Bukefalos 28 år!

Tredelat bett

B

**BORTTAGEN**

Hej!

Jag funderar på att köpa ett tredelat bett till min polle, men funderar på hur skarpt eller snällt det är.

Jag rider honom idag mest på bitless bridle, vilket han trivs bra med, men det är nog inte fel att rida med bett också.

Jag har ett vanligt två delat sen tidigare och har funderat på tredelat dels pga att hästen inte ska kunna bita sig fast i ett tredelat (han biter sig i regel fast i ena sidan). Jag har även sett information om att det ska vara snällare med tredelat eftersom det ligger bättre i munnen... men det var ju in en säljande annons...

Han är lite hård eller tung i handen när jag rider honom på vanligt bett (men inte på bettlöst träns), men det kan man ju rida bort... Jag vill bara ge honom de bästa förutsättningarna för att trivas med att jobba...

Tacksam för lite råd... :rofl:
 
Är inte ett rakt bett skarpare än ett tredelat??

:confused:
 
Ett rakt bett är det bästa bettet att stoppa imunnen på hästen rent tekniskt då det är odelat (kan ej gå upp i gommen, som FAKTISKT tredelade kan göra, doch ej i samma utsträckning som tvådelade).
 
håller med, ett rakt bett, det kan dom inte bita sej fast i, det är inte alls skarpare än ett dredelat, det kan inte gå upp i gommen på hästen, vilket gör dom andra betten väldigt skarpa.
 
Jag gillar ju tredelade lite smalare bett, som inte slår upp i gommen lika lätt som tvådelade. Kanske är din häst trång i gommen och biter i bettet för att det är obehagligt att ha det?

Håller med övriga - prova ett rakt, eller annars ett tredelat. Personligen gillar jag inte raka, känns okänsligt tycker jag men det kan säkerligen bero på hästen också.

Låna båda sorterna- och prova!
 
Nej det är det inte, om man inte har ett med skänklar på utan bara ett med vanliga ringar.

Sedan är det ju så med bett att det blir inte skarpare än den hand som håller i det :idea:
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
887
Senast: Linda_A
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 148
Senast: Fazeem
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 258
Senast: Bri
·
Utrustning Hej! Hur ska man tänka om raka, två eller tredelade bett? Om man har ett bett som är delat och man tycker det passar bra, ska ett rakt...
Svar
4
· Visningar
913

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp