TW Vikt - tankar efter kontakt med dietist.

• Dagbok
  • Trådstartare Trådstartare SiZo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 124
  • Visningar Visningar 14 005

Bukefalos 30 år!

Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en dagbok så att det blir lätt för mig att hålla koll på allt. Det här är en lång resa, mina hormoner ser bra ut, exakt samma värden som när jag var smal osv osv.

Har du problem med ätstörningar - läs inte här. Det kommer vara triggande. I övrigt så vill jag ha tråden mest för min egen skull. Visst, har du något revolutionerande tips så absolut. Men jag är trött på att läsa "åh så lågt kan man inte ligga i kalorier". Jag vet att min kropp är konstig, att jag borde rasa i vikt. Men tyvärr så ser det inte ut så för mig. Jag har kämpat i flera år med detta utan att egentligen komma någon vart, förutom om jag lägger mig sjukligt lågt i kaloriantal.

Hur som helst, efter kontakt med dietist så fick jag en app där jag ska registrera allt jag äter. Första veckan gick han med på att lägga mig på 800 kalorier och vi konstaterade snabbt att jag nog har legat otroligt lågt i mitt proteinintag. Så jag har köpt på mig proteinpulver för att ordna till det. Jag gick ner 1 kilo första veckan, detta var nog endast vätska pga proteinbrist. Jag var väldigt svullen i benen innan. Men han verkade nöjd med mina framsteg. Och jag var nöjd med, eftersom det gav mindre smärta i benen.

Han ville ta upp kaloriantalet till 1056/dag. Sagt och gjort... Jag tar fortfarande proteinpulver då jag aldrig får i mig tillräckligt med protein annars. Och som jag befarade innan jag började gå dit så går jag nu upp i vikt. Jag hade hoppats att mer protein skulle vara lösningen till mitt problem med vikten, men så verkar tyvärr inte vara fallet. Och även om det är skönt att inte ha samma smärta i benen längre så vill jag verkligen gå ner i vikt.

Det blir spännande att se om han har någon lösning på detta i framtiden. Om det går att hitta något som gör att jag faktiskt går ner i vikt utan att för den delen svälta sig fullständigt. Jag har svårt att tro det går, jag kan liksom inte se vad det skulle vara.

Nästa tid är 1/10, så det är ju två veckor kvar tills dess. Kanske börjar vikten gå neråt innan dess, vem vet? Men jag är verkligen inte hoppfull. Det är dock skönt att äta så mycket som jag gör nu. Såhär mycket har jag inte ätit på jag vet inte hur länge, flera år.

Osäker om du redan fått det här förslaget?
Overnight oats med chiafrön. Det här receptet är på 150 kcal men det går att variera väldigt. Kanske går att byta ut mjölken till vatten och lägga till proteinpulver ?

Annars kan man byta vätskan till vad man gillar (mjölk, havremjölk, proviva, vatten osv) lägga till fröer/nötter/kärnor, ev sylt eller äppelmos, bär eller frukt, smaksätta med kanel, vanilj mm eller vad man gillar.

https://www.matdagboken.se/recept/overnight-oats-2
Med tanke på min avsky för gröt pga konsistensen så tror jag inte att overnight oats är någon direkt höjdare för mig tyvärr.

Frukost behöver ju inte vara så ”frukostig” om man inte gillar frukost ;)
Det går ju äta en sallad eller en soppa till frukost om du vill hålla ned kalorierna och fetterna i den?
Jag äter ett kokt ägg till frukost, men jag gillar ägg och har utrymme för fett och protein till frukost. Matmuffins? Omelett?

(om det inte vore så miljövidrigt skulle jag helst äta en perfekt mogen avokado till frukost varje dag… och i andra länder äter man ju ofta grapefrukt, så kanske frukt till frukost kunde vara ett annat alternativ?)
Nä, det behöver inte vara typisk frukostmat, mer än att det ska vara enkelt att fixa till.

Jag äter kaseinpudding till frukost numer, det är så himla enkelt och gott. Rör ihop med mjölk kvällen innan och sätter i kylen. På morgonen slänger jag på lite frysta bär som får tina på vägen till jobbet, plus lite nötter. Ett bra sätt att få i mig något på morgonen, vilket jag annars lätt hoppar över om det blir ett för stort projekt.

Mina egna frukostar är för övrigt bara "redig grötfrukost" när barnet är här.

Idag är min frukost:
Litet glas fjällfil (spär med vatten och dricker)
Kopp med kakaopulver och hampaprotein, varm. Lite som varm choklad typ.
En mandarin och ett äpple.

Jag gillar att äta någon enkel form av sallad till frukost. T.ex. tomat, gurka, fetaost, lite olivolja och salt på. Eller kikärtor och gurka, eller blandade bönor och tomat. Jag tycker olivoljan tillför mycket smakmässigt men vill man undvika fett funkar det utan också, kanske ha lite mer kryddor eller någon färsk ört i så fall.
Skulle något sådant funka för dig?

Okej. Jag åt upp det. Men satan vad äcklig konsistens det är. Jag minns nu väldigt tydligt varför jag aldrig äter gröt. Nej, gröt blir det inte till mina frukostar, så andra tips välkomnas!

Vet iom du gillar keso? Själv äter jag det med bär eller frukt på morgnarna och nyttig müsli. Den vanliga keson ligger på 100 kcal per 100 gram. Keso mini på 80 kcal per 100 gram.

Med tanke på min avsky för gröt pga konsistensen så tror jag inte att overnight oats är någon direkt höjdare för mig tyvärr.

Nä, det behöver inte vara typisk frukostmat, mer än att det ska vara enkelt att fixa till.
Den här veckan har jag till frukost ätit
-ravioli på burk uppiffat med rostad lök och kryddor.
-nudelsoppa med glasnudlar böngroddar och kryddat med chili,ingefära och buljong.
-grönkål i ugnen med massa olivolja chiliflingor örtsalt och fetaost.
-stekt lingonröd med balkansk röra, ajvair kan den heta? Himla god kombo med just lingonbröd och lite vitlök i stekpannan :)
-Samt vanliga mackor lite värmda i ugnen med smör och gurka på 🥳

Jag tänkte uppdatera lite.

Jag gav upp. Det var några middagar med familj under semestern, jag gifte mig osv så det blev lite extra mat.

För några veckor sedan började jag och en kompis med mediciner istället. Hon Wegowy, jag mounjaro. Jag är inne på 2a veckan och har gått ner från 83 till 81,5. Går säkert upp lite till innan nästa spruta på tisdag. Jag verkar gå ner kraftigt dagen och dagen efter sprutan tas och går sedan sakta upp igen. Ofta 2 kilo ner, 1,5 kilo upp. MEN det är betydligt bättre än jag har lyckats själv.

Min kompis tog första sprutan i förrgår, så vi får se vad hon får för effekt. Dyrt som satan är det. Men vad gör man.

Jag gav upp. Det var några middagar med familj under semestern, jag gifte mig osv så det blev lite extra mat.

För några veckor sedan började jag och en kompis med mediciner istället. Hon Wegowy, jag mounjaro. Jag är inne på 2a veckan och har gått ner från 83 till 81,5. Går säkert upp lite till innan nästa spruta på tisdag. Jag verkar gå ner kraftigt dagen och dagen efter sprutan tas och går sedan sakta upp igen. Ofta 2 kilo ner, 1,5 kilo upp. MEN det är betydligt bättre än jag har lyckats själv.

Min kompis tog första sprutan i förrgår, så vi får se vad hon får för effekt. Dyrt som satan är det. Men vad gör man.

Vad spännande! Upplever du någon psykologisk effekt än?

Jag tycker GLP-1 inhibitorerna verkar superspännande ur många perspektiv, även för autoimmuna.

Kanske har missat men varför skulle det vara så hemskt att väga 83 kg att det är värt att lägga en massa pengar på medicin?

Kanske har missat men varför skulle det vara så hemskt att väga 83 kg att det är värt att lägga en massa pengar på medicin?
Har du läst hela tråden? Att ligga på runt 1000 kalorier/ dag i flera år utan att gå ner i vikt är inte riktigt hållbart. Och äter jag mer så går jag upp 1 kilo i veckan, eller mer.

Vart det tar stopp vet jag inte. Jag har inte vågat äta normalt längre än att jag gick upp 20 kilo.

Jag är kort så jag har ett bmi på över 35. Och jag får ordentliga problem med restless legs vid denna vikt. Jag lägger dessutom på mig främst på benen vilket gör att benen känns väldigt tunga och ömma.

Har du läst hela tråden? Att ligga på runt 1000 kalorier/ dag i flera år utan att gå ner i vikt är inte riktigt hållbart. Och äter jag mer så går jag upp 1 kilo i veckan, eller mer.

Vart det tar stopp vet jag inte. Jag har inte vågat äta normalt längre än att jag gick upp 20 kilo.

Jag är kort så jag har ett bmi på över 35. Och jag får ordentliga problem med restless legs vid denna vikt. Jag lägger dessutom på mig främst på benen vilket gör att benen känns väldigt tunga och ömma.

Jag tycker du är modig som testar medicin. Är ju fantastiskt att det finns som alternativ. Och nånstans hälsosammare än många dieter tror jag.

Jag tar också mounjaro. Och tyvärr är det väldigt dyrt.
Men än så länge är det värt det för mig. Jag mår så mkt bättre.
Direkt så blev jag mycket lugnare, ingen besatthet av mat, inget sötsug och jag blev mkt klarare i huvudet, kändes som jag äntligen kunde tänka klart. Och framförallt försvann allt mitt onda i kroppen. Jag hade innan så ont i benen att jag knappt kunde stå upp ens en minut. Och nu kan jag träna och promenera.
Och när man mår så mkt bättre så blir det lättare att göra bättre val o0ch träna.
Min kropp älskar denna medicin.
Viktmässigt har jag gått ner 21 kg sen i december och en decimeter i midjan och tre centimeter runt halsen.

81,5 Kg ger ett bmi på 30,7 när man är 163 cm lång (31,2 vid 83 kg).

81,5 Kg ger ett bmi på 30,7 när man är 163 cm lång (31,2 vid 83 kg).
Blandade ihop kompisens och mina siffror. Men jag är kortare än så oavsett.

Oavsett så ger det mig samma problem ändå. Plus att jag måste ligga på runt 1000 kalorier för att inte gå upp. Minsta dag att unna sig tar vikten uppåt.

Och nu väger jag inte 81,5 längre. Jag går som sagt upp fort.

Jag tycker det är fullt legitimt att prova GLP-1 inhibitorer oavsett vikt eller BMI. Det är ju från början godkänt för diabetes.

Spännande för alla åkommor där glukos är inblandat, och fler därtill. Såg att det görs experiment mot Alzheimers (https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC11091751/)

Från wiki:

"some have been approved to treat obesity and other components of the metabolic syndrome in the absence of diabetes. They are also in development for other indications, such as non-alcoholic fatty liver disease, polycystic ovary syndrome, and diseases of the reward system such as addictions."

Och jag har mina aningar om att det kanske till och med skulle kunna användas i mikrodos för ADHD.

Liknande trådar

• Presenterar mig i efterhand
  • Stort TACK i efterhand!
  • Ofrivillig ensamhet
  • Mamma

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat