Unafraids renoveringstråd

IMG_20191012_111911_784.jpg

Köket! Ett stort fönster är bytt mot ett mindre, plus en dörr! Spröjs ska monteras. Utanför ser man ett körsbärsträd och när man sitter vid köksbordet så kommer man se älven. :love:
 
IMG_20191013_122151.jpg

Går sämre idag, vi har haft en del möss i isoleringen, så istället för att bara slänga på nytt golv så måste vi upp med allt och kolla läget. Sen hittade vi några vattenledningar som inte var i toppskick, så vi måste byta dom också. Vilket innebär att vi nog måste upp med golvet i pannrummet också. Då försvinner våra diskmöjligheter(vi kan iofs diska i badkaret, men jag har ingen lust med det) och var fasen ska vi göra av alla grejer? Vi har redan kaos i hela huset på grund av att allt dom hör till köket är utspritt typ överallt. :meh:
 
Visa bifogad fil 37964
Går sämre idag, vi har haft en del möss i isoleringen, så istället för att bara slänga på nytt golv så måste vi upp med allt och kolla läget. Sen hittade vi några vattenledningar som inte var i toppskick, så vi måste byta dom också. Vilket innebär att vi nog måste upp med golvet i pannrummet också. Då försvinner våra diskmöjligheter(vi kan iofs diska i badkaret, men jag har ingen lust med det) och var fasen ska vi göra av alla grejer? Vi har redan kaos i hela huset på grund av att allt dom hör till köket är utspritt typ överallt. :meh:
Vad tråkigt, skickar lite pepp pepp :heart
 
IMG_20191115_132707_804.jpg

Köket har äntligen ett golv! 😍 (Med golvvärme!) Det är ett lackat ekgolv från Kärsh.
Vi skulle ju egentligen bara riva ut det gamla och lägga nytt, men vi fick byta isolering, vattenrör och regla om också, vilket vi inte hade räknat med.
Elen är också dragen, så det bör inte dröja länge innan jag kan börja skruva ihop alla 156 paket från Ikea.. 😅
 
Visa bifogad fil 39732
Köket har äntligen ett golv! 😍 (Med golvvärme!) Det är ett lackat ekgolv från Kärsh.
Vi skulle ju egentligen bara riva ut det gamla och lägga nytt, men vi fick byta isolering, vattenrör och regla om också, vilket vi inte hade räknat med.
Elen är också dragen, så det bör inte dröja länge innan jag kan börja skruva ihop alla 156 paket från Ikea.. 😅
Men alltså.... vilket golv!!! 😍😍😍 Så jäkla snyggt!
 
IMG_20191123_182641.jpg

Del två börjar ta sig. Sambon håller på att höja diskmaskinen nu.

Jag skäms dock lite.
Notera det helt nya fönstret. Som sambon lagt typ en dag på att montera.

Jag har precis beställt ett nytt. :angel: det där är 60x60, jag beställde just ett 90x60, så fönstret blir avlångt, övre kanten kommer gå i samma höjd som dörren och det kommer bli någon cm lägre.

Sambon blev lite "trött" när jag nämnde det, men nu har det gått typ en kvart och han håller med mig om att det blir bättre. Jag får sälja lite fonder eller något. :laugh:

Fönstret kommer i mitten av januari. Medeltemperatur här kan typ vara -25.

Det här blir kul. Bra jobbat av mig. :rofl:
 
Våran köksrenovering bråkar verkligen med allt! :laugh:
Vi skulle ju bara byta det översta "lagret" på golvet. Slutade med att vi fick byta vattenledningar, isolering och regla om.

När vi bytte vattenledningar fick sambon ta upp typ fem hål i golvet i pannrummet. Det är dock helkaklat med något hemskt brunt kakel. Och med helkaklat så menar jag även taket. :rofl: så det skiter jag faktiskt i. Men nu ska vi montera den nya fläkten och det kommer inte riktigt gå, så vi får ta upp väggen i pannrummet och byta ventilationsrör också.

Inget är någon katastrof, men det drar ju ut så förbannat på tiden!

För att inte glömma att jag ångrade mig om fönstret så vi måste göra om det också. :angel:

Men den stora fördelen är att alla prylar (nästan) har fått flytta in i köket igen! Planen idag är att jag ska bygga ihop ett högskåp med ugn och mikro, då bor bara skafferiet kvar på ett bord i vardagsrummet, vilket känns överkomligt.

Det är skönt att jag har skruvat ihop ungefär halva köket och bara blivit förbannad och rivit sönder en ikealåda hittills :D Ikea hade glömt en täcksida, så den kommer om två veckor. Sen hade dom skickat fel hyllplan till vitrinskåpet, men jag tänkte att jag borde klara ta det på bussen imorgon, då är det också "klart".

Belysningen kommer bli mini-spotar i det nya fönstret och dörren, sen kommer sambon bygga in större spotar längs taklisten på två sidor (det kan bli totalt 12st), detta plus taklampan och eventuellt en fönsterlampa i det gamla fönstret. Jag är fortfarande orolig över att det kommer bli mörkt. :angel:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 278
Senast: Calmiche
·
Hemmet Vet väl inte om någon är intresserad av att följa renoveringen av "mitt" hus (mamma och hennes man köper det, jag hyr), men jag känner...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
28 578
Senast: Trott
·
Hemmet OK, nu kommer typ en bekännelse om hur okunnig och totalt o-vuxen jag är gällande dessa saker, och att jag kanske borde vända mig till...
Svar
11
· Visningar
8 437
Senast: ch791022
·
Hemmet Vi håller på att renovera ett 70-tals hus, de förra ägarna har inte gjort så mycket i huset mer än lite tapetsering och målning så vi...
Svar
3
· Visningar
8 392
Senast: hvala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp