Ultimata Dragbilen

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare todde
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 95
  • Visningar Visningar 9 168
T

todde

Vilken är den ultimata dragbilen o pendlar bil . Den ska kunna dra ett boggisläp. Kör MB diesel idag men känner att den är trött nu :( så behöver jag också en 4 hjulsdrift. Bilen får inte kosta för mycket kring femti tusen. Tänkte själv på en Volvo AWD , vad har ni andra att dra med ? Denna vintern har det ju varit fruktansvärt jobbigt att köra med transporten.

Sv: Ultimata Dragbilen

Jag skulle skaffa mig en Volvo V50. Den borde klara ett boggiesläp, samt att den är skitskön att köra...

Jag har en passat TDI Syncro. En helt perfekt dragbil. Bränslesnål och skön åkkomfort. Så får man dra 1500kg med Bkort. Har haft min i snart tre år och är jättenöjd. Inga dyra rep förutom AC men det kan ju drabba vilken bil som helst...Och den drar max 0.85l med släp.

kajsa_kavat skrev:
Jag har en passat TDI Syncro. En helt perfekt dragbil. Bränslesnål och skön åkkomfort. Så får man dra 1500kg med Bkort. Har haft min i snart tre år och är jättenöjd. Inga dyra rep förutom AC men det kan ju drabba vilken bil som helst...Och den drar max 0.85l med släp.

Låter förnuftigt, vilken årsmodell har du på den o hur mycket har den gått?

Det är en 99 årsmodell och den har gått 32000 mil nu. Den hade gått 22000 mil när jag köpte den.

Volvo XC70, alltså inte stadsjeepen, utan den mindre varianten. Rekommenderas varmt!!!

pompelina skrev:
Volvo XC70, alltså inte stadsjeepen, utan den mindre varianten. Rekommenderas varmt!!!

vilken årgång iså fall ? Drar inte den mycket bensin?

kajsa_kavat skrev:
Det är en 99 årsmodell och den har gått 32000 mil nu. Den hade gått 22000 mil när jag köpte den.
Många mil o funkar fortfarande låter bra

Intressant, är de vettiga modellerna nere i 50 000 kr-klassen redan?

(de första var behäftade med en rad problem som t o m Volvo erkände var i grövsta laget)

Tvivlar jag starkt på. Detsamma gäller V50 som någon annan tipsade om. Du vet - Bukefenomenet att inte läsa hela inlägg innan man svarar.:smirk:

Ska man bara föreslå hej vilt! så föreslår jag Range Rover. Men den kostar marginellt över 50 000 kr och kräver BE för att dra något vettigt.

Men som sagt; om det bara är brainstorming så... :D

Nog för att bilar är billigare i sverige men så lite som 50' kan väl inte en XC70 kosta?? :confused:

Mamma och pappa har en skoda octavia -04 med 4 hjulsdrift :) Tycker den är jätte bra att bil och kanon att köra hästfinka med. Den får inte dra så jätte mycket, tror det är 1500kg, men är inte säker. Den drar rätt så lite kring 0,5-0,6 l/mil blandad körning och med släp kring 0,7- 0,8 l/mil. Trivs kanon bra med bilen, men som sagt så får man ju inte dra så jätte mycket...

Vill man ha en bil som man får dra mycket med så är det typ en stor pickup man ska satsa på. Annars så en större bil med 4 hjulsdrift får man också dra mycket med. Nackdelen är väl att de drar lite mer dock.

Själv är jag på jakt efter en äldre volvo 240, de får man dra mycket med och de är billiga att ha. Sedan när jag får råd och gift mig rik så tänkte jag köpa mig en BMW X5 :D :angel:

Vill också ha ny bil... men väntar och ser vad som händer med EU-förslaget om att höja viktgränsen för B-kort till 4250 kilo...

Ämelie skrev:
Mamma och pappa har en skoda octavia -04 med 4 hjulsdrift :) Tycker den är jätte bra att bil och kanon att köra hästfinka med. Den får inte dra så jätte mycket, tror det är 1500kg, men är inte säker. Den drar rätt så lite kring 0,5-0,6 l/mil blandad körning och med släp kring 0,7- 0,8 l/mil. Trivs kanon bra med bilen, men som sagt så får man ju inte dra så jätte mycket...
Med den bränsleförbrukningen måste det väl vara en diesel dina föräldrar har? Ännu ett brainstorming-tips i tråden:smirk:

Min är bra att dra med och superskön att pendla med, men billig i drift är den ju inte precis. BMW 528ia, en 98'a (kombi) och en 00'a (min!) har vi. Bilar med stor motor drar ju mer bensin så du kanske skulle leta efter diesel?

todde skrev:
Vilken är den ultimata dragbilen o pendlar bil . Den ska kunna dra ett boggisläp. Kör MB diesel idag men känner att den är trött nu :( så behöver jag också en 4 hjulsdrift. Bilen får inte kosta för mycket kring femti tusen. Tänkte själv på en Volvo AWD , vad har ni andra att dra med ? Denna vintern har det ju varit fruktansvärt jobbigt att köra med transporten.
Utöver att komma med spydiga inlägg kan jag ju försöka skriva något vettigt också. Förhoppningsvis...

Välkommen till verkligheten. Att hitta den ultimata dragbilen och pendlarbilen är inte lätt. Du har ju en diesel idag och det är nog ett bra alternativ om du kör mycket. Jag tror att du kan glömma Volvo AWD till det priset om du inte ska köpa en gammal 850 eller riktigriktig långmilare. Detsamma gäller de flesta andra bilar med 4-hjulsdrift.

Jag bytte nyligen ut min Honda CRV mot en Saab 9-3 diesel för att jag nu har större behov av en bra pendlarbil än en bra dragbil. Hondan var kanon att dra släp med, men ganska törstig trots att den är snål för att vara SUV. Saaben har jag inte dragit släp med ännu. Det är en fröjd att tanka numera, ca 1/3 längre bränsleförbrukning än med Hondan. Båda bilarna får dra lika mycket på B-kort, 1500 kg.

Hondan kan du inte hitta för 50000. Saaben kanske du kan hitta för det om den är en av de tidigaste och har riktigt många mil på mätaren. Fast då får du återigen inte en bil med 4-hjulsdrift.

Jag har inte kört så mycket släp, men en volvo awd får du inte för runt 50.000kr dessutom åker du inte billigt. (pappa äger en 98)

Jag skulle satsa på en dieselbil mycket starkare än bensindrivna, nackdelen är väl att skatten är hög och diesel på mackarna inte är så mycket billigare än bensinen.

Jag har kört en Passat Tdi från björklinge till rättvik, och tillbaka med husvagn. Lika skön att köra med som utan, skön att åka i och lättkörd.

Runt 50.000kr får du en passat på blocket, men bli inte avskräckt på miltalen, en diesel kan gå långt, mycket längre, än en bensindriven bil, och 20.000 mil för en diesel är inte mycket alls, knappt inkörd.

Riktigt, men t ex Passat är inte särskilt bra bilar kvalitetsmässigt. Speciellt inte modellerna från senare delen av 90-talet. Efterfrågan på bilen var så stor så VW hade inte tid och lust att bekymra sig över kvalitetsbrister.

Kolla på t ex Bilprovningens beg.bilguide hur många som blir underkända pga modellrelaterade fel. Detsamma gäller tyvärr flera andra s k kvalitetsbilar t ex V70 och Audi A4. Men annars håller jag med dig om att Passat är en trevlig och bra bil att köra, men jag vill inte äga en.

Liknande trådar

Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat... 2
Svar
34
· Visningar
2 292
Senast: Derivata
·
Fordon Jag vet, jag har startat ett antal trådar genom åren på samma tema men nu är det dags på riktigt. Min lilla V40 hade stora problem med... 2 3
Svar
57
· Visningar
5 273
Senast: super
·
O
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
946
Senast: Bonita4
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att... 24 25 26
Svar
508
· Visningar
32 676
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Smitare - hur gör ni?
  • Kanin dräktighet