Tuff, orädd och smidig hästras

Sv: Tuff, orädd och smidig hästras

Eller hur? De är helt oslagbara, det FINNS en anledning till att nästan alla som skaffar islandshäst, ganska snart har två-tre till :love:

//en som har tre... :p
 
Sv: Tuff, orädd och smidig hästras

nej, jag skrev inte att araber inte kan mäta sig med connemaror eller halvblod generellt... läs igen.

dom araber jag ägt/ridit in/utbildat för kunds räkning har inte kunnat mäta sig med DEN connemara jag hade som liten eller DET halvblod jag fick som läromästare...

det har med INDIVIDEN och dennes lynne i kombination med HUR den hanterats att göra, inte RASEN.

mina hästar tvekar inte för att lyda heller (är orädda, tuffa och tillitsfulla), men dom har självbevarelsedrift vilket det är frågan om dom 2 jag nämde hade, där va det extremt. förstår du ?

arab har jag inte för avsikt att skaffa igen då det inte passar mina mål.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tuff, orädd och smidig hästras

jag har haft några araber själv, men dom kan inte mäta sig med den connemara jag hade som ung eller det danska halvblod jag fick som läromästare som tonåring.

fjärde gången jag läser, och jag ser fortfarande att de araberna inte kan mäta sig med den conemara och det danska halvblodet.

Jag förstår nu, men i ursprungsinlägget står inget om vad du menar.

Men sen beror inte bara tempramentet på hur man uppfostrar dem, olika raser har faktiskt olika kännetecken, ta hundar som ex, skulle du påstå att en BC hade samma temprament som en labbe bara man behandlade dem lika så skulle du nog inte få mkt med håll, de är olika, de har olika historia helt enkelt, sen kan man ändra ganska mkt, men du har större chans att veta vad du får om du väljer en ras efter det du ska göra, oavsett om det är en arab eller en shettis.
 
Sv: Tuff, orädd och smidig hästras

SupercriminalBunnyrabbit och Skuggi tog orden ur munn på mig :P
 
Sv: Tuff, orädd och smidig hästras

Tack för bra svar!

Men, kan det inte vara lite tungt för en arab att knuffa runt på en osnaggad karl som väger över 90 pannor?

(missade kanske den detaljen :angel:)

Ungeför som att säga att alla göteborgare har skön humor, men är lite dryga...

Baah ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tuff, orädd och smidig hästras

Minsta tillåtna vikt på distansmästerskapen är 75 kilo och det är ofta stora karlar som rider, så nej det tror jag inte.

tillägger att de går ju dessutom faktiskt 16 mil, så jag tror absolut inte det är nåt problem

det beror ju på hur du rider, sitter du och skumpar så ska du nog inte rida alls... men kan du rida så ser jag inga problem, jag har haft betydligt tyngre ryttare på mina araber.
 
Senast ändrad:
Sv: Tuff, orädd och smidig hästras

En pre då?? Avlade för tjurfäktning ett tag så de bör va tuffa smidiga och orädd
 
Sv: Tuff, orädd och smidig hästras

läs igen då... jag skrev ju klart och tydligt att DOM araber JAG har haft inte kan mäta sig med dom andra 2 jag nämde. :angel: du behöver liksom inte försöka dumförklara.

dom egenskaper som efterfrågades - tillit, mod och oräddhet finner du hos individer i alla raser (vilken avel söker inte dom egenskaperna ?), snabbhet och smidighet hos ett stort antal raser och vackra individer finns oxå överallt, framförallt i betraktarens ögon :D

vad hästen ska användas till och därmed specifika egenskaper utöver det dom flesta söker (och som nämts) näms inte ;)

nu är det väl så att just araben är DIN favoritras, inte min. så där avslutar jag.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tuff, orädd och smidig hästras

Har du erfarenhet av en riktigt orädd och tuff hästras som fullt ut litar på sin ryttare?

Är den snabbast och snyggast oxå så är det ett plus såklart :p

Håller med om att individen är viktigare än rasen, men ... du beskrev just en haflinger! H-A-F-L-I-N-G-E-R. Snyggare än det mesta, mycket snabbare än de flesta tror, orädd och tuff är bara förnamnet. Dessutom klarar de lätt din matchvikt. Jag känner flera i 90-klubben som rider sin haflinger utan problem. Det finns bara en hake. De är KRAFTIGT beroendeframkallande ... :D (Själv är jag som du förstår en s.k. "hafloholic" med 6 eldröda springare i stallet)
 
Senast ändrad:
Sv: Tuff, orädd och smidig hästras

om jag dumförklarar någon så är det mig själv i så fall, och det kan du själv läsa innantill.

faktum är att hela denna tråd kommer alla bara skriva sina favoritraser, och tråden är då ganska meningslös, det vore bättre om Ts preciserade sig lite, lite mer exakt vad Han ska ha hästen till.
 
Sv: Tuff, orädd och smidig hästras

Har du erfarenhet av en riktigt orädd och tuff hästras som fullt ut litar på sin ryttare?

Är den snabbast och snyggast oxå så är det ett plus såklart :p

Jag skulle vilja rekomendera att du tittar på Quarterhästen.

Den är inte för intet världens största hästras. De är avlade för att bära en vuxen man i sadeln hela dagen. De är orädda (de rädda blev mat) uthålliga och med ett inre lugn för att inte skrämma kossorna.
De är oxå snabbast i världen på korta distanser.

Viktigast av allt är att Du måste lita på din häst för att den skall lita på dig. Annars spelar det ingen roll vilken ras du har, det kvittar lixom...

mvh Eva
 
Sv: Tuff, orädd och smidig hästras

jo, visst vore det bättre om ändamålet nämdes ;)

f.ö måste jag medge att min favoritras ig. är eng. fullblod (eller hbl. med mycket fullblod i sig) efter dom gamla linjerna (tex. lane court) :laugh:

men det är inte i den rasen jag mött dom största "egenskaperna" som efterfrågats, även om det generellt är orädda, tuffa och lojala hästar (pricis som araberna ;))

undantagen bekräftar ju alltid reglen ;)
 
Sv: Tuff, orädd och smidig hästras

läs igen då... jag skrev ju klart och tydligt att DOM araber JAG har haft inte kan mäta sig med dom andra 2 jag nämde. :angel: du behöver liksom inte försöka dumförklara.

dom egenskaper som efterfrågades - tillit, mod och oräddhet finner du hos individer i alla raser (vilken avel söker inte dom egenskaperna ?), snabbhet och smidighet hos ett stort antal raser och vackra individer finns oxå överallt, framförallt i betraktarens ögon :D

vad hästen ska användas till och därmed specifika egenskaper utöver det dom flesta söker (och som nämts) näms inte ;)

nu är det väl så att just araben är DIN favoritras, inte min. så där avslutar jag.

Det var ett klyftigt svar tycker jag :)...

TS: Det finns individer av dina önskemål i de flesta raser... Men visst finns det vissa raser som passar in bättre än andra.. Typ Islandshästen, varmblodet, nordsvensken mm mm....
 
Sv: Tuff, orädd och smidig hästras

en stor maffig mara :love:
arber är inte snygga o islänningar ser ut som förväxta shettisar, sen ser det för gräsligt ut med stora karlar på små spethästar.
 
Sv: Tuff, orädd och smidig hästras

Araben.

Make till fantastisk häst på dom områdena får man leta efter.
 
Sv: Tuff, orädd och smidig hästras

quarter, tycker då jag :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 865
Senast: Solstig
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
989
Senast: Viva
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 123
Senast: AbCdE
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 093
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp