Två stora i enkelaxlat släp = dumt?

Sv: Två stora i enkelaxlat släp = dumt?

Det kanske t o m blir billigare att anlita en transportfirma? Hästarna reser ofta bra i de stora bussarna.
Angående diskussionerna med enkelaxlat släp (som jag vet att du inte överväger längre) så är ofta axlarna bara 1500 kilos på dessa släp. Så att lasta två stora hästar i en enkelaxlad kärra är oerhört dumdristigt ur säkerhetssynpunkt. En knäckt axel är inte roligt...
 
Sv: Två stora i enkelaxlat släp = dumt?

chrysler skrev:
Ett tilllförlitligt sätt kan vara att väga bla hela transporten MED hästar i på en lastbilsvåg.
JA det är ju det allra bästa.
Då så får man ju samma resultat som farbror BLÅ skulle få.
 
Sv: Två stora i enkelaxlat släp = dumt?

Nej det blir inte billigare än att hyra 2-hästarsbussen.
 
Sv: Två stora i enkelaxlat släp = dumt?

Jag har en Boj Bravo X-bred dubbelaxlad. Blev stoppad en gång med FYRA hästar i släpet (2 ston med föl) men antingen var det min hårfärg eller det faktum att de drog av en stor del av lasten pga "levande last" som gjorde att det var OK... Kombinationen 245:a och på papperet 1460kg släp var laglig, det verkade vara viktigare än den verkliga vikten.
 
Sv: Två stora i enkelaxlat släp = dumt?

Silverkedjan skrev:
Jag har en Boj Bravo X-bred dubbelaxlad. Blev stoppad en gång med FYRA hästar i släpet (2 ston med föl) men antingen var det min hårfärg eller det faktum att de drog av en stor del av lasten pga "levande last" som gjorde att det var OK... Kombinationen 245:a och på papperet 1460kg släp var laglig, det verkade vara viktigare än den verkliga vikten.

Du klarar dig alltid om vikterna är rätt med bil o släp...även om du har 2 hästar o överlass...OM inte du åker på att vägas...mumer har dom ju mobila vågar :crazy: :angel:
 

Liknande trådar

Utrustning Hej hej Har en fundering till er som kan mycket mycket mer om släp, max vikt och allt vad det nu heter. Har funderingar på att...
Svar
4
· Visningar
3 078
Senast: tess91a
·
D
Utrustning Jag har sådan transportångest!:cry: Så här ligger det till: Jag skall i dagarna hämta en häst som jag kommer kunna tävla med och blir...
Svar
7
· Visningar
1 634
Hästmänniskan Har äntligen köpt ny bil och vill därmed höja totalvikten på mitt släp för att få lasta mer i det och har nu stött på patrull. Har en...
Svar
8
· Visningar
5 170
Senast: mul
·
Utrustning Nu behöver jag råd för jag reder inte ut detta själv :crazy: Velar fram och tillbaks och verkar aldrig kunna bestämma mig. Såhär är...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
6 762
Senast: Jfrelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp