Bukefalos 28 år!

Skulle gå ut med lilleman, han stormskällde och lunkade på som vanligt. Sen blev han tvärhalt, vägrar stödja på höger framben.

Pappa har klämt och känt på honom utan nån reaktion, han fick åka hem med dom nu. Lättare för dom att hålla koll när dom är två.
Så får vi se om vi måste åka in?

20200905_130301.jpg

Han blev alldeles spak och ville bara sitta nääära i min famn och jag började storböla som vanligt. :heart
 

:heart Fick en uppdatering nu om att han stödjer lite mer på benet. Dom har han under uppsikt i köket.
 
:heart Fick en uppdatering nu om att han stödjer lite mer på benet. Dom har han under uppsikt i köket.

Min blir ju också sådär tvärhalt från ingenstans. Nu kunde vi ju konstatera artros efter senaste veterinärbesöket, dock väldigt lite för att vara av den ras och den åldern hon är i så vi vet ju inte om det är det som påverkar ens,eller om det är håligheterna i skelettet.

Men hennes artros ligger ju nära ledkapseln så veterinären funderade ju på om det blir en sån kraftig reaktion pga det eller om det beror på annat. I vårat fall så har hältan enbart kommit när hon hoppat ner från soffan, så om det blir en så pass kraftig smäll så att artrosen kommer åt ledkapseln endå just då, för annars så tuffar hon på fullt ut utan att visa hälta. Hon har då hittills blivit helt ohalt på ca ett dygn iallafall bägge ggr det har hänt. Är han röntgad något sen innan?

Ni har säkert redan kollat noga, men inget som sitter fast i tassen? Sår mellan trampdynorna? Det är ju lite svårt att upptäcka det på en pudel iom behåringen dom har... Kan han ha trampat på en geting/humla annars? Eftersom det kom så plötsligt tänker jag?
 
Vissa kan reagera jättekraftigt på myrbett...
Ni får avvakta helt enkelt. Går det inte om inom nåt dygn hade jag velat kolla med vet.
 
Min blir ju också sådär tvärhalt från ingenstans. Nu kunde vi ju konstatera artros efter senaste veterinärbesöket, dock väldigt lite för att vara av den ras och den åldern hon är i så vi vet ju inte om det är det som påverkar ens,eller om det är håligheterna i skelettet.

Men hennes artros ligger ju nära ledkapseln så veterinären funderade ju på om det blir en sån kraftig reaktion pga det eller om det beror på annat. I vårat fall så har hältan enbart kommit när hon hoppat ner från soffan, så om det blir en så pass kraftig smäll så att artrosen kommer åt ledkapseln endå just då, för annars så tuffar hon på fullt ut utan att visa hälta. Hon har då hittills blivit helt ohalt på ca ett dygn iallafall bägge ggr det har hänt. Är han röntgad något sen innan?

Ni har säkert redan kollat noga, men inget som sitter fast i tassen? Sår mellan trampdynorna? Det är ju lite svårt att upptäcka det på en pudel iom behåringen dom har... Kan han ha trampat på en geting/humla annars? Eftersom det kom så plötsligt tänker jag?

Aldrig röntgad vad jag kan minnas... börjar vara dags för en seniorkoll.
Kommer hennes hälta direkt efter hopp ner?

För han hoppade ner på divanen och sen på golvet. Tog på sele, gick ut genom dörren, gick 3 meter och sen bara poff.
Han kan bli lite halt om han leker alltför vilt med skarpa svängar, han har liksom inte vett att inse att han snart är 13 😒

Vi rakar tassarna och kunde inte se något där alls, funderade också på bi/humla...
 
Det är så hemskt då de har ont. Jag blir fysiskt illamående om min tik inte är helt hundra.
Sen har vi en hund som alltid är skadad. Han har tydligen brutit tån igår ute på gården. Men med honom är vi vana...
 
Aldrig röntgad vad jag kan minnas... börjar vara dags för en seniorkoll.
Kommer hennes hälta direkt efter hopp ner?

För han hoppade ner på divanen och sen på golvet. Tog på sele, gick ut genom dörren, gick 3 meter och sen bara poff.
Han kan bli lite halt om han leker alltför vilt med skarpa svängar, han har liksom inte vett att inse att han snart är 13 😒

Vi rakar tassarna och kunde inte se något där alls, funderade också på bi/humla...

Första gången kom hältan på direkten, då trillade hon nästan omkull för det gjorde så ont att landa, sen stod hon på 3 ben. Då var jag säker på att något hade gått av, ringde i panik till jourveterinären och fulgrät och var väldigt tveksam till att hon skulle få komma med mig hem något mer.

Andra gången blev hon lite ”stel”, hon hoppade ner från soffan, sen gick jag ut och satte mig i solen och drack kaffe och hon låg bredvid mig, sen när jag skulle in och fylla på så ville hon knappt stödja på det och hon nästan ”vispade” ut benet åt sidan när hon gick. Då tänkte jag först avvakta, men sen blev hon inte alls bättre efter lite vila, och eftersom det var fredag ville jag inte riskera att låta henne gå så hela helgen utan smärtlindring så vi fick en tid och åkte in. Hennes artros sitter vid armbågsleden, ytterst ytterst lite på höger fram, vänster fram är det lite mer på, men endå väldigt lite enligt veterinären, men det är vänster fram bägge gånger som blivit dåligt.

Hon har fått en kur med smärtstillande/antiinflammatoriskt i 14 dagar efter, hon fick sista tabletten nu i torsdags och än så länge så har det inte blivit något mer. Nu har vi iallafall mer tabletter på recept så vi har möjlighet att hämta ut mer om det behövs, sen har jag 14 tabletter kvar hemma för en behandlingsperiod till. Blir hon påverkad av artrosen ”hela tiden” så kommer hon få äta medicinen dagligen, men tycker än så länge att det inte behövs då hon är pigg,glad, och haltfri normalt sett. Min är ju bra mycket yngre än din, hon fyller 9, så jag hoppas att vi får det att fungera några år till. Jag har börjat lyfta upp/ner henne i den mån det går, men många ggr så hoppar hon ju upp/ner själv också, speciellt när jag inte är hemma. Vill inte stänga in henne i kök/hallen bara heller...
 
Det är så hemskt då de har ont. Jag blir fysiskt illamående om min tik inte är helt hundra.
Sen har vi en hund som alltid är skadad. Han har tydligen brutit tån igår ute på gården. Men med honom är vi vana...

Ja det hade varit mildrade om någon hade slitit ur hjärtat ur kroppen på en ungefär. 🙄 Det är fruktansvärt, och speciellt när dom börjar bli till åren och man tror att det är kört varenda gång...
 
Första gången kom hältan på direkten, då trillade hon nästan omkull för det gjorde så ont att landa, sen stod hon på 3 ben. Då var jag säker på att något hade gått av, ringde i panik till jourveterinären och fulgrät och var väldigt tveksam till att hon skulle få komma med mig hem något mer.

Andra gången blev hon lite ”stel”, hon hoppade ner från soffan, sen gick jag ut och satte mig i solen och drack kaffe och hon låg bredvid mig, sen när jag skulle in och fylla på så ville hon knappt stödja på det och hon nästan ”vispade” ut benet åt sidan när hon gick. Då tänkte jag först avvakta, men sen blev hon inte alls bättre efter lite vila, och eftersom det var fredag ville jag inte riskera att låta henne gå så hela helgen utan smärtlindring så vi fick en tid och åkte in. Hennes artros sitter vid armbågsleden, ytterst ytterst lite på höger fram, vänster fram är det lite mer på, men endå väldigt lite enligt veterinären, men det är vänster fram bägge gånger som blivit dåligt.

Hon har fått en kur med smärtstillande/antiinflammatoriskt i 14 dagar efter, hon fick sista tabletten nu i torsdags och än så länge så har det inte blivit något mer. Nu har vi iallafall mer tabletter på recept så vi har möjlighet att hämta ut mer om det behövs, sen har jag 14 tabletter kvar hemma för en behandlingsperiod till. Blir hon påverkad av artrosen ”hela tiden” så kommer hon få äta medicinen dagligen, men tycker än så länge att det inte behövs då hon är pigg,glad, och haltfri normalt sett. Min är ju bra mycket yngre än din, hon fyller 9, så jag hoppas att vi får det att fungera några år till. Jag har börjat lyfta upp/ner henne i den mån det går, men många ggr så hoppar hon ju upp/ner själv också, speciellt när jag inte är hemma. Vill inte stänga in henne i kök/hallen bara heller...

Hoppas det fortsätter hålla sig positivt nu! Så jobbigt när dom är trasiga :(

Brukar också försöka lyfta ner i den mån det går, han har pall till sängen osv. Men dom är ju så snabba och har ingen självbevarelsedrift alls...
 
Det är så hemskt då de har ont. Jag blir fysiskt illamående om min tik inte är helt hundra.
Sen har vi en hund som alltid är skadad. Han har tydligen brutit tån igår ute på gården. Men med honom är vi vana...

Det är vidrigt. Jag går i princip sönder :(
 
Hoppas det fortsätter hålla sig positivt nu! Så jobbigt när dom är trasiga :(

Brukar också försöka lyfta ner i den mån det går, han har pall till sängen osv. Men dom är ju så snabba och har ingen självbevarelsedrift alls...

Ja, att röntga och se att artrosen inte alls var så illa var som en lättnad. Men som sagt så har hon ju ”håligheter” i skelettet som vi inte alls vet vad det är eller hur/OM dom ens påverkar. Det enda jag hittat när jag googlat är skelettcancer.... Så ja, jag är ju inte mycket klokare. Veterinären nämnde cancer, men också att det inte såg ut som det, men endå så ligger det ju såklart och gnager. Jag har bestämt mig för att inte googla mer iallafall!

Dom kan ju ha varit där hela livet dom, och inte påverkar henne alls liksom. Utan att det ”bara” är den lilla artrosen som gör ont vid ledkapseln. Hon väger endå 21-23 kilo på en ganska liten kropp endå, det blir väldigt kompakt. Är det skelettetcancer så kommer det antagligen gå fort. Men jag hoppas (och tror) att det är artrosen. Hon är ju så himla fräsch annars, förutom dessa två gånger.

Nej dom har ju inte det! Och Mollan får nästan panik när jag ska lyfta ner henne från sängen, då sprattlar hon nästan ur famnen på mig. Vi har börjat få in snitsen 2 av 3 ggr så det går framåt. Men hon ligger ju ALLTID på soffan, sen om jag åker till stallet/affären så går hon ju upp och lägger sig där, sen hoppar hon ner och möter mig vid dörren när jag kommer hem igen. Omöjligt läge, förutom att stänga av det rummet, men då är det bara kök och lilla hallen hon kan vara i...
 
Min schäfergubbe som inte finns längre gjorde så ibland på slutet. Skrek till, blev jättehalt från ingenstans. Blev bra på två veckor. Vi hade "metacam" eller något liknande hemma och gav honom en kur. Jag skulle tro att det var atros som "högg till".
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Idag var min pojk vän här ett tag ❤️ Vi var bara ute och lyssnade på musik och pratade och så. Jag är i en mera dålig period nu så jag...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 036
Senast: Sel
·
L
  • Artikel
Dagbok Tills nu så trodde jag ALDRIG att nåt sånthär skulle hända för mig. Eller egentligen så hela mitt liv är ju som jag aldrig trodde att...
2
Svar
35
· Visningar
2 275
Senast: zuli
·
  • Artikel
Dagbok Den bättre känslan inombords som jag började känna i början av mars har hållt i sig. Det känns som att det har ljusnat - både om dagarna...
Svar
1
· Visningar
897
Senast: _Taggis_
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 630
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp