Två stora i enkelaxlat släp = dumt?

Sv: Två stora i enkelaxlat släp = dumt?

athena skrev:
Det är så illa alltså, inte bara böter?

Nä, får åka till Örebro två vändor,skitkul... Eller Tonys buss då.

Jag har bla C på mitt körkort = Tung lastbil. Skulle jag bli stoppad och jag har ett tungt släp efter så har jag ju inte körkort för detta och inte tillåter farbror blå mig då att fortsätta. I så fall vill ha se ett CE på kortet
 
Sv: Två stora i enkelaxlat släp = dumt?

Jo det är ju väldigt logiskt. På det sättet vore det ju bättre med överlass (för då är det väl bara böter) men det blir ju alldeles för MYCKET överlass...
 
Sv: Två stora i enkelaxlat släp = dumt?

athena skrev:
Jo det är ju väldigt logiskt. På det sättet vore det ju bättre med överlass (för då är det väl bara böter) men det blir ju alldeles för MYCKET överlass...

Tror inte du får fortsätta med ett stort överlass :crazy:
 
Sv: Två stora i enkelaxlat släp = dumt?

Nej, och iom att det blir så mkt så vågar man inte ens åka. Så det är inget alternativ. Undrar vad ett Ume på 1300 får lasta?
 
Sv: Två stora i enkelaxlat släp = dumt?

Hej
Känner du ingen med E körkort?? Inga problem då.

Vi har problem nu.
Vi hade en 99 v70 som fick dra 1500 kg. Köpte en ny V 70 03 modell . Får inte dra . Bara 1450kg.
Min vagn boggi 1500 kg. Så nu får vi satsa på E kort. Eller väga ner vagnen.

Kör inte olagligt . Polisen är som hökar nu på transporter. Mycke snack om detta nu.
Kör 2 gånger annars.
 
Sv: Två stora i enkelaxlat släp = dumt?

athena skrev:
Nej, och iom att det blir så mkt så vågar man inte ens åka. Så det är inget alternativ. Undrar vad ett Ume på 1300 får lasta?

Jag kan ju komma o köra åt dej då :idea:
 
Sv: Två stora i enkelaxlat släp = dumt?

martha skrev:
han tar 30kr/milen(inkl bränsle)

Det skulle jag nappa på direkt om jag skulle köra hästar -även om jag kunde köra lagigt med släp.

Ca en 10 per mil i bensin.
Drygt en 10 per mil i värdeminskning på bilen (egentligen mer, min är rätt ny...)
Nästa servicekostnad, oljebyte mm mm mm utslagen per mil
Jag ligger och pendlar nära nästa körsträckeklass i försäkringen...
Omdubbning av vinterdäck, utslaget per mil (i mitt fall snart dax för nya vinterdäckdäck)
Om man har egen transport måste det bli liknade kostnader för den!

Jag kör nog min, rätt nya, bil för runt 25-30kr/mil - utan släp!
 
Sv: Två stora i enkelaxlat släp = dumt?

athena skrev:
Ja det lät ju kostnadseffektivt...;).
´

Jag pratade faktiskt med Tony förut...var till kliniken och gick upp o fikade på banan....du får lasta 1 ton på hans bil....sen tror jag inte att polisen är så "igglig" på just denna sortens trp om du har lite överlass......
 
Sv: Två stora i enkelaxlat släp = dumt?

Inte_ung...Mina islandshästar är fullvuxna men små :bump: Mätt dom efter alla konstens regler med kunniga personer så tror inte ngn av dem väger över 350kg(den mista väger nog bara 250kg, hon är 128cm å gansla lätt i sin exteriör)Dom väger iaf inte över 650 tillsammans om dom inte varit på sommarbete ;)
 
Sv: Två stora i enkelaxlat släp = dumt?

jag hade inte riskerat att lastat över vad bilen får dra på BE-kort. det kommer bli RIKTIGT FARLIGT om du gör det. sen lite överlass hit o dit gör väl inget jag lastar vad bilen klarar sen skiter jag i kortet. men det är ju så klart alltid bättre om man blir stoppad att man har bil o släp som man får framföra på b-kort. ganska sjukt egentligen då det är betydligt farligare än att man kör en säker kombination som man inte har kort för, tycker jag. någon som håller med? någon som öht fattar? jag är ganska trött och tror att jag mumlar mest.
 
Sv: Två stora i enkelaxlat släp = dumt?

Jag har vägt många av mina på Ulltunaklinikens våg.
Dessa kommer jag ihåg på rak arm.

Magert sto på 129cm = 320kg.
Grov valack 135cm = 350kg.
Sto, smällfet 134cm = 390kg.
Kraftig ej fet utan vältränad valack på 137cm = 375kg.
Lätt korpulent valack 142cm = 410kg.

Jag litar mera på vågen än på några måttband.
 
Sv: Två stora i enkelaxlat släp = dumt?

Det är väl ett klassiskt misstag att underskatta vikten på sina hästar.. Kanske önsketänkande inför transportering? ;)

Kör emellanåt mitt ekipage (bil och släp) åt andra, då tar jag 50 kr/mil. Som jämförelse med lastbilen alltså...
 
Sv: Två stora i enkelaxlat släp = dumt?

Ah!Vilken diskussion :smirk: Dina hästar väger säkert det du skriver att dom gör.Fast jag tycker det borde vara större skillnad på ett magert sto på 129cm än en smällfet häst på 134 än men dom är kanske byggda olika.

Mitt sto går dock att lyfta in på egen hand i transporten för en kille så hon väger faktiskt inte så mkt som du tror å hon är absolut inte mager, har normalhull.Alla tror iofs att hon är welshponny å tror aldrig att en islandshäst är så smäcker :smirk:

Hade en valack en gång som vägde 400kg men han var verkligen otränad å hade ätit alldeles för mkt den vintern.
Aja men detta var ju en tråd om transporter å inte feta hästar ;)
 
Sv: Två stora i enkelaxlat släp = dumt?

chrysler skrev:
Ah!Vilken diskussion :smirk: Dina hästar väger säkert det du skriver att dom gör.Fast jag tycker det borde vara större skillnad på ett magert sto på 129cm än en smällfet häst på 134 än men dom är kanske byggda olika.
Det trodde jag också. Men så var det inte.
Islandshästar har ett tyngre skelett än ex.vis. Welsh, så de väger därför mera än vad måttbanden säger. Och mera än en Welsh i samma storlek och hull.

Mitt sto går dock att lyfta in på egen hand i transporten för en kille så hon väger faktiskt inte så mkt som du tror å hon är absolut inte mager, har normalhull.
Det kan du ju säga till Farbror BLÅ när han har tagit fram vågen för att väga din transport.
Men ärligt talat så tror jag inte att det hjälper så mycket.

Att köra med överlass är både dumt och farligt, så jag skulle inte lita till måttbanden i de fallen.
Du gissar vad dina hästar väger, men jag vet vad mina hästar väger.
Jag gillar min metod bättre än din.

Och till alla andra:
Man behöver en transport som lastar MINST 710kg när man skall köra 2 islandshästar.
Däremot så går det bra att ha 2 Welsh-ponny kat.C i en som lastar 690kg.

Min transport lastar 820kg. Den kör jag 2 Islandshästar i.
 
Sv: Två stora i enkelaxlat släp = dumt?

martha skrev:
´

Jag pratade faktiskt med Tony förut...var till kliniken och gick upp o fikade på banan....du får lasta 1 ton på hans bil....sen tror jag inte att polisen är så "igglig" på just denna sortens trp om du har lite överlass......

Det låter ju bra, det handlar i så fall inte om så mkt överlass, lite blir det nog men men. Vilken bra lösning det blev ändå till slut, tur jag har dig martha :banana: .

Nu ska jag gå ut o ta farväl av min pålla, snyft... (har inget med tråden att göra men så är det ändå).
 
Sv: Två stora i enkelaxlat släp = dumt?

Ett tilllförlitligt sätt kan vara att väga bla hela transporten MED hästar i på en lastbilsvåg.Det har jag gjort, har även vägt mig själv+ våran bil så jag vet att det stämmer.
 
Sv: Två stora i enkelaxlat släp = dumt?

Vad händer med bromsar o.s.v om du drar mer än du får, dessutom lastar mer i släpet än vad det är gjort för? Dessutom är boggi bättre, skulle du få punka på ett däck finns det iaf ett däck till på den sidan... Böter är ju det lilla problemet...enligt min mening iaf.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej hej Har en fundering till er som kan mycket mycket mer om släp, max vikt och allt vad det nu heter. Har funderingar på att...
Svar
4
· Visningar
3 077
Senast: tess91a
·
D
Utrustning Jag har sådan transportångest!:cry: Så här ligger det till: Jag skall i dagarna hämta en häst som jag kommer kunna tävla med och blir...
Svar
7
· Visningar
1 634
Hästmänniskan Har äntligen köpt ny bil och vill därmed höja totalvikten på mitt släp för att få lasta mer i det och har nu stött på patrull. Har en...
Svar
8
· Visningar
5 170
Senast: mul
·
Utrustning Nu behöver jag råd för jag reder inte ut detta själv :crazy: Velar fram och tillbaks och verkar aldrig kunna bestämma mig. Såhär är...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
6 759
Senast: Jfrelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp