Träning och hälsa del 14

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Arbetsseten från morgonens pass! Harvar runt kring 75 kg. Kanske kör lite lägre reps och högre vikt nästa gång för skojs skull, det var längesen nu.

2026-05-19 05:37 - 06:42
Träningstid: 01h 04m
Marklyft: 6 x 75, 9 x 75 (PB!), 7 x 75
Bänkpress: 5 x 40, 6 x 40 (ÅB!), 6 x 40
Skivstångsrodd: 9 x 40 (PB!), 8 x 40, 9 x 40
Bulgarian split squat med hantlar: 8 x 25 (PB!), 8 x 25
Set: 20
Reps: 180
Medelvikt: 28 kg
Volym: 5 034 kg
#strengthlogapp

Vaknade med värk i axeln som fortfarande hänger i. Aldrig vaknat med smärta i den innan så det var nytt. Får se vad ortopeden säger och gör idag.

Tränade iallafall innan jobbet så i morgon blir det vilodag oavsett. Ska försöka hinna med en promenad ikväll men idag är det rätt fullsmockat schema :p

Det här med skor, hur gör ni för att hitta ett par som passar?

Det var huvudproblemet nu med promenaderna när jag började sätta igång efter förlossningen - att jag fick skav från varenda promenad, oavsett vilka skor jag testade. Joggingskorna (Nike) jag hade innan graviditeten passar inte längre, inte heller vardagsskorna (Haglöfs) eller ett par andra Nike. Även ett par mer boots skor började ge skav efter en halvtimme, och även de halvhöga stövlarna, och mina fodrade boots går knappt att få av längre.

De skor jag har nu som jag kan gå längre promenader i utan skav är ett par superbilliga från City Gross som har kass sula och jag mest har för att ha något snabbt att ta på mig för korta rundor ute, och ett par Nike i storleken större som jag köpte begagnat nu för att testa.

Men jag hade gärna haft fler skor som jag faktiskt kan gå ordentligt i utan skav, och i framtiden även joggingskor och någon typ av vandringsskor som inte släpper in varenda droppe vatten (det regnade en av promenaderna med de nya Nike-skorna...)

Jag har tidigare testat olika vandringskängor, men fått skav av alla efter en stund även om det kändes som om de passade. Normalt sett brukar det inte märkas förrän efter 30 minuter, tycker jag - och så länge kan man ju inte testa dem i butik.

Jag fick bra hjälp i butik faktiskt. Jag hade problemet att jag alltid fick skav på samma ställe (hålfot höger fot) och att skorna alltid gick sönder på samma ställe (i tåboxen, typ där lilltån är) och jag beskrev problemet för personen i butiken som plockade fram några alternativ som han trodde skulle funka. Jag köpte de som kändes bäst i butik och de visade sig vara bra också.

Vissa butiker har ju också så att man kan lämna tillbaka även använda skor har jag sett men jag har aldrig utnyttjat det alternativet.

Jag sprang 400-metersintervaller igår. Jag ogillar verkligen dem. :p men det är ett sånt pass som bara är att lida igenom för jag vet att jag går framåt med dem och alla andra pass blir så mycket bättre då. En fin ljum kväll runt blommande rapsfält, det var åtminstone lite njutbart!

Vaknade med värk i axeln som fortfarande hänger i. Aldrig vaknat med smärta i den innan så det var nytt. Får se vad ortopeden säger och gör idag.

Tränade iallafall innan jobbet så i morgon blir det vilodag oavsett. Ska försöka hinna med en promenad ikväll men idag är det rätt fullsmockat schema :p

En kompis sa igår att det kanske är artros jag har. Kul isåfall.. jag är inte ens 40 liksom 😅

Idag blev det (äntligen) ett träningspass igen. 😊

Cross Trainer (Elliptical): 5min
Bench Press: 10 x 15, 6 x 25, 4 x 35, 3 x 37.5, 3 x 37.5, 3 x 37.5
Superset:
Cable Close-Grip Seated Row: 10 x 32, 5 x 39, 5 x 39, 5 x 39
Lat Pulldown: 10 x 32, 5 x 39, 5 x 39, 5 x 39
Superset:
Machine Crunch: 10 x 32, 10 x 36, 10 x 36, 10 x 36
Machine Back Extension: 10 x 32, 10 x 36, 10 x 36, 10 x 36

Lite kortare än normalt, lite lagom mjukstart egyer uppehållet.

Bra pass idag
Katastrof i måndags..
Förra veckan träna jag inte alls då den var väldigt stressig.
IMG_0736.webp

Jag har Hoka Bondi 9 men det är verkligen superindividuellt. Jag slår ett slag för att prova ut ett par i butik. :)
Bara ett exempel på hur individuellt: jag har haft Bondi i många år men aldrig sprungit en meter i dem. Supersköna när fötterna är ömma eller min häl dålig, men då som vardagsko eller lugna promenader. Tycker de är alldeles för svampiga och klumpiga att springa i.

Nu lutar det åt att jag börjat utveckla frusen skuldra. Det är ju så kort läkningstid på det, inte. Jaja fått kortison i leden idag och har just nu en oanvändbar högerarm men hoppas det rättar till sig om ett par dagar. Återkoppla till ortopeden om en dryg vecka. Möte med fysion på måndag om hur jag ska fortsätta rehaba.

Nu lutar det åt att jag börjat utveckla frusen skuldra. Det är ju så kort läkningstid på det, inte. Jaja fått kortison i leden idag och har just nu en oanvändbar högerarm men hoppas det rättar till sig om ett par dagar. Återkoppla till ortopeden om en dryg vecka. Möte med fysion på måndag om hur jag ska fortsätta rehaba.
Fy vad jobbigt! ❤️

Veckans andra pass satt lite långt inne, var trött och omotiverad efter en stressig dag med halvdan kost. Men sen åt jag ett bra mellanmål, lämnade maken med barn och matlagning och gav mig av till gymmet. Promenerade dit i solen, superskönt! Ca 25 minuter tog det.

Började sen med rehab för armbågen och för höften 🫡 plus dynamisk stretch och aktivering för ben/rumpa/höft.

Sen benpress som kändes väldigt bra, fem ganska tunga set. Sittande lårcurl, tre tunga set. Sist superset med liggande benlyft och core twist, kändes i magen!

Promenad hem sen i kvällssolen, så himla skönt. Lyssnade bara på fågelkvittret och kände mig nöjd med mig själv :D

Veckans andra pass satt lite långt inne, var trött och omotiverad efter en stressig dag med halvdan kost. Men sen åt jag ett bra mellanmål, lämnade maken med barn och matlagning och gav mig av till gymmet. Promenerade dit i solen, superskönt! Ca 25 minuter tog det.

Började sen med rehab för armbågen och för höften 🫡 plus dynamisk stretch och aktivering för ben/rumpa/höft.

Sen benpress som kändes väldigt bra, fem ganska tunga set. Sittande lårcurl, tre tunga set. Sist superset med liggande benlyft och core twist, kändes i magen!

Promenad hem sen i kvällssolen, så himla skönt. Lyssnade bara på fågelkvittret och kände mig nöjd med mig själv :D
Låter riktigt härligt! 😍

@pepp så stark!! Och vilken energi att dra ett löppass efter det benpasset 😂😅

@FengurLaugar så tråkigt med din axel! 😟 hoppas kortisonsprutan hjälper

Bara ett exempel på hur individuellt: jag har haft Bondi i många år men aldrig sprungit en meter i dem. Supersköna när fötterna är ömma eller min häl dålig, men då som vardagsko eller lugna promenader. Tycker de är alldeles för svampiga och klumpiga att springa i.

Jaa, precis! Bäst att prova ut ordentligt, annars blir det dyrt. Har den t-shirten. 😄

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka