Två stora i enkelaxlat släp = dumt?

athena

Trådstartare
Jag ska hämta två hästar (halvblodsston, 162 resp 163 cm, den ena lätt o den andra "normal") under veckan. Har bara en Volvo att dra med, som får dra 1360 kg eller nåt. Alltså är det inte lagligt att köra boggie. Har ingen bra bil att låna heller, tyvärr.

Nu blir det ju inte helt lagligt med vanligt släp heller, eftersom jag säkert kommer att överskrida lastvikten. Men det tror jag är bättre iaf, ur "bötesrisksynpunkt".

Men hur är det för hästarna, åker de sämre om det är tungt lastat i en enkelaxlad? Det är resvana pållar och ingen är vad jag vet dum i släpet.
 
Sv: Två stora i enkelaxlat släp = dumt?

Det är kanske bättre ur bötessynpunkt att köra med överlass. Då ser ju inte farbror polisen att du har för tungt lass om du inte blir stoppad.
Däremot skulle jag aldrig våga köra med så mycket överlass som det antagligen blir. Risken finns ju att ekipaget blir trafikfarligt och ostadigt, samtidigt som hjulaxlar och däck riskerar att pajja.
 
Sv: Två stora i enkelaxlat släp = dumt?

Finns det överhuvudtaget något enkelaxlat som klarar två halvblod? Eller är det boggi som gäller?
 
Sv: Två stora i enkelaxlat släp = dumt?

För det första så brukar stora hästar väga ca 500kg minst/styck.Sedan ska ju inte släpet vara tyngre än bilen men sedan får man inte lasta hur mkt som helst i släpet fast den inte skulle bli tyngre än bilen.De flesta släp tar bara 1300kg i totalvikt.Det menas både med transportens å hästarnas vikt tillsammans.Om duna hästar alltså vägen ca 900-1000kg tillsammans så skulle bara transporten få väga 30´-400kg å så lite väger ingen transport så du får nog undersöka det där lite mer skulle jag rekommendera...
Visst är det trist att få böter om man inte förljer lagen men jag skulle tänka på hästarna istället.Om ngt händer täcker faktiskt inte försäkringen.
 
Sv: Två stora i enkelaxlat släp = dumt?

Lagen kan jag, men tack ändå!

Jag vet fortfarande inte hur mkt släpet väger (det är inte mitt) men det får jag reda på ikväll. Jag räknas med att hästarna väger ca 1000 kg totalt. Kan inte tänka mig att släpet väger såå mkt mer än 300 kg, men det kanske det gör alltså?

Lagen följer jag ju inte hur jag än gör, men jag resonerar ju som CK skriver att det är mindre risk att åka fast.

Bästa är väl att helt enkelt låna en bil - men var??
 
Sv: Två stora i enkelaxlat släp = dumt?

Nu har jag fått reda på att släpet lastar 710 kg... Så det är öht inget alternativ längre - får väl låna en boggie och blondera håret :p .
 
Sv: Två stora i enkelaxlat släp = dumt?

Det hjälper nog inte för då har du chans att få både överlast och en för ditt körkort förbjuden fordonskombination. Har man inte E-kort är det mycket få bilar som får dra boggivagn med två halvblod i.
Det är nu mera något som polisen är mycket uppmärksam på dessutom.
Jag hade inta chansat utan kört två gånger istället.
 
Sv: Två stora i enkelaxlat släp = dumt?

På den tiden ingen brydde sig körde jag ofta med två stora i ett 1300 kgs släp, inga problem ur stabilitetssynpunkt men axelbussningarna tog slut efter ett tag.
PL
 
Sv: Två stora i enkelaxlat släp = dumt?

Håller med om att reglerna är krångliga.Ibland är jag orolig bara jag ska köra mina islänningar å dom väger ju inte mer än 650kr tillsammans iaf...
 
Sv: Två stora i enkelaxlat släp = dumt?

Vårat enaxlade Ume A10 får man faktiskt lagligt lasta två stora hästar i (dock inga enorma men två 500 kg´s), lastvikt 1060 kg, släpvikt 540 kg, totalvikt 1600 kg. Fast då gäller ju att man har en bil som får dra 1600 kg förstås.
 
Sv: Två stora i enkelaxlat släp = dumt?

Jag har gjort det men det går bra tungt
Jag rekommenderar det inte....men ibland måste man ju
 
Sv: Två stora i enkelaxlat släp = dumt?

athena skrev:
Nu har jag fått reda på att släpet lastar 710 kg... Så det är öht inget alternativ längre - får väl låna en boggie och blondera håret :p .
Ett Tranesläp gissar jag då.
De gamla hade just 710kg som lastvikt.

Låna boggie och bli av med körkortet menar du.
Det tycker jag verkar dumt.
Får bilen över huvud taget dra ett släp som väger 1600kg?
Ens med BE-körkort?
 
Sv: Två stora i enkelaxlat släp = dumt?

chrysler skrev:
Håller med om att reglerna är krångliga.Ibland är jag orolig bara jag ska köra mina islänningar å dom väger ju inte mer än 650kr tillsammans iaf...
Normala vuxna islänningar väger 350-400kg.
Det blir 700-800kg.

Jag har vägt mina.
En vägde 320kg men den var 129cm och mager då.
 
Sv: Två stora i enkelaxlat släp = dumt?

Som jag ser det är det enda vettiga alternativet att köra två gånger. Tänk om det skulle hända något och man har kört olagligt. Det skulle inte jag vilja ha på mitt samvete! Sedan finns ju risken att bli av med körkortet också och jag är i alla fall rädd om mitt.
 
Sv: Två stora i enkelaxlat släp = dumt?

athena skrev:
Jag ska hämta två hästar (halvblodsston, 162 resp 163 cm, den ena lätt o den andra "normal") under veckan. Har bara en Volvo att dra med, som får dra 1360 kg eller nåt. Alltså är det inte lagligt att köra boggie. Har ingen bra bil att låna heller, tyvärr.

Nu blir det ju inte helt lagligt med vanligt släp heller, eftersom jag säkert kommer att överskrida lastvikten. Men det tror jag är bättre iaf, ur "bötesrisksynpunkt".

Men hur är det för hästarna, åker de sämre om det är tungt lastat i en enkelaxlad? Det är resvana pållar och ingen är vad jag vet dum i släpet.

Hmmm, jag vet att du vill låna mitt släp...och det får du väl om det är så...MEN jag skuller rekomendera att du lånade Tonys 2 hästarsbuss istället...dels åker hästarna bättre och dels tror jag att du är laglig..men jag ska inte svära på hur mycket du får lasta...nån som vet..tvåhästars med B kort??

han tar 30kr/milen(inkl bränsle)
 
Sv: Två stora i enkelaxlat släp = dumt?

Fan vad krångligt detta blev... Ni skrämmer mig ju så jag är rädd att mista körkortet :). Men vad väger ditt släp martha, o vad får man lasta? Jag menar, ni kör ju två hästar "jämt", travfolket. O det är inte såå många som har BE, det tror jag faktiskt inte.

Låna bussen är ju ett alternativ, men det blir nästan lika dyrt som att köra två vändor ju...

Nä, jag måste grunna ett tag *letar febrilt i bekantskapskretsen efter nån med BE* (den enda jag kommer på nu är mitt ex...).
 
Sv: Två stora i enkelaxlat släp = dumt?

athena skrev:
Nu har jag fått reda på att släpet lastar 710 kg... Så det är öht inget alternativ längre - får väl låna en boggie och blondera håret :p .

Blir du stoppad så är det ju olovlig körning och dessutom kommer du inte att få fortsätta färden :crazy: såvida du inte lastar av en häst på platsen :angel:
 
Sv: Två stora i enkelaxlat släp = dumt?

Inte_Ung skrev:
Ett Tranesläp gissar jag då.
De gamla hade just 710kg som lastvikt.

Låna boggie och bli av med körkortet menar du.
Det tycker jag verkar dumt.
Får bilen över huvud taget dra ett släp som väger 1600kg?
Ens med BE-körkort?

Nej, det är inget gammalt Trane-släp.

Och nej, bilen får inte dra 1600 kg, ens med BE-kort. Men de boggies som finns att låna här väger 1500 vad jag vet. Finns tyvärr inga "mack-släp" el dyl att hyra.
 
Sv: Två stora i enkelaxlat släp = dumt?

Det är så illa alltså, inte bara böter?

Nä, får åka till Örebro två vändor,skitkul... Eller Tonys buss då.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej hej Har en fundering till er som kan mycket mycket mer om släp, max vikt och allt vad det nu heter. Har funderingar på att...
Svar
4
· Visningar
3 077
Senast: tess91a
·
D
Utrustning Jag har sådan transportångest!:cry: Så här ligger det till: Jag skall i dagarna hämta en häst som jag kommer kunna tävla med och blir...
Svar
7
· Visningar
1 634
Hästmänniskan Har äntligen köpt ny bil och vill därmed höja totalvikten på mitt släp för att få lasta mer i det och har nu stött på patrull. Har en...
Svar
8
· Visningar
5 170
Senast: mul
·
Utrustning Nu behöver jag råd för jag reder inte ut detta själv :crazy: Velar fram och tillbaks och verkar aldrig kunna bestämma mig. Såhär är...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
6 760
Senast: Jfrelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp