Bukefalos 28 år!

Tvättstugehacks

Bryter in med en till fråga inom ämnet tvättstuga. Hur har ni löst plats för att hänga upp tvätt? Vi har torktumlare, men en del saker vill man ändå hänga istället. Just nu har vi en hopfällbar ställning, men jag skulle helst få upp det från golvet. Nån som har en sån anordning som går att sänka från taket eller fälla ut från väggen? Funkar det bra? Eller nån annan smart variant.
Vi har en hel vägg med Ikeas variant på elfasystem (hette Algot förut, nu Boaxel) och till det finns torkhyllor. Med tre torkhyllor klarar vi oftast en hel maskin tvätt.

CE8D542C-05B4-4D59-A3D9-042B082E5D01.jpeg


(Ja vi har sjukt mycket saker. Jag plockade undan en del innan jag fotade 😅)
 
Bryter in med en till fråga inom ämnet tvättstuga. Hur har ni löst plats för att hänga upp tvätt? Vi har torktumlare, men en del saker vill man ändå hänga istället. Just nu har vi en hopfällbar ställning, men jag skulle helst få upp det från golvet. Nån som har en sån anordning som går att sänka från taket eller fälla ut från väggen? Funkar det bra? Eller nån annan smart variant.

Jag har valt att sätta stänger i taket, och galghänger på dem. Jag kan t o m hänga trosor på galgar om det inte finns annan plats :D

Fördelen är att stång/stänger inte är i vägen när de inte används, och tvätten torkar snabbt tycker jag. Har jag mycket tvätt sätter jag på lilla avfuktaren från Claes Ohlson.
 
Bryter in med en till fråga inom ämnet tvättstuga. Hur har ni löst plats för att hänga upp tvätt? Vi har torktumlare, men en del saker vill man ändå hänga istället. Just nu har vi en hopfällbar ställning, men jag skulle helst få upp det från golvet. Nån som har en sån anordning som går att sänka från taket eller fälla ut från väggen? Funkar det bra? Eller nån annan smart variant.
När vi renoverade vår tvättstuga/groventre från 1975 försökte jag verkligen maximeera förvaringen. Ville ha plats för häst/jakt/trädgårdskläder samt plats att hänga tvätt för att slippa ha tvätt någon annanstans i huset. Slutade med detta:
En dubbelgarderob, med extra ventilation, för torkställning och stång med galgar.
DSC_0380.JPG
Hmm trodde man kunde bifoga flera bilder per inlägg när man använde dator men tji fick jag. Fler inlägg kommer...
 
På väggen mittemot står tvättmaskin och torktumlare samt diskbänk. Överskåp som öppnas uppåt. Det röda skåpet är medicinskåp.
DSC_0383.JPG
 
Slutligen... Förvaring för häst/jakt/trädgårdskläder. Från höger i bild min garderob, gemensam garderob med korgar, makens garderob samt en inte så djup skogarderob.
DSC_0384.JPG
 
Har du någon uppfattning om hur er torkskåp är energimässigt jämfört med tumlare

Tror ungefär det drar en tredjedel av ett vanligt rent energimässigt. Dock kostar det ju en hel mer än ett vanligt, så inte säkert du tjänar nåt rent ekonomiskt i slutändan.
 
Vi har en hel vägg med Ikeas variant på elfasystem (hette Algot förut, nu Boaxel) och till det finns torkhyllor. Med tre torkhyllor klarar vi oftast en hel maskin tvätt.

Visa bifogad fil 57946

(Ja vi har sjukt mycket saker. Jag plockade undan en del innan jag fotade 😅)

Du är inget extremfall jämfört med oss! 😅

Är det inte jobbigt att hänga på stängerna längst upp längst in?
 
När vi renoverade vår tvättstuga/groventre från 1975 försökte jag verkligen maximeera förvaringen. Ville ha plats för häst/jakt/trädgårdskläder samt plats att hänga tvätt för att slippa ha tvätt någon annanstans i huset. Slutade med detta:
En dubbelgarderob, med extra ventilation, för torkställning och stång med galgar.
Visa bifogad fil 58025
Hmm trodde man kunde bifoga flera bilder per inlägg när man använde dator men tji fick jag. Fler inlägg kommer...

smart! Torkar det bra där inne också?
 
Tror ungefär det drar en tredjedel av ett vanligt rent energimässigt. Dock kostar det ju en hel mer än ett vanligt, så inte säkert du tjänar nåt rent ekonomiskt i slutändan.

Ja att det inte blir billigare i slutändan insåg jag nog. Tänkte mest så att det dessutom inte var en miljöbov jämfört med ett vanligt :)
 
Fördelar med torkskåp:
  • Man kan torka svamp i det
  • Man kan hängtorka tvätt utan att ha det påslaget

Ja, vi hänger oftast in tvätten utan att sätta igång det, sen får det bara stå med dörren öppen över natten så är det nästan torrt på morgonen.
Sen kan man bara köra det en kortis på morgonen sen för att få det snustorrt, bra med inbyggd fuktsensor.
 

Liknande trådar

Hemmet Vi har en inmurad Keddy insats som har suttit här sedan vi köpte huset. Vi har aldrig varit riktigt nöjda med den. Förmodligen för att...
8 9 10
Svar
181
· Visningar
8 733
Senast: CaisaCax
·
Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 273
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
798
Senast: valy
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 410
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Gräs i näshålan?
  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp