Transport - Budget 40 000kr

@Dressyrtjejen_97 jag har kört med så små (och mindre) marginaler tidigare. Dock har jag nästan alltid vetat vad hästen väger eftersom jag hängt mycket på ställen med våg (typ kliniker). Vägde C i torsdags: 596kg.
Men jag har mycket packning i. Packar nästan alltid 6kg hö till en tävlingsdag, och två täcken, sadel, träns etc. väger mer än man tror. (Prova lägg allt du brukar ha med dig i höpåsar och häng på hövågen)

Så länge
-Kombinationen bil/släp är godkänd
-Bilen jag använder får dra de kg. jag drar.
-Släpet får lastas med de kg. jag lastat.

Alltså om jag har en bil som får dra 2000kg, (dock ej på B-kort) så är ju bilen godkänt för att dra så tungt. Och om släpet varit typat på 2000kg så klarar det ju över 1000kg lastvikt på ett trafiksäkert sätt (beroende på om man ändrat påskjut eller något iom nedtypningen) Och då har du plötsligt marginaler.

Det är således ”bara” böter för övervikt man riskerar. Tror det är 2000kr per påbörjat 100kg övervikt. Surt, absolut. Men inte osäkert i trafiken på något sätt, och inte så att pappa riskerar att bli av med körkortet.

Andas ut, och väg häst och släp så fort tillfälle ges 😊 Det kan vara så att allt funkar fint eller att ni måste tänka om med packning etc. huvudsaken är att ni kör trafiksäkert och vet vad allt väger, samt vilka risker ni tar.

Och grattis till släpköpet! Bra jobbat med is i magen.

Ett tilläg bara. OM det blir så att det krävs BE så är det inte bara böter tyvärr. Då är det olovlig körning med och ffa får man inte fortsätta. Så gäller hålla koll om man ”bara” överlastar (och hur mycket) eller om man överskrider behörigheten. För olovlig körning så kan körkortet för pappa åka. Tyvärr.

Därför det är så viktigt veta vad häst och släp verkligen väger. Så man vet vad risken är.

Mitt förra släp körde jag överlastat ibland. Bilen fick dra det ändå och släpets konstruktion tålde det. Men det översteg vad det var nedvägt till. Överlast men inte olovlig körning.
Hade bilen däremot inte fått dra det på B längre pga överlasten så hade det varit en helt annan femma (eftersom jag inte har BE)
 
Vi vet ju både ungefär vad H.H väger, samt att transporten väger 900 kg i sig självt, och får lasta 560 kg? Åtminstone på pappret. Det är ju om papperna är gravt felaktiga, som vi får problem.

Sen håller jag absolut med om att man kanske skulle ha ungefär 50 kg marginal som måttstock, och det enda detta släp saknade var en lastvikt på runt/över 600 kg, det håller jag absolut med om. Däremot anser jag inte H.H som tyngre på något sätt, och åtminstone mer än 620-640 kg i lastvikt ser jag faktiskt som rent av onödigt. Visst att man ska kunna få med lite utrustning och så också, men vi lägger ändå en del i bilen, och mer än som sagt runt 50 kg marginal ser jag inte som någon absolut nödvändighet.

Fukt, smuts, lera, snömodd. Strö, täcke, hästen gått upp lite, ett reservhjul. Etc. 50 kg är nästan inget då. Nu vet jag inte om glasfiber drar åt sig fukt, det borde väl inte det? Men med plyfavagnar så materialet drar åt sig fukt med åren och blir tyngre. Sådana saker kan som jag skrev göra att vikten ökar.

Nu behöver det inte alls vara problem för dig. Men du behöver väga och veta. Särskilt när det inte är ditt körkort som är insatsen. Men du bor ju himla bra till, du kan ha både släp och HH vägd innan veckan är slut. Sen VET du. Och kan endera andas ut - eller vet vad du behöver göra. Huvudsaken är ju det, att du tar reda på hur det är och VET och slipper gissa.
 
Nja, jag tycker inte det låter så jättemärkligt. Sen om han liksom väger 542 eller 538 kg låter jag vara osagt, men att han ligger därikring känns inte helt galet i vart fall.


Jag, och framförallt pappa har koll. Just denna marginal är relativt liten, det vet vi, men allt annat stämde ju...
Sen, åtminstone om vi pratar boggievagnar med en tot.vikt på 1 400-1 500 kg, vilket var det vi var ute efter, så har de flesta en lastvikt på ungefär 580-640 kg, så mer än en 40-100 kg marginal hade det ändå typ inte varit tal om, i stort sett vilket annat släp vi än valt.

Jag har en boogie intypad på 1400 kg med en lastvikt på 695 kg. Tjänstevikt 705 kg.

Men ska man ha låg totalvikt och ordentlig lastvikt så har man begränsade val. En äldre Enkelaxlad transport (ofta lättare pga mindre säkerhet) eller en ny men Alu t ex. Men mkt mer begränsad i sina val tyvärr (jag letade och köpte ju i höstas. Jag har en bil där BE inte hjälper annars hade det varit en självklarhet)
 
Ett tilläg bara. OM det blir så att det krävs BE så är det inte bara böter tyvärr. Då är det olovlig körning med och ffa får man inte fortsätta. Så gäller hålla koll om man ”bara” överlastar (och hur mycket) eller om man överskrider behörigheten. För olovlig körning så kan körkortet för pappa åka. Tyvärr.

Därför det är så viktigt veta vad häst och släp verkligen väger. Så man vet vad risken är.

Mitt förra släp körde jag överlastat ibland. Bilen fick dra det ändå och släpets konstruktion tålde det. Men det översteg vad det var nedvägt till. Överlast men inte olovlig körning.
Hade bilen däremot inte fått dra det på B längre pga överlasten så hade det varit en helt annan femma (eftersom jag inte har BE)

Instämmer helt. Jag kör inte en kombination jag vet är olaglig för mig (har bara B) men nog har jag chansat med överlast ett par gånger (absolut inte tummat på säkerheten, konstruktionen har klarat det med råge).
 
Nja, jag tycker inte det låter så jättemärkligt. Sen om han liksom väger 542 eller 538 kg låter jag vara osagt, men att han ligger därikring känns inte helt galet i vart fall.


Jag, och framförallt pappa har koll. Just denna marginal är relativt liten, det vet vi, men allt annat stämde ju...
Sen, åtminstone om vi pratar boggievagnar med en tot.vikt på 1 400-1 500 kg, vilket var det vi var ute efter, så har de flesta en lastvikt på ungefär 580-640 kg, så mer än en 40-100 kg marginal hade det ändå typ inte varit tal om, i stort sett vilket annat släp vi än valt.
Många halvblod väger väl uppåt 600 kg om de inte är av en nättare modell?

Jag tänker att dessa boggies du pratar om kan bli problematiska just för att det är så lite tillgodo.. Det finns ju en anledning till att många uppgraderar körkortet istället även när de bara har en häst att köra på :)

Hoppas det visar sig vara lugnt för din del, men låter klokt att kontrollväga både häst och släp!
 
@Dressyrtjejen_97 min häst väger ca 520 kg (på klinik) medan viktbandet visar 480 kg - dvs en diff på 40 kg. Så det är absolut bra om ni kan åka och väga! Hästen är en nättare travare, ca 165 cm hög.

När vi körde vårt släp till våg stämde det med pappret så när som på hingstväggen, men den var monterad efteråt. Det påverkade i vårt fall ingenting eftersom vi alla har BE och det var god marginal med vikterna hos både bil och släp.

Och grattis till köpet, jag är också i letartagen :p
 
Ett tilläg bara. OM det blir så att det krävs BE så är det inte bara böter tyvärr. Då är det olovlig körning med och ffa får man inte fortsätta. Så gäller hålla koll om man ”bara” överlastar (och hur mycket) eller om man överskrider behörigheten. För olovlig körning så kan körkortet för pappa åka. Tyvärr.

Därför det är så viktigt veta vad häst och släp verkligen väger. Så man vet vad risken är.

Mitt förra släp körde jag överlastat ibland. Bilen fick dra det ändå och släpets konstruktion tålde det. Men det översteg vad det var nedvägt till. Överlast men inte olovlig körning.
Hade bilen däremot inte fått dra det på B längre pga överlasten så hade det varit en helt annan femma (eftersom jag inte har BE)

Du hade inte behövt lägga till det, det stod som första krav i min text:
"Om:
-Kombinationen bil/släp är godkänd"

Jag förutsätter alltså att man kör ett för sitt körkort godkänt ekipage, och bara riskerar övervikt, precis som @athena_arabians skriver. (Ledsen om det var otydligt).
Helt enig med er båda. Det kräver ju att man har viss koll, men det viktigaste i mina ögon är säkerheten - inte risken för böter. :)
 
Spontant skulle jag också väga H.H. på klinik. Mitt halvblod av sportmodell men väldigt välmusklad och vid vägtillfället vägde över 600 kg som 163 cm. Min kallblodsponny av lättare modell, väger 500 kg som något överviktig men inget veterinären kommenterade mer än att hon inte ska gå upp mer iallfall. Hon är ca 146 cm. Ponnyn vägde strax över 400 kg med viktband.
 
Min SWB av modern sporthäst-typ är mätt till 160 cm och väger en bit över 550 kg på våg och ska gott lägga på sig ytterligare vikt innan han är idealt i hull/muskler. Han kanske landar någonstans mellan 575-600kg.

Innan har vi varit många rutinerade hästmänniskor (inkl veterinärer) som uppskattat honom till att väga kring 500kg, kanske närmare 550kg i absolut topptrim men absolut inte någonsin över. Vi får tänka om nu helt enkelt :crazy:
 
Du hade inte behövt lägga till det, det stod som första krav i min text:
"Om:
-Kombinationen bil/släp är godkänd"

Jag förutsätter alltså att man kör ett för sitt körkort godkänt ekipage, och bara riskerar övervikt, precis som @athena_arabians skriver. (Ledsen om det var otydligt).
Helt enig med er båda. Det kräver ju att man har viss koll, men det viktigaste i mina ögon är säkerheten - inte risken för böter. :)

Ja jag såg det tillägget. Men om man inte kan och vet så är det inte så lätt att av den förstå hur stor skillnad det är på överlast och olovlig körning. Dvs var inte menat som ett säga emot utan förtydligande :)
 
Ja jag såg det tillägget. Men om man inte kan och vet så är det inte så lätt att av den förstå hur stor skillnad det är på överlast och olovlig körning. Dvs var inte menat som ett säga emot utan förtydligande :)
Du verkar ha koll på skillnaden, har jag fattat rätt?

Bilen får dra 1500 på b-kort, transportens totalvikt är 1300 men man har lastat 100kg för tungt = överlast

Bilen får dra 1500 på b-kort, transportens totalvikt 1600kg = olovlig körning

Vad händer om man har en bil som får dra 1340 på b-kort, 2000 på BE. Släp med totalvikt 1300kg som man lastat in 100kg för mycket i? Blir det överlast eller olovlig körning? Förutsatt att man har b-kort alltså.
 
535-540 kg (precis mellan de "hacken"!). 162 cm i mkh. "Lätt kallblodsmodell".
Enligt landsmärkes omfångs/mankhöjdsformeln väger han 538 kg. Släpet är typat på 560 kg lastvikt.

Vårat förra släp var typat på 620 kg lastvikt.

Jisses vilken skillnad! :nailbiting:
Jag skulle väga jag med. Min 162 cm häst, lite gammaldags modell (tung) på häst vägde 550 kg som ganska tunn.
 
Du verkar ha koll på skillnaden, har jag fattat rätt?

Bilen får dra 1500 på b-kort, transportens totalvikt är 1300 men man har lastat 100kg för tungt = överlast

Bilen får dra 1500 på b-kort, transportens totalvikt 1600kg = olovlig körning

Vad händer om man har en bil som får dra 1340 på b-kort, 2000 på BE. Släp med totalvikt 1300kg som man lastat in 100kg för mycket i? Blir det överlast eller olovlig körning? Förutsatt att man har b-kort alltså.

Du har fattat rätt. Och i ditt sista exempel blir det överlast.
 
Fast bara för att vara jobbig då så behöver det inte bli olovlig körning så länge man inte lastar mer än upp till 1500.
Det beror på om de sammanlagda totalvikterna överstiger 3500 kg eller ej.
även på B-kort?

och enligt dig då, mitt sista exempel, bilen får dra 1340 på b-kort, hänger på en transport med totalvikt 1300 och 100kg överlast, vad händer då?

(bilens totalvikt 2160kg, max släpvagnsvikt B-kort 1340 max släpvagnsvikt 2000kg)
 
även på B-kort?

och enligt dig då, mitt sista exempel, bilen får dra 1340 på b-kort, hänger på en transport med totalvikt 1300 och 100kg överlast, vad händer då?

(bilens totalvikt 2160kg, max släpvagnsvikt B-kort 1340 max släpvagnsvikt 2000kg)
Ja, även på B-kort. :)

Vad gäller det andra exemplet så stämmer det att det är överlast.

Sen TROR jag att det finns en gräns för hur mycket man kan överlasta och bara få böter men där brister mina kunskaper.
 
Fast bara för att vara jobbig då så behöver det inte bli olovlig körning så länge man inte lastar mer än upp till 1500.
Det beror på om de sammanlagda totalvikterna överstiger 3500 kg eller ej.

Jag förutsatte att den angivna B-kortsvikten var just den beräknade (3500-bilens totalvikt).

Men absolut - det kan vara tillverkarens begränsning med och då finns ett teoretiskt utrymme upp till olovlig körning/BE-ekipage precis som du säger. Men jag tror det är att krångla till det lite för mycket för de flesta. Och där hamnar man definitivt i ökad risk för att man vägs, vilket kräver än mer koll.


Och när vi ändå krånglat till det lite - det är en mycket god ide att kolla om ”maximal släpvagnsvikt” är lägre än B-kortsvikt. Så man inte lurar sig själv med. (Det blir inte BE-ekipage ändå men tråkigt om man blir stannad)
 
Ja, även på B-kort. :)

Vad gäller det andra exemplet så stämmer det att det är överlast.

Sen TROR jag att det finns en gräns för hur mycket man kan överlasta och bara få böter men där brister mina kunskaper.
jag tror att den gränsen är 50%, har googlat på skillnad mellan överlast/olovlig körning och då anges bötesbeloppet upp till 50%

men - jag vet inte heller säkert.
 
Jag förutsatte att den angivna B-kortsvikten var just den beräknade (3500-bilens totalvikt).

Men absolut - det kan vara tillverkarens begränsning med och då finns ett teoretiskt utrymme upp till olovlig körning/BE-ekipage precis som du säger. Men jag tror det är att krångla till det lite för mycket för de flesta. Och där hamnar man definitivt i ökad risk för att man vägs, vilket kräver än mer koll.


Och när vi ändå krånglat till det lite - det är en mycket god ide att kolla om ”maximal släpvagnsvikt” är lägre än B-kortsvikt. Så man inte lurar sig själv med. (Det blir inte BE-ekipage ändå men tråkigt om man blir stannad)
Jag tänker att är man tveksam så är släpvagnskalkylatorn ett utmärkt hjälpmedel! :)
 

Liknande trådar

Utrustning När ska man egentligen ge upp och bara köpa ett nytt släp istället? Hur mycket tid och pengar är egentligen rimligt att lägga ut på ett...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 628
Senast: Buck
·
Gnägg Är bara lite nyfikna; Vad har ni för transport? :) Kan börja med att presentera mitt: Märke: Tranesläpet (står dock både Tranesläpet...
Svar
19
· Visningar
1 948
Senast: ElAmir
·
Utrustning Insåg att mitt behov av en transport var lite mer "akut" än jag tidigare trott. Eller akut, men jag hade tänkt köpa en typ nästa år...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
11 601
Senast: Buck
·
Utrustning Går i tankar att köpa egen transport i sommar, men har dålig koll på vad man ska ha och inte. Läst en del och vet vilka krav jag har...
Svar
8
· Visningar
1 737
Senast: Bluefish
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp