Tror ni på övernaturliga fenomen?

Jaha, det har jag aldrig hört faktiskt! Jag antog att det blivit fel eftersom du skrev creepypodden längre upp och ordet ändå var halva rätt, jag ber om ursäkt om du tog illa vid dig.

I fortsättningen så är det bra om du inte automatiskt förutsätter autocorrect och börjar flabba åt det för att du inte själv känner igen ett ord. :idea: Det är inte ett dugg roligt att lägga energi på ett någorlunda seriöst inlägg och sedan få den typen av reaktion.
 
I fortsättningen så är det bra om du inte automatiskt förutsätter autocorrect och börjar flabba åt det för att du inte själv känner igen ett ord. :idea: Det är inte ett dugg roligt att lägga energi på ett någorlunda seriöst inlägg och sedan få den typen av reaktion.

I fortsättningen så är det bra om du inte tar åt dig av saker som inte ens var en pik eller elakt mot dig. Jag skrattade åt något jag trodde var autocorrect, inte en åsikt och inte något om dig. Autocorrect händer alla och jag kan faktiskt inte se något taskigt i mitt inlägg.
 
Nej, inga spöken är kristna! Dom vet självklart att Jesus är Guds son och att Den Helige Ande finns men dom är rädda för denna treenighet därför att dom inte vill underordna sig.
Stämmer inte direkt det där enligt nya testamentet, Bibeln och kyrkan anser att det är osunt dock att ha kontakt med andevärlden. De döda ska lämnas i ro, och vi ska ägna oss åt livet. Vilket jag faktiskt kan hålla med om, dom som är döda bör få ha sin frid.
 
Jag har inget problem med det. Det är bara så det är. Jag kommer återgå till att inte existera precis som jag inte existerade innan jag föddes. Det var inget konstigt med att inte existera innan jag föddes och det blir säkert inget konstigt att inte existera efter min död.
Fast du vet ju inte om du existerade innan, det finns ju massor av folk som kommer ihåg sina tidigare liv och där uppgifter faktiskt stämmer av det som dom säger. Speciellt barn som säger sådant, dom har ju svårt att hitta ren fakta och gå på det. Vi är ju energi och energi försvinner aldrig, det bara omvandlas, så visst finns ju även när vi dör i någon form.

Och jag antar att dom som inte kommer ihåg och som verkar vara majoriteten bör ha väldigt tur som inte kommer ihåg hur det var innan vi föddes. Hade inte varit trevligt att komma ihåg sådant antar jag.
 
Det är detta som skaver hos mig - OM spöken finns, varför gör de då såna orimligt meningslösa saker som att flytta på sockerskålar?? Varför kommer inte t.ex. mordoffer tillbaka och berättar var deras kroppar finns och vem som mördade dem? Varför svarar de inte på viktiga saker? Varför sånt trams som skåpluckor som gnisslar och skålar som flyttar på sig? Om trebenta bord kan svara på frågor, ställ då en riktigt bra fråga, t.ex. nån mordgåta eller liknande som man verkligen vill få svar på! (Jag vill gärna få veta hur pyramiderna byggdes!)
Bra fråga men vi gör ju också en massa saker ibland för att undvika händelser och frågor. Varför skulle inte andarna göra det? Men klart man tycker de skulle kommit till sans berätta för någon vettigt 😁
Eller lik som blivit nergrävda och inte hittade skulle kunna leda och peka ”här ligger jag!!!”
 
Eller lik som blivit nergrävda och inte hittade skulle kunna leda och peka ”här ligger jag!!!”
Fast det gör dom, är väldigt engagerad i organisationer som letar efter folk och där får vi in många medium som tipsar om det ena och det andra som dessa döda säger. Sen har det väl iofs aldrig lätt någonstans direkt så men visst har vissa områden varit intressanta.

Jag tror inte riktigt riktigt på just sådant men enligt medium så är spöken väldigt aktiva på sådana punkter också.
 
+ @Badger
Nä, det handlar om att magiska och religiösa trosuppfattningar ter sig helt olika. Jag ska försöka ta det långsamt så att ni förstår: religion är mycket bredare och komplexare och betyder ofta nåt helt annat än att tro på övernaturliga fenomen.
Är man bokstavstroende kristen (oavsett inriktning) så tror man på det övernaturliga, hur kunde annars Jesus hela folk, utfodra mängder av folk med några bröd och fiskar och för den delen återuppstå?
 
Nej, inga spöken är kristna! Dom vet självklart att Jesus är Guds son och att Den Helige Ande finns men dom är rädda för denna treenighet därför att dom inte vill underordna sig.
Det där beror enormt mycket på vem man frågar. Du tror inte det men många andra kristna tror att deras anhöriga (som var kristna när de levde) kommer tillbaka, att man kan se döda (som var kristna när de levde) osv. På dig låter det lite som häxjakten på 1600-talet. Den tiden är ju tack och lov förbi.

Vad du menar med att spökena vet att Jesus är guds son och att den helige anden finns och att de därför vill underordna sig förstår jag inte. Menar du att de spöken som var kristna när de levde som döda vet att det där de trodde på bara var en saga och därför blev spöken?
 
Fast det gör dom, är väldigt engagerad i organisationer som letar efter folk och där får vi in många medium som tipsar om det ena och det andra som dessa döda säger. Sen har det väl iofs aldrig lätt någonstans direkt så men visst har vissa områden varit intressanta.

Jag tror inte riktigt riktigt på just sådant men enligt medium så är spöken väldigt aktiva på sådana punkter också.
Jag tänker mer att man följer anden och den faktiskt pekar på en punkt.

Men det är nog mer vagt som att man ska leta i en skog, enöverväxt skogsväg leder till en sjö och det finns en storgammal gran. Detta ska finnas i närheten av där personen försvann.
Jag förnekar inte att det finns eller att det inte går. Men jag tror det är få personer som kan få fram saker som är av betydelse i de fallen.
 
Jag tycker det känns ledsamt att folk känner att de behöver något annat (gud) för att känna sig trygga och säkra. Jag vill ha den tryggheten i mig själv.
Behöver det ena utesluta det andra?

Kan inte folk med gudstro vara trygga i sig själv och de utan gudstro otrygga? I så fall spelar gudstron ingen större roll om man nu är otrygg i sig själv är det då inte finns om man finner trygghet i gud, överfallsalarm, läkaren, säkerhetsdörren, sin sambo eller vad det kan vara?

Men visst är det fantastiskt att finna tryggheten i sig själv?
 
Ikväll har jag varit på (grupp)seans. Det är inte första gången men det är ganska roligt :) Ena avläsningen stämde sådär, andra omgången så tja om man tror på det så hade hen kontakt med min farfar.
 
Vi ska ju leva här och nu! :heart. När jag var liten och hade kommit förbi den där barnrädslan för döden när man är liten, så började jag tänka att först lever vi här och nu och så tar vi nästa liv efter det, alltid sett det så mer eller mindre...
Finns det någon särskild barnrädsla för döden? Hur menar du här?
 
Jag skriver så rakt som diskussionen kräver, din "känga" kan vara en genuin kränkning. Därför skrev jag att du borde tänka efter innan.
Rakt, det känns mer som du klättrat upp på en hög häst och tittar ner på oss andra ovärdiga och nedlåter dig att förklara med uttryck som att "ta det långsamt så folk ska förstå" och liknande.
 
+ @Voeux

Den här tråden är ju bevis på att det är fruktansvärt stigmatiserat att vara religiös, troende eller ens vara bunden till en religion i Sverige. Det är synd om människor i den globala södern som inte har något annat meningsfullt i sina liv, det är exotiskt och vacert med ursprungsbefolkningars naturreligioner, muslimska minoriteter förföljs och drivs på flykt i flera delar av världen men deras gud är ju detsamma som mytologiska varelser.
Jag känner på samma sätt på bukefalos som när LUF ville förbjuda omskärelse, att allmän förståelse för religionens innebörd inte sträcker sig längre än en lat gymnasieuppsats.
Hur får du det till det? På vilket sätt menar du att tråden skulle stigmatisera religion? Genom att likställa den med all tro på det som inte går att förklara/bevisa känns för mig långt ifrån stigmatiserande. Väldigt många tror på något som inte går att bevisa eller förklara. Med förklara menar jag en förklaring åt det vetenskapliga hållet.

Den muslimska guden är den samma som den judiska och den kristna typ.... Och även om man inte tror det så är det en av de stora världsreligionerna - islam alltså.
 
Vi är ju energi och energi försvinner aldrig, det bara omvandlas, så visst finns ju även när vi dör i någon form.
Vaf menar du med att vi ”är energi”? Vilken form av energi pratar du om?

Rent bokstavligt så frigörs kroppens energi vid kremeringen eller förmultningen till värme, och ämnena koldioxid och andra avgaser, vatten plus lite mineraler. Så vi finns kvar som dessa ämnen då.
Någon annan energi än detta frigörs inte, om vi pratar fysikalisk energi.
Pratar du någon sorts andlig energi så är det paeudovetenskap och ska inte blandas ihop med naturvetenskap
 
Jag har sett och hört alldeles för mycket i mitt barndomshem för att inte kunna låta bli att tro på ”spöken”.

Men eftersom jag bor ensam i ett ganska stort hus nu så VILL jag inte tro på det! 🙈😅

Jag blir löjligt rädd när jag börjar tänka på att saker kan hända. 🙈🤣 Speciellt efter att flera sagt till mig att jag är väldigt medial och att jag bara behöver ”öppna mig” så skulle jag kunna se/höra en massa...

*Kniper igen för kung och fosterland och vågar knappt ens tänka tanken på ”andra världar” med risk för att höra/se saker jag verkligen INTE vill*

Ärligt talat så vet jag inte vart jag står. Som sagt så vill jag verkligen verkligen inte tro på det, men samtidigt så har det hänt så många oförklarliga saker så jag vet inte. 🤷🏻‍♀️
 
Vaf menar du med att vi ”är energi”? Vilken form av energi pratar du om?

Rent bokstavligt så frigörs kroppens energi vid kremeringen eller förmultningen till värme, och ämnena koldioxid och andra avgaser, vatten plus lite mineraler. Så vi finns kvar som dessa ämnen då.
Någon annan energi än detta frigörs inte, om vi pratar fysikalisk energi.
Pratar du någon sorts andlig energi så är det paeudovetenskap och ska inte blandas ihop med naturvetenskap
Vad @Grazing menar med att vi är energi vet jag inte, men rent bokstavlig består vi av energi lagrad i fast form. vi utstrålar också energi i form av värme och det går hela tiden elektriska impulser (energi) i kroppen varav vissa kan avläsas (hjärnvågorna exempelvis) utanför kroppen. Vi omvandlar kontinuerligt lagrad energi till att hålla kroppen var, hjärtat igång mm och vi är aldrig het stilla så vi alstrar rörelse energi.

Vi är små minikraftverk.

Man kan också säga att vi mest består av tomrum, vi är uppbyggda av molekyler som är bygda av atomer och både molekyler och atomer består mest av tomrum.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 967
Senast: Hedinn
·
Samhälle Sån't här roar mig. Men i min värld har jag en betydligt striktare definition på vad ett nyord egentligen är. Animoji Emojis vars...
2
Svar
33
· Visningar
2 674
Senast: VLMF
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
27 976
Senast: EmmaW
·
Hästhantering Hej alla Bukefalister. Jag tänkte söka lite goda råd, och förhoppningsvis kunna få bukt med mitt "problem". :) Ponnyn det gäller är...
Svar
3
· Visningar
1 060
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp