Tvärdött på bostadsmarknaden? - utbruten från Den perfekta lägenheten

Bukefalos 30 år!

Oj, det låter precis som denna gården. Det var ursprungligen en lösdrift på baksidan som de gjort om till boxar. Sedan har de tagit ner de flesta stora träd i hagen så miljön är steril och det mysiga har försvunnit. Nej jag tycker den var bättre innan deras ”investeringar” och jag tror de behöver gå ner rejält i pris om de ska få sålt överhuvudtaget.
Vi la också bud på en gård när vi letade ny gård. Den var galet överprisad vilket jag och min man pratade om. Vi la ett bud på mer än en miljon under utgångspriset. De sa nej givetvis. Gården hade legat ute några månader så kanske inte så konstigt. Vi höjde över en halv miljon upp men sa att det var vårt absolut max. Ägaren kunde max gå ner 100.000.
Vi struntade i den gården och vann budgivningen på en annan gård som är enormt mycket bättre. Ett riktigt drömboende. Jag är så glad att vi inte köpte den andra gården.
I vilket fall som helst så har de nu nästan två år senare gått igenom tre mäklarfirmor samt sänkt priset till under vårt högsta bud.

Man ska inte bli för girig helt enkelt.

Vi sålde vår gård för ett par hundratusen under utgångspriset då de la bud på plats och hade inga andra krav. Sålde direkt. Så skönt och vad ändå supernöjd med vad vi fick för den gården.

Priset? Området? Planlösningen? Närhet till kommunikationer? Parkeringsmöjlighet?

Exakt samma som min (samma förening) förutom att jag har inglasad balkong. Men de gick ner i pris (det var högre än min i annonsen). Jag börjar fundera på om fast pris gör att folk tror att det inte går att lägga lägre bud. :(

Först till kvarn tänkte jag, men att man får lägga lägre bud. Men jag ska be mäklaren ta bort det nu.
Ja, alltså "först till kvarn" är det väl men:
Fast pris. Står det fast pris i bostadsannonsen innebär det att bostaden säljs till ett fast pris och utan budgivning. Här är det först till kvarn som gäller enligt en turordning som mäklaren fastställer. Fördelen med detta sätt att köpa bostad på är att affären ofta går fort.
https://bovision.se/inspiration/acc...pris-marknadspris-prisbegrepp-att-ha-koll-paa

Jag tänker - som jag läser detta - att priset då måste vara lägre än normalt för att man som köpare ska nappa på det.

En av lägenheterna som kom ut efter min är nu såld. :( Fattar inte varför ingen vill kolla på min lägenhet.

Nu är det ”bara” fyra andra till salu att konkurrera med. :(
Kan det påverka att den hamnat längre ner i träfflistan nu? Eller att den legat ute en längre tid.

Kan det påverka att den hamnat längre ner i träfflistan nu? Eller att den legat ute en längre tid.

Kanske. Men jag tror iaf att många sorterar på billigaste? Men nu är iaf fast pris borttaget och priset sänkt till samma som den andra såldes för. Tydligen är inglasat inte alls en fördel. :(

Mest bara less. Jag var helt okej med att ingen såldes för marknaden var död. Men nu är den ju inte det. Bara min lägenhet som är ointressant. :banghead:

Kanske. Men jag tror iaf att många sorterar på billigaste? Men nu är iaf fast pris borttaget och priset sänkt till samma som den andra såldes för. Tydligen är inglasat inte alls en fördel. :(

Mest bara less. Jag var helt okej med att ingen såldes för marknaden var död. Men nu är den ju inte det. Bara min lägenhet som är ointressant. :banghead:
Fast du vet ju inte om det största problemet var det fasta priset? Nu är det borta och priset är sänkt. Vem vet, du får kanske en spekulant imorgon :) . Om andra lägenheter säljs i området så finns det ju ingen rimlig anledning att din inte skulle göra det, eller hur?

För mig är absolut inglasat en fördel, jag hoppas att dyker upp någon spekulant. Tror det kommer bli mer aktivitet nu när folk kommer tillbaka från semestern.

Exakt samma som min (samma förening) förutom att jag har inglasad balkong. Men de gick ner i pris (det var högre än min i annonsen). Jag börjar fundera på om fast pris gör att folk tror att det inte går att lägga lägre bud. :(

Exakt så hade jag tolkat det - om det står fast pris så betyder det för mig att "det här är priset som gäller".
Står det inte, utan det är bud, så tänker jag att det går att lägga bud men/och att säljaren kan välja att acceptera ett bud utan att det blir budgivning om denne vill.

Så jag hoppas att det släpper för dig nu!

Men man kan öppna den inglasade?

Exakt så hade jag tolkat det - om det står fast pris så betyder det för mig att "det här är priset som gäller".
Står det inte, utan det är bud, så tänker jag att det går att lägga bud men/och att säljaren kan välja att acceptera ett bud utan att det blir budgivning om denne vill.

Så jag hoppas att det släpper för dig nu!
Hade också tolkat det som att priset ej var diskuterbart.

Visning 2, fyra sällskap.
1 behöver sälja innan dom kan köpa.
2 bor på samma gata, men gillade inte vår planlösning.
3 har frågat lite kring tillträde och så.
4 ghostat.

Sen hörde 3an av sig och vill ha en extra privat visning med hennes gubbe som inte var med på den ordinarie.

Och det kan vi väl ordna, men fan vad jag hoppas att dom tar den. Annars har vi en ny visning planerad om två veckor, och då har vi börjat jobba igen och det kommer bli supersvårt att hinna med sånt här crap.

Det är dyrt. Sålde föräldrahemmet (minivilla, liten tomt) som låg i norrort (30 min prom till tåg mot city, ca 35 min med tåget in till city) och som hade stora renoveringsbehov (kök, badrum, mögel) för 4 miljoner.
Där jag bor kostar dom 8-10 miljoner. 😅

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka