Träning och hälsa del 14

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad har ni för löparskor?
Tänkte börja springa i spåret här och springa med dottern när hon cyklar, men behöver nya skor
Farlig fråga! 😂

Jag varierar mellan Saucony Speed (intervaller och distans) Nike Pegasus (distans), Adidas Takumi Sen (intervaller), Saucony endorphin shift (återhämtningspass), Saucony edge (terräng) samt Nike Vaporfly (tävling).

Man kan aldrig ha för många skor. 😉🤷‍♀️

Jättetrevlig runda! 😍 får se om jag kan somna ikväll...
32344.webp

Gym idag. Det blir minimalistiska pass just nu, tänker att eftersom jag bara kan köra ben och mage är planen att träna 2-3 kortare pass.

Efter uppvärmning (dynamisk stretch och några aktiveringsövningar) blev det följande:

Kickbacks i kabelmaskin - ny övning för mig, kändes bra! 3x10 reps
Utfall i smithmaskin - 3x10 reps, tungt!
Cirkel 2 varv: diagonal fällkniv, crunches, knäböj och utfall, typ 10 av varje övning.

Senare på dagen sprang jag en runda i skogen också, 12 minuter löpning i sträck. Kändes toppen! :up: Hade kunnat springa längre men hade tight schema idag. Kanske orkar springa hela sträckan på
Blodomloppet nästa vecka ändå :idea:

Funderar också kring skor. I helgen ska jag kånka på en del tunga vikter och velar lite kring vad jag ska ha på mig då. Mina vanliga skor för träning är helt utan dämpning och det kommer inte att vara så bra för min fot när jag ska förflytta mig med tung vikt. Löparskorna är alldeles för svampiga så det går inte heller. Två ytterligheter!

Funderar på om mina trailskor(-ish) eller mina kängor kan vara ett alternativ 🧐

@Mirre - löparskor är ju så himla individuellt i vad man gillar, ihop med hur och var man springer. Men det behöver sällan vara särskilt dyrt för att vara tillräckligt bra för att komma igång. Tidigare modeller och färgskalor är ofta betydligt billigare! Själv har jag kört lite blandat genom åren, just nu gillar jag New Balance, tidigare körde jag mycket Saucony. Jag vill gärna ha några millimeters dropp (höjdskillnad mellan häl och tå) och bra överrullning. Helst inte så jäkla hög mellansula men det är lite svårt att hitta på vanliga löparskor.

@Anna-Bella - heja, heja! Lägg fram kläderna ikväll och peppa spellistan med lite go' musik att se fram mot!

Det här med skor, hur gör ni för att hitta ett par som passar?

Det var huvudproblemet nu med promenaderna när jag började sätta igång efter förlossningen - att jag fick skav från varenda promenad, oavsett vilka skor jag testade. Joggingskorna (Nike) jag hade innan graviditeten passar inte längre, inte heller vardagsskorna (Haglöfs) eller ett par andra Nike. Även ett par mer boots skor började ge skav efter en halvtimme, och även de halvhöga stövlarna, och mina fodrade boots går knappt att få av längre.

De skor jag har nu som jag kan gå längre promenader i utan skav är ett par superbilliga från City Gross som har kass sula och jag mest har för att ha något snabbt att ta på mig för korta rundor ute, och ett par Nike i storleken större som jag köpte begagnat nu för att testa.

Men jag hade gärna haft fler skor som jag faktiskt kan gå ordentligt i utan skav, och i framtiden även joggingskor och någon typ av vandringsskor som inte släpper in varenda droppe vatten (det regnade en av promenaderna med de nya Nike-skorna...)

Jag har tidigare testat olika vandringskängor, men fått skav av alla efter en stund även om det kändes som om de passade. Normalt sett brukar det inte märkas förrän efter 30 minuter, tycker jag - och så länge kan man ju inte testa dem i butik.

Så trött i kroppen. Hade maxning igår med ptn. Blev en tvåa på 100kg i marklyft men mest nöjd är jag nog över en tvåa på 27kg i press. Har knappt fått upp 22.5kg förut. Helt slut idag. Längtar hem till soffan och chipspåsen.
IMG_3699.webp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar