Trender i kosthållning

Haha, ja det känns ju alltid lite sådär när det blir en hets. Jag har inte anammat trenden själv, men eftersom att jag har en av sjukdomarna som man menar påverkas av bakteriefloran så slänger jag ett getöga på forskningsläget ibland.

Likadant här och jag märker en skillnad om jag tar Probi mage eller inte. Mer än så orkar jag inte riktigt engagera mig men det är absolut spännande forskning som pågår.
 
Oj vad mycket jag har att säga om det här! Jag ägnar varje dag åt att just läsa om, analysera och och skriva artiklar & rapporter på det här ämnet eftersom det är mitt jobb, så det här kan bli ett väldigt långt inlägg... Tur att jag ligger hemma sjuk idag så att jag har tid :angel:

Fett/socker: "Food is the new religion" brukar det sägas, och du kommer alltid att hitta någon som säger att socker är det farligaste medan fett är nyttigt, samtidigt som personen bredvid hojtar om att det är fett som dödar oss. Den senaste vändningen - alltså den att vi har blivit mindre rädda för fett - beror främst på att den studie av Ancel Keys som hela light-industrin använt som stöd i alla år, visade sig vara felaktig och utelämnade avgörande data. Detta avslöjades under våren 2016. Kan dela länkar till mer läsning om detta ifall någon är intresserad.

Mycket forskning nu visar på att rätt sorts fett (=mättat fett) snarare kan ha en positiv inverkan på saker som hjärt- och kärlsjukdomar rent generellt, och vi märker av en betydligt större acceptans av fett hos konsumenter över hela världen (även om fett i många länder fortfarande anses vara djävulen själv, men det här tror man kommer att ändras under de närmsta åren). Grekisk yoghurt är ett exempel på en produkt som tjänat något enormt på det här, framförallt i viktiga (och för industrin väldigt talande) marknader som USA och Australien. Även försäljningen av smör har ökat mycket i flera länder de senaste åren, medan det går väldigt dåligt för margarin.

Socker har tagit över fettets plats som "boven i dramat" och livsmedelsföretagen sliter sitt hår för att lista ut hur de ska kunna dra ner på sockret i sina varor utan att påverka smaken eller konsistensen för mycket. En av de bästa etiketterna du kan sätta på en matvara idag är "inget tillsatt socker". Vad vi ser är att konsumenter är betydligt mer öppna till naturligt socker, och inte har några större problem med produkter som är sötade med saker som honung eller dadlar. Sötningsmedel vill vi inte ha säger vi, men samtidigt går märken med varor som är fulla av sötningsmedel väldigt bra (t.ex. Nocco som någon nämnde).

Vegetariskt/veganskt: Det här är definitivt en av de största trenderna som livsmedelsföretag måste förhålla sig till idag. Det har dock inte haft en särskilt stor effekt på vår köttkonsumtion, vilket är lätt att tro när man hör/ser folk demonisera kött på det viset du nämner. Men det tenderar att vara lite "mycket snack och lite verkstad" över vad konsumenter överlag säger att de gör, och köttkonsumtionen har gått upp i både USA och Australien. I Sverige började den gå ner först förra året, och då mycket lite (2%). Både FN och EU har publicerat rapporter som beräknar att den globala köttkonsumtionen kommer öka de närmsta åren. Men ja, trots detta är vi generellt mer intresserade av och öppna för vegetariska och veganska alternativ, även de av oss som inte har en vegetarisk/vegansk livsstil i övrigt. Jag tror absolut att den här trenden är här för att stanna, främst för att så otroligt många helt enorma livsmedelsföretag investerar massor av pengar i det här just nu. Jättekul, tycker jag!

Protein: Protein har fördelen att vara både en allsidig ingrediens som kan tillsättas till allt från glass till bröd, samtidigt som det anses vara en fördel i kundernas tankar - vi tycker automatiskt att något är nyttigare när det marknadsförs som högt i protein. Protein har en naturlig hälsogloria över sig och är den enda av de tre makronutrienterna som inte demoniserats på något sätt; som man kan äta nästan hur mycket som helst av utan negativa effekter.

Proteintrenden har öppnat upp för företag att använda sig av vad vi brukar kalla en "permission to indulge"-strategi, vilket är en av de mest framgångsrika marknadsstrategier man kan använda sig av idag. Njie/ProPud är ett exempel på ett företag som har haft helt otroliga framgångar (tillväxt på över 400% sedan ProPud lanserades 2015) tack vare en sådan strategi, med slogans som "Go on, treat yourself" och "Feed your cravings". Barebells, Halo Top och Belvita har gjort precis samma sak (fast i Belvitas fall handlar det mer om fullkorn och långvarig energi).

En annan jättestor trend just nu är maghälsa. Magen är vår "andra hjärna" som påverkar en hel massa funktioner i kroppen, och detta har många börjat förstå. Många har även problem med magen och väljer produkter som är berikade med t.ex. probiotika eller innehåller mycket fiber. Jäst mat börjar bli väldigt populärt tack vare detta, och massor av företag jobbar med att utveckla produkter som är bra för magen på ett eller annat sätt.

Och så ser vi att konsumenter till större grad fattar sina egna beslut när det gäller vad de ska äta, och väljer råd från blogginlägg över officiella rekommendationer alla dagar i veckan. Det här innebär att alla människor har sin egen bild av hur man bör äta, vilket försvårar det ytterligare för såväl företag som konsumenter.

Sååå, hur har det förändrat mig att läsa, skriva och prata om sådant här varje dag i ett par år? Inte särskilt mycket. Jag har blivit jäkligt skeptisk, bara :p Jag, och alla mina kollegor, är tämligen opåverkade av trenderna och följer inga dieter eller liknande. Efter att ha sett och läst tillräckligt mycket om saken inser man att det inte är lönt att ta till sig alla små budskap och "sanningar" eftersom de flesta av dem ändå kommer att dö ut eller ändras inom ett år. Det FINNS inget "rätt sätt att äta". Det finns inga enkla lösningar, snabba svar. Jag tror att vi lägger alldeles för mycket tid, energi och pengar på att försöka äta "som man ska", när vi egentligen bara skulle behöva slappna av lite och ta ett steg tillbaka.

Trots detta har jag gjort en del förändringar själv, men mer för att det råkade passa mig än för att jag tror att det innebär att jag aldrig kommer att bli sjuk igen. Jag har gått över till helfeta mejeriprodukter och slutat bry mig om hur mycket smör jag har på mackan - jag är helt enkelt inte ett orolig för den sortens fett längre. Sådant kunde jag annars ha ångest över, förr i tiden. Jag kollar sockerinnehållet på varenda ny vara jag köper, även de där det egentligen inte borde finnas så mycket socker (exempel: frukostflingor, bröd). Jag försöker även äta mer växtbaserat, men det är enbart med miljön i åtanke. Och ja, även jag har dragits med i proteintrenden och köper proteinberikade produkter med jämna mellanrum eftersom jag precis som du gillar tanken på att äta något lite mer näringsrikt när jag ska unna mig lite, och är helsåld på den här "permission to indulge"-grejen. Men jag äter fortfarande massor av vanlig glass och godis också, så jag har på inget vis gått över till någon extrem.

OBS Jag vill tillägga att allt jag skrivit ovan ger en mycket generell bild av läget och att det naturligtvis varierar stort från marknad till marknad, person till person.


Men tack för ditt inlägg :bow:
Vilket spännande jobb du verkar ha!

Food is the new religion, jag tycker verkligen att det stämmer. Genom sina kostvanor (och träningsvanor) visar många vilka de ÄR, hur medvetna de är, hur de ser sin kropp som ett maskineri att ta hand om och vårda, hur smarta de är som ser helheten och tänker långsiktigt... Det vi stoppar i oss eller det vi visar för andra att vi stoppar i oss är ett statement och en statusmarkering i många fall.

Jag är inte bättre själv, visar ofta på instagram när jag gör innehållsrika matiga sallader och när jag bakat något gott med nyttiga ingredienser ("permission to indulge" hade jag aldrig hört innan men inser att jag typ lever mitt liv efter det ;) ) men berättar inte för någon om jag tryckt i mig en billig fryspizza...
 
Jag är inget av det. Jag äter lite allt möjligt. Men ser inte poängen med att trycka in en så god grönsak som grönkål i korvform.
Du behöver ju inte äta grönkål i korvform om du inte vill. Produkten kan ju ändå ha ett existensberättigande.

Jag är allätare, men jag har betydligt lättare att acceptera att göra korv av grönkål än att föda upp grisar på bedrövliga sätt för att sen göra halväcklig Ikeakorv av dem.

Sett till alternativen är ju grönkålskorv toppen. Både grisar och vuxna och barn blir gladare!
 
Jag är född på 70-talet och det känns som att innan allt det här brakade loss med början i fettskräcken på 80-talet så var en stor kostinställning att -var tacksam för att du får mat och peta undan diskret. ;)

:D

Jag håller med, inte född på 70-talet, men fortfarande med inställningen att vara tacksam. Så det lever kvar, jag äter det som bjuds.
Däremot har vi i mitt hushåll hakat på "trenden" av miljömedvetenhet, vi äter allt vi tycker är gott, men köper numera ägg från en lokal bonde, köper närproducerat kött, köper mer grönsaker efter säsong osv.

Däremot kan jag tycka att det är lite konstigt att "fettskräcken" lever kvar på många kommunala förskolor, där det serveras lättprodukter såsom lätta, lättmjölk etc...
 
Likadant här och jag märker en skillnad om jag tar Probi mage eller inte. Mer än så orkar jag inte riktigt engagera mig men det är absolut spännande forskning som pågår.
Jag hade för mig, vad skumläsning, att de som hade fått en rejält varierad tarmflora hade bott i skogen med jägare och samlare i ett par veckor och sedan försvann den och självdog efter ett par veckor på amerikansk kost igen.
 
Jag är en ganska tråkig ätare - gillar mat men är inte så kreativ när det gäller att hitta på nya rätter. Var vegetarian i massa år, men äter numera egenproducerat kött av både praktiska, ekonomiska och miljömässiga skäl. Producerar över lag mycket av mina råvaror själv, vilket i sig begränsar utbudet en aning.

Rotfrukter, lök, vitlök, bladgrönsaker, kål, frukt, örtkryddor, tomater/gurka, mejeriprodukter, lamm/nöt/fågelkött och ägg producerar vi själva. Därmed inte speciellt trendkänsliga!
 
Jag reflekterar lite kring hur trender går och har växlat fram och tillbaka kring kost och vår syn på kost, hälsa och vad som är nyttigt.
När jag var barn (är född 89) var det livsfarligt att äta fett. Socker var ingen fara men light skulle det vara om man ville vara hälsosam. Lättyoughurt med fruktsmak. Lätta på mackan. Margarin i bakning och lättmjölk till maten.

För 10 år sedan var det tvärtom. Absolut inga lightprodukter, massor av kött och feta mejeriprodukter, helst inga kolhydrater och absolut inget socker. Det skulle gynna din hälsa på i princip alla områden. Dieter som LCHF, Atkins, GI osv. Svt har precis kommit med en serie där 4 familjer ska testa varsin diet under en månad, och då är 5:2 och LCHF två av dem. Jag tycker att de båda känns otroligt daterade!

Nu känns det som att den vegetariska/veganska kosten slagit väldigt stort. Kött har nästan blivit lite tabu. Influencers som visar upp en måltid med kyckling eller rött kött får en massa upprörda kommentarer. Youtubers varnar sina tittare för att de "kommer att visa kött i den här videon". Vi uppmanas minska vår köttkonsumtion för både kropp, hälsa och miljö. (och på grund av hur många djur i livsmedelsindustrin behandlas såklart) Havre och soja istället för komjölk. Linser och bönor och tofu och fooled pork.

Hur förhåller ni er till de kosttrender som råder? Tror ni att den vegetariska trenden är här för att stanna eller vilken utveckling/förändring tror ni har skett om 10 år?

Jag äter gärna vegetariskt men tillsammans med en blandkost. Vill inte utesluta kött, fisk, ägg och mejeriprodukter men äter gärna plantbaserat, också. Det är jätteroligt att många restauranger och cafeér erbjuder bra vegetariska alternativ och att det inte behöver vara en "grej" att äta vegetariskt längre. Jag var själv lakto-ovo-vegetarian i tonåren och då var det superkrångligt att äta ute, fanns väldigt få alternativ i mataffärerna och varje gång jag sa till någon att jag inte åt kött ledde det till diskussion (av den skeptiska sorten) eller förvåning. Det är ändå bara tio-tolv år sedan.

Något annat som känns "i tiden" är väl alla proteinprodukter som kommit. Proteinbars, proteinglass, proteinpudding, proteinshakes, hög proteinhalt säljer. Det känns som att man gör något bra för sin kropp om man äter/dricker något med extra protein. Den grejen har jag själv nog köpt ganska hårt. Jag äter proteinbars flera gånger i veckan och provar gärna "nyttiga" glassar med extra protein. Mest för att det känns som att jag kan äta något gott men ändå halvnyttigt och lite mer mättande och näringsrikt än en snickers eller daimstrut.


Väldigt ovetenskaplig trådstart här, har bara skrivit ner lite av det jag själv uppmärksammat och tänker ganska mycket på det här. Har ni sett några andra kosttrender? Har ni anpassat eller ändrat hur ni själva ätit genom åren baserat på hur vindarna blåst?

Vill helst hålla den här tråden så fri från vikt och kroppshets det går, om det är möjligt... Mer fokus på trender i kosthållning.

Jag var på en väldigt bra föreläsning med en kostexpert förra året, den hette visserligen ”Kost för prestation” och handlare om träning och träningsresultat. Så det kan ju vara bra att ha i åtanke. Men hennes råd var föga förvånande.

1. Ät varierat (tallriksmodellen)
2. Ät ofta (5 ggr om dagen)
3. En varierad kost ger tillräckligt med protein och så länge du inte är elitidrottare behövs inget tillskott av det. Visste ni att pasta (med ägg i) innehåller lika mycket protein som kvarg?

Personligen följer jag ovan råd men lägger till:

1. Närproducerat
2. Ekologiskt
3. Mycket vegetariskt
 
Däremot kan jag tycka att det är lite konstigt att "fettskräcken" lever kvar på många kommunala förskolor, där det serveras lättprodukter såsom lätta, lättmjölk etc...

Extremt i vissa fall. Frågade varför Lätta och lättmjölk användes istället för Bregott och mellanmjölk som det varit tidigare år. Fick till svar att "för eleverna inte ska bli feta"

Yep. För det glaset mjölk de dricker gör enorm skillnad, speciellt med tanke på att McDonalds ligger 5 min från den skolan.
 
Food is the new religion, jag tycker verkligen att det stämmer. Genom sina kostvanor (och träningsvanor) visar många vilka de ÄR, hur medvetna de är, hur de ser sin kropp som ett maskineri att ta hand om och vårda, hur smarta de är som ser helheten och tänker långsiktigt... Det vi stoppar i oss eller det vi visar för andra att vi stoppar i oss är ett statement och en statusmarkering i många fall.

Jag är inte bättre själv, visar ofta på instagram när jag gör innehållsrika matiga sallader och när jag bakat något gott med nyttiga ingredienser ("permission to indulge" hade jag aldrig hört innan men inser att jag typ lever mitt liv efter det ;) ) men berättar inte för någon om jag tryckt i mig en billig fryspizza...

Jag vet inte om jag tycker den där fasaden är intressant eller sorglig. Precis som du säger visar ju många vilka de är, sin identitet, genom att visa upp hur hälsosamma de är, hur bra de tar hand om sin kropp, vilka nyttiga rawfoodgrejer de bakat och hur tidigt de var ute och joggade. Osv. Det är både intressant, att kost och hälsa är så viktigt på sociala medier nu, och sorgligt, den där strävan efter att visa upp det perfekta.

Själv gör jag tvärtom, lägger jag upp nåt matrelaterat på sociala medier (händer väldigt sällan, men om) så är det oftast fryspizza, kladdkaka med en stor klick grädde, lösgodis en tisdageftermiddag eller nåt annat totalt "fel" :)
 
Jag tycker det är intressant att man pratar om "antiinflammatorisk kost" osv men samtidgt har helt diskussionen runt e-ämnen och andra tillsatser försvunnit? Barsen är fulla med skit, jag som allergisk mot tex emulgeringsämnen det kan inte äta det alls.

Sen bönhysterin, beställ en räksallad och nog fan har de stoppat i lite bönor också.
 
Jag håller med, inte född på 70-talet, men fortfarande med inställningen att vara tacksam. Så det lever kvar, jag äter det som bjuds.
Däremot har vi i mitt hushåll hakat på "trenden" av miljömedvetenhet, vi äter allt vi tycker är gott, men köper numera ägg från en lokal bonde, köper närproducerat kött, köper mer grönsaker efter säsong osv.

Däremot kan jag tycka att det är lite konstigt att "fettskräcken" lever kvar på många kommunala förskolor, där det serveras lättprodukter såsom lätta, lättmjölk etc...
Jo alltså jag är matintresserad på det planet att jag köper surdegsbröd och bakar surdegsbröd och gärna handlar ägg o så av lokal gård. Och miljöintresserad såklart. Och testar gärna ny mat jag inte stött på. Men kör mina grejor med det hemmavid. Och läser en hel del hälsoartiklar, men de enda råd jag följer är att försöka få i mig tillräckligt med frukt och grönt.
 
Extremt i vissa fall. Frågade varför Lätta och lättmjölk användes istället för Bregott och mellanmjölk som det varit tidigare år. Fick till svar att "för eleverna inte ska bli feta"

Yep. För det glaset mjölk de dricker gör enorm skillnad, speciellt med tanke på att McDonalds ligger 5 min från den skolan.
Eller, ett glas mjölk per barn och resten vatten, skulle ju fungera också antar jag.
 
Jag tycker det är intressant att man pratar om "antiinflammatorisk kost" osv men samtidgt har helt diskussionen runt e-ämnen och andra tillsatser försvunnit? Barsen är fulla med skit, jag som allergisk mot tex emulgeringsämnen det kan inte äta det alls.

Sen bönhysterin, beställ en räksallad och nog fan har de stoppat i lite bönor också.
Fast är det inte olika personer som äter barsen och som håller sig borta från E-nummer :eek: tänker mig att bästa sättet att inte äta E-nummer är att äta mat lagad på råvaror.
 
Extremt i vissa fall. Frågade varför Lätta och lättmjölk användes istället för Bregott och mellanmjölk som det varit tidigare år. Fick till svar att "för eleverna inte ska bli feta"

Yep. För det glaset mjölk de dricker gör enorm skillnad, speciellt med tanke på att McDonalds ligger 5 min från den skolan.
Inte enorm skillnad vid ett tillfälle men det kan å andra sidan göra skillnad på gruppnivå och även skapa andra vanor. Lättmjölk är dessutom billigare så varför inte? Finns ingen direkt positiv anledning med högre fetthalter.
 
Däremot kan jag tycka att det är lite konstigt att "fettskräcken" lever kvar på många kommunala förskolor, där det serveras lättprodukter såsom lätta, lättmjölk etc...
Vår kommuns kostchef fick frågan om lättmjölken och svarade klokt.
Hon går efter livsmedelsverkets riktlinjer och använder den där fettmängden till att sätta smak på såser och övrig mat.

Fettsnålt är sällan riktigt gott så jag tycker hennes val är klokt :)
 
Jag tycker e-ämnes och tillsatsskräcken lever och frodas, tyvärr. Om man inte är allergisk, finns det ju ingen anledning att vara rädd för konserveringsmedel och sånt som är så noga kontrollerade.

är man rädd för frukt och socker känns det märkligt att käka sånt.
 
Äter gärna en del vegetariskt, skulle gärna göra mer men lagar ofta utifrån ta vad jag känner för å mixa ihop det på ett eller annat sätt. Så det blir mycke som går efter ingredienser jag är van vid.
Jag anser att vegetariskt från grunden är väldigt bra för kroppen. Hjälper väll att jag inte är förtjust i särskilt mycke rött kött nån gång ibland räcker gott å väll. Men från grunden överlag är bäst enligt mitt tycke.
Använder en del färdigprodukter så som kycklingburgare.

Glömde: tror inte på lightprodukter och socker vet jag inte är bra för kroppen i fel mängder.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 127
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 356
Senast: hoppsann
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Före sommaren konstaterade jag med en lite uppgiven suck att jag behövde göra en halvhalt i matintaget igen, för att stoppa upp den...
Svar
0
· Visningar
325
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 038
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp