"trepunktsknäppning" horseware!

gismo

Trådstartare
Hej!
Ni som har den knäppningen fram på era horsewaretäcken, vad tycker ni om den? Fördelar och nackdelar.
Hur tjocka är de i fodringen, tex 200gr skulle det passa en fullblodshäst under vintern? Som inte rakas och inte heller sätter mycket päls. Jag funderar på 200gr i utetäcket och 150gr i innetäcke, vad tror ni är jag ute och cyklar.
MVH/Gismo.

Sv: "trepunktsknäppning" horseware!

har du nån bild på knäppningen? har ett rhino med halvhals o 2 hakar som knäppen framtill vid bogen. vet inte om det är sån knäppning?
har ett oklippt halvblod med lagom mkt päls :) Hon har 300 g de kallaste vinterdagarna. 200 g tycker jag är tveksamt om det räcker, det är ju RÄTT tjockt så det räcker om din häst inte är frusen av sig.
Annars har min klarat sig rätt bra med 200 g.
150 g inne räcker om du har ett någorlunda varmt stall. Blir det minus i stallet, så skulle jag nog ha aningens tjockare täcke även där de kallaste nätterna.

Det funkar ju att ha ett fleecetäcke under då.

Hej ! Jag har ett fullblod och jag tycker att knäppningen fungerar bra med HW. Har ute täcke 370 gr med halvhals och det behövs här i Stockholms området tycker jag, han är korthårig. :smirk:

Jag har sånna o den knäppningen passar o funkar bra för mig o min kuse!

Min häst är känslig så oavsett klippt eller inte måste han va TJOVKT täckt för o inte bli spänd i ryggen.........:(

Så om 200 gr e lagom vet ju bara du! I mina öron låter de lite..........

Tigertofflan skrev:
Trepunktsknäppning? Bild eller förklaring?
Det är den absolut bästa knäppningen.
Inget tryck på bogspets eller strupe.
På ALLA andra täcken sitter fästena vågrät fastsydda.
På dessa sitter det nedre , fastsytt vågrät under bogspetsen och går i en slinga (där det sitter en stor ring) och sen fastsytt i 45 gr. vinkel uppåt.

På andra sidan är de separata med hakar på bägge fästena.
Förstår du?
Du kan gå in på deras sida o titta.
De har patent på denna knäppning.

Nä, dedär blev jag inte klok på alls :D

Är det såhär?
jumbolarge.jpg

javisst.
:d s
Det ser varmt ut på bilden.
Jag har allt från stalltäcken till 400 g´s utetäcken med hals

Senast ändrad:

wugcloseup.jpg

En annan bild
Får se om den funkar. :)

Aha, okej! Men vad är fördelen med denna knäppningen då? Mer än att täcket kanske inte tar emot när hästen har huvudet nere.

Känns som att hästens bog blir mer fri, många täcken hamnar ju 'på' bogen och kortar hästens steg

btw..vart hittade du det täcket du la ut bild på och vad heter det ? :love:

Tigertofflan skrev:
Aha, okej! Men vad är fördelen med denna knäppningen då? Mer än att täcket kanske inte tar emot när hästen har huvudet nere.
Ger rörelsefrihet. Inget bogskav.
Om vi tar Bucas t.ex. Så har de sytt in sina i fronten för att förhindra det. Men om hästen har mkt hals så får de skav runt halsen istället.

Det är den bästa knäppningen jag stött på. Praktisk och sitter som en smäck på min häst. Får knapp nå skav alls. Sen är täcket ju så stort och luftigt över manken och rygg. Min har 100g fyllning fram till en -5, ett 19åringt fryset halvblod och han har ALDRIG varit kall eller blöt egenom. När alla andra i stallet klagar på att deras täcken blivit blöta egenom, ler jag bara och säger köp ett Horsewear :)

Nu skulle jag vilja ha det som är helt utan foder fram på vårkanten och kalla sommarnätter. Någon som vet nån återförsäljare i sverige som är bra?

Jag har den knäppningen på några HW täcken.. och jag tycker ärligt talat inte det är så stor skillnad. :crazy: Hästen ser ut att ha lika mkt rum att röra bogen som i mina andra väl passande täcken med "normal" knäppning. Han får skav av 3-punktknäppningen (vilket han inte får av "normal" knäppning på täcken som PASSAR) men jag tror inte HW's modeller passar helt hundra på min häst heller (grov bog, grov häst).

Så någon superduperknäppning tycker jag inte det är, eftersom jag inte märkt någon skillnad. Men så kan jag inte fråga min häst heller. :p

Appropå tjocklekar så har min (oklippt men inte så mkt päls) ett Rhino Wug med 200g fyllning när det är -20 och har det hur mysigt som helst. Fast jag tror inte på att sätta på hästen tjockare och tjockare täcken vartefter det blir kallare, det han håller sig varm i vid 0 håller han sig varm i vid -20.
Det som jag upplever som MKT positivt med HW's täcken är att de är så lätta och fluffiga! Känns som ett duntäcke, jättelätta och fina!

Senast ändrad av en moderator:

Lord Owen skrev:
men jag tror inte HW's modeller passar helt hundra på min häst heller (grov bog, grov häst).

Det FINNS täcken som är just för dessa!
Min stora har såna:d

gismo skrev:
Hej!
Ni som har den knäppningen fram på era horsewaretäcken, vad tycker ni om den? Fördelar och nackdelar.
Hur tjocka är de i fodringen, tex 200gr skulle det passa en fullblodshäst under vintern? Som inte rakas och inte heller sätter mycket päls. Jag funderar på 200gr i utetäcket och 150gr i innetäcke, vad tror ni är jag ute och cyklar.
MVH/Gismo.

Jag har den knäppningen på regntäcket och tycker att den är kanonbra, har iofs inte använt det täcket så mycket än så går väl se om jag tycker samma sak längre fram i vår :D

Jag har en häst som inte sätter särskilt mycket päls, han har 200 g ute fram till ca -5 grader och sen får han ha 150 g innetäcke under. Är det ruskigt, ruskigt kallt (kallare än -15-20 grader) blir det 300 g innetäcke under. Har gjort så nu i vinter och jag tycker det funkar bra och stallägaren är nöjd, det är lättare att bara lägga på ett täcke än att byta från innetäcke till utetäcke :idea:

axel skrev:
Lord Owen skrev:
men jag tror inte HW's modeller passar helt hundra på min häst heller (grov bog, grov häst).

Det FINNS täcken som är just för dessa!
Min stora har såna:d

Jag vet det. ;)
Men det är inte bara bogen som spökar, hästen ifråga får skav mitt på rumpan, vid sidorna rumpan och diverse andra ställen. Modellen är inte hundra på honom helt enkelt, jag har flera olika modeller/typer från HW och inget är lika bra som tex Event som inte ger en gnutta skav på min häst.

Liknande trådar

Utrustning Denna tiden är det alltid mycket täckesdiskussioner och jag funderar på vad just Din definition av "lagom varm" är? När jag tog in mina... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 900
Senast: hastflicka
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag... 2
Svar
34
· Visningar
5 372
Senast: Mia_R
·
Hästvård Jag har ett litet dilemma. Jag har en unghäst på 5 år. Han har gått på lösdrift sedan jag köpte honom för 3 år sedan. Innan dess stod... 2
Svar
29
· Visningar
3 519
Hundavel & Ras Japp. En rasväljartråd! ;) Har för tillfället två JRTC-russllar, men eftersom gammeltanten är 13,5 år och den yngre förmågan, som är 2... 2 3 4
Svar
77
· Visningar
7 765
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Fjärilar!