Tvärdött på bostadsmarknaden? - utbruten från Den perfekta lägenheten

Bukefalos 30 år!

Övernattningslägenhet i Stockholm + hus någon annanstans? 🙂 (där det är billigare)
Jag tror inte att han har tillräckligt med köpoäng för att kunna få lägenhet i Stockholm tyvärr.
Har han hört av sig till företagen där?

Som sagt, där nere kan ni hitta det ni vill ha för mycket mindre pengar och på närmare avstånd.
Utan portfolio så finns ingen poäng med det. Men han jobbar på det. Men det kommer ta några år.

Absolut, men de ska ha lediga tjänster också :D Och så ska man få dem med. Det är inte så bara.
Skrev dock aldrig att ”det är bara” 🙂 Fattar att det är en snäv bransch, men är man bara öppen för att flytta så är som sagt Skåne väldigt prisvärt på sina håll. Annonserar dom ens ut tjänster i spelbranschen, eller är det typ headhunting och spontanansökningar som gäller? Och en extrem dos tur då….

Ja! Det är nog det jag hade en bild av, tror du visat bild (eller så har jag skapat mig en bild av det du berättat 😅).
Stämmer, har genom åren lagt upp många bilder på renovering och trädgård. Men inte så mycket info om seperation och att jag behövt lämna mitt drömhem, det har gjort aldeles för ont. Det gör väl nästan lika ont nu, men det har gått över ett år, så nu orkar jag ändå dels informationen.
Han är concept artist.
Han kan jobba hemifrån - men han får inte pga "ny" policy.

Hans jobb är inte riktigt översättningsbart till något annat. Han skulle möjligen kunna jobba som bildlärare antar jag? Men i övrigt så är det knepigt.
Att söka annat är väldigt svårt. Han jobbar på ett topphemligt projekt och har därför ingen portfolio. Han jobbar givetvis ihop en, men sånt tar rätt långt tid om man ska göra det på fritiden, för det blir bara på helger när restiden är som den är. Och någon gång måste man vila också. Ekvationen går liksom inte ihop alls här.

Och tyvärr så verkar det som att det här med att få jobba hemifrån är något som är på väg bort från alla spelstudios. Så det är inte ens säkert att det hjälper att byta jobb.

Och dessutom så går spelbranschen dåligt just nu, så det är liksom fel läge att ge sig ut o prova vingarna...

Mina krav var över 1000 kvm tomt (ni fattar väl att det är en ca siffra?), inom ca 45 min pendling enkel väg till söder (behöver inte finnas asnära, bil/cykel/moppe till tåg/tunnebana/buss är okej), och 4 rum o kök eller större. Inga AKUT renoveringar. Vill alltså ha helt tak, hel grund, fungerande kök och badum. Extra plus om det finns två badum, framförallt om de behöver renoveras (då kan man ta ett i taget), men det är inget måste.

Summan är omöjlig att säga just nu eftersom jag är arbetslös. Det lär jag vara ett bra tag till.
Jag kan inte jobbet eller Stockholm, så jag är fel person att uttala mig. Men summan är omöjlig, jobbyte är omöjligt, du hittar inget fast jobb så det är svårt att få ihop ekonomin. Jag har kanske missat det här tidigare, vad är er realistiska plan? Vad är felet på där ni bor nu (förutom läget?). Ber om ursäkt om du förklarat tidigare, jag kommer inte ihåg detaljerna.

Jag tror inte att han har tillräckligt med köpoäng för att kunna få lägenhet i Stockholm tyvärr.

Utan portfolio så finns ingen poäng med det. Men han jobbar på det. Men det kommer ta några år.

Jag hade sökt ändå, han har ju ett jobb och borde ha referenser därifrån.
Det värsta som kan hända är ju ett nej. Han fick ju det jobbet utan portfolio

Om ni lägger 1M på att köpa en liten övernattningslägenhet och kan köpa ett hus 3-4M billigare en längre bit från Stockholm så skulle det kunna bli bättre totalt sett än att bo i en lägenhet som du kommer att vantrivas i?

Jag kan inte jobbet eller Stockholm, så jag är fel person att uttala mig. Men summan är omöjlig, jobbyte är omöjligt, du hittar inget fast jobb så det är svårt att få ihop ekonomin. Jag har kanske missat det här tidigare, vad är er realistiska plan? Vad är felet på där ni bor nu (förutom läget?). Ber om ursäkt om du förklarat tidigare, jag kommer inte ihåg detaljerna.
Ingen fara, ingen kan komma ihåg allt.

Boendet idag är ingen långsiktig plan. Det är en sliten hyresrätt med grannar som röker konstant och kastar sopor omkring sig utomhus. Flen är fint några gator bort, men just här vill vi bo så kort tid det bara är möjligt. Men vi vågar inte flytta när vi inte vet vart jag hamnar.

Vi har ingen realistisk plan. Att jag skulle ha omöjligt att få jobb var inte en del av ekvationen riktigt. Men så verkar det ju vara. Intervjuer har jag inga problem med att få, men de leder inte till nånting. Jag är skitkass på den biten. Att öva hjälper inte - jag gick på 30+ intervjuer förra omgången jag var arbetslös och är upp i 10 talet denna omgång. Så mängdträning är inte problemet. Det finns ingen anledning att göra planer där, för det kommer aldrig bli som jag vill ändå.

Om ni lägger 1M på att köpa en liten övernattningslägenhet och kan köpa ett hus 3-4M billigare en längre bit från Stockholm så skulle det kunna bli bättre totalt sett än att bo i en lägenhet som du kommer att vantrivas i?
Jo om han är villig att göra så. Jag är osäker på om han ser det som en lösning.

Jag hade sökt ändå, han har ju ett jobb och borde ha referenser därifrån.
Det värsta som kan hända är ju ett nej. Han fick ju det jobbet utan portfolio
Han hade praktik där i 6 månader innan han fick jobbet. Så det är inte riktigt jämförbart. Han MÅSTE ha en bra portfolio om han ska få ett annat jobb.

Det har absolut varit mycket lättare för mina föräldrars generation. Och numera är det också knepigt att köpa för att få ihop mer pengar eftersom marknaden är väldigt oförutsägbar. Med sänkt barnafödande kommer det sjunka ännu mer över tid. Så fastigheter är inte så säkra pengar längre.
Tror inte man kan dra en hel generation över en kam. Jag är lite äldre generation o mina föräldrar kunde inte heller köpa med lätthet. Om dina kunnat lätt beror det kanske på vart i landet.

Tror inte man kan dra en hel generation över en kam. Jag är lite äldre generation o mina föräldrar kunde inte heller köpa med lätthet. Om dina kunnat lätt beror det kanske på vart i landet.
Jag menar inte att precis alla kunde köpa med lätthet. Men extremt många fler än idag. Och det är liksom fakta.

Jo om han är villig att göra så. Jag är osäker på om han ser det som en lösning.

Du skulle kunna ta upp det som ett alternativ i alla fall. Det känns ju lite skevt att du ska vantrivas i ert boende, om det finns en annan lösning som gör att ni båda får en del av det ni vill ha och får kompromissa med en del. Förutsatt att han också vill köpa hus, så skulle ju det också innebära något positivt för honom.

Du skulle kunna ta upp det som ett alternativ i alla fall. Det känns ju lite skevt att du ska vantrivas i ert boende, om det finns en annan lösning som gör att ni båda får en del av det ni vill ha och får kompromissa med en del. Förutsatt att han också vill köpa hus, så skulle ju det också innebära något positivt för honom.
Han vill ha hus. Att designa saker hela dagarna och inte få lov att ändra något i sitt boende retar gallfeber på honom.

Vi har haft distansförhållande förut, så det är något vi har pratat om redan. Han är inte så pigg på det.

Han vill ha hus. Att designa saker hela dagarna och inte få lov att ändra något i sitt boende retar gallfeber på honom.

Vi har haft distansförhållande förut, så det är något vi har pratat om redan. Han är inte så pigg på det.

Det kan man förstå, att det inte är det mest önskade läget. Samtidigt så behöver även han inse att ni behöver göra kompromisser, det kan ju inte bara vara du? Hans fru mår dåligt, men han "vill inte".

Nu menar jag inte att det är just så er situation behöver lösas, men det låter inte så kul att du ska behöva anpassa dig helt efter hans önskemål. Visst blir det väl lite av en fråga vad han vill lägga sina pengar på (jag antar att han behöver stå för en del av pengarna), men samtidigt är ni ju två i relationen (och gifta lät det som) och då kan det mala ner en inifrån om det är en person som hela tiden ska anpassa sig efter den andre.

Men nog om detta från mig, jag hoppas ni hittar någon bra kompromiss som funkar för er båda!

Han är concept artist.
Han kan jobba hemifrån - men han får inte pga "ny" policy.

Hans jobb är inte riktigt översättningsbart till något annat. Han skulle möjligen kunna jobba som bildlärare antar jag? Men i övrigt så är det knepigt.
Att söka annat är väldigt svårt. Han jobbar på ett topphemligt projekt och har därför ingen portfolio. Han jobbar givetvis ihop en, men sånt tar rätt långt tid om man ska göra det på fritiden, för det blir bara på helger när restiden är som den är. Och någon gång måste man vila också. Ekvationen går liksom inte ihop alls här.

Och tyvärr så verkar det som att det här med att få jobba hemifrån är något som är på väg bort från alla spelstudios. Så det är inte ens säkert att det hjälper att byta jobb.

Och dessutom så går spelbranschen dåligt just nu, så det är liksom fel läge att ge sig ut o prova vingarna...

Mina krav var över 1000 kvm tomt (ni fattar väl att det är en ca siffra?), inom ca 45 min pendling enkel väg till söder (behöver inte finnas asnära, bil/cykel/moppe till tåg/tunnebana/buss är okej), och 4 rum o kök eller större. Inga AKUT renoveringar. Vill alltså ha helt tak, hel grund, fungerande kök och badum. Extra plus om det finns två badum, framförallt om de behöver renoveras (då kan man ta ett i taget), men det är inget måste.

Summan är omöjlig att säga just nu eftersom jag är arbetslös. Det lär jag vara ett bra tag till.

Varför inte göra som många som inte vill pendla i timtal?

Lägenhet + stuga.

Då kan ni både bo så att vardagen funkar med lönejobbet, bekvämt utan att behöva härja med massa underhåll... Och ha tillgång till en trädgård sommartid, och underhållsnivå precis där ni orkar ha det (det finns många olika slags "stugor", från enkla byggen som kan kallställas ända upp till en hel gård).

Och bostadsrätter får man renovera nästan precis som man vill.

Var hittar man en lägenhet nära södermalm för 1 miljon? 😅
Beror väl på vad man menar med nära (och hur liten övernattningslägenheten får vara). Huddinge, Älvsjö? Runt 8-12 km skulle jag kalla nära. Trångsund? Problemet är väl att avgiften ibland är hög om priset är lågt.

• Gilla
Reactions: abc
Han hade praktik där i 6 månader innan han fick jobbet. Så det är inte riktigt jämförbart. Han MÅSTE ha en bra portfolio om han ska få ett annat jobb.

Okej okej.
Men då kan ni leta efter rn liten lägenhet närmare hans jobb, bo där några år, spara pengar med sikte på att köpa det ni vill ha i skåne.

Varför inte göra som många som inte vill pendla i timtal?

Lägenhet + stuga.

Då kan ni både bo så att vardagen funkar med lönejobbet, bekvämt utan att behöva härja med massa underhåll... Och ha tillgång till en trädgård sommartid, och underhållsnivå precis där ni orkar ha det (det finns många olika slags "stugor", från enkla byggen som kan kallställas ända upp till en hel gård).

Och bostadsrätter får man renovera nästan precis som man vill.
Jag vet att jag är lite speciell här. Men att ha både lägenhet och stuga låter som en värre mardröm än att bara ha lägenhet. Det låter liksom bara jättejobbigt. För att inte tala om att upplägget låter jättedyrt.

Bostadsrätt får man inte ändra tillräckligt.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Dejtingtråden 39
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Autistic meltdown

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar