Trattbröst - PE

Emuliiaa

Trådstartare
Är det någon mer än jag som lider av detta? Har ni varit hos läkare för det? Opererat kanske?

Jag var hos läkare när jag var yngre men i och med att jag var smal "redan då" tog ingen det speciellt seriöst. Förutom PE har jag också rätt utstående revben, som följd kanske?

Har bokat en ny tid för att se vad man kan göra åt det och kanske röntga, sedan jag var liten har jag alltid tyckt det varit jobbigt att visa mig i bikini och jag hade gjort allt i världen för att det ska försvinna.

För er som inte vet vad det är:


En missbildning som gör att man har en grop inåt.

Väldigt dålig bild, men man kan se ett hål inåt precis under brösten. Revbenen syns inte alls här men sett från sidan går det ut vid revbenens slut och sen inåt igen till min mage.

 
Är det någon mer än jag som lider av detta? Har ni varit hos läkare för det? Opererat kanske?

Jag var hos läkare när jag var yngre men i och med att jag var smal "redan då" tog ingen det speciellt seriöst. Förutom PE har jag också rätt utstående revben, som följd kanske?

Har bokat en ny tid för att se vad man kan göra åt det och kanske röntga, sedan jag var liten har jag alltid tyckt det varit jobbigt att visa mig i bikini och jag hade gjort allt i världen för att det ska försvinna.

För er som inte vet vad det är:


En missbildning som gör att man har en grop inåt.

Väldigt dålig bild, men man kan se ett hål inåt precis under brösten. Revbenen syns inte alls här men sett från sidan går det ut vid revbenens slut och sen inåt igen till min mage.

Min dotter har en grop iaf, men sjukvården har aldrig kommenterat det. Vet du hur mkt det ska vara för att kallas trattbröst? Eftersom hennes pappa dog av brusten aorta så ska hon troligen screenas för det, tänkte nog ta upp "gropen" med läkare då.
Jag förstår dig om du tycker det är jobbigt! Dottern är ju såpass liten ännu så hon är inte medveten om att något är annorlunda, men jag är rädd att hon ska mobbas för det senare.
 
En kompis har samma fast hennes grop sitter lite annorlunda. Hon har vad jag vet inga fysiska men av det och lyckas skita i om folk tittar en extra gång och går glatt i bikini när det är bikiniväder. Syns väldigt tydligt på henne och jag tycker hon är supertuff som inte bryr sig om det, vet inte om jag kunnat vara lika cool kring det.
 
Min pappa har precis tvärtom, de sista revbenen syns väldigt mycket. Så mycket att det syns om han bara har skjorta på sig, då det står ut just där.
Han tyvärr inget konkret att komma med, hans fall så försöker han träna upp bröstmusklerna så att det ska synas mindre.
 
Min pappa har precis tvärtom, de sista revbenen syns väldigt mycket. Så mycket att det syns om han bara har skjorta på sig, då det står ut just där.
Han tyvärr inget konkret att komma med, hans fall så försöker han träna upp bröstmusklerna så att det ska synas mindre.

Ja precis, om jag har en tight t-shirt ser det nästan ut som om jag har fyra bröst :angel: Ska försöka fixa bättre bilder.
 
Min dotter har en grop iaf, men sjukvården har aldrig kommenterat det. Vet du hur mkt det ska vara för att kallas trattbröst? Eftersom hennes pappa dog av brusten aorta så ska hon troligen screenas för det, tänkte nog ta upp "gropen" med läkare då.
Jag förstår dig om du tycker det är jobbigt! Dottern är ju såpass liten ännu så hon är inte medveten om att något är annorlunda, men jag är rädd att hon ska mobbas för det senare.

Ingen aning faktiskt, antagligen syntes det mindre på mig med när jag var yngre, när man sedan växer så växer den med kroppen liksom.. Beklagar det som hände hennes pappa :(
 
Tagna alldeles nyss




Konstigt man inte kan ha push-upp bh eller?? Finns liksom inget stöd undertill för där är gropen..
 
Jag har också trattbröst och det är väl ungefär lika mycket som du har. Mina revben är spetsigare nertill, men ser ut att vara lika djup grop. Jag tror att de kan sätta en platta bakom, men har inte kollat upp det så noga. Jag har bestämt mig för att det är såhär jag ser ut och det får andra leva med lika mycket som jag!

Även på mig ser det ut som om jag har fyra bröst btw :D
 
Visste inte att det fanns ngt som detta! Man lär sig nåt nytt varje dag!
Jag hade nog inte reagerat om ngn gått förbi sådär på stranden, har själv ganska stor bröstkorg så att det liksom buktar ut som på din bild. Dock har jag inte själva gropen under brösten om du fattar, så förmodar att jag inte lider av "åkomman".
 
Apropå Tornblommas kommentar så kom jag på en fråga - sitter din grop enbart under brösten, eller som för mig, fortsätter upp och gör mig "insjunken" även över brösten/upp till nyckelbenen? Inte lika djupt där, men definitivt synligt.
 
Apropå läkare så är det ingen som har reagerat på min grop. Det enda som konstaterats är att mitt hjärta låter annorlunda. Förmodligen pga att det ligger annorlunda placerat i kroppen och att de kommer närmare hjärtat när de lyssnar. De senaste som lyssnade konstaterade väl att det måste påverka andningen, men i vilken grad är nog svårt att säga...
 
Jag visste inte att det hette trattbröst, men min lillebror har det :) på honom syns det ganska tydligt om han har t ex t-shirt på sig, väldigt tydligt utan tröja.
Jag har aldrig reflekterat över att han skulle bry sig om det, han har inga problem med att gå i bar överkropp iaf. Inga fysiska men heller, vad vi vet om.

Mina revben sticker ut typ som dina, har dock ingen grop.
 
Tagna alldeles nyss




Konstigt man inte kan ha push-upp bh eller?? Finns liksom inget stöd undertill för där är gropen..

Just trattbröst har jag ingen erfarenhet utav men att revbenen sticker ut så som de gör på dig är fullkomligt normalt. Det gör de om man är normalviktig.
 
Just trattbröst har jag ingen erfarenhet utav men att revbenen sticker ut så som de gör på dig är fullkomligt normalt. Det gör de om man är normalviktig.

Njäe, så kan man väl inte säga? De KAN se ut sådär, men de kan ju lika väl INTE göra det. Och det behöver för den sakens skull inte betyda att man inte är normalviktig för det.
 
Njäe, så kan man väl inte säga? De KAN se ut sådär, men de kan ju lika väl INTE göra det. Och det behöver för den sakens skull inte betyda att man inte är normalviktig för det.

Med normalt menar jag att det inte är någon avvikelse vilket trattbröst är. Med normalviktig menar jag att även om man har utstående revben så kan det om man är överviktig "försvinna" eftersom fettet fyller ut då. För mig är det inte konstigare med utstående revbensbåge än att vissa hästar har en välvd revbensbåge och andra inte. Båda delarna är lika normalt och inget av det är en avvikelse.
 
Apropå Tornblommas kommentar så kom jag på en fråga - sitter din grop enbart under brösten, eller som för mig, fortsätter upp och gör mig "insjunken" även över brösten/upp till nyckelbenen? Inte lika djupt där, men definitivt synligt.

Det har jag faktiskt aldrig tänkt på, så den är nog bara under-mellan brösten!

I vissa fall trycker gropen på både lungor och hjärta så då är det väldigt bra att kolla upp det! Jag har som sagt aldrig riktigt kollat upp det utan bara fått en läkare som sagt att "jag växer i det"
 
Just trattbröst har jag ingen erfarenhet utav men att revbenen sticker ut så som de gör på dig är fullkomligt normalt. Det gör de om man är normalviktig.

Jag har då aldrig sett att någon har så utstickande revben :crazy: Min sambo reagerade redan när vi började träffas, inte så att han tyckte något var fel men jag berättade och vi pratade om det.
 
Min lillebror har också det, jag har alltid tyckt att det är fint! :D Men jag tycker det är charmigt med lite egenheter. Jag har utstickande revben men ingen grop. Men jag är inte tillräckligt smal för att det ska synas. :p Syns bara om jag ligger på rygg
 
Jag har då aldrig sett att någon har så utstickande revben :crazy: Min sambo reagerade redan när vi började träffas, inte så att han tyckte något var fel men jag berättade och vi pratade om det.

Jag har mer utstickande revben än vad du har och hade komplex för det i tonåren för som den anorektiker jag var så tyckte jag att det fick mig att se tjock ut :crazy: Sedan dess har jag sett massor med människor med utstickande revbensbåge och har insett att det är fullkomligt normalt. Jag har också frågat en sjukgymnast när vi diskuterade hållning och jag sa att jag tyckte att det såg annorlunda ut men hen sa att det är fullkomligt normalt. Det är heller aldrig någon inom övriga sjukvården som har påtalat att det skulle vara konstigt eller onormalt på något sätt och då har jag tyvärr haft mycket med dem att göra och genomgått många undersökningar och operationer som involverar den delen av kroppen. Enda gången någon har påtalat det är när de har ultraljudat gallblåsan och då har det varit positivt för att det har varit lättare att komma åt och se eftersom det går att komma under en utstickande revbensbåge enklare.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej kära buke! Flera år sedan jag skrev sist men nu behöver jag ventilera. Min underbara lilla dansksvenska gårdshundstik på 9 år blev...
Svar
11
· Visningar
2 370
Senast: NotlikeI
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
59 567
Senast: lundsbo
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 666
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
22 918
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inredningstråden, del 2
  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp