Typiskt svenskt julgodis?

Jag fick nyligen en påse Ahlgrens julgranar som jag blev glad för, eftersom jag är löjligt förtjust i Ahlgrens bilar. Annars brukar jag mest sukta efter skumtomtar, Kung Oscars pepparkakor och julmust såhär i juletider.
 
Jag fick nyligen en påse Ahlgrens julgranar som jag blev glad för, eftersom jag är löjligt förtjust i Ahlgrens bilar. Annars brukar jag mest sukta efter skumtomtar, Kung Oscars pepparkakor och julmust såhär i juletider.
Jag åker till Ikea och handlar svensk mat när suget slår till. Det stillar det värsta suget.

Jag kan köpa en stor påse med hallon lakrits döskallar. Personalen tittar lite konstigt på mig när påsen ska vägas.
 
Vi brukar varje år skicka ner en låda med lite allt möjligt till släktingarna i Tyskland. Typ knäckebröd, Gott/Blandat godis osv. (Och så vi får vi en likadan låda, men omvänd tillbaka :d).
Nu önskade de dock, förutom de typiska svenska årets runt sakerna, även "svenskt julgodis" och det har tagit totalstopp i hjärnkontoret hos oss. Vad finns det för svenskt, typiskt julgodis, som dessutom är lätt att skicka?

Vi brukade alltid göra julgodis när jag växte upp.
Marsipangodis av olika slag - jätteäckligt.
Min favorit, förutom knäck, var cornflakes i smält blockchoklad. Jätteenkelt att göra (smält chokladen i vattenbad, rör ner lagom mycket cornflakes, klicka på folie och vänta tills de stelnar).
 
Jag åker till Ikea och handlar svensk mat när suget slår till. Det stillar det värsta suget.

Jag kan köpa en stor påse med hallon lakrits döskallar. Personalen tittar lite konstigt på mig när påsen ska vägas.

Men va? :confused: Har IKEA hallonlakrits dodskallar hos er? :meh: Det har de inte har. :arghh:
 
Jag åker till Ikea och handlar svensk mat när suget slår till. Det stillar det värsta suget.

Jag kan köpa en stor påse med hallon lakrits döskallar. Personalen tittar lite konstigt på mig när påsen ska vägas.

IKEA i Bremen har slutat 😢 med lösgodis!! Hur kan man vara så elak??

Tack och lov för Onfos.
 
Jag väcker den här lite eftersom jag ska knåpa ihop något till min secret santa i Aberdeen 🤶
Det borde vara belagt med något slags straff att väcka gamla trådar såhär, men ijallajallafall
- mintkyssar är ett säkert kort! Man mår illa efter att ha ätit tre, men de ska iallafall FINNAS där till jul!
https://www.ica.se/recept/enkla-mintkyssar-647863/

Den lite skitnödiga diskussionen huruvida vad som är svenskt eller inte tycker jag vi kan nonchalera och istället kan vi väl fokusera på vad vi traditionellt ofta ser relaterat till juletid och då säger jag förutom ovan nämnda mintkyssar: knäck, ischoklad, gröna marmeladkulor, kandisocker, marianne, dumle, rischoklad (vårgårdaris!), fudge, chokladtryffel, mozartkulor, weinernougat, paradis/aladdinaskar....och kilo kilovis söta clementiner.
 
Det borde vara belagt med något slags straff att väcka gamla trådar såhär, men ijallajallafall
- mintkyssar är ett säkert kort! Man mår illa efter att ha ätit tre, men de ska iallafall FINNAS där till jul!
https://www.ica.se/recept/enkla-mintkyssar-647863/

Den lite skitnödiga diskussionen huruvida vad som är svenskt eller inte tycker jag vi kan nonchalera och istället kan vi väl fokusera på vad vi traditionellt ofta ser relaterat till juletid och då säger jag förutom ovan nämnda mintkyssar: knäck, ischoklad, gröna marmeladkulor, kandisocker, marianne, dumle, rischoklad (vårgårdaris!), fudge, chokladtryffel, mozartkulor, weinernougat, paradis/aladdinaskar....och kilo kilovis söta clementiner.

Kändes mer straffbart att göra en ny tråd när det fanns en yngre än 10 år :D
 
Det borde vara belagt med något slags straff att väcka gamla trådar såhär, men ijallajallafall
- mintkyssar är ett säkert kort! Man mår illa efter att ha ätit tre, men de ska iallafall FINNAS där till jul!
https://www.ica.se/recept/enkla-mintkyssar-647863/

Den lite skitnödiga diskussionen huruvida vad som är svenskt eller inte tycker jag vi kan nonchalera och istället kan vi väl fokusera på vad vi traditionellt ofta ser relaterat till juletid och då säger jag förutom ovan nämnda mintkyssar: knäck, ischoklad, gröna marmeladkulor, kandisocker, marianne, dumle, rischoklad (vårgårdaris!), fudge, chokladtryffel, mozartkulor, weinernougat, paradis/aladdinaskar....och kilo kilovis söta clementiner.
Är det inte satsumas på julen? Clementiner är väl nu? :p
 
Är det inte satsumas på julen? Clementiner är väl nu? :p
Njeeej, Satsumas brukar komma först och vara lite gröna medan Clementiner brukar komma lite senare, är mer orangea och klotrunda, sedan kommer mandarinerna som är proppfulla upp till kanten med kärnor.

kl: Uhm julgodis, inser hemskt nog att vi nog importerat vårt från England, Spanien och Tyskland. Bara massa marsipan, vit knäckig grej med mandlar och fruktkaka :eek:.

Så jag får också föreslå skumtomtar, mintkyssarna hade ingen tysk wikisida så de kanske är svenska?
 
Jag väcker den här lite eftersom jag ska knåpa ihop något till min secret santa i Aberdeen 🤶
- Marabou pepparkaka
- Skumtomtar
- Mjuk pepparkaka (vanliga Annas-pepparkakor finns ibland att få tag på här så det är inte fullt så unikt längre)
- Julmust
- Pepparkaksgifflar
- Polkagrisar
- Glögg eller ännu hellre glubbel eftersom bubbel i alla dess former fortfarande är extremt trendigt här

Det hade jag skickat! :) Eventuellt även lussekatter/saffransbullar av något slag, men det har jag fortfarande inte hittat en (s)kotte som har vett att uppskatta här. :mad: Jo, min sambo, men bara om han får ha sylt på :banghead:

Kakor/bullar hade jag skickat frysta så de inte hinner bli torra innan de kommer fram.
 
- Marabou pepparkaka
- Skumtomtar
- Mjuk pepparkaka (vanliga Annas-pepparkakor finns ibland att få tag på här så det är inte fullt så unikt längre)
- Julmust
- Pepparkaksgifflar
- Polkagrisar
- Glögg eller ännu hellre glubbel eftersom bubbel i alla dess former fortfarande är extremt trendigt här

Det hade jag skickat! :) Eventuellt även lussekatter/saffransbullar av något slag, men det har jag fortfarande inte hittat en (s)kotte som har vett att uppskatta här. :mad: Jo, min sambo, men bara om han får ha sylt på :banghead:

Kakor/bullar hade jag skickat frysta så de inte hinner bli torra innan de kommer fram.
Vad är glubbel?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 948
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 810
Senast: mysboll
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 063
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 953
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp