webp

Verkar som att denna människan ska på någon slags träningsläger med en enduro/dh klubb inom kort. Halkade in på ett bananskal. Är helt självlärd på den typen av cykling och har hållt på sedan 2012 men tror att jag hade kunnat utvecklas sjukt mycket mer genom att träna ihop med andra. (Kan lova er att man inte tar de största riskerna när man cyklar helt själv ned för berget.) Tror att jag kan pusha mig lite utanför min comfort zone när jag cyklar i grupp och därmed utvecklas. Vi får se! Jag känner mig optimistisk (och hoppas att det finns några i min ålder att cykla med så att jag inte hamnar i samma grupp som de 15 åriga killarna utan självbevarelsedrift :laugh: ).

Angående uppvärmning inför styrkepass @Lightzone tycker jag det bästa egentligen är någon liten cirkel med lättare övningar som väcker musklerna lite. Tex inför marklyft kanske goblet squat / svingar (med fokus kraft från höften / isärdrag med band.

Helt optimalt vore ju först 5-10 min lugn jogg/rodd/crosstrainer. Sen en liten cirkel med passande övningar (uppåtlutade armhävningar är nice med inför ex bänk) meeeen i verkligheten blir det oftast det ena eller andra eller ingenting utan bara värma upp med lättare vikt av övningen jag börjar med 😅

Tidsbristen kl 6 på morgonen innan jobb är ett faktum 🙈

——

Och angående vad man äter för att fylla på energi @xfie. Jag tror säkert detta kräver mer eftertanke när man håller på med uthållighetssport och är igång under så lång tid som du beskriver. Jag har inte funderat på detta utan äter väl mer mat bara om jag är mer hungrig 😄

Då har jag varit hos naprapaten igen, stötvågsbehandling för armen. Vissa punkter gör så satans ont, försöker använda samma andningstekniker som under mina förlossningar 😂

I alla fall så verkar det ge resultat men nu ska vi pausa i fyra veckor och så kör jag rehabövningar till dess. Passade på att få lite tips om min trötta och svaga höftböjare och där ska jag fortsätta stretcha, göra några rehabövningar och så lägga till lättare styrketräning.

Fortsatt tråkig träning på schemat därmed, men det är bara att göra! Vill jag kunna träna ordentligt framöver så måste grundjobbet göras.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka