Trudeaus blackface-skandal

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tror att man kom undan med mer för bara ~20 år sedan än idag. Men att det är precis lika laddat då som nu.
Jag kan lätt tänka mig sammanhang där det kan ha varit mer laddat för 20 år sedan eftersom den vita blindheten för vit rasism var ännu mer kompakt då än nu. Något som det fanns och finns oändligt mycket svart erfarenhet av.

Den laddning du talar om, tycks endast beröra vita.

Det är klart att det finns fall då frågan är väldigt relevant.

Men så som jag uppfattade att frågan fungerade i den här tråden, kändes det för mig mer som en slentrianmässig kvasikällkritik som syftar till att omrikta vår uppmärksamhet. Så tolkade jag den frågan här.
Jag tycker att den alltid är relevant. Men jag jobbar ju med källkritik. Däremot tycker jag inte att den bör överskugga sakfrågan.

Undrar hur dagens feminister betraktar Joséphine Baker?
Vad jag minns använde hos sig av "brown faces" i sina föreställningar.

Jag tycker att den alltid är relevant. Men jag jobbar ju med källkritik. Däremot tycker jag inte att den bör överskugga sakfrågan.
Fast inte om syftet med frågan inte är frågan, antar jag. Eller, det följer väl av din andra mening.

Jag är vansinnigt trött på låtsaskällkritik!

Och vad är en ursäkt? Vem definierar vilka ord som får användas i en ursäkt för att den ska vara en godkänd ursäkt, eller en icke godkänd ursäkt? Vad är att döma? Vem avgör vad någon vet eller menar vid en viss tidpunkt? Vad är att ta ansvar? Är det att be om ursäkt, är det att avgå från det man gör, eller är det att uppfinna ett sätt att göra saker ogjorda?

Så mycket svingande med svärdet i denna tråd att jag blir matt. Så många ord som används för att förklara att den andra är dum, utan att förklara sina egna ord. Lycka till alla som orkar fortsätta...

Och vad är en ursäkt? Vem definierar vilka ord som får användas i en ursäkt för att den ska vara en godkänd ursäkt, eller en icke godkänd ursäkt? Vad är att döma? Vem avgör vad någon vet eller menar vid en viss tidpunkt? Vad är att ta ansvar? Är det att be om ursäkt, är det att avgå från det man gör, eller är det att uppfinna ett sätt att göra saker ogjorda?

Så mycket svingande med svärdet i denna tråd att jag blir matt. Så många ord som används för att förklara att den andra är dum, utan att förklara sina egna ord. Lycka till alla som orkar fortsätta...
Är det så kontroversiellt att vissa ursäkter inte egentligen är ursäkter? Alltså det är väl grundläggande? Jag lär mina barn att en ursäkt där man bortförklarar sitt beteende/skyller det inträffade på någon annan inte är en ok ursäkt. Jag trodde att det var grundläggande.

Är det så kontroversiellt att vissa ursäkter inte egentligen är ursäkter? Alltså det är väl grundläggande? Jag lär mina barn att en ursäkt där man bortförklarar sitt beteende/skyller det inträffade på någon annan inte är en ok ursäkt. Jag trodde att det var grundläggande.

Och jag tycker inte att det är självklart att en förklaring till något som hände för länge sedan, innebär att man menar att företeelsen är okej med dagens ögon. Menar man att man menar det när någon "ber om ursäkt" så tycker jag att det är bra att förklara det för det underlättar diskussionen.

Och jag tycker inte att det är självklart att en förklaring till något som hände för länge sedan, innebär att man menar att företeelsen är okej med dagens ögon. Menar man att man menar det när någon "ber om ursäkt" så tycker jag att det är bra att förklara det för det underlättar diskussionen.
Men tycker du på allvar att 2001 kan klassas som längesedan?

Men tycker du på allvar att 2001 kan klassas som längesedan?

Jag tycker att det inte går att entydigt säga vad som är norm och allmän uppfattning på alla platser på jorden ett visst datum. Oavsett om det handlar om 1561 eller 2001, i Säffle eller Montreal. Sammanhanget går helt enkelt inte att bortse ifrån. Jag är snarare förvånad över dem som eventuellt tycker det.

Just ja, glömde: På allvar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka