Två borgensmän

MissOnly

Trådstartare
Ni bukare är alltid så kloka så jag tänkte be er om lite rådgivning..:D

Jag och en god vän ska hyra ett hus tillsammans. Fastighetsägaren kräver två borgensmän och en förälder vardera har gått med på detta. Kruxet är bara att min kära mor bara vill gå i borgen för mig och inte för min vän, så företaget som har skrivit hyreskontraktet för huset rekommenderade oss att skriva ett eget avtal där det framgår tydligt att vardera borgensman bara går i borgen för 50% av hyran varje månad. Hur ska ett sådant utformas för att det ska vara juridiskt hållbart?
 
Fast om ni skriver en borgensförbindelse med fastighetsägaren så kan ni väl inte avtala bort den i ett annat avtal? Låter märkligt om det är möjligt.
 
Kan ju passa på att ställa en till fråga då, om vi inte skulle göra ett sådant avtal och bara skriver på i blindo här - om vi skiter i att betala hyran, vilken av borgensmännen ska betala? Då det handlar om 2 personer som inte känner varandra, är det bara först till kvarn då? Då måste de ju ändå komma överens om vem som ska betala, därför kanske ett sådant avtal ändå går att skriva?
 
Nej jag har ingen aning faktiskt, har noll koll på sånt där, därför jag frågar :)

Du får säkert bättre svar än mitt :) Jag bara tänkte att om två personer har skrivit på en borgensförbindelse, där den ena täcker upp för den andra sas, borde det inte vara möjligt att i ett annat avtal avtala bort 50 %. Om den ena personen inte betalar så drabbas ju då fastighetsägaren.
 
Om inget annat avtalas är borgensmännen solidariskt ansvariga för det dem gått i borgen för i detta fallet hyran. Det innebär att hyresvärden kan kräva den han väljer på hyran och eventuell ränta och andra avgifter som uppkommer. Men borgensåtagandet kan också utformas så att de går i borgen för halva hyran var. Men om det är utformat som solidariskt åtagande och ni sen har ett avtal som reglerar det andra kan alltså hyresvärden kräva någon av de på hyran. Sen får den personen som betalat driva kraven mot den andra borgensmannen.
 
Ni ska utforma avtalet med hyresvärden att vardera borgensman bara går i borgen för halva hyran, och då för den partens hyra man känner. Alltså ska din förälder bara vara skyldig för det du inte kan betala och den andres förälder bara vara skyldig för det den inte betalar.

Skriver ni att föräldrarna går i borgen på hälften var, så innebär ju det att om din vän inte betalar så kan hyresvärden fortfarande kräva din förälder på pengarna.
 

Liknande trådar

Relationer Hej, Är tillsammans med en man jag älskar, det pirrar, vi har otroligt roligt ihop och han är min bästa vän! Men, han mår väldigt...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 140
Senast: Ramona
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 480
Senast: Inte_Ung
·
Ekonomi & Juridik För snart 4 år sedan (3år 8mån) så flyttade jag akut från en familj där jag varit inneboende på grund av att jag blivit misshandlad av...
2
Svar
23
· Visningar
4 267
Senast: moiran
·
Ekonomi & Juridik Nu skriver jag åt en vän. Namnen är påhittade situationen är riktig. Sanna har sin häst inacorderad i ett kollektivt stall. Ägaren...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 303
Senast: mammaBerg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp