Bukefalos 28 år!

Tvättstugehacks

Breaktown

Trådstartare
Vi ska renovera tvättstugan och undrar efter bukes bästa tvättstugetips. Vad är ni nöjda och missnöjda med i er tvättstugor osv?

Det är tyvärr inget stort utrymme ungefär 4,5 kvm. (1,8x2,5m). Så tips om att ha dubbla tvättmaskiner och annat kul är tyvärr svårgenomfört ;)
 
Vi ska renovera tvättstugan och undrar efter bukes bästa tvättstugetips. Vad är ni nöjda och missnöjda med i er tvättstugor osv?

Det är tyvärr inget stort utrymme ungefär 4,5 kvm. (1,8x2,5m). Så tips om att ha dubbla tvättmaskiner och annat kul är tyvärr svårgenomfört ;)

Vi byggde ut och gjorde om vår tvättstuga för tre år sen.

Absolut bäst är den utfällbara strykbrädan!

Och den utdragbara vattenkranen, skitsmidigt för allt från snabb hårtvätt till att spola av leriga överdragsbyxor innan tvätt.

Sen om du har plats - torkskåp med luftvärmepump. Lite dyrare, men snällare mot kläder, miljö och plånbok. Så himla skönt att slippa torkställ.

C0528153-FA12-4BDF-98D8-B86FC568E9D7.jpeg
 
Vi byggde ut och gjorde om vår tvättstuga för tre år sen.

Absolut bäst är den utfällbara strykbrädan!

Och den utdragbara vattenkranen, skitsmidigt för allt från snabb hårtvätt till att spola av leriga överdragsbyxor innan tvätt.

Sen om du har plats - torkskåp med luftvärmepump. Lite dyrare, men snällare mot kläder, miljö och plånbok. Så himla skönt att slippa torkställ.

Visa bifogad fil 57830

Tack för tips! Använder knappt aldrig strykbräda idag men kanske skulle börja om den var mer lättillgänglig än längst in i förrådet :p

Vi har funderat på det där med torkskåp eller torktumlare. (Idag har vi inget av det...) Vi får inte plats med båda. Skulle egentligen nog föredra torkskåp men att kunna slänga in lakan och handdukar i tumlare (som tar enorm plats att hängtorka) är också lockande...

Har du någon uppfattning om hur er torkskåp är energimässigt jämfört med tumlare?
 
Tack för tips! Använder knappt aldrig strykbräda idag men kanske skulle börja om den var mer lättillgänglig än längst in i förrådet :p

Vi har funderat på det där med torkskåp eller torktumlare. (Idag har vi inget av det...) Vi får inte plats med båda. Skulle egentligen nog föredra torkskåp men att kunna slänga in lakan och handdukar i tumlare (som tar enorm plats att hängtorka) är också lockande...

Har du någon uppfattning om hur er torkskåp är energimässigt jämfört med tumlare?
Det finns ju tvättmaskiner som även är torktumlare!
Bekanta hade en sådan för måååånga år sedan, för de skulle vara mer energisnåla än en separat tumlare och det borde ju hänt en del med tekniken sedan dess. :)
 
Det finns ju tvättmaskiner som även är torktumlare!
Bekanta hade en sådan för måååånga år sedan, för de skulle vara mer energisnåla än en separat tumlare och det borde ju hänt en del med tekniken sedan dess. :)

Hm, för typ 10 år sedan när jag sålde vitvaror så var de kombinerade inte så bra. Det tummades en del på funktion och energisnålhet just för att få till kombinationen. Men det kan ju ha hänt väldigt mycket sen dess!
 
Vi har en kaklad typ duschliknande grej fast i arbetshöjd. Liknar denna:

IMG_07621FA4BB94-1.jpeg


Så himla bra när stora otympliga grejer ska tvättas, eller katten, eller tvätt som måste sköljas ur för hand och så. Som en riktigt stor diskho där det kan skvättas och ha sig. Guld värt.
 
Hm, för typ 10 år sedan när jag sålde vitvaror så var de kombinerade inte så bra. Det tummades en del på funktion och energisnålhet just för att få till kombinationen. Men det kan ju ha hänt väldigt mycket sen dess!
Jag har en, inte den dyraste men...
Tycker tvätten blir dammig och varken tvättmaskinen eller torktumlaren är i klass med de separata jag haft innan.
 
Jag har en, inte den dyraste men...
Tycker tvätten blir dammig och varken tvättmaskinen eller torktumlaren är i klass med de separata jag haft innan.
Intressant! För vi upplever också att vår tvätt blir dammig men det har de aaldrig varit med om (hyreslägenhet) :meh: Vi fick inget val när vi fick den, använder aldrig torkfunktionen för den tar bokstavligen hundra år!
 
Det jag är mest nöjd med i tvättstugan just nu är nog underredena till tvättmaskin och torktumlare. De står bredvid varandra i bekväm arbetshöjd och man kan dra ut en skiva och liksom bara vräka ur tvätten ut maskinen rakt på.

Och elfa-backsystemet. Så himla smidigt att kunna dra ut backarna helt och ha dem till att flytta runt tvätt i.
 
Vi har en kaklad typ duschliknande grej fast i arbetshöjd. Liknar denna:

Visa bifogad fil 57859

Så himla bra när stora otympliga grejer ska tvättas, eller katten, eller tvätt som måste sköljas ur för hand och så. Som en riktigt stor diskho där det kan skvättas och ha sig. Guld värt.

Hade varit grymt! men hade nog fått offra det mesta annat för att få plats med en sån :D
 
En tvättmaskin som doserar på egen hand, sparar både tvättmedel och natur

Det är ju bara att dosera mindre om man vill vara snäll mot naturen? Jag använder nog väldigt lite tvättmedel, en full maskin = en matsked, en halv maskin = en halv matsked.
Vissa verkar ju använda en hel deciliter per tvätt 😲
 
Vi har haft kombinerad tvätt och tumlare i många år. Vi har väl haft tre sammanlagt. En lämnade vi i huset vi flyttade ifrån, den andra gick motvikten sönder i och den tredje har vi nu.

Vi kommer troligen inte ha något annat. Jag är jättenöjd. Jag har en fantastisk förmåga att glömma tvätten i maskinen om jag måste flytta över den till tumlaren. Fick då tvätta om allt hela tiden.

Jag tycker inte att det sliter på kläderna och har man bara rätt kilo tvätt i så blir det torrt utan problem (tvätt 10 kg och tumlare 7 kg).
Jag får alltså inte gå över 7 kg om jag vill tumla.

Det tar tid däremot. När jag sätter på den står det 8 timmar men den räknar om neråt om tvätten blir torr tidigare.
Den är energisnål så det ska inte vara några problem.
 
Vi har haft kombinerad tvätt och tumlare i många år. Vi har väl haft tre sammanlagt. En lämnade vi i huset vi flyttade ifrån, den andra gick motvikten sönder i och den tredje har vi nu.

Vi kommer troligen inte ha något annat. Jag är jättenöjd. Jag har en fantastisk förmåga att glömma tvätten i maskinen om jag måste flytta över den till tumlaren. Fick då tvätta om allt hela tiden.

Jag tycker inte att det sliter på kläderna och har man bara rätt kilo tvätt i så blir det torrt utan problem (tvätt 10 kg och tumlare 7 kg).
Jag får alltså inte gå över 7 kg om jag vill tumla.

Det tar tid däremot. När jag sätter på den står det 8 timmar men den räknar om neråt om tvätten blir torr tidigare.
Den är energisnål så det ska inte vara några problem.
Tycker du tvätten blir helt torr, alltså nivån "in i skåpet" efter din kombinerade tumlare?
 
Jag skulle utan tvekan välja tumlare framför torkskåp. Men jag skulle aldrig vilja vara utan tumlare. Hatar hur hårda och obehagliga handdukarna blir om de inte tumlas🤣

Har haft kombinerad förut, den var väl ok men inget jag skulle välja ändå.
Ska man tvätta flera maskiner på rad och en del saker ska tumlas så blir det ju lite opraktiskt. Bättre kunna ha båda igång parallellt för att vara effektiv.

min torktumlare är klar på ungefär 1,5 timmar så de där 8 timmarna som nämndes känns ju helt galet.
 

Liknande trådar

Hemmet Vi har en inmurad Keddy insats som har suttit här sedan vi köpte huset. Vi har aldrig varit riktigt nöjda med den. Förmodligen för att...
8 9 10
Svar
181
· Visningar
8 746
Senast: CaisaCax
·
Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 278
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
799
Senast: valy
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 421
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna
  • Optimala foderrutiner?

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr
  • Ljus prick i ögat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp