Tror ni på övernaturliga fenomen?

Ja, jag är övertygad om att spöken och liknande finns! För att göra en längre historia kort. Ett torp blev obebott och jag o min exman turades om att se till det. Vi upptäckte att dörrar vi stängt stod öppna, saker hade tippat omkull och en dag sa han -nu vet jag att det spökar på Torpa för då jag kom dit så stod en sockerskål mitt på golvet och sockerbitarna var kvar i den! Och en varm o stilla sommardag då vi var där för att skörda hö så slog dörrarna till vindsgarderoberna "bom-bom-bom"... Och det var väldigt obehaglig stämning. Då fick jag nog och letade upp en präst som bad för torpet tillsammans med en vän. Sen ringde han upp mig och sa att jag skulle gå runt i stugan och sjunga påsk psalmer och läsa bibelord som handlar om Jesu seger över andemakterna. Jag gjorde som han sa och det hjälpte. Sedan dess har friden härskat på torpet, inget mer konstigt har hänt.

Jag är övertygad om att bibelns Gud är skaparen -livets ursprung. Och därför är han starkare än alla andra andar. En del har vänt sig mot Gud och det verkar som om en del tycker det är väldigt roligt att skrämma oss människor. En del kan låtsas vara döda personer, andra kan svara på frågor genom till ex de trebenta bord som är ganska vanliga här i Värmland. Deltagarna frågar och då knackar bordet med ett ben i golvet. Ett ben är ja, det andra nej. Med det tredje kan det räkna upp antal. Dom får rätta svar på allt, det enda dom inte får svar på är hur gamla dom kommer att bli eller vad som är rätt svar på tipset.
 
Ja, jag är övertygad om att spöken och liknande finns! För att göra en längre historia kort. Ett torp blev obebott och jag o min exman turades om att se till det. Vi upptäckte att dörrar vi stängt stod öppna, saker hade tippat omkull och en dag sa han -nu vet jag att det spökar på Torpa för då jag kom dit så stod en sockerskål mitt på golvet och sockerbitarna var kvar i den! Och en varm o stilla sommardag då vi var där för att skörda hö så slog dörrarna till vindsgarderoberna "bom-bom-bom"... Och det var väldigt obehaglig stämning. Då fick jag nog och letade upp en präst som bad för torpet tillsammans med en vän. Sen ringde han upp mig och sa att jag skulle gå runt i stugan och sjunga påsk psalmer och läsa bibelord som handlar om Jesu seger över andemakterna. Jag gjorde som han sa och det hjälpte. Sedan dess har friden härskat på torpet, inget mer konstigt har hänt.

Jag är övertygad om att bibelns Gud är skaparen -livets ursprung. Och därför är han starkare än alla andra andar. En del har vänt sig mot Gud och det verkar som om en del tycker det är väldigt roligt att skrämma oss människor. En del kan låtsas vara döda personer, andra kan svara på frågor genom till ex de trebenta bord som är ganska vanliga här i Värmland. Deltagarna frågar och då knackar bordet med ett ben i golvet. Ett ben är ja, det andra nej. Med det tredje kan det räkna upp antal. Dom får rätta svar på allt, det enda dom inte får svar på är hur gamla dom kommer att bli eller vad som är rätt svar på tipset.
Är alla spöken kristna då?
 
Ja, jag minns och skulle gärna läsa den igen men den togs väl bort helt vill jag minnas.

Har jag drömt eller togs den bort för att det började hända ännu mer skumma grejer och folk var rädda för att vi retade upp mörka energier eller nåt?
Det blev som en masspsykos, det framträdde mer och mer saker på de där bilderna..

😳😂
 
Är alla spöken kristna då?
Ja, ett av kruxen med religion är ju att har en av dem rätt så har ju de andra religionerna fel.

Tänk om det är så att vi ateister har fel och det visar sig finnas ett liv efter detta med någon slags gud och så är det nån gud från nån religion som dog ut i mannaminne för 8000 år sedan eller så...

Jag är ateist och upplever det inte alls som hopplöst eller sorgligt att det inte finns ett liv efter detta. Jag utgår från att det bara tar slut precis som det inte fanns något innan jag föddes och är helt nöjd med det.

Skulle jag ha fel så får jag väl ta den smällen - det vore helt omöjligt att i förväg försöka blidka alla potentiella gudar som folk tror på, har trott på och kommer att tro på. Varför skulle tex de kristna ha mer rätt än mayaindiarna?
 
Vart har du fått det där med Livets Ord ifrån? Jag gillar inte alls Livets Ord men sådana där dumheter håller dom inte på med. Min systerdotter går där och jag har tagit reda på mycket om den där församlingen.

Ok, så du har kollat upp hur alla i församlingen agerar på vägarna? Sedan ca 20 år tillbaks? Ambitiöst!

Läs mitt inlägg efter det du svarat på. Jag skriver att min pappa och flera andra hoppat ur bilarna efter att ha behövt tvärnita för att de klivit ut framför bilarna.
Och de har sagt just "Gud skyddar oss/Ske guds vilja".
Jag skrev också att inte alla Livets-Ordare gör så. Men att det fanns flertalet som gjorde det där.
 
Ok, så du har kollat upp hur alla i församlingen agerar på vägarna? Sedan ca 20 år tillbaks? Ambitiöst!

Läs mitt inlägg efter det du svarat på. Jag skriver att min pappa och flera andra hoppat ur bilarna efter att ha behövt tvärnita för att de klivit ut framför bilarna.
Och de har sagt just "Gud skyddar oss/Ske guds vilja".
Jag skrev också att inte alla Livets-Ordare gör så. Men att det fanns flertalet som gjorde det där.
 
Ursäkta att jag inte hade läst det du svarat någon annan! Det där med att gå rakt ut i vägen kan jämföras med en frestelse som Jesus fick, står om det i Matteus 4. Djävulens säger att "Om du är Guds son så kasta dig ned från tempelmuren så ska änglarna ta emot dig". Men Jesus svarade att du ska inte fresta Herren din Gud.
 
Ja, jag är övertygad om att spöken och liknande finns! För att göra en längre historia kort. Ett torp blev obebott och jag o min exman turades om att se till det. Vi upptäckte att dörrar vi stängt stod öppna, saker hade tippat omkull och en dag sa han -nu vet jag att det spökar på Torpa för då jag kom dit så stod en sockerskål mitt på golvet och sockerbitarna var kvar i den! Och en varm o stilla sommardag då vi var där för att skörda hö så slog dörrarna till vindsgarderoberna "bom-bom-bom"... Och det var väldigt obehaglig stämning. Då fick jag nog och letade upp en präst som bad för torpet tillsammans med en vän. Sen ringde han upp mig och sa att jag skulle gå runt i stugan och sjunga påsk psalmer och läsa bibelord som handlar om Jesu seger över andemakterna. Jag gjorde som han sa och det hjälpte. Sedan dess har friden härskat på torpet, inget mer konstigt har hänt.

Jag är övertygad om att bibelns Gud är skaparen -livets ursprung. Och därför är han starkare än alla andra andar. En del har vänt sig mot Gud och det verkar som om en del tycker det är väldigt roligt att skrämma oss människor. En del kan låtsas vara döda personer, andra kan svara på frågor genom till ex de trebenta bord som är ganska vanliga här i Värmland. Deltagarna frågar och då knackar bordet med ett ben i golvet. Ett ben är ja, det andra nej. Med det tredje kan det räkna upp antal. Dom får rätta svar på allt, det enda dom inte får svar på är hur gamla dom kommer att bli eller vad som är rätt svar på tipset.
Det är detta som skaver hos mig - OM spöken finns, varför gör de då såna orimligt meningslösa saker som att flytta på sockerskålar?? Varför kommer inte t.ex. mordoffer tillbaka och berättar var deras kroppar finns och vem som mördade dem? Varför svarar de inte på viktiga saker? Varför sånt trams som skåpluckor som gnisslar och skålar som flyttar på sig? Om trebenta bord kan svara på frågor, ställ då en riktigt bra fråga, t.ex. nån mordgåta eller liknande som man verkligen vill få svar på! (Jag vill gärna få veta hur pyramiderna byggdes!)
 
Det är detta som skaver hos mig - OM spöken finns, varför gör de då såna orimligt meningslösa saker som att flytta på sockerskålar?? Varför kommer inte t.ex. mordoffer tillbaka och berättar var deras kroppar finns och vem som mördade dem? Varför svarar de inte på viktiga saker? Varför sånt trams som skåpluckor som gnisslar och skålar som flyttar på sig? Om trebenta bord kan svara på frågor, ställ då en riktigt bra fråga, t.ex. nån mordgåta eller liknande som man verkligen vill få svar på! (Jag vill gärna få veta hur pyramiderna byggdes!)

Ja, det har jag också undrat många gånger! Den eller dom på Torpet tyckte kanske att "stugan blev obebodd så då flyttar vi in" och så försökte dom skrämma bort oss helt enkelt. Och fast jag redan var kristen så sökte jag stöd hos en präst för jag blev faktiskt rädd. Men många tycker sånt där är jättespännande och tittar på de där TV-programmen. Finns spökhus där folk betalar för att övernatta också. Jag vet inte om dom som håller på med trebenta bord får svar på viktiga frågor. Jag vet i alla fall att många spåkvinnor har försökt lösa mordgåtor och sånt utan att lyckas. Jag tycker det visar att varken spöken eller de där som spåkvinnorna kontaktar vill oss väl. (Därmed inte sagt att det inte de flesta spåkvinnor egentligen vill väl, dom försöker nog hjälpa). Gud skaparen kommunicerar inte med oss på det sättet, det är jag övertygad om
 
8ef7f907d328aa4273a513092794c647.jpg
 
Sen på bollen som alltid :angel:, men överlag så sätter jag min tillit till fullt naturliga förklaringar även för konstiga upplevelser. Jag älskar Creepypodden och läskiga berättelser i allmänhet, men det är också en hel del jag får skippa eftersom de inte är tillräckligt realistiska för mig, så tråkig är jag. :cautious: Av samma anledning föredrar jag true crime framför creepypasta om jag ska välja något som på riktigt är skrämmande för mig.

Jag har själv upplevt en del saker som jag vid de tillfällena inte kunde förklara, men såhär i efterhand när jag lärt mig mer om vissa fenomen, och speciellt psykiska sådana, så är jag mer skeptisk. När man vet hur vanliga ljudhallucinationer är t ex, så blir "åh shit jag hörde nåt :nailbiting:" genast mindre anmärkningsvärt.

Religion har jag för övrigt noll till övers för och jag tycker att den diskussionen bör brytas ut till en separat tråd.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 957
Senast: Hedinn
·
Samhälle Sån't här roar mig. Men i min värld har jag en betydligt striktare definition på vad ett nyord egentligen är. Animoji Emojis vars...
2
Svar
33
· Visningar
2 674
Senast: VLMF
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
27 970
Senast: EmmaW
·
Hästhantering Hej alla Bukefalister. Jag tänkte söka lite goda råd, och förhoppningsvis kunna få bukt med mitt "problem". :) Ponnyn det gäller är...
Svar
3
· Visningar
1 060
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp