Bukefalos 28 år!

Tvättstugehacks

Jag skulle utan tvekan välja tumlare framför torkskåp. Men jag skulle aldrig vilja vara utan tumlare. Hatar hur hårda och obehagliga handdukarna blir om de inte tumlas🤣

Har haft kombinerad förut, den var väl ok men inget jag skulle välja ändå.
Ska man tvätta flera maskiner på rad och en del saker ska tumlas så blir det ju lite opraktiskt. Bättre kunna ha båda igång parallellt för att vara effektiv.

min torktumlare är klar på ungefär 1,5 timmar så de där 8 timmarna som nämndes känns ju helt galet.

Haha och jag har aldrig ägt en torktumlare och hatar fluffiga handdukar som man inte blir torr av ;)

I dagsläget har vi inget och hängtorkar allt. Det om något tar tid speciellt höst och vinter... Tänker inte börja torktumla alla kläder men att kunna torka en del och slippa hänga allt skulle ju hjälpa en hel del. Framför allt platsmässigt.
 
Haha och jag har aldrig ägt en torktumlare och hatar fluffiga handdukar som man inte blir torr av ;)

I dagsläget har vi inget och hängtorkar allt. Det om något tar tid speciellt höst och vinter... Tänker inte börja torktumla alla kläder men att kunna torka en del och slippa hänga allt skulle ju hjälpa en hel del. Framför allt platsmässigt.
Jag torktumlar handdukar, sängkläder, strumpor och trosor/kalsonger. Snabbt och smidigt!
 
Vi har stor tvättstuga med många garderober så vi har alla kläder där, så skönt att slippa bära från tvättstugan till resten av huset. Torktumlar inte mycket men uppskattar den mycket om något måste bli torrt snabbt, stör mig mest på ljudet (vår fanns i huset när vi flyttade in så nya har kanske bättre ljudnivå). Skulle jag göra om så är torkskåp ett önskemål!
 
När vår gamla torktumlare gav upp ersatte vi den med torkskåp. Vi behövde någonstans att hänga dels ren tvätt men också blöta smutsiga kläder (ex barnens ytterkläder och våra träningskläder). Vi insåg dock snart att vi behöver en torktumlare också. Handdukarna blev så fruktansvärt hårda av att hängtorka och det blev svårt att tvätta täcken och kuddar. men vi hade inte plats för en tumlare.

Så nu har vi ersatt tvättmaskinen med en kombinerad tvätt- och torktumlare. Det funkar jättebra. Det tog ett par tvättar att få in snitsen. Man kan inte centrifugera på mer än 1200 rpm med vår maskin för annars hamnar tvätten slickad mot trumman och då blir den inte torr vid tumling. Vi har köpt en stor maskin som tvättar 12 kg och tumlar 8 kg, centrifugerar upp till 1600 rpm samt har ångfunktion (fast det har vi inte provat).
 
@Breaktown vi har nyligen köpt kombinerad tvättmaskin och torktumlare. Vi valde en lite dyrare och jag är glatt överraskad över hur bra den är. Har också alltid hört att dessa kombinerade ger dålig torkeffekt men det måste uppenbarligen ha blivit bättre med åren. Vi kan torka lakan och handdukar utan problem man får ta hänsyn till maxvikten bara.
 
Vi håller på att renovera tvättstugan. Det förvånar mig att kombinerade maskiner verkar fungera! Jag hade nämligen tänkt sätta in en torktumlare, har aldrig ägt en förut. Men har många duntäcken och vinterjackor som kräver tumling. Detta sker dock en gång om året, så kan jag slippa en maskin och istället få mer förvaring skulle det vara toppen!
 
Bryter in med en till fråga inom ämnet tvättstuga. Hur har ni löst plats för att hänga upp tvätt? Vi har torktumlare, men en del saker vill man ändå hänga istället. Just nu har vi en hopfällbar ställning, men jag skulle helst få upp det från golvet. Nån som har en sån anordning som går att sänka från taket eller fälla ut från väggen? Funkar det bra? Eller nån annan smart variant.
 
Bryter in med en till fråga inom ämnet tvättstuga. Hur har ni löst plats för att hänga upp tvätt? Vi har torktumlare, men en del saker vill man ändå hänga istället. Just nu har vi en hopfällbar ställning, men jag skulle helst få upp det från golvet. Nån som har en sån anordning som går att sänka från taket eller fälla ut från väggen? Funkar det bra? Eller nån annan smart variant.
Jag har tidigare haft ställning på väggen som fälls upp/ner. Det hade även mina föräldrar när jag växte upp, de hade två stycken över varandra. Tycker det är bra!

sån variant:
1601491317714.jpeg


Vi har inte plats för det idag så torkar tvätt på ställning i vardagsrummet..
 
När vår gamla torktumlare gav upp ersatte vi den med torkskåp. Vi behövde någonstans att hänga dels ren tvätt men också blöta smutsiga kläder (ex barnens ytterkläder och våra träningskläder). Vi insåg dock snart att vi behöver en torktumlare också. Handdukarna blev så fruktansvärt hårda av att hängtorka och det blev svårt att tvätta täcken och kuddar. men vi hade inte plats för en tumlare.

Så nu har vi ersatt tvättmaskinen med en kombinerad tvätt- och torktumlare. Det funkar jättebra. Det tog ett par tvättar att få in snitsen. Man kan inte centrifugera på mer än 1200 rpm med vår maskin för annars hamnar tvätten slickad mot trumman och då blir den inte torr vid tumling. Vi har köpt en stor maskin som tvättar 12 kg och tumlar 8 kg, centrifugerar upp till 1600 rpm samt har ångfunktion (fast det har vi inte provat).

Det där med att kunna tvätta täcken och kuddar är ju onekligen en väldigt stor fördel med att ha tumlare. Vår lösning hittills har varit att åka hem till min mamma ett par mil bort när vi behövt tvätta dem :P

Låter lovande med att det verkar finnas kombinerade som funkar bra!
 
Bryter in med en till fråga inom ämnet tvättstuga. Hur har ni löst plats för att hänga upp tvätt? Vi har torktumlare, men en del saker vill man ändå hänga istället. Just nu har vi en hopfällbar ställning, men jag skulle helst få upp det från golvet. Nån som har en sån anordning som går att sänka från taket eller fälla ut från väggen? Funkar det bra? Eller nån annan smart variant.

Hängning är en annan utmaning för oss. Skulle så gärna vilja få plats med lite hängning inne i tvättstugan och så man slipper stående torkställning.

Har kompisar som har en sån där man sänker från taket, fast över badkaret i badrummet. Det verkar funka bra iaf.
 
  • Gilla
Reactions: kem
Måste säga att den här tork grejen är galet smidig! Fäller ner så många pinnar man behöver och den tar ju inte speciellt mkt plats när alla är uppdragna!
 

Bifogade filer

  • 1FA0A849-282F-4281-823A-B49652CA53FA.jpeg
    1FA0A849-282F-4281-823A-B49652CA53FA.jpeg
    115,6 KB · Visningar: 89
Hängning är en annan utmaning för oss. Skulle så gärna vilja få plats med lite hängning inne i tvättstugan och så man slipper stående torkställning.

Har kompisar som har en sån där man sänker från taket, fast över badkaret i badrummet. Det verkar funka bra iaf.
Jag har haft över badkaret i tidigare boende! Funkade väldigt bra, då använde vi dock inte badkaret jätteofta då vi hade dusch i badrummet på övervåningen.
 
  • Gilla
Reactions: kem
Vi ska renovera tvättstugan och undrar efter bukes bästa tvättstugetips. Vad är ni nöjda och missnöjda med i er tvättstugor osv?

Det är tyvärr inget stort utrymme ungefär 4,5 kvm. (1,8x2,5m). Så tips om att ha dubbla tvättmaskiner och annat kul är tyvärr svårgenomfört ;)
Jag såg något galet coolt i en Kalle Anka film precis :D han hade sin strykbräda inbyggd i väggen och kunde fälla ut den med ett ben. Jag blev omedelbart väldigt avundsjuk.
 
Det finns ju tvättmaskiner som även är torktumlare!
Bekanta hade en sådan för måååånga år sedan, för de skulle vara mer energisnåla än en separat tumlare och det borde ju hänt en del med tekniken sedan dess. :)
Vi hade en, den fungerade bra. Men å andra sidan torkar vi typ mest underkläder och hänger resten. (tycker själv lakan tar upp mindre plats hängda och inte blir så himlans skrynkliga och hemska så de inte går att få in i skåpen så). Tvättfunktionerna på den maskinen var typ dubbelt så bra som de flesta andra tvättmaskiner. Men såklart när vi fick en likadan (satt i lägenheten) som hade en tumlare bredvid var ju det bättre. Då kan man ju tumla trosorna när man tvättar lakanen.

Jag hade velat ha ett torkskåp.
 
Tycker du tvätten blir helt torr, alltså nivån "in i skåpet" efter din kombinerade tumlare?
Min blev precis lika torr som i tumlaren jag har nu.

Dock är det ju exakt samma märke så.

Däremot var det oklokt att sätta på tumlaren med all tvätt kvar från tvättomgången. Den tog 8 kg tvätt men antagligen optimalt 4 kg tumlis. Vilket som sagt inte var ett problem alls eftersom jag bara tumlar kläder som jag inte bryr mig om (strumpor, trosor) eller som är barnkläder som inte ska hålla så länge. Handukar vill jag ha krispiga, lakan platta och alla mina kläder vill jag ha i många år.

I de fall som jag tumlade lakan i den fick jag dock absolut en skrynklig jättetorr massa. Precis som i denna.

Dock kan jag ju inte vräka in en hel tvättmaskin full i min tumlare som står bredvid heller om jag inte vill vänta i tid och evighet.
 
Senast ändrad:
Bryter in med en till fråga inom ämnet tvättstuga. Hur har ni löst plats för att hänga upp tvätt? Vi har torktumlare, men en del saker vill man ändå hänga istället. Just nu har vi en hopfällbar ställning, men jag skulle helst få upp det från golvet. Nån som har en sån anordning som går att sänka från taket eller fälla ut från väggen? Funkar det bra? Eller nån annan smart variant.
Vi har inte löst det, vi snubblar runt den hela tiden, står i badrummet.
https://www.ikea.com/se/sv/p/mulig-torkstaellning-3-plan-inom-utomhus-vit-20219658/

Men denna är den bästa vi haft, den går att fälla in de utstickande delarna, tar mindre plats och den sväljer typ två av våra maskiner.
 

Liknande trådar

Hemmet Vi har en inmurad Keddy insats som har suttit här sedan vi köpte huset. Vi har aldrig varit riktigt nöjda med den. Förmodligen för att...
8 9 10
Svar
181
· Visningar
8 746
Senast: CaisaCax
·
Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 278
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
799
Senast: valy
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 421
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna
  • Optimala foderrutiner?

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr
  • Ljus prick i ögat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp