Tuff, orädd och smidig hästras

Sv: Tuff, orädd och smidig hästras

Jag måste nog säga att :love:Sune:love: är den modigaste hästen jag träffat. världens goaste fjording :D:D

men, han är ju bara EN individ. jag tror inte att det går att välja EN ras, alla individer är olika :)
 
Sv: Tuff, orädd och smidig hästras

Har du erfarenhet av en riktigt orädd och tuff hästras som fullt ut litar på sin ryttare?

Är den snabbast och snyggast oxå så är det ett plus såklart :p

Nu kommer jag med ett nytt förslag, mustangen :) De är orädda och tåliga. Det där med snyggast vet jag inte, men dem är fina. Och snabba är dem! ;)
 
Sv: Tuff, orädd och smidig hästras

Nu skojar du, va? Det finns väl knappast några sådana i Sverige, eller?
 
Sv: Tuff, orädd och smidig hästras

Massor av roliga och bra försölag haglar in. Tack så jättemycket!

Jag vill ha en häst som inte står och töntar sig inför ett vattendike. Inte har nåt problem med att hoppa över två bilar som har parkerat huv mot huv.

Sen får den gärna vara lättlärd att promenera på bakbenen. Det här kan jag tänka mig kräver lite tålamod.

Nu kommer jag med ett nytt förslag, mustangen :) De är orädda och tåliga. Det där med snyggast vet jag inte, men dem är fina. Och snabba är dem! ;)

Schocknajs!

Inte många som rider runt på vildhästar inte. En grulla-färgad krake med lång och tjock man vore top notch!
 
Sv: Tuff, orädd och smidig hästras

Jag tycker inte någon häst borde hoppa över en motorhuv!

hästen kan göra sig illa och bilen kan bli skadad! Står 2 bilar så så kan man rida runt!

Varför ska du har en häst som stegrar sig? då lär du knappast ha en häst som gör allt för dig!!

:mad:
 
Senast ändrad:
Sv: Tuff, orädd och smidig hästras

Jag tycker inte någon häst borde hoppa över en motorhuv!

hästen kan göra sig illa och bilen kan bli skadad! Står 2 bilar så så kan man rida runt!

Varför ska du har en häst som stegrar sig? då lär du knappast ha en häst som gör allt för dig!!

:mad:

Det är din åsikt o den får du såklart ha.

Alla hästar som hoppar över fasta hinder kan såklart skada sig. Tycker du samma sak om alla som hoppar över nedfallna träd i skogen eller tävlar fälttävlan?

Bilarna...ja, det är ju bara en matrialfråga ;)

Nej nej, du är du ute och rider i fel skog. Hästen ska ju såklart bara stegra sig när jag vill att den ska göra det.
 
Sv: Tuff, orädd och smidig hästras

Vad skulle du tycka om din bil blev förstörd av att nån hoppade över den med en häst??

Nej jag är inte emot fasta hinder, men du vet inte hur marken ser ut på andra sidan bilen, på en fälttävlansbana vet man det.

Jag undrar hur mkt pengar du hade tänkt att lägga på en häst? för en sådan häst du verkar vilja ha blir inte billig.

Jag har ingen anning om hur mkt du kan om hästar, men av att dömma det du har skrivit här så kan du väldigt lite, jag hoppas för både din och din framtida hästs skull att min uppfattning är fel.
 
Sv: Tuff, orädd och smidig hästras

Vad skulle du tycka om din bil blev förstörd av att nån hoppade över den med en häst??

Nej jag är inte emot fasta hinder, men du vet inte hur marken ser ut på andra sidan bilen, på en fälttävlansbana vet man det.

Jag undrar hur mkt pengar du hade tänkt att lägga på en häst? för en sådan häst du verkar vilja ha blir inte billig.

Jag har ingen anning om hur mkt du kan om hästar, men av att dömma det du har skrivit här så kan du väldigt lite, jag hoppas för både din och din framtida hästs skull att min uppfattning är fel.

Men jösses, ett hinder går väl inte sönder för att man hoppar över det, hur brukar du hoppa?

Wtf, jag vet väl visst hur det ser ut på andra sidan bilen? Snacka nu inte i nattmössan.

Menar du att jag ser fattig ut?

jag har ingen aning om hur mkt du kan om förutfattade meningar och fördommar, men av att dömma det du har skrivit här så kan du väldigt lite, jag hoppas för både din och min skull att min uppfattning är fel.
 
Sv: Tuff, orädd och smidig hästras

om du inte kan gå runt, hur ska du då veta hur det ser ut på andra sidan :confused:

menar du att du aldrig någonsin i hela ditt liv aldrig har kommit fel mot ett hinder, aldrig har rivit ett enda hinder?! saker kan hända och det vet nog du med!

Hur mkt pengar vill du lägga på en häst då?

200 000?

500 000?

jag bara undrar om du är medveten om vad en sådan häst kostar.
 
Sv: Tuff, orädd och smidig hästras

Vad skulle du tycka om din bil blev förstörd av att nån hoppade över den med en häst??

Nej jag är inte emot fasta hinder, men du vet inte hur marken ser ut på andra sidan bilen, på en fälttävlansbana vet man det.

Jag undrar hur mkt pengar du hade tänkt att lägga på en häst? för en sådan häst du verkar vilja ha blir inte billig.

Jag har ingen anning om hur mkt du kan om hästar, men av att dömma det du har skrivit här så kan du väldigt lite, jag hoppas för både din och din framtida hästs skull att min uppfattning är fel.

Men hästen ska ju hoppa, inte krypa... Dessutom röstar jag för att hästen ska vara oskodd, eftersom det är ett naturligt tillstånd, och då speciellt för mustanger. Alla vet ju att indianerna hade dem oskodda, så det är känt att de klarar det.
Och om den är oskodd kommer det inte bli några märken på bilen, ev kan barfotaboots användas för att minimera risken vid ev. skrapning.

Men snälla nån, det ser man väl när man kommer dit vad som är på andra sidan? Han vill ju ha en smidig häst som kan väja för oväntade saker. Funkar ju utmärkt vid fälttävlan med hinder+ vattengrav, t.ex. Vad är problemet?

TS kanske faktiskt har mycket pengar, det är inte bara tjejer som är galna nog att lägga förmögenheten på en häst. :p

Man ska inte döma så mycket, för då kan man döma folk som inte kan stava till döma heller! :D :D ;)

Var får jag allt ifrån? -Glöggen!
 
Sv: Tuff, orädd och smidig hästras

du menar helt ärligt att om hästen snubblar till innan bilden och halvt landar på bilen så blir inga märken om hästen inte har skor?

Vilken värld lever du i?

Och vad då man märker vad som är på andra sidan när man kommer dit, man har ju ingen anning, det kan ju ligga taggtråd, glasflaskor, plastpåsar (halt) eller vad som helst som du inte ser förens du ska landa, och då är det ju försent!

Jag skulle iaf aldrig utsätta någon av mina hästar för det någonsin!

Jag skrev inte att han hade dåligt med pengar, jag bara undrade om han var medveten om vad en sån häst kostade, och jag har fortfarande inte fått nåt svar.

jag har inte dömt någon, men jag ifrågasätter och det får man på ett forum.
 
Sv: Tuff, orädd och smidig hästras

du menar helt ärligt att om hästen snubblar till innan bilden och halvt landar på bilen så blir inga märken om hästen inte har skor?

Vilken värld lever du i?

Och vad då man märker vad som är på andra sidan när man kommer dit, man har ju ingen anning, det kan ju ligga taggtråd, glasflaskor, plastpåsar (halt) eller vad som helst som du inte ser förens du ska landa, och då är det ju försent!

Jag skulle iaf aldrig utsätta någon av mina hästar för det någonsin!

Jag skrev inte att han hade dåligt med pengar, jag bara undrade om han var medveten om vad en sån häst kostade, och jag har fortfarande inte fått nåt svar.

jag har inte dömt någon, men jag ifrågasätter och det får man på ett forum.

Nejnej, jag skrev ju att man ev bör anv. boots för att minimera risken. Bootsen har dessutom positiva egenskaper för själva hoven också, jag menar om de är helt nyverkade så kan de vara lite ömma vid hoppning, läs Dr H. Strassers bok för vidare råd. :idea:
Men eg ska det inte vara några problem, hästen ska klara ALLT redan från start.
Nejnej, för när hästen är ordentligt nedverkad så är strålen den bärande punkten, och den är ju lite gummiartad, så den repar inte utan är mjuk och fin. Nemas Problemas. :bump:

Hmm, låt se, senast jag kollade var det en värld full av lyckliga oskodda hästar. Dessutom vill jag även slå ett slag för hur lyckliga hästar blir av att leva helt naturligt, utan täcken, och med bomlösa sadlar! Täcken är tunga och kan orsaka ryggsmärtor. Hästen reser upp pälsen istället till skydd mot väder och vind.

Jamen, vem skulle parkera vid glas och taggtråd?? Självklart inte, bilägaren vill väl inte ha punka heller, så det är ju uppenbart att det inte finns vassa saker brevid bilen. :p

Nejnej, men TS vill ju inte ha en fjollhäst heller, den ska ju vara modig och speciell... ;)

Oja, det får man, det bör man, och det gör man!! Haha, det rimmade, fasen vad lustig jag är ikäll....! :banana: :D
Ja, var får jag allt ifrån? -Glöggen!
 
Sv: Tuff, orädd och smidig hästras

kan inte säga att det är nån speciell hästras som är så.
Det beror helt på vad man har för kontakt med sin häst. Hästen jag hade litade på mig till 100% och han gjorde allt jag bad honom om. det var ett varmblod. halvbloden jag har nu dom litar inte jag helt på för det är unghästar så är som annorlunda nu men om några år så tror jag det kommer vara lika med dom.

litar du på hästan och hästen på dig så kan man göra vad som helst.
 
Sv: Tuff, orädd och smidig hästras

jag har inte skrivit något ont om bafota hästar så jag fattar inte vad det har med saken att göra, jag har själv en häst som går barfota och 2 bomlösa sadlar, så lägg ner den diskussionen.

så hoven kan inte ha med sig grus? det är enligt dig omöjligt att hästen gör nån skada på bilen?

Kan du komma hem till mig så min häst får promenera på din motorhuv då eller?

nej jag tror inte det va!

jag vet flera personer som kan parkera vid sånna grejer, men inte på dem, det är en visentlig skillnad.
 
Sv: Tuff, orädd och smidig hästras

jag har inte skrivit något ont om bafota hästar så jag fattar inte vad det har med saken att göra, jag har själv en häst som går barfota och 2 bomlösa sadlar, så lägg ner den diskussionen.

så hoven kan inte ha med sig grus? det är enligt dig omöjligt att hästen gör nån skada på bilen?

Kan du komma hem till mig så min häst får promenera på din motorhuv då eller?

nej jag tror inte det va!

jag vet flera personer som kan parkera vid sånna grejer, men inte på dem, det är en visentlig skillnad.

Aha, bra bra, då ska det nog inte vara några problem med en liten promenad på huven, förutsatt det rör sig om små hästar, för min bil är mycket liten, haha. Problemet blir nog hur vi ska få upp lilla pållen på bilen, men det vore onekerligen ett intressant projekt! Om du kommer på buketräffen kan vi diskutera metoder och utförande närmare... :idea:
Men som sagt, det förutsätter att de är ordentligt verkade enligt den förträffliga fru Strassers metoder, så att allt hårt verkligen är undanslipat, annars blir det givetvis repor. :p Och om allt utstickande är ordentligt bortslipat kommer det ju inte att följa med något grus! :idea:

Sedan har vi ju bucklor att ta hänsyn till när det kommer till promenad, det är ju inte bara lite skrapande, även en ponny väger ju en del, men det kan vi kanske diskutera med ditt försäkringsbolag, små bagateller bara, som säkert kan lösas till belåtenhet.
Vidare funderade jag på om man kanske kunde tjäna en hacka på att sälja rättigheterna till spektaklet till Ridsport..? Eller kanske Min Häst? Tål att fundera på...

Ang. parkering vid vassa saker får man kanske konstatera att folk kan vara sorgligt vårdslösa med sina saker, men det går ju inte att gardera sig mot alla eventualiteter (ack ja, träskallar går i arv men inte träben).
Vi får hoppas att TS tänker ha en bra försäkring för sin häst så ska det nog gå att sy ihop den igen vid eventuella missöden, alt. bra livränta vid allvarligare skada.
Det är ju på sätt och vis också positivt, eftersom det finns så många hästar som far illa, så om TS häst tragiskt omkommer kan ju en annan häst få chansen till ett bra hästliv hos TS. :laugh:
 
Sv: Tuff, orädd och smidig hästras

Håller med om att individen är viktigare än rasen, men ... du beskrev just en haflinger! H-A-F-L-I-N-G-E-R. Snyggare än det mesta, mycket snabbare än de flesta tror, orädd och tuff är bara förnamnet.

Åååh, jag red en sådan haflinger du beskriver när jag jobba hos en unghästutbildare som bor "på en höjd".
Han var otroligt snygg och jag förstår verkligen varför ägarna kallade honom "PRINSEN".;)
Jag kan än idag sakna våra skogsridturer, trots att det var ett antal år sedan.
Vi matchade varandra bra, "Prinsen" med lång ljus man och jag med långt ljust hår...
 
Sv: Tuff, orädd och smidig hästras

du har inte träffat min häst, hon är otroligt nyfiken på allt och skulle jag be henne hoppa upp på motorhuven så skulle hon nog göra det, dock skulle vi nog bara få upp framdelen eftersom hon är en stor häst, jag tror dessutom att motorhuven är hal...


någon barfota metod är hon inte verkad enligt, jag vet ingen sån i trakterna här tyvärr, men det vore onekligen intressant att prova då hon är lite hovöm på grusväg, men jag känner inte till nån, tyvärr

jag gillar din ide! tror du vi skulle kunna få mkt pengar för ett sånt spektakel? :rofl:
 
Sv: Tuff, orädd och smidig hästras


Haha tillåt mig att säga emot! Min förra nordsvensk var mer lokomotiv och fullblod än kallblod! Nervig, pigg, het, hoppig, lättskrämd... you name it. Full räser!

Nuvarande nordsvensk är sävlig, lugn, galopperar inte i onödan, ibland tittig/lättskrämd men oftast lugnet själv.

Hästar är individer. ;)
 
Sv: Tuff, orädd och smidig hästras

Du tar allt som skrivs på allvar va?

T.ex. det med att hoppa över bilar. Var det bara jag som såg framför mig två bilar uppställda på t.ex. TS gårdsplan med flit, för att man ska hoppa över dem?
Liksom, hur ofta är man ute och rider och vägen blockeras av två bilar huv mot huv så man absolut inte kommer förbi :p

Vet inte hur seriös frågan var från början men snälla... man behöver ju inte hoppa på folk till höger och vänster.
 
Sv: Tuff, orädd och smidig hästras

av alla hästar jag stött på så passar araben bäst på det som sökes.dom har inte vart töntiga, hoppat allt man styrt dom mot och uthålliga, snabba, o vackra.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 865
Senast: Solstig
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
989
Senast: Viva
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 124
Senast: AbCdE
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 096
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp