Bukefalos 28 år!

Tror ni på övernaturliga fenomen?

Jag håller med dig till viss del, men min uppfattning är att det är ovanligt med personer som trycker upp sin religion i andras ansikten? Jag tror faktiskt bara att jag träffat någon enstaka. Annars tänker jag att religion är lite som politik, inget man går runt och domderar och trycker på människor, men kan bli en intressant diskussion två intresserade parter emellan. Privatsak som man ska hålla för sig själv tänker jag mer är typ.. toalettrutiner :D

Annars är ju vissa grupperingar av kristna människor i USA ganska duktiga på det. Som när vi skulle se Guns 'n' Roses i Florida och fick plakat upptryckta i ansiktet utanför arenan av grupper som ansåg att vi stöttade Satan. :D
 
Annars är ju vissa grupperingar av kristna människor i USA ganska duktiga på det. Som när vi skulle se Guns 'n' Roses i Florida och fick plakat upptryckta i ansiktet utanför arenan av grupper som ansåg att vi stöttade Satan. :D

Absolut, jag tänkte mest på Sverige och vardagliga situationer här. Men globalt, absolut!

Sedan får man ju inte glömma att det är en stor grupp religiösa som inte gör sådant, också.
 
Absolut, jag tänkte mest på Sverige och vardagliga situationer här. Men globalt, absolut!

Sedan får man ju inte glömma att det är en stor grupp religiösa som inte gör sådant, också.

Heh. "Inte alla religiösa".

(Nä, givetvis, därav påpekandet om "vissa grupperingar)
 
Men jag tycker fortfarande båda ligger på ett kontinuum. Och det ena kan stamma ur det andra.

Jag var bara nyfiken på om du tyckte att andra religioner än rent monoteistiska kanske rent av schamanistiska "var på riktigt" eller mer som mina lärare en gång, antydde var hm inte riktigt lika bra. Eller hur man skulle kunna uttrycka det.
Det är definitivt ett kontinuum, eller ett spektrum.

Alla "riktiga" religioner är självklart lika mycket värda; jag fattar att det är det elitistiska tänkandet som dina lärare använde, jag vill bara skilja på religion och samtida förfärdigade rörelser. För jag ser det omvända i tråden. Skribenterna erkänner själva att de inte förstår sig på exempelvis kristen trosuppfattning och ser ner på och hånar det lika mycket som tomtar och troll.
 
Det är definitivt ett kontinuum, eller ett spektrum.

Alla "riktiga" religioner är självklart lika mycket värda; jag fattar att det är det elitistiska tänkandet som dina lärare använde, jag vill bara skilja på religion och samtida förfärdigade rörelser. För jag ser det omvända i tråden. Skribenterna erkänner själva att de inte förstår sig på exempelvis kristen trosuppfattning och ser ner på och hånar det lika mycket som tomtar och troll.

Vem bestämmer vad som är en "riktig" religion?
 
Oh btw, ateister är ju en minoritet i världen och kanske i Sverige (majoriteten tror ju tydligen på "något" inte nödvändigtvis Gud). I USA anses det inte ens möjligt att en person som är ateist skulle kunna bli president. Att tro på någon gud smäller högre. Det lät här som att du tyckte att ateister var en dominant majoritet som anfaller den mer skyddsvärda tex kristna minoriteten. Men jag kan ha förstått fel.
+ @Voeux

Den här tråden är ju bevis på att det är fruktansvärt stigmatiserat att vara religiös, troende eller ens vara bunden till en religion i Sverige. Det är synd om människor i den globala södern som inte har något annat meningsfullt i sina liv, det är exotiskt och vacert med ursprungsbefolkningars naturreligioner, muslimska minoriteter förföljs och drivs på flykt i flera delar av världen men deras gud är ju detsamma som mytologiska varelser.
Jag känner på samma sätt på bukefalos som när LUF ville förbjuda omskärelse, att allmän förståelse för religionens innebörd inte sträcker sig längre än en lat gymnasieuppsats.
 
+ @Voeux

Den här tråden är ju bevis på att det är fruktansvärt stigmatiserat att vara religiös, troende eller ens vara bunden till en religion i Sverige. Det är synd om människor i den globala södern som inte har något annat meningsfullt i sina liv, det är exotiskt och vacert med ursprungsbefolkningars naturreligioner, muslimska minoriteter förföljs och drivs på flykt i flera delar av världen men deras gud är ju detsamma som mytologiska varelser.
Jag känner på samma sätt på bukefalos som när LUF ville förbjuda omskärelse, att allmän förståelse för religionens innebörd inte sträcker sig längre än en lat gymnasieuppsats.

Det är väldigt stigmatiserat att vara ateist också. Du skulle bara höra vilka dumheter man möts av ibland...
 
+ @Voeux

Den här tråden är ju bevis på att det är fruktansvärt stigmatiserat att vara religiös, troende eller ens vara bunden till en religion i Sverige. Det är synd om människor i den globala södern som inte har något annat meningsfullt i sina liv, det är exotiskt och vacert med ursprungsbefolkningars naturreligioner, muslimska minoriteter förföljs och drivs på flykt i flera delar av världen men deras gud är ju detsamma som mytologiska varelser.
Jag känner på samma sätt på bukefalos som när LUF ville förbjuda omskärelse, att allmän förståelse för religionens innebörd inte sträcker sig längre än en lat gymnasieuppsats.

Vet inte varför du drar in mig i det här, jag har inte uttryck någon utav åsikterna som du sammanfattar.
 
+ @Voeux

Den här tråden är ju bevis på att det är fruktansvärt stigmatiserat att vara religiös, troende eller ens vara bunden till en religion i Sverige. Det är synd om människor i den globala södern som inte har något annat meningsfullt i sina liv, det är exotiskt och vacert med ursprungsbefolkningars naturreligioner, muslimska minoriteter förföljs och drivs på flykt i flera delar av världen men deras gud är ju detsamma som mytologiska varelser.
Jag känner på samma sätt på bukefalos som när LUF ville förbjuda omskärelse, att allmän förståelse för religionens innebörd inte sträcker sig längre än en lat gymnasieuppsats.
Hmm nej jag tycker nog att du överdriver väldigt. Fruktansvärt stigmatiserat att vara medlem i svenska kyrkan?

Muslimska minoriteter fördrivs ju på flykt av en dominerande religion i det landet, inte av ateister i det landet. Muslimska majoriteter förtrycker även de minoriteter av andra religioner i sina länder. (Tror ateism ger dödsstraff i flera, till skillnad från att vara kristen, rent officiellt alltså. Antar att det är lättare för en ateist att bara låtsas tillhöra lämplig religion.) Det är ett elände och en orsak till att jag inte är så superinspirerad av det religiösa.

Men nu får du det att låta som att det är svenska ateister som orsakat dessa problem i alla länder? Inte överdrivet religiösa personer.

Det är ju att lite se ned på religiösa personer att anse att ateister ska ha väldigt mycket större förmåga till acceptans för extrovert religion än religiösa har för ateism? Det är kanske motiverat men är det ett ok synsätt på religiösa personer? Sedan kan jag hålla med om att man inte kanske inte ska vara för flagrant ateist heller självklart.)

Sedan är ju de fakto tex den kristna guden inte accepterande gentemot mig, han tycker inte om kvinnor rätt och slätt, och har en viss plats där han tycker jag skulle passa bäst, gift med en man som bestämmer över mig. Jag är gjord av ett gammalt revben och ska föda mina barn i smärta.

Sedan om omskärelse ursäkta men har kvinnor mindre värd och sämre religion än män alltså? (eller ok jag vet de flesta stora religioners gudar hatar kvinnor vilket såklart gör kvinnans religion mindre värd i samhällets ögon, men ändå.)
 
Senast ändrad:
+ @Voeux

Den här tråden är ju bevis på att det är fruktansvärt stigmatiserat att vara religiös, troende eller ens vara bunden till en religion i Sverige. Det är synd om människor i den globala södern som inte har något annat meningsfullt i sina liv, det är exotiskt och vacert med ursprungsbefolkningars naturreligioner, muslimska minoriteter förföljs och drivs på flykt i flera delar av världen men deras gud är ju detsamma som mytologiska varelser.
Jag känner på samma sätt på bukefalos som när LUF ville förbjuda omskärelse, att allmän förståelse för religionens innebörd inte sträcker sig längre än en lat gymnasieuppsats.

En barndomsvän har under uppväxten haft besvär med psykisk ohälsa på olika sätt och varit lite stökig. Denne flyttade till sin förälder i USA när denne blev myndig. Efter några år där blev vännen kristen. Så många där var ju det och det blev mer naturligt att den dörren öppnades.
De hade ju en annan stämning i kyrkan, det "presenterades" i en form som gick att applicera i det moderna livet och var inte lika styltigt som en del svenska kyrkor kan vara.
Att hitta tro gjorde att vännen mår bra och har gjort det nu i 20 år.
När vännen flyttade tillbaks till Sverige och vi umgicks så pratade vi lite om hur vännen och dennes partner(som också är kristen) ser på religionen. De är läkare och sjuksyrra. De jobbar ju ibland för att rädda folks liv. De ställer sig då inte och väntar på att Gud ska ingripa. Utan de sliter av bara den och om de lyckas tror de att Gud kan ha velat det typ.
De ber bordsbön innan mat, lyssnar på gudstjänst via nätet ibland från "sin" kyrka i USA etc. De känner sig inte hemma i den svenska kyrkan.
De försöker aldrig pracka på någon annan sin religion. Och jag respekterar deras tro, även om jag inte tror på samma.
När folk hittar lugn, glädje, hopp etc tycker jag religion är fint!

Har också haft en omyndig elev som trots att varken familj eller vänner varit troende blev det efter konfirmation och nu aktivt deltar i kyrkliga arbeten, resor etc. Det tycker jag är modigt! Och jag är glad att hon hittat sin grej!

När folk gör som de från Livets Ord i Uppsala och bara kliver rätt ut i vägen framför bilar och svarar "Gud skyddar mig!" när någon som måste tvärnita/väja etc stannar och försöker prata med dem.. Då känner jag att det där kan jag inte riktigt vara ok med. Det påverkar ju andra den dagen någon kör på dem och bilföraren ska leva med det..
 
När folk gör som de från Livets Ord i Uppsala och bara kliver rätt ut i vägen framför bilar och svarar "Gud skyddar mig!" när någon som måste tvärnita/väja etc stannar och försöker prata med dem.. Då känner jag att det där kan jag inte riktigt vara ok med. Det påverkar ju andra den dagen någon kör på dem och bilföraren ska leva med det..
Men va? Gör de verkligen så?? Lite inshallah-stil att det gud bestämt blir så. Helt galet om det verkligen stämmer? Jag har nog aldrig träffat någon ur Livets Ord så jag har ingen aning, men för mig verkar det mycket avlägset att i vår tid helt tro på ödet på det viset.
 
Jag har haft 2 elever, som inte känner varann, som använt samma djurpratare.
*Lite KL*

Detta med djurpratare är ju väldigt intressant för vissa är nog helt på riktigt och vissa är ju bara bedragare. Jag fick ett samtal när jag bodde på Irland om en kvinna som haft en djurpratare ute till sin irländska häst och hästen sa så konstiga saker så hon undrade om jag kunde hitta mer information om hästen, vilket jag faktiskt också gjorde för det var av en slump så att min fd som är hovslagare hade uppfödaren som kund. Och när vi kollade upp hästen visade det sig att typ allting stämde och att det faktiskt var så att en ryttare hade dött knall fall på hästen, vilket hästen hade berättat för djurprataren. Det fanns en massa annat som också stämde.

Jag hade varit med om en annan djurpratare som har sagt saker den verkligen inte hade kunnat veta.

Och så en massa som är helt kassa och hittar på. Men det är spännande att vissa människor har förmågan att faktiskt kommunicera på ett sätt med ett djur som jag själv inte kan göra.
 
Men va? Gör de verkligen så?? Lite inshallah-stil att det gud bestämt blir så. Helt galet om det verkligen stämmer? Jag har nog aldrig träffat någon ur Livets Ord så jag har ingen aning, men för mig verkar det mycket avlägset att i vår tid helt tro på ödet på det viset.

Ja, min pappa jobbade några år i en byggnad bredvid deras lokaler i Uppsala. Det var en lång raka på en stor parkering med parkeringar etc på vardera sida. Där gasade de flesta på rejält.
Livets-ordarna klev bara rätt ut framför sådana bilar.
Det var ju fler som försökte prata med dem(pappa en av dem). Men de sa bara att Gud skyddar dem om de ska skyddas. Annars ske Guds vilja liksom.

Det innebär ju inte att alla Livets-ordare är sådana. Men just där fanns det iaf ett större antal tyvärr.
 
Men va? Gör de verkligen så?? Lite inshallah-stil att det gud bestämt blir så. Helt galet om det verkligen stämmer? Jag har nog aldrig träffat någon ur Livets Ord så jag har ingen aning, men för mig verkar det mycket avlägset att i vår tid helt tro på ödet på det viset.
Kommer jag inte ihåg fel så fanns det ett övergångsställe med rörelsesensorer för att ge grönt för gående utanför där. Min farmor bodde i närheten så jag gick där relativt ofta som ung. Dock tror jag inte att det var speciellt för religiösa fanatiker utan för synskadade som också hade någon lokal i närheten.
Vi hade dessutom en Livets Ord-familj som grannar ett tag. De var fullt normala för det mesta men då och då fick de ryck och försökte mycket energiskt att värva oss till deras sekt.
 
Livets-ordarna klev bara rätt ut framför sådana bilar.
Det var ju fler som försökte prata med dem(pappa en av dem). Men de sa bara att Gud skyddar dem om de ska skyddas. Annars ske Guds vilja liksom.
Det här är ju en av de anledningarna att jag känner att om det nu finns en gud så finns det andra människor som behöver den guden betydligt mer än vad jag själv gör.
 
Kommer nån ihåg den där tråden för mååånga år sedan där någon hade en stuga där det hände sjukt creepy saker, och sen postade TS några bilder på stugan och då började folk se ansikten i fönstren och det bara eskalerade..

Jag var själv hemma och var så rädd att jag knappt vågade röra mig.. 😂😂

Någon som minns?
 
En barndomsvän har under uppväxten haft besvär med psykisk ohälsa på olika sätt och varit lite stökig. Denne flyttade till sin förälder i USA när denne blev myndig. Efter några år där blev vännen kristen. Så många där var ju det och det blev mer naturligt att den dörren öppnades.
De hade ju en annan stämning i kyrkan, det "presenterades" i en form som gick att applicera i det moderna livet och var inte lika styltigt som en del svenska kyrkor kan vara.
Att hitta tro gjorde att vännen mår bra och har gjort det nu i 20 år.
När vännen flyttade tillbaks till Sverige och vi umgicks så pratade vi lite om hur vännen och dennes partner(som också är kristen) ser på religionen. De är läkare och sjuksyrra. De jobbar ju ibland för att rädda folks liv. De ställer sig då inte och väntar på att Gud ska ingripa. Utan de sliter av bara den och om de lyckas tror de att Gud kan ha velat det typ.
De ber bordsbön innan mat, lyssnar på gudstjänst via nätet ibland från "sin" kyrka i USA etc. De känner sig inte hemma i den svenska kyrkan.
De försöker aldrig pracka på någon annan sin religion. Och jag respekterar deras tro, även om jag inte tror på samma.
När folk hittar lugn, glädje, hopp etc tycker jag religion är fint!

Har också haft en omyndig elev som trots att varken familj eller vänner varit troende blev det efter konfirmation och nu aktivt deltar i kyrkliga arbeten, resor etc. Det tycker jag är modigt! Och jag är glad att hon hittat sin grej!

När folk gör som de från Livets Ord i Uppsala och bara kliver rätt ut i vägen framför bilar och svarar "Gud skyddar mig!" när någon som måste tvärnita/väja etc stannar och försöker prata med dem.. Då känner jag att det där kan jag inte riktigt vara ok med. Det påverkar ju andra den dagen någon kör på dem och bilföraren ska leva med det..

Vart har du fått det där med Livets Ord ifrån? Jag gillar inte alls Livets Ord men sådana där dumheter håller dom inte på med. Min systerdotter går där och jag har tagit reda på mycket om den där församlingen.
 
Kommer nån ihåg den där tråden för mååånga år sedan där någon hade en stuga där det hände sjukt creepy saker, och sen postade TS några bilder på stugan och då började folk se ansikten i fönstren och det bara eskalerade..

Jag var själv hemma och var så rädd att jag knappt vågade röra mig.. 😂😂

Någon som minns?
Ja, jag minns och skulle gärna läsa den igen men den togs väl bort helt vill jag minnas.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 526
Senast: Hedinn
·
Samhälle Sån't här roar mig. Men i min värld har jag en betydligt striktare definition på vad ett nyord egentligen är. Animoji Emojis vars...
2
Svar
33
· Visningar
2 742
Senast: VLMF
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
28 137
Senast: EmmaW
·
Hästhantering Hej alla Bukefalister. Jag tänkte söka lite goda råd, och förhoppningsvis kunna få bukt med mitt "problem". :) Ponnyn det gäller är...
Svar
3
· Visningar
1 067
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp