Bukefalos 28 år!

Trava på asfalt?

Svamlan

Trådstartare
Då jag alltid bott i huvudstaden har stallen jag ridit i många ggr legat så till att det blir en del sträckor som rids på asfalt. För mig alltid självklart att skritta på sånt hårt underlag och det är vad jag lärt ut till mina barn också. Men så såg jag för ett tag sedan en grupp ryttare som glatt travade på asfalten (typ islandshästar på turridning, ledare med grupp). Har även sett dotterns kompisar trava på asfalt. Inte bara några meter alltså utan långa sträckor jobbandes sina hästar....

Hur gör ni?
 
Sv: Trava på asfalt?

Asfalt är ett bra underlag (om det inte är halt), sviktar mer än en stenhård grusväg en torr sommar till exempel. Därmed inte sagt att man kan ta en häst som inte är van vid asfalt och trava långa sträckor, man måste välnja hästen vid underlaget, oavsett vilket underlag.
Jag skrittar oftast på asfalt men har inga problem med att trava när jag behöver, jag vänjer in alla hästar på nya underlag.

När vi kör travar vi ofta på asfalt när hästen inte har nån tyngd på ryggen. Dock har vi inga långa asfaltsslingor.
 
Sv: Trava på asfalt?

Jag travar min på asfalt som ett träningsmoment, är bra för hållbarheten att vänja dem vid olika underlag. Givetvis är han då invand på underlaget under en längre tid, en procedur som upprepas varje vår för säkerhets skull.

Rider jag hästar som jag inte vet är vana vid hårt underlag skrittar jag bara på asfalt.
 
Sv: Trava på asfalt?

Som folk nämnt. Asfalt är stärkande för hästens ben och så länge hästen är ordentligt van vid att ridas på asfalt är det inga problem. Om hästen inte är van, dvs bara ridits i en mjuk gruspaddock tidigare och man sen helt plötsligt går ut och travar 5 km på asfalt, då är det skadligt ja.
 
Sv: Trava på asfalt?

Jag travar lite på asfalt, inga längre sträckor (vi snackar kanske 2-300m)
Mina är barfota också, vet inte om jag skulle göra det på en skodd häst.
Beror nog lite på hur asfalten är också, är den ny och svart:D liksom så känns det mer okej, än om det är sån där gammal som ser ut som hårt packade stenar ;)
 
Sv: Trava på asfalt?

Det är sant det du skriver, men jag vill inflika ngt som inte nämnts och det är vikten av att ska man trava på asfalti stärkande och främjande syfte, så måste hästen vara i BALANS, dvs den ska vara ärligt på tygeln och trava avspänt och taktmässigt.
Eftersom relativt få människor klarar av att rida sina hästar i balans så måste det du skriver om trav på asfalt som främjande, tas med en viss distans och självransakan.
 
Sv: Trava på asfalt?

Jag skriver också att jag själv skrittar på asfalt. Att hästen ska ridas i balans gäller alla underlag, flängridning är aldrig nyttigt.
 
Sv: Trava på asfalt?

Jag tror du missförstod mig lite nu. Min inflik var alls ingen som helst kritik till hur du red. du har helt rätt i det du skrivit om asfalt, men eftersom frågan är rätt frekvenet återkommande här på forumet, så tror jag tyvärr att många läser svaren rakt av, om man inte vet sen tidigare, och just det här med balansen på asfalt är verkligen väldigt viktigt, så jag tycker det är värt att understryka det.
precis som du säger så är ju en ergonomisk form viktig även på andra underlag, men det är helt klart skillnad på att trava på asfalt i en taskig form, och att göra det på en skogsstig eller fält. Jag tycker inte man kan säga att det handlar om flängridning bara för det - många rider sina hästar utan att flänga, men för den skull går de inte i en arbetsmässigt främjande form. Summa summarum: asfalt är inget man ska ge sig i kast att trava runt på om man inte är säker på att hästen arbetar korrekt. så jag tycker det är värt att understryka.
 
Sv: Trava på asfalt?

Jag travar och töltar på asfalt, inte några längre sträckor men ganska ofta ändå. Det jag tycker man ska tänka på är att asfalt är ganska halt för en skodd häst så man får vara lite försiktig av den anldeningen också, inte minst i avsaktningar så kan asfalt upplevas som halt för den skodda hästen.
 
Sv: Trava på asfalt?

Är inlärd med att man skrittar på asfalt, däremot kan man gärna skritta längre sträckor på asfalt just för att stärka senorna. Liksom på stenhårda sommartorra grusvägar - som någon redan nämnt ovan. :)

IRL både skrittar och travar jag. Är hästen van att gå på asfalt så ser jag ingen orsak att vara rädd för trav - däremot travar jag inga längre sträckor.
 
Sv: Trava på asfalt?

Jag har en otrolig respekt för asfalt som underlag, just pga hur halt det är! Jag var med om en grej för 100 år sen när jag red ponny. Jag och en kompis galopperade på en ridväg (sand) brevid en asfaltsväg. Plötsligt blir min ponny rädd för något på sidan och kastar sig ut på asfaltsvägen. Jag minns hur det kändes när hela hästen försvinner under mig och vi går omkull. Min kompis som red bakom säger att vi gled en rätt bra bit när hästen låg på sidan. Själv kommer jag ihåg att jag låg på marken och vände på händerna, och handflatorna var helt blodiga. Min regnjacka var också helt söndertrasad på framsidan. Min ponny hade skrapat upp hela bogen och även fram- och bakbenet på den sidan vi föll på.

Sen dess har jag full respekt för asfalt som underlag. Det var en mycket obehaglig händelse även om allt gick bra.

Jag har för övrigt lärt mig att man inte ska trava på asfalt över huvud taget. Men jag tror att det är helt ok ifall hästen är lugn och i balans, även om jag själv inte gör det.

Olyckor kan såklart hända på vilket underlag som helst, men personligen håller jag mig borta från asfalt om jag kan.
 
Sv: Trava på asfalt?

Jag tror att allt nötande på för mjuka ridbanor är betydligt mer skadligt för hästen än att trava på asfalt.
De allra flesta ridhästar som behandlas för diverse hältor är väl såna som inte travas och stärkts på hårt underlag.
 
Sv: Trava på asfalt?

Jag är också inlärd att man skrittar på asfalt. Själv gör jag alltså också alltid det, även om jag testat lite trav några få gånger. Känner mig inte bekväm med att trava men det kankse jag ska testa lite mer, starkare ben är aldrig fel!
 
Sv: Trava på asfalt?

Jag travar ibland lugnt på asfalt, men det är ju viktigt att man trappar upp ridning på asfalt bit för bit. Skulle inte trava asfast med en häst som inte är van att ridas på asfalt.
 
Sv: Trava på asfalt?

Jag skriver också att jag själv skrittar på asfalt. Att hästen ska ridas i balans gäller alla underlag, flängridning är aldrig nyttigt.

"flängridning är aldrig nyttigt" ?? De är de ju! Man behöver inte träna och träna hela tiden. Man måste släppa loss och vara lite galen med hästen också! Leka med den, så myter man många band! (: fast menar såklart med ansvar då, så du inte tror att jag utsätter hästen eller mej för skada (;
 
Sv: Trava på asfalt?

Att rida som en idiot är aldrig nyttigt det är omdömeslöst. Att däremot sätta lite fart och ha roligt är en helt annan sak. Att däremot göra det på asfalt eller snustorra stenhårda grusvägar känns inte helt genomtänkt. Det kan man göra i skogen, eller passa på efter ett rejält regn på grusvägen.

Alla hästar behöver variation, på så väl underlag som tempo. Jag låter gärna min häst dra på om omständigheter och underlag tillåter det och då går det fort, men jag skulle aldrig släppa iväg en häst som inte har balans till det, då jag varken vill riskera mig själv eller hästen bara för att få rida fort.
 
Sv: Trava på asfalt?

Det beror nog på hur man definierar flängridning. För mig är all flängridning något negativt, men det betyder ju inte att man inte kan ha kul med sin häst och göra annat än bara träna. Som mumin skriver skulle jag heller aldrig släppa iväg en häst som inte är balanserad för det, DET är för mig flängridning.
 
Sv: Trava på asfalt?

Jag skulle nog alltid undvika att trava på asfalt... Okej visst, det är stärkande för senorna osvosv, men som sagt, om hästen halkar är det nog in stärkande någonstans ... Det är kanske därför man är utlärd att skritta på asfalts vägar, för att hästen kan halka och ovana hästar kan skadas.
 
Sv: Trava på asfalt?

Det är ju där som balansen kommer in. En obalanserad häst travar man inte på asfalt.
 

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 379
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 307
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 440
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan När häst-abstinensen blir för stor brukar jag boka in mig på turridning och också för att inte glömma bort ridningen alltför mycket. En...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 119
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp