Träning och hälsa del 14

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hade galet ont i axeln igår efter kortisonbehandlingen. Knappt jag fick av mig kläderna för att duscha 😅 Ipren tog udden av det så jag har faktiskt kunnat sova riktigt gott i natt som tur är. Mycket bättre idag även fast jag fortfarande har ont.

Känner mig less och bitter. Har läst på om frozen shoulder och det verkar knappt finnas någon behandling utan den läker ut av sig själv tillslut vilket kan ta 2-3 år. Sen kanske man ändå kommer känna av det resten av livet fast inte så det påverkar vardagen som under de första faserna av "sjukdomen". Rehab och smärtlindring är det som gäller och en jäkla massa tålamod. Enligt ortopeden ska jag inte provocera ytterlägena där jag har sämst rörlighet och det gör mest ont men ska inte vara för rädd för att göra saker heller. Ska undvika ryck och stötar i axeln, tex om en häst rycker till i grimskaftet eller tygeln. Fortsätter väl helt enkelt som jag gjort och inväntar telemöte med fysion på måndag och återkoppling till ortopeden i slutet av nästa vecka.

Jaja, ska tillåta mig att vara lite less och bitter ett par dagar innan jag skärper mig :p Ska ta en lunchpromenad med hundarna idag och ikväll plocka ner en hundgård. Om jag nu är så mycket hjälp. Får vara arbetsledare åt maken om inte annat 😅

Idag blev det ett benpass. :)
Cross Trainer (Elliptical): 5min
Squat: 8 x 0, 8 x 20, 6 x 30, 5 x 42.5 (YR!), 5 x 42.5, 5 x 42.5, 5 x 42.5, 5 x 42.5
Standing Calf Raise (Copy): 4 x BW, 6x4xBW
Romanian Deadlift: 10 x 20, 5 x 40 (YR!), 5 x 40, 5 x 40, 5 x 40, 5 x 40

Kändes bättre än jag förväntade mig, dock fick jag erkänna mig besegrad och ta dragremmar till RDLen.🙈

Hade galet ont i axeln igår efter kortisonbehandlingen. Knappt jag fick av mig kläderna för att duscha 😅 Ipren tog udden av det så jag har faktiskt kunnat sova riktigt gott i natt som tur är. Mycket bättre idag även fast jag fortfarande har ont.

Känner mig less och bitter. Har läst på om frozen shoulder och det verkar knappt finnas någon behandling utan den läker ut av sig själv tillslut vilket kan ta 2-3 år. Sen kanske man ändå kommer känna av det resten av livet fast inte så det påverkar vardagen som under de första faserna av "sjukdomen". Rehab och smärtlindring är det som gäller och en jäkla massa tålamod. Enligt ortopeden ska jag inte provocera ytterlägena där jag har sämst rörlighet och det gör mest ont men ska inte vara för rädd för att göra saker heller. Ska undvika ryck och stötar i axeln, tex om en häst rycker till i grimskaftet eller tygeln. Fortsätter väl helt enkelt som jag gjort och inväntar telemöte med fysion på måndag och återkoppling till ortopeden i slutet av nästa vecka.

Jaja, ska tillåta mig att vara lite less och bitter ett par dagar innan jag skärper mig :p Ska ta en lunchpromenad med hundarna idag och ikväll plocka ner en hundgård. Om jag nu är så mycket hjälp. Får vara arbetsledare åt maken om inte annat 😅
Lider så med dig. Hoppas du får någon rätsida på det, men tillåt dig att vara lite ledsen och bitter också.

Jag måste ge mig själv en spark i arslet och komma igång igen med träningen. Men det vore ju lättate om man inte var så satans täppt hela tiden. Allergitabletter hjälper lite men inte helt.

Lider så med dig. Hoppas du får någon rätsida på det, men tillåt dig att vara lite ledsen och bitter också.

Tack för omtanken :heart Gäller er andra fina i tråden också. Blir lite gnälligt men jag tänker att det är en del av processen och att bearbeta det som är och komma skall med smärta och rehab 😅 Om diagnosen blir fastställd tillslut så har jag ju något konkret iallafall. Känns lättare att veta vad det är även fast det fortsatt kommer ta en jäkla tid att bli bra. Kommer få fortsätta med mina ben, röv och magpass resten av året vad det verkar.

Har läst på om frozen shoulder och det verkar knappt finnas någon behandling utan den läker ut av sig själv tillslut vilket kan ta 2-3 år. Sen kanske man ändå kommer känna av det resten av livet fast inte så det påverkar vardagen som under de första faserna av "sjukdomen".
En släkting hade det och från början lät det precis sådär dystert och ja, lång tid tog det men inte 2-3 år och nu tror jag inte hon känner av det alls. Tror det var några månader som var riktigt jobbiga.

En kompis hade det också och jag vet inget om förloppet men hon körde såna där hinderbanor (glömt namnet 😅) och hon var igång med det för fullt efter nåt år.

Det säger ju inget om hur det blir för dig men det behöver inte handla om flera år.

Är mellan nattpass så jag har bara vilat sedan träningen i tisdags. Imorgon ska jag dock försöka gå upp i tid och gymma innan alla fredagsbestyr börjar. Hoppas alltså på en skapligt stillsam jobbnatt. I helgen blir det cykling. Fokus på lördagen men liften är öppen på söndag med så är jag inte helt ledbruten då blir det kanske några varv på söndagen också. Utmärkt tillfälle för mängdträning på "hemmaberget". Underlättar verkligen att få hjälp upp så att all fokus kan läggas på det roliga. På måndag börjar jag om med marklyft tre gånger/vecka. Har inte testat att maxa på länge men drar fortfarande 90-95 ganska så stadigt. Skönt att jag inte blir svagare iaf.

En släkting hade det och från början lät det precis sådär dystert och ja, lång tid tog det men inte 2-3 år och nu tror jag inte hon känner av det alls. Tror det var några månader som var riktigt jobbiga.

En kompis hade det också och jag vet inget om förloppet men hon körde såna där hinderbanor (glömt namnet 😅) och hon var igång med det för fullt efter nåt år.

Det säger ju inget om hur det blir för dig men det behöver inte handla om flera år.

Nej jag hoppas det inte dröjer så länge men vill ändå va förberedd på det för att orka 😅

Lyckades såklart inte ta mig ut på någon löprunda efter agilitykursen igår kväll men nu tog jag och hundarna en sväng runt byn före jobbet! Fattar inte att det ska vara så svårt att ta sig ut, det är lagom jobbigt när man håller på och skönt efteråt, varför kan man inte bara tänka på det och ge sig ut? 😅

Blev ett överkroppspass och sen direkt ut på en liten löprunda. Så fint väder :love:
Shortspremiär och allt.
Löpningen kändes riktigt bra. Lite hög puls kanske. Men kändes som att jag skulle kunna springa en bit till när jag var klar, bästa känslan. Bra övning på att springa när det är varmt också 😅

IMG_6548.webp

Jag tycker ju att kroppen känts sådär det senaste. Hade lite ont i ländryggen innan träningspasset i tisdags som jag tänkte bara var lite mensvärk. Tyvärr blev det bara värre efter det, kunde i princip inte sitta upprätt på en stol. Något bättre idag men blir så frustrerad och rädd, tänk så blir det något långvarigt…

Ledig dag och ett stabilt hemmapass gjort. Chinsen är kul just nu, känns bättre än någonsin tycker jag. Undrar om jag inte har ett pb i mig där snart (8 st som pb sedan tidigare).
Lite mensvärk och låg energi idag så inget utöver det vanliga egentligen men jag är riktigt nöjd att det är gjort!

2026-05-22 10:28 - 11:28
Träningstid: 00h 59m
Goblet squat: 10 x 16, 12 x 16, 15 x 16
Bulgarian split squat med hantlar: 8 x 0, 9 x 20, 9 x 20, 9 x 20
Chins: 5 x 62,5, 5 x 62,5, 5 x 62,5, 5 x 62,5, 3 x 62,5
Uppåtlutande hantelpress: 10 x 12,5, 10 x 12,5, 11 x 12,5
Rumänska marklyft med hantlar: 15 x 30, 15 x 30, 17 x 30
Set: 17
Reps: 165
Medelvikt: 32,1 kg
Volym: 5 294,5 kg
#strengthlogapp

Det blev ett pass nu på morgonen
Cross Trainer (Elliptical): 5min
Superset:
Reverse Machine Fly: 10 x 18, 6 x 25, 6 x 25, 6 x 25
Machine Chest Fly: 10 x 18, 6 x 25, 6 x 25, 6 x 25
Superset:
Assisted Chin-Up: 3 x BW -91, 3x 5 x BW -91
Assisted Dip: 3 x BW -91, 3x 5 x BW -91
Superset:
Leg Extension: 10 x 18, 7 x 32, 5 x 45, 5 x 45, 5 x 45
Seated Leg Curl: 10 x 18, 7 x 32, 5 x 45, 5 x 45, 5 x 45
Superset:
Hip Adduction Machine: 10 x 27, 7 x 36, 5 x 45, 5 x 45, 5 x 45
Hip Abduction Machine: 10 x 27, 7 x 36, 5 x 45, 5 x 45, 5 x 45
Superset:
Machine Crunch: 10 x 32, 5 x 45, 5 x 45, 5 x 45
Machine Back Extension: 10 x 32, 5 x 45, 5 x 45, 5 x 45

Det fick bli helkropp i maskiner, pga mensvärk kände jag att jag ville röra mig, men gärna sitta ner.
Känns bättre såhär efteråt iaf.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar