Två hundar med helt skilda motionskrav

Bukefalos 30 år!

Oavsett om hunden är nöjd med detta eller inte så är det väl ett ofog att använda sin brukshundsklubb som rastningsområde?
Det är ju trots allt en plan för träning av hund, inte en hundrastgård.

(Min hund kan med få springa runt lite lös när jag plockar fram saker om jag är själv - men då är han ju rastad innan).
Finns ju olika typer av hundklubbar en del är mer som en stor rasthage med separata planer för just träning.
Men det var bara ett exempel som sagt.
Ett exempel på att en hund kan sniffa runt på annat vis än på koppelpromenad.

Jag tror absolut alla raser i grunden vill gå på sina sniffarisar, om de inte har hussar och mattar som har tagit bort det ur dem från bebistiden, i grunden finns det, det är jag säker på. Visst är mycket rasbetingat, men jag tror att om man tillåter alla hundar sniffari sedan de är små så är det vad de faktiskt vill ha också, och skulle kräva.
Sniffande går att utföra utan att gå långa promenader.

Dina kanske, men alla hundar är inte såna som finner sig i det lilla dom får. Hade jag tagit min hund till samma tomma och intryckslösa plats gång på gång för att jag själv inte ids promenera så hade han stuckit till skogs eller var som helst där det finns mer intressanta saker. Med all rätt, för då har jag ju inte gett honom nåt värde i att hänga med mig.

Att använda lokala klubbars områden som rastplats är väldigt egotrippat och inget jag tänker ägna mig åt. Såna platser är till för att medlemmarna ska ha nånstans att träna, inte för att kreti och pleti ska kunna släppa sina hundar lösa och stänga av hjärnan en stund. Jag rastar min hund ordentligt innan jag sätter foten på en sån plan för där är det jobba som gäller. Ska han kunna skutta runt som han vill och nosa så får vi gå ut i skogen istället, det är mer omtänksamt både mot hunden och andra som också ska nyttja klubbens ytor.
Finns klubbar med inhägnade områden just för att hunden ska kunna använda området som en rasthage. Man tar upp bajs efter hunden bara annars är det till för lek och sniffande.

Finns klubbar med inhägnade områden just för att hunden ska kunna använda området som en rasthage. Man tar upp bajs efter hunden bara annars är det till för lek och sniffande.

Nej! Brukshundsklubbar har sina planer till träning inte rastning, det är ett himla otyg att folk envisas med att använda planerna som rasthagar! Att planerna är inhägnade är för att grönare ekipage ska känna sig tryggare med att träna utan koppel.

Rasthagar är sånt kommunen (om de vill) ordnar på lämplig plats och i ett par fall finns det privata aktörer som fixat rast/aktivitetspark man kan hyra för en slant.

Har åkt Sverige runt på olika tävlingar och hittills inte stött på nån brukshundsklubb som upplåter sina planer för rastning. Vi har själva på min BK problem med att puckon använt vår plan som rastgård och därför satt lås på grindarna så obehöriga inte kommer in 😡.

Aldrig någonsin hört talas om.
Finns en här i stan och en i grannstaden.
Den ena har ett stort inhägnat område där hundar får springa omkring och inom detta område finns inhägnade planer där man endast får träna.

På den andra klubben är det en km lång slinga där man rastar och låter hundar springa samt även några större gräsytor för lek och sniff.
Samt inhägnad agilityplan.

Båda ställena har även parkour på det fria området :)

Nej! Brukshundsklubbar har sina planer till träning inte rastning, det är ett himla otyg att folk envisas med att använda planerna som rasthagar! Att planerna är inhägnade är för att grönare ekipage ska känna sig tryggare med att träna utan koppel.

Rasthagar är sånt kommunen (om de vill) ordnar på lämplig plats och i ett par fall finns det privata aktörer som fixat rast/aktivitetspark man kan hyra för en slant.

Har åkt Sverige runt på olika tävlingar och hittills inte stött på nån brukshundsklubb som upplåter sina planer för rastning. Vi har själva på min BK problem med att puckon använt vår plan som rastgård och därför satt lås på grindarna så obehöriga inte kommer in 😡.
Jag har överhuvudtaget inte nämnt brukshundsklubben.
Här i stan finns en klubb med stort inhägnat område som används för att strosa omkring och låta hundar springa fritt.
Det finns även ytterligare inhägnad plan i området som enbart används till träning.

Vill du ha länk eller varför har du så svårt att tro att det finns klubbar där hundar får springa lösa och leka?

Vi har även parkourbana på området :)

Jag har överhuvudtaget inte nämnt brukshundsklubben.
Här i stan finns en klubb med stort inhägnat område som används för att strosa omkring och låta hundar springa fritt.
Det finns även ytterligare inhägnad plan i området som enbart används till träning.

Vill du ha länk eller varför har du så svårt att tro att det finns klubbar där hundar får springa lösa och leka?

Vi har även parkourbana på området :)

Klubb är för mig = med brukshundsklubb. De flesta andra utövare är privata aktörer = företag som jag känner till har just rasthagar utöver om kommunerna då fixat nåt.

Risken när man skriver "klubb" ospecifikt är att folk får för sig att det ok att släppa in hund på inhägnader på allsköns klubbar vilket många brukshundsklubbar har problem med. Det kanske bra att specificera vilken typ av klubb det rör sig om så folk inte missuppfattar.

Ja, du får gärna länka, det väl bra om folk hittar dit om de vill ha möjlighet att släppa hunden fritt. De ställen jag känner till kan räknas på ena handens fingrar och är som sagt privata aktörer där man betalar för att hyra sagda plats.

Klubb är för mig = med brukshundsklubb. De flesta andra utövare är privata aktörer = företag som jag känner till har just rasthagar utöver om kommunerna då fixat nåt.

Risken när man skriver "klubb" ospecifikt är att folk får för sig att det ok att släppa in hund på inhägnader på allsköns klubbar vilket många brukshundsklubbar har problem med. Det kanske bra att specificera vilken typ av klubb det rör sig om så folk inte missuppfattar.

Ja, du får gärna länka, det väl bra om folk hittar dit om de vill ha möjlighet att släppa hunden fritt. De ställen jag känner till kan räknas på ena handens fingrar och är som sagt privata aktörer där man betalar för att hyra sagda plats.
Stämmer inte. Finns många klubbar där hundar får springa lösa i området.
Brukshundsklubben är en helt annan sak.

Ja man betalar medlemsavgift inget annat.

Stämmer inte. Finns många klubbar där hundar får springa lösa i området.
Brukshundsklubben är en helt annan sak.

Ja, då får du gärna lista sagda klubbar för det är nåt som hitills gått mig helt förbi :). Jag antar att de inte har något emot lite reklam eftersom de då är beroende av medlemsavgifter.

I stan där jag bor finns en sån inhägnad som @Lillo pratar om. Den är stor. Jag antar att det skulle funka att låta hundarna rasta av sig där, men personligen skulle jag tycka det vore jättetrist att inte få dagliga promenader i skog och mark. Tror åtminstone min ena hund skulle hålla med.

I den Stockholmskommun jag bodde tidigare fanns för övrigt något liknande för flera år sedan, men den försvann när det byggdes bostäder på den marken. Samma sak där, jag tror att särskilt en del äldre hundägare i kommunen använde den som sin primära rastningsmetod. Inget för mig, om jag inte hade brutit en fot eller nåt och behövde göra så under en begränsad period.

Men det här hjälper ju inte TS, för det är inte direkt vanligt att det finns så stora inhägnader som inte tillhör en brukshundsklubb och där man kan räkna med att släppa sina hundar flera gånger per dag. I TS fall måste ju en riktigt bra ryggsäck eller vagn vara det allra bästa?

(Jag är för övrigt i ungefär samma läge med mina två hundar som du, TS. Ärligt talat vet jag inte hur jag hade gjort om jag inte kunnat överlåta den äldre hundens rastning på andra familjemedlemmar, för han väger nästan 20 kilo så ryggsäck är inget alternativ. Tror jag mutat honom att åka vagn, men han hade inte gillat det.)

Kan hunden tänkas åka cykelkorg/lådcykel? Även om vagn inte var någon höjdare kanske det är "roligare" med lite fart. Kanske ingen lösning för varje dag/promenad, men som ett sätt att låta den andra hunden motionera lite mer :)
Har hunden suttit "instängd" i vagnen eller åkt öppet?
Min Tilda fick åka vagn bakom cykeln i somras då vi skulle ta oss en bit ut i skogen, ingen aning om hon egentligen tyckte om det men hon satt då stilla 😂
IMG_20260410_222754.webp

Kan hunden tänkas åka cykelkorg/lådcykel? Även om vagn inte var någon höjdare kanske det är "roligare" med lite fart. Kanske ingen lösning för varje dag/promenad, men som ett sätt att låta den andra hunden motionera lite mer :)
Har hunden suttit "instängd" i vagnen eller åkt öppet?
Min Tilda fick åka vagn bakom cykeln i somras då vi skulle ta oss en bit ut i skogen, ingen aning om hon egentligen tyckte om det men hon satt då stilla 😂
Visa bifogad fil 183809
Det var en sån vi hade. Vi provade aldrig att åka fort, för så fort den ljud som inte gillades så kastade hon sig ur. Vi provade både öppet och stängt.

Även cykelkorg har det hänt att hon har hoppat ur. Så hon är inte ett fan av att "åka" riktigt. Såklart. För varför skulle det vara enkelt? Andra hunden som är helt frisk, kan springa hur långt som helst älskar verkligen att åka, oavsett vad hon får åka så är det KUL! Och hon är så himla avis på syrran som får åka. Och denna är mer, oavsett vad det är så är det under hennes värdighet. Att bli buren i famnen tycker hon om dock - jag kanske får lära mig linda en sjal :rofl:

Det var en sån vi hade. Vi provade aldrig att åka fort, för så fort den ljud som inte gillades så kastade hon sig ur. Vi provade både öppet och stängt.

Även cykelkorg har det hänt att hon har hoppat ur. Så hon är inte ett fan av att "åka" riktigt. Såklart. För varför skulle det vara enkelt? Andra hunden som är helt frisk, kan springa hur långt som helst älskar verkligen att åka, oavsett vad hon får åka så är det KUL! Och hon är så himla avis på syrran som får åka. Och denna är mer, oavsett vad det är så är det under hennes värdighet. Att bli buren i famnen tycker hon om dock - jag kanske får lära mig linda en sjal :rofl:
Okej, jag band fast Tilda så kort att hon kunde resa sig men inte hoppa ut, hade varit livsfarligt annars 😅 . Hon fick helt enkelt acceptera det 😅 (men tror inte hon led direkt)

Jag använder en bärpåse till min valp när jag är ute på längre turer med vuxenhunden. Fungerar bra. Nu väger ju valpen bara 4 kg, och den påsen jag har rekommenderas för hundar upp till 5 kg. Men jag tror det finns en större storlek för hundar upp till 8 kg.
received_1433447784647014 (1) (1).webp

Jag använder en bärpåse till min valp när jag är ute på längre turer med vuxenhunden. Fungerar bra. Nu väger ju valpen bara 4 kg, och den påsen jag har rekommenderas för hundar upp till 5 kg. Men jag tror det finns en större storlek för hundar upp till 8 kg.
Visa bifogad fil 183820
Jag tror att min hund hade uppskattat det där jättemycket. Min kropp är tyvärr inte i bästa skick, så jag vet inte om jag hade klarat mer än 50 meter. Jag har lite småkassa axlar. Kan inte ha vanlig ryggsäck utan det är med höftbälte som gäller, annars går det inte.

Går det att hitta någon som kan tänka sig att rasta den mer aktiva hunden? Några gånger i veckan åtminstone. Tänker att då får den hänga med på korta turer med den andra, men ut på mer fartfyllt äventyr själv.

Liknande trådar

• Löpning/cykel med hund....
  • Ensam med 2 hundar
  • Kontroll över larmande
  • Tillfällig inhängnad eller långlina?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat