Bukefalos 28 år!

Transport Hjälp!

NitsrekStar

Trådstartare
Igår hände det värsta jag vart med om. Allt började med att vi skulle träna att lasta honom. Det var en sådan där transport med fronturlastning. Han var nyfiken och gick upp på rampen osv. och även igenom hela. Vi fick in honom och det gick ganska bra. Han fick mat för han var så duktig. Vi stängde och körde lite. stannade, gav honom mat. och så skulle vi prova en sista gång och då såg jag hur han fick fullkomligt panik och när vi öppnade människordörren där fram så hänger han över bommen. Läskigaste jag vart med om. Han försökte förgäves ta sig ut genom männiksodörren. Tog ett tag innan vi ens visste att det fanns en säkerhetsspärr som en tjej visade oss. Han skrapade upp frambenen och kom tillslut ut ur transporten genom människodörren efter att spärren lossnat. Han skakade i över 30 min. Jättejobbigt var det.

Jag vet inte nu hur vi ska bete oss i framtiden. Känns som vi aldrig kommer kunna lasta honom igen. Hjälp?
 
Sv: Transport Hjälp!

Börja om från början, ta det lugnt.
Det är inte alls säkert att det blir några problem att lastträna hästen.
Men kanske målet ska vara att få in hästen och ha den stående ett par minuter i släpet, utan att köra.
Och göra så några gånger.
Bra att använda ett släp med fällbara bommar - bara att låta hästen ramla ner på golvet igen om den hänger sig på bommen (har hänt mig ett par gånger med en häst som när han blir otålig, klättrar över frambommen).

Jag tycker om att låta dem ha hö i transporten eftersom tuggandet sägs ha en avslappnande effekt.

Testa att använda släpet som en trevlig matplats för hästen.

Det behöver - som sagt - inte bli problem framöver.
 
Sv: Transport Hjälp!

Ta det lugnt. Gör precis som vanligt nästa gång. Men backa ett steg. Låt hästen stå i trailen även om ni inte kör. Och bind huvudet i bommen så hästen inte kan komma över. Många binder hästarna framför bommen (Jag med) Men på unghöstar kan det i många fall vara bättre att binda i sidan eller i bommen (Sidan om ni vill kunna utlösa bommen om hästen blir hängandes.)

Är du orolig över att hästen ska gå framåt så lasta ur den bakåt så den fattar att man går ut där.
 
Sv: Transport Hjälp!

Bra tips från ovanståeende, men ett tillägg. Om ni har möjlighet, lasta med en äldre, lugn häst som står stilla och inte gör en så stor sak av det hela.

Jag lastar alltid mina unghästar 2 och 2, antingen med en jämngammal lugn och trygg, eller med min äldre tävlingshäst som tål att den lilla stressar lite. Funkar fantastiskt bra :D.

Har haft problem att dom går på frambommen, har jag löst med att ta bort dem, binda dem lite kort i sidan samt haft mycket hö framför de första gångerna, så de ej kommer fram så de ändrar viktfördelningarna samt så brukar tävlingshästen rätta till dem att dom skall stå där dom är uppbundna. Funkar jätte bra. och så har dom inget att få panik över att ta sig förbi :D

:grin:

Funkar för mina.
 
Sv: Transport Hjälp!

Fast det bör man inte göra med just säkerhetsbommar eftersom bommens funktion kan förstöras av att man använder den som uppbindning.

Om du läser hela inlägget så ser du att jag skrivit att man ej ska göra det med säkerhetsbommar.

Men på unghästar kan det i många fall vara bättre att binda i sidan eller i bommen (Sidan om ni vill kunna utlösa bommen om hästen blir hängandes.)
 
Sv: Transport Hjälp!

Skaffa non professional hjälp där på plätts.
Tur du släpp att skjuta hästen in i transporten eller att non ståg in i där när det hända.
 
Sv: Transport Hjälp!

Om du läser hela inlägget så ser du att jag skrivit att man ej ska göra det med säkerhetsbommar.

Men på unghästar kan det i många fall vara bättre att binda i sidan eller i bommen (Sidan om ni vill kunna utlösa bommen om hästen blir hängandes.)

Det var säkert så du menade men det var inte så det stod.
Det handlar alltså om att man kan förstöra bommarna "på riktigt" och att de sedan blir obrukbara.
Det var inget som direkt framkom ur ditt inlägg.
Trots att jag läser om det;)
 
Sv: Transport Hjälp!

Det behöver inte betyda nånting att han gjort så en gång.
Min lilla har en gång smitit ut genom människodörren antagligen så kröp hon under bommen, men hon kan ha hoppat, troligtvis hade vi glömt av att binda fast henne. En gång har hon hoppat över bommen som vi fick fälla så hon brakade ner i backen. Gången efter detta hände så var det akut, hon skulle till djursjukhus akut och det fanns ingen lasthjälp, så hon var tvungen att gå rakt på annars hade det inte gått något bra. Hon tvekade lite på lämmen, sedan gick hon in. Hon hade inga tendenser att hoppa över eller så. Det viktigaste är att man är helt lugn själv
 
Sv: Transport Hjälp!

Själva lastningen kopplar de inte ihop med händelsen som skedde långt efter, om det inte hänt flera gånger.

Första gångerna jag åker med en häst tar jag ut mellanväggen. Känner de sig trängda så ställer de sig "snett". Har man då en mellanvägg så är faktiskt enda "utvägen" för hästen att ta sig över/under bommen.
 
Sv: Transport Hjälp!

Det var säkert så du menade men det var inte så det stod.
Det handlar alltså om att man kan förstöra bommarna "på riktigt" och att de sedan blir obrukbara.
Det var inget som direkt framkom ur ditt inlägg.
Trots att jag läser om det;)

Bommen går ypperligt att binda i om du inte har säkerhetsbom.
 
Sv: Transport Hjälp!

Själva lastningen kopplar de inte ihop med händelsen som skedde långt efter, om det inte hänt flera gånger.

Första gångerna jag åker med en häst tar jag ut mellanväggen. Känner de sig trängda så ställer de sig "snett". Har man då en mellanvägg så är faktiskt enda "utvägen" för hästen att ta sig över/under bommen.

:bow:

månge har inte lärt sig "hur" man binda upp en häst i en transport så dom inte komma över eller under bommen.
 
Sv: Transport Hjälp!

Jag hade gjort följande.

1. Satt upp ett hösegel framtill så att det inte blir så inbjudande att hoppa över.

2. Bundit upp hästen på sedvanligt vis och inte några speciallösningar för att försöka hindra hästen från att hoppa över bommen, för det fungerar ändå inte.

3. Kört en sträcka UTAN att stanna och ge mat under sträckan. Kör en lagom sträcka och sedan hem igen och lasta ur.

4. Öppna inte dörren förrän ni är framme och redo för att lasta ur.

5. Haft kamera i släpet.
 

Liknande trådar

Utrustning Min lilla 3-åriga welshponny har visat sig vara en mardröm att transportera. Hon hade bara åkt en gång som föl när vi hämtade henne i...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 500
Senast: Robina
·
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
12 308
Senast: Mickizz
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 689
Senast: Imna
·
Hästhantering Var på lokal hoppning idag. Och blev både förvånad och förfärad över det här med hästar i transporten utan tillsyn. Om en häst är stökig...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
7 989
Senast: Beeboppe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp