Träning och hälsa del 14

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag fick klartecken från min fysio att börja springa igen, efter att inte ha tagit ett löpsteg på 9 år pga ryggfraktur. Fick ett superdetaljerat program där målet efter 14 veckor är att springa 30 minuter 😬 idag får jag exempelvis springa totalt 6 minuter 😄 men, jag njuter av varje minut!

Studsade iväg efter fysiobesöket förra veckan och provade ut nya löparskor. Fick också feeling och köpte nya promenadskor (går en mil om dagen, ungefär, så tyckte jag var värd det).

Kom hem med ett par salomon aero glide 4 grvl att springa i och ett par hoka bondi 9 att gå i. Mycket, mycket nöjd och lika fattig 🫠

Så nu blir det löpning varannan dag och rehab+styrka varannan dag. Perfekt upplägg.

Jag har joggat en ministräcka. Kan man glömma hur man gör? Det känns som att min kropp inte fattar hur man springer, för att försöka beskriva det. Har inte joggat på ÅR, promenader är jag ett fan av och går vad jag förstår både raskt och långt utan problem. Jag går 6-10 km per dag i just promenadsyfte och det går smärtfritt, men jogga är svårt. Försöker hålla snigeltempo för att orka och inte få skador eftersom jag är otränad efter ett års stillasittande pga hälsporrar*2, jag har även tappat mycket vikt och känner mig muskelfattig.

Jag har joggat en ministräcka. Kan man glömma hur man gör? Det känns som att min kropp inte fattar hur man springer, för att försöka beskriva det. Har inte joggat på ÅR, promenader är jag ett fan av och går vad jag förstår både raskt och långt utan problem. Jag går 6-10 km per dag i just promenadsyfte och det går smärtfritt, men jogga är svårt. Försöker hålla snigeltempo för att orka och inte få skador eftersom jag är otränad efter ett års stillasittande pga hälsporrar*2, jag har även tappat mycket vikt och känner mig muskelfattig.
Jo men den beskrivningen har jag hört från fler som inte sprungit på länge. Att växla mellan att gå och springa under rundan brukar vara ett bra sätt för att komma igång och för att hitta löpsteget. Den ska sägas också att det ju känns ganska märkligt när man springer riktigt långsamt eftersom löpsteget blir så begränsat. Så du kommer säkert att hitta känslan med tiden. Härligt att du är på gång! :banana:

Dagens!
33387.webp

Kände mig ruskigt omotiverad (och lat 😅) men tog tag i mig själv och drog av ett pass.

Träningstid: 00h 55m
Pullover: 10 x 8, 10 x 8, 10 x 8
Liggande hantelpress: 10 x 8,5, 10 x 8,5, 10 x 8,5
Hantelflyes: 10 x 4, 10 x 4, 10 x 4
Liggande benlyft: 10 x KV, 10 x KV, 10 x KV
Core twist: 10 x KV+8,5, 10 x KV +8,5, 10 x KV +8,5
Gorillarodd med hantlar: 5 x 8,5, 5 x 8,5, 10 x 8,5
Hantelcurl: 10 x 8,5, 10 x 8,5, 10 x 8,5
Axelpress med hantlar: 10 x 8,5, 10 x 8,5, 10 x 8,5
Hammarcurl: 10 x 8,5, 10 x 8,5, 10 x 8,5
Sidoböj med hantel: 10 x 8,5, 10 x 8,5, 10 x 8,5
Set: 30
Reps: 290

Har dragit ner på många vikter nu vid ”omstart”, vill hellre mjukstarta än göra illa mig liksom.
Tydligen är det ändå tillräckligt för att jag skulle få träningsvärk från gårdagen 😆

Jag har varit lite inaktiv senaste dagarna pga livet 😅 Men jag tränar och motionerar som vanligt. Långpromenader och grejjande under helgen.

Igår blev det dock inget gym för jag åkte svintidigt till klinik med min ena häst och var borta hela dagen. En promenad med maken och hundarna igårkväll blev det bara. Men idag har jag tränat på morgonen och gått promenad med den skadade hästen och hundarna. Blir nog en liten promenad på lunchen också och trädgårdsarbete ikväll :)

Förresten så har kortisonsprutan jag fick förra veckan gjort underverk! Har ont i ytterlägena och dålig rörlighet fortfarande men det hindrar mig inte i vardagen med smärta hela tiden nu. Såå himla skönt! Hoppas inte att det bara är tillfälligt. Ska iallafall njuta av att känna mig lite mer som vanligt :p

Senast ändrad:
Jag har varit lite inaktiv senaste dagarna pga livet 😅 Men jag tränar och motionerar som vanligt. Långpromenader och grejjande under helgen.

Igår blev det dock inget gym för jag åkte svintidigt till klinik med min ena häst och var borta hela dagen. En promenad med maken och hundarna igårkväll blev det bara. Men idag har jag tränat på morgonen och gått promenad med den skadade hästen och hundarna. Blir nog en liten promenad på lunchen också och trädgårdsarbete ikväll :)

Förresten så har kortisonsprutan jag fick förra veckan gjort underverk! Har ont i ytterlägena och dålig rörlighet fortfarande men det hindrar mig inte i vardagen med smärta hela tiden nu. Såå himla skönt! Hoppas inte att det bara är tillfälligt. Ska iallafall njuta av att känna mig lite mer som vanligt :p
Vad skönt med axeln @FengurLaugar!

Dagens pass på jobbgymet! Knäböjen kändes riktigt bra. Höjde vikten i RDL och det kändes stabilt.
Lite trött i bänkpressen efter söndagens armar/core men kunde ändå hålla 40 kg som arbetsvikt så jag är nöjd.

2026-05-26 05:38 - 06:44
Träningstid: 01h 05m
Knäböj: 8 x 55, 8 x 55, 8 x 55, 9 x 55 (ÅB!)
Bänkpress: 6 x 40, 6 x 40, 6 x 40
Rumänska marklyft: 9 x 65 (ÅB!), 8 x 65, 8 x 65
Latsdrag: 7 x 52,5, 7 x 52,5, 7 x 52,5
Set: 13
Reps: 97
Medelvikt: 54,3 kg
Volym: 5 262,5 kg

Dagens, sjukt segt. Har sån träningsvärk i röven efter gårdagens benpass 😂 alla långa slingor på detta friluftsområde har backar från hell också. Men glad att jag tog mig igenom!
33402.webp

Efter 4.69 fick jag löparmage, fick springa in i skogen ocg offra mina trosor som toapapper 😂😂😂

Idag har jag gått 15,3 km, varav 9 i bra tempo övriga var med barn och hund och inkluderade många stopp av olika slag. Det underhållande är att jag har träningsvärk av min lilla joggning, det får jag aldrig av att promenera.
Oj, så långt att gå! Imponerande!

Ok, ja det bör ju vara tillräckligt långsamt. Ja jogga i gångtempo eller t.o.m långsammare är bra!

(Vi hade en @Usain Bolt i tråden som sprang supersnabbt och klagade på att det var jobbigt 😅)
Absolut iiiiiingen aning om vad du pratar om :angel:

(men jo, det tog mig tydligen drygt 30 år att hitta "rätt" löptempo och inse att inte varje pass behövde sluta i andnöd)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Helt knäckt
  • Svensk politik 9
  • Autistic meltdown

Barn

Hund

Katt, Andra Djur