Trender i kosthållning

nyponros

Trådstartare
Jag reflekterar lite kring hur trender går och har växlat fram och tillbaka kring kost och vår syn på kost, hälsa och vad som är nyttigt.
När jag var barn (är född 89) var det livsfarligt att äta fett. Socker var ingen fara men light skulle det vara om man ville vara hälsosam. Lättyoughurt med fruktsmak. Lätta på mackan. Margarin i bakning och lättmjölk till maten.

För 10 år sedan var det tvärtom. Absolut inga lightprodukter, massor av kött och feta mejeriprodukter, helst inga kolhydrater och absolut inget socker. Det skulle gynna din hälsa på i princip alla områden. Dieter som LCHF, Atkins, GI osv. Svt har precis kommit med en serie där 4 familjer ska testa varsin diet under en månad, och då är 5:2 och LCHF två av dem. Jag tycker att de båda känns otroligt daterade!

Nu känns det som att den vegetariska/veganska kosten slagit väldigt stort. Kött har nästan blivit lite tabu. Influencers som visar upp en måltid med kyckling eller rött kött får en massa upprörda kommentarer. Youtubers varnar sina tittare för att de "kommer att visa kött i den här videon". Vi uppmanas minska vår köttkonsumtion för både kropp, hälsa och miljö. (och på grund av hur många djur i livsmedelsindustrin behandlas såklart) Havre och soja istället för komjölk. Linser och bönor och tofu och fooled pork.

Hur förhåller ni er till de kosttrender som råder? Tror ni att den vegetariska trenden är här för att stanna eller vilken utveckling/förändring tror ni har skett om 10 år?

Jag äter gärna vegetariskt men tillsammans med en blandkost. Vill inte utesluta kött, fisk, ägg och mejeriprodukter men äter gärna plantbaserat, också. Det är jätteroligt att många restauranger och cafeér erbjuder bra vegetariska alternativ och att det inte behöver vara en "grej" att äta vegetariskt längre. Jag var själv lakto-ovo-vegetarian i tonåren och då var det superkrångligt att äta ute, fanns väldigt få alternativ i mataffärerna och varje gång jag sa till någon att jag inte åt kött ledde det till diskussion (av den skeptiska sorten) eller förvåning. Det är ändå bara tio-tolv år sedan.

Något annat som känns "i tiden" är väl alla proteinprodukter som kommit. Proteinbars, proteinglass, proteinpudding, proteinshakes, hög proteinhalt säljer. Det känns som att man gör något bra för sin kropp om man äter/dricker något med extra protein. Den grejen har jag själv nog köpt ganska hårt. Jag äter proteinbars flera gånger i veckan och provar gärna "nyttiga" glassar med extra protein. Mest för att det känns som att jag kan äta något gott men ändå halvnyttigt och lite mer mättande och näringsrikt än en snickers eller daimstrut.


Väldigt ovetenskaplig trådstart här, har bara skrivit ner lite av det jag själv uppmärksammat och tänker ganska mycket på det här. Har ni sett några andra kosttrender? Har ni anpassat eller ändrat hur ni själva ätit genom åren baserat på hur vindarna blåst?

Vill helst hålla den här tråden så fri från vikt och kroppshets det går, om det är möjligt... Mer fokus på trender i kosthållning.
 
En annan sak jag inte alls hörde särskilt mycket om för 10-15 år sedan var det här med att äta "rent". Ekologiskt, närodlat, giftfritt. Visste vi inte om fördelarna med det förut eller brydde vi oss inte om det?
 
Jag är vegetarian men jag följer inga trender och har aldrig någonsin gjort.
Jag äter bra varierad mat . Undviker halvfabrikat och tänker kalorier in kalorier ut.
Tror på att det mesta är bra i lagom mängd. Svarar bara angående mat. Inte bakverk snacks och godis.
 
En annan sak jag inte alls hörde särskilt mycket om för 10-15 år sedan var det här med att äta "rent". Ekologiskt, närodlat, giftfritt. Visste vi inte om fördelarna med det förut eller brydde vi oss inte om det?
Jag visste inte om det. Ekologiskt hörde jag talas om första gången i börja av 2000 när jag fikade i Järna och trodde då att det var negativt och lite äckligt. Lite sådär att det kunde vara malda maskar med i mjölet dom sålde.
 
Mycket handlar om att människan vill tro att det finns en enkel lösning på ett mer komplext problem. Det är i människans natur att leta efter svar och svaret "det beror på" är inte lika enkelt att sälja eller ta till sig som "ta bort/lägg till x" i kosten.
 
Mattrender och diettrender ser jag som olika saker. Diettrender undviker jag. Mattrender är jag nog omedvetet en del av, eftersom jag är road av mat.

Jag har ätit i huvudsak vegetariskt - mer eller mindre i olika perioder, men aldrig kött som standard - sedan 1979 cirka. Jag har ungefär lika länge köpt ekologiskt och rättvist efter förmåga. Och jag har i hela mitt liv, sen jag fick tänder typ, ätit konstiga och udda vilda och odlade sorter.
 
Jag skiter fullständigt i ev trender när det kommer till kosten. Jag äter det som är gott och som jag mår bra av. Sedan kan jag inte äta större mängder vegetariskt protein pga min mage, den gör uppror då. Dessutom är jag skeptisk till många av animaliskt protein-substituten för de är för mina ögon överprocessade (apropå att äta "rent" då). Quorn tycker jag är vidrigt och får dessutom ont i magen av.

Ekologiskt är väl käckt men det är verkligen inte alltid bättre, tex ekologiska äpplen från Nya Zeeland... jag tror inte de åkt segelbåt hit om vi säger så. Allra helst äter jag närodlat samt viltkött.
 
Jag har lite svårt för alla de där kosttrenderna. Vad hände med lagom? Jag vill inte utesluta något men äta allt i lagom mängd. Speciellt svårt har jag för när folk som inte har en enda allergi har väldigt specifika önskemål om vilken mat de äter eller inte äter.
 
Jag skiter fullständigt i ev trender när det kommer till kosten. Jag äter det som är gott och som jag mår bra av. Sedan kan jag inte äta större mängder vegetariskt protein pga min mage, den gör uppror då. Dessutom är jag skeptisk till många av animaliskt protein-substituten för de är för mina ögon överprocessade (apropå att äta "rent" då). Quorn tycker jag är vidrigt och får dessutom ont i magen av.

Ekologiskt är väl käckt men det är verkligen inte alltid bättre, tex ekologiska äpplen från Nya Zeeland... jag tror inte de åkt segelbåt hit om vi säger så. Allra helst äter jag närodlat samt viltkött.

+1 på detta, till och med angående vegetariskt protein. Jag frågade två veg-vänner om vegetariska recept för ett par år sedan när jag och sambon ville lägga in mer vegetariskt i kosten, men fick bara tillbaka att de åt som vanligt men bytte ut mot diverse soya/quorn-produkter. Uteslutande för oss som vill laga mat från grunden.
 
+1 på detta, till och med angående vegetariskt protein. Jag frågade två vänner om vegetariska recept för ett par år sedan när jag och sambon ville lägga in mer vegetariskt i kosten, men fick bara tillbaka att de åt som vanligt men bytte ut mot diverse soya/quorn-produkter. Uteslutande för oss som vill laga mat från grunden.

Ja, jag skulle jättegärna äta linser, kikärtor osv för jag tycker det är gott... men min mage vägrar. Vanliga gröna ärtor och sockerärtor går bra och ytterst små mängder av andra baljväxter fungerar. Dvs inte tillräckligt för att täcka mitt proteinbehov. Tofu tycker jag är gott men det är alldeles för dyrt.

Quorn är väl något av det mest processade man kan äta om jag förstått tillverkningen rätt.
 
Jag har jobbat i matbutik i över 13 år, och i ekologisk dito i 4,5 år. Märker såklart av många trender som kommer och går. Här i norra Tyskland är proteintrenden eller vad jag ska kalla den, också stark. Allt ifrån pulvershakes och proteinbars till typ linfrö och-risproteinpulver. Andra specifika trender jag märkt av de senaste åren var t ex vetegräs, granola, kokosvatten, chiafrön och nu lupinprodukter. Kan ju bara tala för min butik/kedja, men chiafrön och kokosvatten verkar vara helt ute nu. Hade tippat på hampfrö som nästa runner men iaf här så efterfrågas olika lupinprodukter.

Jag livnär mig till kanske 95% veganskt, men handlar i princip inga "köttersättningar". Havremjölk/grädde gör jag själv när jag behöver det, vilket är sällan. Trots detta är jag jätteglad över vilket uppsving veganska produkter har gjort! Det är som @nyponros skriver mycket enklare att äta ute, de flesta ställen har något veganskt som inte nödvändigtvis är pommes eller öl.
Jag hoppas att den ökade tillgängligheten gör det enklare för blandkostare att våga prova t ex en burgare av ärtprotein istället för en av kött. Tycker att det är extra kul att kedjor som Max vågar sticka ut och erbjuda veganska shakes. :)

Angående att ändra kostvanor utifrån trender tänkte jag först skriva nej. Men det stämmer inte. Jag köper inte längre avocado pga den enorma vattenförbrukningen. Väljer potatis eller inhemskt matvete istället för typ ris och quinoa. Såna val har jag börjat göra efter att jag läst på lite. Men jag tycker inte att det är hela världen att inte äta vissa grejer.
 
@fraggelzebra: Det du nämner sist tycker jag inte är en trend utan mer en vilja att leva hållbart. Jag försöker så gott jag kan men erkänner villigt att jag inte alltid gör det bästa valet pga vad jag är sugen på. Dvs jag äter ris och köper avokado ibland. Dock har det blivit mindre och mindre av avokado just pga det du tar upp.
 
@nyponros Jag ser många som också äter diverse produkter med proteintillskott! Men varför? Jag menar, den ordinarie motionären med allsidig kost behöver ju inte proteintillskott? De är ju dessutom inte billiga. Håller med dig om att det verkligen är en trend som slagit igenom stort!
 
@fraggelzebra: Det du nämner sist tycker jag inte är en trend utan mer en vilja att leva hållbart. Jag försöker så gott jag kan men erkänner villigt att jag inte alltid gör det bästa valet pga vad jag är sugen på. Dvs jag äter ris och köper avokado ibland. Dock har det blivit mindre och mindre av avokado just pga det du tar upp.

Nej, en trend är det nog inte i den bemärkelsen. Men väl en förändring i min kost. :D Jag äter ris ibland också, främst när jag äter thai ute. :)
 
En trend jag verkligen avskyr är trenden med sötningsmedel! Smakar inte som socker och har en konstig kemisk smak. Och så skriver de på förpackningen Innehåller inget tillsatt socker. Då vet jag att jag ska undvika det! Hellre socker än sötningsmedel...
 
Jag tror absolut inte att det vegetariska bara är en trend utan jag hoppas och tror att det bara kommer öka i framtiden. Jag är så glad över att det kommer fler alternativ till soja som substitut nu. Korv på grönkål och röda linser etc på Ikea, burgare gjorda på rödbetor och ärtprotein från Garant, och Findus ska väl lansera tre nya produkter med ärtprotein nu. Jag hoppas svenska bönder och företag verkligen tar tillvara på möjligheterna som den ökade efterfrågan på bra alternativ till fulkött och mejeriprodukter ger.
 
@nyponros Jag ser många som också äter diverse produkter med proteintillskott! Men varför? Jag menar, den ordinarie motionären med allsidig kost behöver ju inte proteintillskott? De är ju dessutom inte billiga. Håller med dig om att det verkligen är en trend som slagit igenom stort!

Inte bara den ordinarie motionären. Man behöver nästan träna på elitnivå för att behöva extra protein! Att äta proteinprodukter (inte bara pulver utan även proteinkeso, proteinkvarg, pudding, proteindrickyoghurt, proteinbars osv) flera gånger i veckan för någon som inte är elitidrottare/muskelbyggare är totalt onödigt och resurskrävande. Proteinprodukter är ofta väldigt processade och har en mängd konstiga tillsatser för att hålla konsistens och dylikt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 127
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 356
Senast: hoppsann
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Före sommaren konstaterade jag med en lite uppgiven suck att jag behövde göra en halvhalt i matintaget igen, för att stoppa upp den...
Svar
0
· Visningar
325
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 038
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp