Transport - Budget 40 000kr

Ett tilläg bara. OM det blir så att det krävs BE så är det inte bara böter tyvärr. Då är det olovlig körning med och ffa får man inte fortsätta. Så gäller hålla koll om man ”bara” överlastar (och hur mycket) eller om man överskrider behörigheten. För olovlig körning så kan körkortet för pappa åka. Tyvärr.

Därför det är så viktigt veta vad häst och släp verkligen väger. Så man vet vad risken är.

Mitt förra släp körde jag överlastat ibland. Bilen fick dra det ändå och släpets konstruktion tålde det. Men det översteg vad det var nedvägt till. Överlast men inte olovlig körning.
Hade bilen däremot inte fått dra det på B längre pga överlasten så hade det varit en helt annan femma (eftersom jag inte har BE)

Dragbilen får dra 1 600 kg oavsett behörighet (således på B-kort också), och släpet är som sagt nedvägt till 1 460 kg totalvikt/560 kg lastvikt. Om man räknar på det matematiskt, är ungefär 2-3% överlast det vi teoretiskt skulle kunna göra oss skyldiga till. Pappa menade iaf att det "bara" skulle ge kunna ge dryga böter och inte äventyra honom körkortet.
 
@Dressyrtjejen_97 Grattis till släpet! Jag har haft ett precis likadant som jag köpte helt nytt när det begav sig. Jag vägde in det själv och då med full inredning och då vägde det 900 kg. Så då får ni lasta 560 kg, vilket månne kan vara på håret, men jag hade då inte brytt mig om den pyttelilla överlast ni eventuellt riskerar.
 
@Dressyrtjejen_97 Grattis till släpet! Jag har haft ett precis likadant som jag köpte helt nytt när det begav sig. Jag vägde in det själv och då med full inredning och då vägde det 900 kg. Så då får ni lasta 560 kg, vilket månne kan vara på håret, men jag hade då inte brytt mig om den pyttelilla överlast ni eventuellt riskerar.

Tack så mycket! :)
Nej, precis, det var så pappa resonerade också. Hade det varit tal om någon mer "betydande" överlast hade vi aldrig ens köpt det, men här ligger det väl under vad bilen får dra på B-kort (140 kg under) och vi riskerar som mest ca. 2-3% överlast. Så jag känner mig väl helt ärligt inte sådär superorolig.
 
Dragbilen får dra 1 600 kg oavsett behörighet (således på B-kort också), och släpet är som sagt nedvägt till 1 460 kg totalvikt/560 kg lastvikt. Om man räknar på det matematiskt, är ungefär 2-3% överlast det vi teoretiskt skulle kunna göra oss skyldiga till. Pappa menade iaf att det "bara" skulle ge kunna ge dryga böter och inte äventyra honom körkortet.
Nej du får överlast ”bara”. Om släp/häst väger mer än papper/uppskattat då (vilket det inte behöver göra men innan man vägt vet man inte)
 
Dragbilen får dra 1 600 kg oavsett behörighet (således på B-kort också), och släpet är som sagt nedvägt till 1 460 kg totalvikt/560 kg lastvikt. Om man räknar på det matematiskt, är ungefär 2-3% överlast det vi teoretiskt skulle kunna göra oss skyldiga till. Pappa menade iaf att det "bara" skulle ge kunna ge dryga böter och inte äventyra honom körkortet.
Bra! Härligt att man inte bryr sig om regler och lagar!
 
För att vi isf skulle väga upp det till 1 500 kg, och 10 000 kr för 40 kg känns lite väl...

Varför väga upp till 1500, är det vad det är inregistrerat på/max kunde inregistreras på?

Jag håller med om att 6’ för 40 kg är saftigt. Men om det skulle göra skillnaden mellan överlast och inte skulle jag överväga det ändå. Hellre betala för väga upp än betala summan i böter... Men det kräver ju att det dels krävs för att slippa överlast och dels i så fall löser problemet.
 
535-540 kg (precis mellan de "hacken"!). 162 cm i mkh. "Lätt kallblodsmodell".
Enligt landsmärkes omfångs/mankhöjdsformeln väger han 538 kg. Släpet är typat på 560 kg lastvikt.

Vårat förra släp var typat på 620 kg lastvikt.

Jisses vilken skillnad! :nailbiting:
Min vackra vita <--- var 151 cm 50%arab50% swb. Ingen trodde på mig när jag sa att hon vägde närmare 500 kg. I full kondition vägde hon 475 kg, trivselvikt 490 kg.
 
Runt 6000 är mer rimligt.

Nej faktiskt inte. När jag ville väga upp-på ett exakt likadant släp med exakt samma årsmodell fick jag som svar att det krävdes "en stor teknisk förändring" för att kunna göra det. Dvs så krävdes det att antingen byta hela draganordningen eller ett fullständigt axelbyte och det absolut billigaste alternativet skulle kosta 8.000:-, för enbart det arbetet, sen ska det besiktas också. Detta är 7 år sen, så jag antar att priserna stigit sen dess. Att det blev så dyrt handlade om nån regeländring som kom just för årsmodeller i skarven 05-06.
 
Nej faktiskt inte. När jag ville väga upp-på ett exakt likadant släp med exakt samma årsmodell fick jag som svar att det krävdes "en stor teknisk förändring" för att kunna göra det. Dvs så krävdes det att antingen byta hela draganordningen eller ett fullständigt axelbyte och det absolut billigaste alternativet skulle kosta 8.000:-, för enbart det arbetet, sen ska det besiktas också. Detta är 7 år sen, så jag antar att priserna stigit sen dess. Att det blev så dyrt handlade om nån regeländring som kom just för årsmodeller i skarven 05-06.
Jag hade kontakt med en släpverkstad för ett år sen (visserligen om nedvägning) och fick då prisuppgiften c:a 6000.
I Stockholm. 😊
 
Nej faktiskt inte. När jag ville väga upp-på ett exakt likadant släp med exakt samma årsmodell fick jag som svar att det krävdes "en stor teknisk förändring" för att kunna göra det. Dvs så krävdes det att antingen byta hela draganordningen eller ett fullständigt axelbyte och det absolut billigaste alternativet skulle kosta 8.000:-, för enbart det arbetet, sen ska det besiktas också. Detta är 7 år sen, så jag antar att priserna stigit sen dess. Att det blev så dyrt handlade om nån regeländring som kom just för årsmodeller i skarven 05-06.

Vi har gjort det. Det blev ny draghandske och nya däck. Besiktning på det. Värre än så är det inte.
 
Varför väga upp till 1500, är det vad det är inregistrerat på/max kunde inregistreras på?

Jag håller med om att 6’ för 40 kg är saftigt. Men om det skulle göra skillnaden mellan överlast och inte skulle jag överväga det ändå. Hellre betala för väga upp än betala summan i böter... Men det kräver ju att det dels krävs för att slippa överlast och dels i så fall löser problemet.

Nej, men vi vill fortfarande ha möjlighet att köra det med andra än min gamla dragbil. Våran nyare Skrot-Skoda samt ev. framtida dragbil kan inte dra mer än 1 500 kg på B-kort, även om min 850 kan det. Därför skulle vi isf bara typa det till 1 500 kg. Men pappa ska väga och fixa med släpet för att se vad det ens väger.
 

Liknande trådar

Utrustning När ska man egentligen ge upp och bara köpa ett nytt släp istället? Hur mycket tid och pengar är egentligen rimligt att lägga ut på ett...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 636
Senast: Buck
·
Gnägg Är bara lite nyfikna; Vad har ni för transport? :) Kan börja med att presentera mitt: Märke: Tranesläpet (står dock både Tranesläpet...
Svar
19
· Visningar
1 953
Senast: ElAmir
·
Utrustning Insåg att mitt behov av en transport var lite mer "akut" än jag tidigare trott. Eller akut, men jag hade tänkt köpa en typ nästa år...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
11 617
Senast: Buck
·
Utrustning Går i tankar att köpa egen transport i sommar, men har dålig koll på vad man ska ha och inte. Läst en del och vet vilka krav jag har...
Svar
8
· Visningar
1 739
Senast: Bluefish
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp