Transportfrågor

Novelette

Trådstartare
Nu har jag beslutat att investera i ett eget släp efter ett smärre missöde med min häst i lånad släp. Hästen mår tack o lov bra!

Mina krav är boggie och helst enhästars då jag vill ha hästens tyngd centrerad bakom bilen ... så gott det går iaf.
Sen har jag upptäckt att min häst inte vill gå på ramp, hon är lättlastad men hon kliver alltid på från sidan numera...så step-up(heter det så) skulle vara att föredra.

Vad ska man mer tänka på inför transportköp och har ni några tips på transporter till mig?

Jag har spanat på Ifor Williams men de har inte step-up på enhästars av nån anledning...nån som vet varför?

Tusen tack för hjälpen.

Sv: Transportfrågor

Har själv en Fautras JMS, ett kanonsläp som uppfyller alla dina krav. Enhästars, step up och boggie. Det enda problemet är att de är dyra.

Ett lite billigare alternativ är Henra. De har också en enhästars variant som går att få med step up. Boggie är det också. Dessa släp har jag också positiva erfarenheter av och de ligger mycket lägre i pris. Enda nackdelen här är att instegshöjden är mycket högre än på t ex Fautras. Har inte själv testat att lasta med step up i dessa släp utan enbart använt ramp så jag vet inte alls om det blir för högt.

Annars har Cheval Liberte också step up på sina släp. Har ingen erfarenhet av dessa släp men de är billiga i alla fall. Vet inte om de har enhästars i och för sig.

Generellt så tror jag att det är viktigt att testa alla olika funktioner på släpet innan man köper, oavsett om man köper nytt eller begagnat. Hur fungerar t ex låsmekanismer för dörrar, ramper, bommar osv? En del släp har otroligt krångliga lösningar för sådant och det retar man sig på i längden. Hur släpet känns att dra är också viktigt. Följer det bilen bra eller känns det stort och klumpigt? Sist men inte minst är det viktigt att hitta ett släp vars totalvikt och lastvikt stämmer med både bil, körkort och det man har tänkt köra i släpet.

Lycka till med letandet!

Har lång bom på mitt 2 hästars vilket gör att alla hästar jag kör iaf ställer sig med ändan mot mitten = hyffsat centrerat. Vill gärna ha lite mer vikt till vänster IFALL man måste göra en kort "dikeskörning".

Nu har jag beslutat att investera i ett eget släp efter ett smärre missöde med min häst i lånad släp. Hästen mår tack o lov bra!

Mina krav är boggie och helst enhästars då jag vill ha hästens tyngd centrerad bakom bilen ... så gott det går iaf.
Sen har jag upptäckt att min häst inte vill gå på ramp, hon är lättlastad men hon kliver alltid på från sidan numera...så step-up(heter det så) skulle vara att föredra.

Vad ska man mer tänka på inför transportköp och har ni några tips på transporter till mig?

Jag har spanat på Ifor Williams men de har inte step-up på enhästars av nån anledning...nån som vet varför?

Tusen tack för hjälpen.

Jag vet att Böckman har tillval på sina transporter så man själv kan välja när man vill använda rampen eller om man bara vill öppna den åt sidan. De hade iaf så för några år sedan.

kl

Tack för alla tips!
Jag har fastnat lite för Henra Caliber enhästars.
Men kan någon tala om vad den kostar i grundutförande?
Jag ser bara priser för extrautrustning och det är lite tokigt när man inte vet vad själva transporten kostar.

ylvalill: På Henras sida står det att det är extralågt chassi iaf.

Tror Henra Caliber 1-hästars kostar ca 51 000:- i grundutförande. De brukar ha en massa annonser om nya Henrasläp på Blocket bland annat så kolla där.

oj har de höjt så mkt.
Nör jag kolade på den hos ÅF här så låg den på strax under 50 o det var i julas.

Jag har inte kommit till skott än...jag hade nästan helt bestämt mig för Henra men så tittade jag på Cheval och de ligger ju rätt bra till prismässigt....nån som kan berätta sin synpunkt på de vagnarna?
Vill gärna ha kollat allt innan jag bestämmer mig.

henra tycker jag om, chevel är jäckligt mäckigt o tråkigt. Känns billigt.

Liknande trådar

Utrustning Har köpt en begagnad Fautras Provan fr 2011 för att underlätta för unghästen som får lite härdsmälta när han ska lastas borta. Hade en... 2
Svar
27
· Visningar
2 973
Senast: HannaZ
·
Utrustning Min häst är inte alls van att gå på transport via ramp utan har alltid lastats med en step up transport. Så jag undrar nu om det finns... 2
Svar
28
· Visningar
7 033
Senast: LilaTiger
·
Träning Eftersom jag har allmänt tråkigt så tänkte jag se till att få igång en liten diskussion :devil: Lite nyfiken på hur ni skulle lösa... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
9 137
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattmat i mousse-form
  • Hönstråden II