TREDJE Vinthundstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TREDJE Vinthundstråden!

Domare brukar vara duktiga på att hålla sig ur vägen ;)

Wahidah hade dragkamp i kopplet mitt framför ögonen på domaren första gången hon ställdes på vinthundsklubbsutställning, dessutom lite på "hemmaplan" där vi kände aaaaalla :D Skitkul och jag höll på att dö av skratt :p

Åh. Nu är det jättekul här hemma.
Zala ligger på sängen, slickar lite på sig själv eller på Wahidah och säger sedan piiiiip, piiiiiiiip-gnälll!
Jag hoppas verkligen att hon inte blir tokskendräktig utan att det kan hålla sig såhär... Jag vet inte om man vågar kastrera en tik som är lite över 9 år, men hon har vid något tillfälle varit så knepig runt löp/skendräktighet att vi (jag och de på kenneln) funderat på att göra det. Samtidigt märks det knappt alls ibland.. Såå, nu ska jag försöka komma på vad som påverkar vad osv för att få allt så bra som möjligt. Kul va? :D

30628441.jpg
[/url][/IMG]

-"Kom då lilla gumman, kom till Hanna!":love::love:

Kan vi inte byta hund ett tag?:D

R_C Grattis får man väl lov att säga!;)

Domarn höll sig ur vägen, tack och lov! Cc fick en etta i öppen klass, men sen åkte han ut, dock med ok kritik. Den lyder som följer:

"Hane på större sidan, bra längd på huvud, men ngt kindig. Vackra, välformade ögon, fina små öron, bra hals, bra kroppsvolym men kunde ha lite mer förbröst. Rak överarm. Bra överlinje. Bra vinklad bak, kunde vara lite positivare i ringen. Välpresenterad"

Så ja, han är ju stor och det gillade inte dagens domare alls. Kindigheten tycker jag själv är väldigt vackert, men det må vara att det inte är rasenligt (?). Överarmens rakhet är tydligen ett vanligt whippet"fel". Positivismen i ringen har nog att göra med att jag var tokkoncentrerad och därför inte så rolig :D Välpresenterad känns jättekul att få och over all så är jag hur nöjd som helst med dagen. Köpte mig en bur, plagueoff och fick massa gotteprover. Kul var det och mer sånt här blir det. Imorgon blir det dock LC-premiär. Stackars Cc :D

Cairo hoppade alltid upp i famnen när vi var klara i ringen, av glädje lixom:D Hopp studs och upp:D

Det är ju superbra, och det kommer nog bara gå bättre och bättre ju mer ni ställer :) Att få en 1a är absolut bra! (Bli inte som alla tråkmånsar som blir sura för allt som inte innebär placering i bästa hane/bästa tik. Det verkar så jobbigt att vara sådan :p) Sedan kan han kanske vara sådan som blir gladare av att bli visad utomhus? Zala tex är "helt död" inomhus, men utomhus tycker hon det är kul. Sedan tycker jag att det är skitbra att domare är petiga med whipparnas höjd. Det finns så många whippar som ser ut mer som små greyhounds än whippet och det är ju lite dumt.

Och förresten.. jag har funderat på att skapa en hundblogg igen. Jag hade en förut, men la ner den för att jag skrev om allt hundgrejs i min vanliga blogg istället.. Nu har jag gjort om min blogg till fotoblogg och har ingen riktigt bra plats att skriva om hundgrejs.. Såå jag funderar på att helt enkelt ha en hundträningsblogg, för att skriva vad, hur och varför jag tränar med hundarna varje dag för att få lite koll för mig själv, men också för att kanske inspirera andra att träna med sina vinthundar/sällskapshundar och för att kanske få tips från andra på hur jag kan träna in moment bättre. Låter det som en bra idé tycker ni eller hur fasen ska jag göra? Min hjärna håller på att sprängas av alla hundgrejer jag försöker hålla koll på samtidigt. :o

-"Kom då lilla gumman, kom till Hanna!":love::love:

Kan vi inte byta hund ett tag?:D

R_C Grattis får man väl lov att säga!;)

Nja nä änsålänge vill jag inte byta, dock är din Mikko sååå vacker....Men nä, jag vill behålla Puma i nu..(tills hon går mig på nerverna :crazy: )

Domarn höll sig ur vägen, tack och lov! Cc fick en etta i öppen klass, men sen åkte han ut, dock med ok kritik. Den lyder som följer:

"Hane på större sidan, bra längd på huvud, men ngt kindig. Vackra, välformade ögon, fina små öron, bra hals, bra kroppsvolym men kunde ha lite mer förbröst. Rak överarm. Bra överlinje. Bra vinklad bak, kunde vara lite positivare i ringen. Välpresenterad"

Så ja, han är ju stor och det gillade inte dagens domare alls. Kindigheten tycker jag själv är väldigt vackert, men det må vara att det inte är rasenligt (?). Överarmens rakhet är tydligen ett vanligt whippet"fel". Positivismen i ringen har nog att göra med att jag var tokkoncentrerad och därför inte så rolig :D Välpresenterad känns jättekul att få och over all så är jag hur nöjd som helst med dagen. Köpte mig en bur, plagueoff och fick massa gotteprover. Kul var det och mer sånt här blir det. Imorgon blir det dock LC-premiär. Stackars Cc :D

Åhh, Grattis, skoj att få en 1:a såklart, bara det anser jag e bra :bow:

Åhh, var tränar du LC?? Jag vill lära mig allt om det o senare testa på det med Puma.....

Jag är jättestolt över Cc som var kolugn hela dagen och stod som en klippa, fast matten var nervös. Jag är också mer än nöjd över 1:an. Sällan har man sett någon så glad för ett rött snöre, hehe! Härifrån kan det bara bli bättre och roligare :)

Idén om en hundblogg låter bra. Här kan du verkligen visa vad dina vackra tjejer kan och kanske öppna nya dörrar för vinthundsägare :)

Memma: Tackar tackar! Jag anser som du att det är väldigt bra med en 1:a. Min fina, duktiga hund :love:

Imorgon är det träning i Sjöbo om fältet är ok. Förra söndagen var det fullt med snö och helt otillgängligt. Förmodligen har regnet smält bort snön, men kanske är det för lerigt istället?! Vet inte hur perfekt underlaget måste vara för att träning ska genomföras, men det lär jag bli varse imorgon. Kom och titta om du vill. Bra miljöträning för liten valp :love: :D Hur går det förresten. Vi vill ha fler bilder. Minst en i timmen!!!!

Senast ändrad:

Lite mysbilder från Båstad. Salukitjejerna är kullsyskonen Sima (mammas) och Salma (mosters) och whipparna är min kusins Casper och så Cc är såklart med.

Sima
DSC04353.jpg

Salma
DSC04356.jpg

Cc
DSC04387.jpg

Sima och Salma vilar sig medans min syster kliar sig i huvet i bakgrunden :D
DSC04392.jpg

Söta Casper
DSC04399.jpg

...

Buskram
DSC04404.jpg

Såhär glad var Salma på Cc. Han å andra sidan var dödsförälskad...
DSC04412.jpg

Mattemys.
DSC04419.jpg

DSC04448.jpg

Vackra Salma
DSC04450.jpg

Och inte fullt lika graciösa Sima :D
DSC04453.jpg

Senast ändrad:

Åh, vilket fint hus det verkar vara, och vad fint ljus det var i bilderna!
Sedan verkar det som om salukitösen med den minimala bröstkorgen börjar bli snyggare och snyggare. Kaaaan de inte komma upp till Sthlm? Snäääälla!

Och förresten, kolla hur det ser ut i klasser där tex brukshundar/jakthundar ställs, där kan man då och då få se folk tjoa och skrika av lycka för att de får ett blått band (2a i kvalitet, som många vinthundsägare blir skitsura över) ;)

Träningsbloggen är ju mest tänkt att vara till för att jag ska kunna hålla koll på mig själv, och kunna titta tillbaka och se hur vi utvecklas. Jag har försökt mig på att skriva träningsdagbok förut, men så har jag tappat bort boken/blocket osv och det har inte blivit av att jag skrivit. Jag tänkte att det kanske blir lättare med en blogg, även om jag såklart skulle skriva den så att även andra skulle fatta vad vi pysslade med, och lägga in bilder och länkar till videoklipp då och då för att visa hur det går (vilket jag ju inte skulle göra om jag bara skrev för mig själv).

Senast ändrad:

Ja, huset är underbart och ljuset fördelaktigt just där. Såg inte så bra ut i kameran, men det blev ändå ok. Sima tar sig nog, fast hon är lite liten. Hon var tydligen minst i kullen också, medans syster Salma var störst av tikarna. Jag ska flirta lite med stockholmstanken. Inte omöjligt att jag kan dra med syrran på en tur :D

Idag hann jag inte kika så mycket på andra klasser som jag ville. Egen stress och så var jag tvungen att åka hem tidigare pga min skjuts. Ska kika runt mer och möjligens vara mer avslappnad på nästa utställning...

Jag säger bara go träningsbloggen :banana:

Åker gärna ner till Sjöbo o kolla på LC träning någon söndag samt miljötränar lilla Puma :laugh:
Sjöbo e inte så långt från oss 3,5 mil ca så det är kanon. Vi kan väl höras av lite då o då så vi kan bestämma någon söndag när båda kan??

Fina bilder på era whippat + salukis

Inga bilder från gårdagen på utställningen?

Det tycker jag verkligen att ni ska :) Det var väldigt trevligt idag. Både människor och de flesta hundar höll sig i skinnet och gjorde vad de skulle. Utrustningen som drog luren blåste fast i kurvorna så det tog lite tid mellan loppen ibland, det var väl den enda som var kinkigt. Hade det varit lite mindre blåst ohc lite mer sol så hade det dock inte spelat någon roll. Svinkallt var det. Men snöfritt och relativt torrt. Har jag nämnt att jag gillar Skåne??? ;)

Cc skötte sig exemplariskt. Första loppet skuttade han runt och såg väldigt valpig ut men kom runt och följde luren fint. Andra loppet sprang han mer vuxet, fast han tog inte ut sig helt. Blir några singellopp till, så han blir ordentligt tänd innan jag släpper honom mer en till hund. Förhoppningsvis kan han ta licens i år i alla fall! Han gav mattes tinnitus en match vilket nog betyder att han tyckte det var kul också :p

Jag har några bilder från utställningen, men de är inte så bra. Jag ska bara få upp dem på nätet så kan jag lägga upp några om du vill?

Men snöfritt och relativt torrt. Har jag nämnt att jag gillar Skåne??? ;)

*Muttermuttermorr* Det SNÖAR här idag! MASSOR! Både Zala och jag är skitsura och vägrar vara ute. Wahidah håller sig i skinnet, men hade nog inte tackat nej till en långpromenad. Galna hund..

Förövrigt vill jag också se bilder! Massor! :D

OCH Nu har jag fixat mig en träningsblogg! Har bara testat den nu, fixat layouten och så, men tänkte börja skriva i den från och med imorgon eller senare ikväll/inatt.
Såå, om någon vill ha adressen till sidan så får ni skicka PM eller be mig skicka PM, för jag är rätt säker på att man inte får länka till bloggar här eftersom det ses som reklam.. (Så var det i alla fall förut)

Lite halvtaskiga bilder på beställning. Jag ville flytta utställningen till bättre ljusförhållanden, men se det gick visst inte för sig.. ;)

Söta djur i bur:
DSC04491.jpg

DSC04530.jpg

Bästa hanhund (tror jag)
DSC04543.jpg

Saluki (inte i någon specifik ring vid tillfället)
DSC04593.jpg

forts.

Och en som tar en liten vilopaus.
DSC04596.jpg

Cc:s flickvän Lili
DSC04612.jpg

Championklass tikar
DSC04645.jpg

och uppfödargruppen som sedan blev 5a i bästa uppfödargrupp i stora ringen.
DSC04653.jpg

(sorry för bristande fackspråkskunskap :D )

Bilder kommer, men min kamera är verkligen inte bra på snabbilder. Jag ska ragga andras bilder och fråga om jag kan lägga ut dem här. JAg lovar att be snällt :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 268
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 954
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 679
Senast: alazzi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ja, som titeln säger. De som hänger regelbundet i snacktråden på katt känner till detta, men efter den senaste tidens prat om...
Svar
17
· Visningar
8 108
Senast: Lycan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Panik vid dusch
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur